Gå til innhold

Abort selv om barnet er ønsket?


frkusikker

Anbefalte innlegg

Jeg har møtt en kjempe fin fyr etter å ha vært i et vanskelig forhold. Etter å ha kjent hverandre i 3 mnd, er jeg plutselig gravid. Nylig startet i ny jobb, og har et lite barn fra før. Ting er ganske komplisert, å hadde blitt for mye å forklare her. 

Jeg kjenner at prikken i magen er ønsket. Men omstendighetene og rett tid er ikke på plass. Om jeg velger abort, vil det bli et tomrom og en stor sorg. Er det noen som har vært i samme situasjon, som ikke angret? Har hatt flere samtaler med Amathea, men klarer ikke bestemme meg. Har time på sykehuset i morgen. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vil du få svar som skriker behold, og noen som sier ta abort. 

Uansett hva noen andre mener så må du følge din egen magefølelse og hva som er rett for deg! ❤️ Ingen andre sin mening her har særlig å si. Det er ditt liv som blir endret - uavhengig av hva du velger. 

Jeg personlig valgte å beholde den gangen, og har aldri angret et sekund. Jeg tror ikke man kan angre på et ønsket barn - uavhengig av situasjon. Men det er min mening. 

Hva sier denne mannen? Kan dere samarbeide? Hvordan tenker du at et samarbeid med han vil kunne bli siden ting er komplisert? Er du klar for at du kan ende med å ha barnet helt alene? 

Anonymkode: 8a554...555

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med partneren din om dette.selv om det er du som har siste ord.

Barnets beste bør trumfe dine følelser. 

Anonymkode: c1fc4...0de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frkusikker skrev (1 time siden):

Har hatt flere samtaler med Amathea, men klarer ikke bestemme meg. Har time på sykehuset i morgen. 

Jeg tenker at Amathea er bedre å søke veiledning fra enn KG. 
Og så tenker jeg at det til syvende og sist er et valg du må ta i dag om du benytter timen eller ikke. Basert på dine følelser og din partners, ikke hva andre evt har eller ikke har opplevd. 

Jeg har barn, jeg har tatt abort og angret og jeg har tatt abort og ikke angret og jeg har opplevd MA/SA ingen var enkle og alle har satt spor i meg og gitt meg erfaringer men ingen av mine erfaringer er relevante for din situasjon ❤️ 

Anonymkode: 3cf6c...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hvordan folk er innerst inne etter 3 måneder. Det er nok av tilfeller hvor folk velger den ene dårlige partneren etter den andre. Og de er selvfølgelig overbeviste om at den nye er mye bedre, ellers hadde de aldri gått inn i et nytt forhold.

Jeg synes det er rart at ikke hensynet til det barnet du allerede har veier tyngst. Hvis du har dårlig tilknytning til det barnet kommer du neppe til å få bedre tilknytning til et nytt. Da må du gå i deg selv. Det barnet som allerede er her har neppe godt av at dere flytter sammen med en mann du har kjent i 3 måneder på grunn av at du er gravid. Skal du ikke flytte sammen med han blir du alenemor for to små barn. Jeg tror ikke noe på at det er til det beste for det barnet du allerede har.

Anonymkode: 334bc...09d

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la frykten ta valget for deg. 
 

Vær modig og velg med både hode og hjerte.

 

Hva vil du tenke om 40 år når du ser tilbake på dette og livet ditt?

 

Ingen er garantert barn. Er det ok om du tar abort og heller ikke får barn i fremtiden? Er det ok å ta abort for senere å få et annet barn? Vil det være praktisk gjennomførbart med et barn til nå eller ikke?

 

Livet er aldri perfekt. Vær modig og finn hva som føles riktig for deg.

Anonymkode: f2b50...eaa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare snakke for meg selv. Den gangen jeg tok abort selv om barnet var ønsket var det fordi jeg var i en dårlig økonomisk situasjon, ikke hadde utdanning, og faren endret personlighet til det verre. Jeg ville spare barnet fra en potensiell fæl oppvekst.

Vil du, ditt eksisterende barn og nytt barn få det fælt eller vanskelig om du beholder? Er det fare for at du eller barna opplever ting som gjør at dere får mentale sår for livet? Eller er du rett og slett usikker på om det blir tilfelle? Hvis svaret er ja på noen av disse ville jeg tatt abort.

Men det er meg, og er ikke nødvendigvis noe som resonnerer for deg. Ønsker deg lykke til ❤️

Anonymkode: 48c65...291

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel egentlig: hvordan ville du klart deg hvis du ble alene med barnet?

Har du et godt nettverk og ville klart deg fint, eller ville det vært helt krise om han ikke var tilstede? 

Anonymkode: 84c1c...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du ønsker abort? Hva er det som gjør at du ønsker å beholde? Hvilke av alle argumentene du har, uansett side, handler mest om praktiske ting (som sannsynligvis kan løses) og hvilke handler om følelser? Har du økonomi og ressurser til å potensielt ta vare på to barn alene? Tenk deg at du spontanaborterer i natt, blir du mest glad eller mest skuffet? Hvilken avgjørelse tror du at du vil angre mest på om ett år? Om ti år? Og hvilken avgjørelse tror du vil gi deg mest lykke om ett og ti år?

