Gå til innhold

Vikar og opplegg - lærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg studerte lærerutdanning for noen år siden, jobbet jeg en del som tilkallingsvikar på skoler. Noen ganger fikk jeg opplegg, noen ganger fikk jeg fag og tema og måtte lage opplegg selv. Sistnevnte var oftest når jeg fikk beskjed om å være vikar dagen før/ noen dager i forkant.

Nå jobber jeg som lærer selv, og vi må skrive vikaropplegg uansett type fravær. Jeg sa bl.a fra om en legetime forrige uke, altså legetimen er denne uken. Men likevel må jeg skrive vikaropplegg. De har ikke funnet vikar enda heller.

Bør det ikke være sånn at ved fravær som er planlagt i hvertfall, så kan vikaren lage eget opplegg? Hvordan gjøres det på deres skole? Er det noe regler på dette? 

Anonymkode: a1b57...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vikaren skal vel egentlig lønnes for for- og etterarbeid, men det syndes mot dette. Det er vel også forskjell på om det er intern eller ekstern vikar. 
Jeg henviser alltid til årsplan i daget, der står temaer og hva vi har jobbet med tidligere. Jeg lager ikke detaljert opplegg (og hater når jeg får det hvis jeg er vikar selv). Vikaren kan gjerne spørre meg og spille ball, men jeg tar det for gitt at faglærte har egne tanker og ideer.

Endret av Kålrota
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo at du lager et opplegg, da det er du som vet hva klassen din har gjort k de foregående timene.

Anonymkode: 0d55d...6db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lærer, men er gift med en lærer, og har hatt tre barn gjennom skolen.

Jeg tenker vel at det naturlige er at den faste læreren lager opplegg til vikaren sin ved planlagt fravær. Det er den faste læreren som har oversikt over hvor langt man er kommet i pensum, hvordan klasse og elever fungerer og hvilke opplegg som passer inn. Det blir best kontinuitet i undervisningen om det er den faste læreren som planlegger den. Tror jeg....

 

Anonymkode: 0b076...8e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein vikartime er lønna med for- og etterarbeid, så nei: har du vikar, skal du ikkje lage opplegg. (og ditto: er du vikar, så er du lønna for å førebu timen sjølv) 

Eg er smerteleg klar over at ein gjerne ender opp med å meir eller mindre skrive dei opplegga for å sikre at timen følger den planlagte progresjonen, men dette er altså gratisarbeid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da jeg studerte lærerutdanning for noen år siden, jobbet jeg en del som tilkallingsvikar på skoler. Noen ganger fikk jeg opplegg, noen ganger fikk jeg fag og tema og måtte lage opplegg selv. Sistnevnte var oftest når jeg fikk beskjed om å være vikar dagen før/ noen dager i forkant.

Nå jobber jeg som lærer selv, og vi må skrive vikaropplegg uansett type fravær. Jeg sa bl.a fra om en legetime forrige uke, altså legetimen er denne uken. Men likevel må jeg skrive vikaropplegg. De har ikke funnet vikar enda heller.

Bør det ikke være sånn at ved fravær som er planlagt i hvertfall, så kan vikaren lage eget opplegg? Hvordan gjøres det på deres skole? Er det noe regler på dette? 

Anonymkode: a1b57...565

Det er du som er faglærer og ansvarlig for at opplegg for vikarer lages - uavhengig av hvor lang tid i forveien fraværet meldes. Jo lengre tid i forveien det meldes, jo bedre tid har man jo på å lage klart et opplegg. 

Jobbet selv som lærer vikar mens jeg gikk på skolen selv. Tror det skjedde kanskje 6-7 ganger på de årene at ikke vikaropplegget var laget klart, og da rett og slett fordi den gjeldene læreren ikke hadde hatt mulighet pga akutt sykdom/fravær. 

Anonymkode: bdafa...f50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er du som er faglærer og ansvarlig for at opplegg for vikarer lages - uavhengig av hvor lang tid i forveien fraværet meldes. Jo lengre tid i forveien det meldes, jo bedre tid har man jo på å lage klart et opplegg. 

