Gå til innhold

Går ned i vekt ,folk rundt meg er bekymret.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så … du ønsker ikke å gå ned til normal vekt, du er fornøyd med kroppen din, men velger likevel å takke ja til en slankemedisin som demper apetitten enda du allerede hadde lav matlyst og både su og familien din var bekymret for ufrivillig vektnedgang…?  Du sa ikke til legen din da han ville sette deg på slankemedisin rett etter fødsel, at du ikke vil ned i vekt og er redd for å gå mer ned i vekt…?

Anonymkode: 9fcdd...781

Jeg ønsket jo selvfølgelig å ned i vekt etter fødsel.men nå er jeg fornøyd med vekta og ønsker ikke ned mer . Angrer på at jeg i det hele tatt startet på wegovy den gangen i sommer. 

Anonymkode: d13de...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 8.55):

Fordi jeg ikke trenger gå ned mer i vekt , fordi jeg er mye svimmel da jeg nesten ikke får i meg mat.

Ikke trenger? Du kan godt gå ned ti kilo til uten å bli direkte tynn. Du veier 12 kilo mer enn meg på samme høyde, og jeg er normalt slank.

Men at du ikke spiser når du (kanskje?) ammer er jo litt dumt, for det kan jo gå ut over melkeproduksjonen. Det er normalt for mange kvinner å gå ned i vekt når de ammer. Jeg gjorde også det. Noen går ned fort, noen saktere.

Er det noe matvarer i det hele tatt du klarer å spise uten å bli for uvel? 

Anonymkode: 0a957...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trenger? Du kan godt gå ned ti kilo til uten å bli direkte tynn. Du veier 12 kilo mer enn meg på samme høyde, og jeg er normalt slank.

Men at du ikke spiser når du (kanskje?) ammer er jo litt dumt, for det kan jo gå ut over melkeproduksjonen. Det er normalt for mange kvinner å gå ned i vekt når de ammer. Jeg gjorde også det. Noen går ned fort, noen saktere.

Er det noe matvarer i det hele tatt du klarer å spise uten å bli for uvel? 

Ammer ikke . Jeg er somsagt fornøyd med kroppen så har ikke behov for å ned mer for min egen del. Får I meg en propud på morgenen og en skive til middag eller salat eller egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg gikk ned fra 80 til 45 på 5 uker etter fødsel, jeg raste bokstavligtalt ned. Jeg har nådd min vekt raskt etter fødsel og matlysten min har vært ekstremt dårlig. Du må sørge for å drikke rikelig, og du kan jo kjøpe deg noen ernæringsdrikke på apoteket så du får i deg mest mulig næring. 
Kroppen din er sliten etter 9 måneder med hardt arbeid, ta det med ro en stund. Så er det lurt med noen blodprøver for å sjekke jernmangel f.eks. 
Lykke til❤️

Anonymkode: c98c5...c16

Nei, du gikk ikke ned 35kg på 5 uker.

For at det skal ha vært mulig må du ha veid 568kg når du startet og spist bokstavelig talt 0 kalorier for dag.

Du vet at vekttap er simpel matte, ikke noe magi du kan lyve på deg?

Anonymkode: e5bfe...bac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at det skal ha vært mulig må du ha veid 568kg når du startet og spist bokstavelig talt 0 kalorier for dag.

Jeg er enig i at 35 kg på 5 uker høres voldsomt ut, men reagerer allikevel på at du tro alt av vekttap kun er matte. Kropper kan lett holde på mer vann enn den trenger, og det kan slippe ganske raskt noen ganger. Spesielt når "hormonene lever sitt eget liv" eller noen funksjoner er i ubalanse.

Anonymkode: 956d2...5cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også like høy som ts, 15 kilo mindre enn henne og tåler fint å gå ned noe kilo til uten å være for tynn, selv om det er helt ok nå også. Ts må ned over 20 kilo før hun blir undervektig. 

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tull, har man nok vann i kroppen kan man fint gå ned så mye på den tiden. Men man kvitter seg ikke med 35 kg FETT på 5 uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er også like høy som ts, 15 kilo mindre enn henne og tåler fint å gå ned noe kilo til uten å være for tynn, selv om det er helt ok nå også. Ts må ned over 20 kilo før hun blir undervektig. 