 

Det er et vanskelig valg, jeg ønsker deg alt godt og håper at hva enn du velger er det riktige for deg. ❤️ 

Anonymkode: c62b0...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er drap. Det er en uskyldig baby i magen

Anonymkode: 05731...05b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Abort er drap. Det er en uskyldig baby i magen

Anonymkode: 05731...05b

Skjerp deg. Vi bor i Norge. Bedre om du flytter til ett land hvor det er tilfelle. I følge norsk lov er dermed abort tillatt og regnes ikke som et mord. Det er kvinnens rett og valg om hun vil bære fram fosteret. Svangerskapet blir da avsluttet, man sier ikke at fosteret blir drept. Fosteret er først levedyktig, med mye hjelp, fra uke 23- 24. Her har du også en kilde om foster og utvikling. Anbefaler at du leser den før du spyr hat rundt deg.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Abort er drap. Det er en uskyldig baby i magen

Anonymkode: 05731...05b

Hva er spontanabort da..selvmord?

Anonymkode: b3416...a73

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg det beste for det blivende barnet. Et barn født i kaos vil bli preget av dette resten av sitt liv. Det barnet du har kan også bli negativt preget av dette. Eller positivt om forholdet er stabilt mellom deg og kjæresten din, og han er en som du vet vil stille opp. Hva sier han? 

Anonymkode: 7c7f5...2c3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må realistisk sett regne med at du blir alenemor til to barn med to forskjellige fedre? Klarer du det, både praktisk, økonomisk og helsemessig? Hva svaret på det er ja, og du ønsker barnet, er det jo ikke noe i veien for å beholde. 

Anonymkode: dea15...211

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid tidlig i nytt forhold og tok abort. Det ble en kjempesorg og anger på oss begge. Etterfulgt av å prøve med vilje i ett år, hvor jeg gikk gjennom 3 SA'er og én EXU før ny spire satt. Nå kan jeg ikke se for meg å ikke ha den lille vi har, men avgjørelsen om abort ble tatt i panikk fremfor å tenke skikkelig. Så ta dere litt tid og snakk ordentlig om det, er mitt råd ❣️

Anonymkode: fa3a0...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (28 minutter siden):

Skjerp deg. Vi bor i Norge. Bedre om du flytter til ett land hvor det er tilfelle. I følge norsk lov er dermed abort tillatt og regnes ikke som et mord. Det er kvinnens rett og valg om hun vil bære fram fosteret. Svangerskapet blir da avsluttet, man sier ikke at fosteret blir drept. Fosteret er først levedyktig, med mye hjelp, fra uke 23- 24. Her har du også en kilde om foster og utvikling. Anbefaler at du leser den før du spyr hat rundt deg.

Du tar feil. Babyer kan overleve når de bare er 21 uker gammel https://www.uab.edu/news/health/item/12427-uab-hospital-delivers-record-breaking-premature-baby

https://www.uab.edu/news/health/item/12427-uab-hospital-delivers-record-breaking-premature-baby

Og babyen i magen er et eget individ, babyen er ikke morens kropp

Anonymkode: 05731...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du tar feil. Babyer kan overleve når de bare er 21 uker gammel https://www.uab.edu/news/health/item/12427-uab-hospital-delivers-record-breaking-premature-baby

https://www.uab.edu/news/health/item/12427-uab-hospital-delivers-record-breaking-premature-baby

Og babyen i magen er et eget individ, babyen er ikke morens kropp

Anonymkode: 05731...05b

Hvilket liv får de barna som blir født så for tidlig? 

Et foster er i høyeste grad endel av morens kropp, og før 12 uker, kan det like gjerne ende i en spontanabort.

Til TS: ingen av de alternativene du står over er lette valg. Jeg har vært i samme situasjon, og valgte abort. Det var tøft, men jeg angrer ikke i dag. Jeg vet det var det rette valget, for den situasjonen hadde blitt svært, svært vanskelig for meg og barna. 

Anonymkode: d1f0a...b58

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du tar feil. Babyer kan overleve når de bare er 21 uker gammel https://www.uab.edu/news/health/item/12427-uab-hospital-delivers-record-breaking-premature-baby

https://www.uab.edu/news/health/item/12427-uab-hospital-delivers-record-breaking-premature-baby

Og babyen i magen er et eget individ, babyen er ikke morens kropp

Anonymkode: 05731...05b

Hvor tar jeg feil? Jeg skrev bare hva norges lover mener om saken. Da må du nesten ta det opp for retten eller noe. Det kan ikke jeg noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det .   Ikke ta den lille bort.  Det  kommer til å ordne seg   💝

Anonymkode: dc588...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen hadde vært sammen i 3-4 måneder når jeg ble gravid, jeg hadde en fra før av, han hadde ingen men ønsket seg veldig. Vi fikk selvfølgelig babyen og vi er fortsatt sammen, og har det veldig fint! Om du ønsker barnet så ville jeg ikke tatt abort bare fordi dere ikke har vært sammen lenge nok. Jeg har venninner som har vært sammen med en mann i 10 år før de fikk barn, og flyttet fra hverandre bare noen få år etter de fikk barn sammen. Så lengde på forhold før man ble gravid har ikke bestandig sammenheng med om forholdet vil vare. 

Anonymkode: bb119...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...