Tull, har man nok vann i kroppen kan man fint gå ned så mye på den tiden. Men man kvitter seg ikke med 35 kg FETT på 5 uker.

Jeg har veid 55 kg blant annet før og aldri mer ,så syk ut .er fornøyd med hvordan jeg ser ut nå jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rast ned i vekt etter alle mine svangerskap. Mest ekstremt var med nummer 2, da gikk jeg fra 89 til 52 kg på 6 måneder. Jeg tror nok ikke det er noe unormalt å miste en del vekt etter et svangerskap. 

Men du bør absolutt gå til legen for svimmelheten din. Kanskje du mangler noe etter svangerskapet? Jern for eksempel? Eller kanskje andre ting? 

Anonymkode: 651b6...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så … du ønsker ikke å gå ned til normal vekt, du er fornøyd med kroppen din, men velger likevel å takke ja til en slankemedisin som demper apetitten enda du allerede hadde lav matlyst og både su og familien din var bekymret for ufrivillig vektnedgang…?  Du sa ikke til legen din da han ville sette deg på slankemedisin rett etter fødsel, at du ikke vil ned i vekt og er redd for å gå mer ned i vekt…?

Det er dette som skurrer for meg også.

At man i tillegg lurer på hvorfor man har gått ned i vekt, hvorfor man ikke er sulten og hvorfor man er svimmel er mildt sagt spesielt.

Anonymkode: ae7c8...905

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er dette som skurrer for meg også.

At man i tillegg lurer på hvorfor man har gått ned i vekt, hvorfor man ikke er sulten og hvorfor man er svimmel er mildt sagt spesielt.

Anonymkode: ae7c8...905

Wegovy er ikke årsaken til at jeg har gått ned i vekt ,jeg gikk på de i 3 uker bare . Legen sa i dag at svimmelheten kunne være pga jeg har lavt blodtrykk og at jeg spiser for lite og mulig mangler noen vitaminer . Hadde lite matlyst under svangerskapet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legen din skriver ut slankemedisin for deg så har denne legen ment at overvekten din er såpass alvorlig at det er helsemessig for deg å gå ned i vekt. Dette har du oppnådd, og du er fremdeles litt overvektig, men i stedet for å tenke at "dette fungerer, nå er jeg snart normalvektig!" så problematiserer du vektnedgangen, sykeliggjør den, og ikke stoler på medisinske råd. 

Jeg tror likevel jeg kan kjenne meg litt igjen i det du sier. Jeg gikk ned nesten 30 kg for 5 år siden og har holdt vekten. I løpet av vektnedgangen så slet jeg med mange motstridende følelser. Det var krevende å måtte venne seg til mindre mat enn det jeg var vant med, det føltes ofte ut som et offer. Jeg syns også at jeg ble "for tynn" selv når jeg fremdeles var per def overvektig, og fikk noen bekymrede kommentarer fra folk rundt meg at "nå må du ikke gå ned mer". Det er fordi jeg var overvektig lenge og var vant med å se meg selv overvektig, og alle rundt meg var vant til det. 

Jeg måtte lande i min nye normalvektige kropp, fokusere på helsefordelene og gleden av å kunne hoppe og sprette rundt uten ekstra bagasje. Og etter hvert så så ble min nye normal forent med det jeg så i speilet, og nå er alle rundt meg vant med å se meg slank så ingen er bekymret lenger. 

Håper du også lander og blir komfortabel med normalvekt ❤️ 

Anonymkode: 650c7...724

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får ta det med legene mine, de kan sikkert hjelpe deg med enkle matta :) 

Du fikk kanskje ikke med deg at jeg ikke spist for hadde i matlyst, ammet, mye vann, og jeg fikk til slutt ernæringsdrikke på blåresept. Tror jeg vet bedre enn deg når ting gjelder meg. Du får ta matte med legen og ta en dyp dykk inn i journalen :) 

Anonymkode: c98c5...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når legen din skriver ut slankemedisin for deg så har denne legen ment at overvekten din er såpass alvorlig at det er helsemessig for deg å gå ned i vekt. Dette har du oppnådd, og du er fremdeles litt overvektig, men i stedet for å tenke at "dette fungerer, nå er jeg snart normalvektig!" så problematiserer du vektnedgangen, sykeliggjør den, og ikke stoler på medisinske råd. 

Jeg tror likevel jeg kan kjenne meg litt igjen i det du sier. Jeg gikk ned nesten 30 kg for 5 år siden og har holdt vekten. I løpet av vektnedgangen så slet jeg med mange motstridende følelser. Det var krevende å måtte venne seg til mindre mat enn det jeg var vant med, det føltes ofte ut som et offer. Jeg syns også at jeg ble "for tynn" selv når jeg fremdeles var per def overvektig, og fikk noen bekymrede kommentarer fra folk rundt meg at "nå må du ikke gå ned mer". Det er fordi jeg var overvektig lenge og var vant med å se meg selv overvektig, og alle rundt meg var vant til det. 

Jeg måtte lande i min nye normalvektige kropp, fokusere på helsefordelene og gleden av å kunne hoppe og sprette rundt uten ekstra bagasje. Og etter hvert så så ble min nye normal forent med det jeg så i speilet, og nå er alle rundt meg vant med å se meg slank så ingen er bekymret lenger. 

Håper du også lander og blir komfortabel med normalvekt ❤️ 

Anonymkode: 650c7...724

Jeg hadde bmi på 27 da jeg fikk wegovy så var ikke veldig overvektig . Legen min sa i går at hun angret på at hun hadde gitt meg resept for egentlig hadde jeg ikke trengt det . Jeg har landet jeg og fornøyd med vekta .ønsker ikke ned mer I vekt så håper blodprøvene i går viser noe i forhold til hvorfor jeg ikke har matlyst .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen takk for fint svar ❤️ jeg hat nok en form for fødselsdepresjon i følge terapeuten og hun håpet og at jeg i dag skulle få god hjelp av fastlegen. Skal til terapeuten neste fredag igjen . Vet liksom ikke hva slags utredning jeg kan få om du skjønner ❤️

Det er vanlig med redusert apetitt ved depresjon. 

Anonymkode: 6ed3e...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig med redusert apetitt ved depresjon. 

Ja er nok mulig det men jeg ønsker å få mer matlyst slik at jeg kan fungere i hverdagen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja er nok mulig det men jeg ønsker å få mer matlyst slik at jeg kan fungere i hverdagen .

Ja, og hvis det er grunnet depresjon så trenger du altså behandling for depresjonen for å få det bedre og normalisere apetitten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvis det er grunnet depresjon så trenger du altså behandling for depresjonen for å få det bedre og normalisere apetitten.

Jeg går til terapeut en gang i uken pga fødselsdepresjon, men er ikke mye hun kan hjelpe med i forhold til matlysten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går til terapeut en gang i uken pga fødselsdepresjon, men er ikke mye hun kan hjelpe med i forhold til matlysten .

Det virker ikke helt som du forstår sammenhengene, og at bedring vil gi økt apetitt? Er dette kanskje mer tvangstanker du har, for vekttapet er jo ikke kritisk i det hele tatt? Snakk med terapeuten om tankene dine rundt dette, skjønner du er bekymret, men kanskje det kan aksepteres for nå at det er slik, også jobber du med å få det bedre psykisk fremover slik at apetitten også normaliseres. Er du redd for at det er underliggende alvorlig sykdom? Det ville nok vært oppdaget.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det virker ikke helt som du forstår sammenhengene, og at bedring vil gi økt apetitt? Er dette kanskje mer tvangstanker du har, for vekttapet er jo ikke kritisk i det hele tatt? Snakk med terapeuten om tankene dine rundt dette, skjønner du er bekymret, men kanskje det kan aksepteres for nå at det er slik, også jobber du med å få det bedre psykisk fremover slik at apetitten også normaliseres. Er du redd for at det er underliggende alvorlig sykdom? Det ville nok vært oppdaget.

Nei ikke redd for alvorlig sykdom men terapeuten er redd for at jeg er på vei tilbake da jeg hadde spiseforstyrrelser da jeg var yngre. Så hun er en av de som er veldig bekymret for at jeg nesten ikke spiser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...