Jobbet selv som lærer vikar mens jeg gikk på skolen selv. Tror det skjedde kanskje 6-7 ganger på de årene at ikke vikaropplegget var laget klart, og da rett og slett fordi den gjeldene læreren ikke hadde hatt mulighet pga akutt sykdom/fravær. 

Anonymkode: bdafa...f50

Ts her.

Ser det er litt ulike meninger. Noen ganger føler jeg at jeg "må" lage et opplegg, fordi de holder på med noe spesielt. Men noen ganger er det egentlig det samme hva opplegget er, så lenge de jobber med tema eller noen sider i boka. Noen ganger er det de skal jobbe med så spesialisert for mitt fag at jeg ikke vet om vikaren kan gjennomføre det. Da har jeg pleid å skrive to opplegg. Ett som beskriver det de egentlig skal gjøre, og ett som beskriver hva de kan gjøre hvis vikaren ikke vet hvordan man bruker utstyret osv. Da syns jeg at det hadde vært bedre om vikaren bare lagde et opplegg hen er trygg på selv. 

Vi må også skrive opplegg om vi er syke. Vi skal også alltid gi beskjed om vi tror vi kommer på jobb dagen etter eller ikke. Men selv om vi vet vi kommer til å være hjemme to dager til pga sykdom, så må vi skrive opplegg.

Anonymkode: a1b57...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at det skal være sånn at man må lage opplegg til vikar når man er borte, og at vikar ikke kan lage opplegg selv

Mannen min må tydeligvis lage vikaropplegg for 2 uker når han skal være hjemme i permisjon i forbindelse med fødsel de 2 første ukene. Problemet er jo at man ikke akkurat kan planlegge en fødsel, så løsningen er at han har 2 uker med undervisningsopplegg frem i tid ferdig laget hele perioden det er sannsynlig at jeg føder... 

Anonymkode: dc834...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er helt utrolig at det skal være sånn at man må lage opplegg til vikar når man er borte, og at vikar ikke kan lage opplegg selv

Mannen min må tydeligvis lage vikaropplegg for 2 uker når han skal være hjemme i permisjon i forbindelse med fødsel de 2 første ukene. Problemet er jo at man ikke akkurat kan planlegge en fødsel, så løsningen er at han har 2 uker med undervisningsopplegg frem i tid ferdig laget hele perioden det er sannsynlig at jeg føder... 

Anonymkode: dc834...2d5

Han skal egentlig ikke det. Vikarer får betalt for for- og etterarbeid men arbeidsgivere vil jo alltid prøve seg😄

Anonymkode: faebb...fe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

 

Vi må også skrive opplegg om vi er syke. Vi skal også alltid gi beskjed om vi tror vi kommer på jobb dagen etter eller ikke. Men selv om vi vet vi kommer til å være hjemme to dager til pga sykdom, så må vi skrive opplegg.

Anonymkode: a1b57...565

Nei. 

Ingen  lage opplegg for vikar - og blir du pålagt å gjere det, så skal du krevje ekstra godtgjering for det, sidan det er vikaren som blir lønna for å førebu timen. Og om du er sjuk, så skal du ikkje jobbe, og det å førebu undervisning er da vitterlig lønna arbeid. 

Viss du er fagorganisert, så be tillitsvalt rydde opp ASAP og gjerne kople på HTV. Viss du ikkje er det, så meld deg inn kva enn slags organisasjon det er du føler står for det du trur mest på (dog med mindre du brenn uvanleg sterkt for lokale lønnsforhandlingar, så har UDF kjøttvekta og med god margin det best utbygde og mest erfarne tillitsvaltsapparatet) og opplys tillitsvalt om at du krevjer at dette blir ordna.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en av grunnene til at jeg sluttet i yrket.

En ting var hvis jeg fikk en kompetent lærer som vikar, da kunne jeg bare si at det er fint om du gjennomgår feks ionebindinger, og vedlagt ligger fjorårets PowerPoint om du vil bruke den. 

Men noen ganger var det så strevsomt å ha vikar at jeg heller dro på jobb sjuk, så kunne jeg bare undervise sittende/lenende inntil veggen. For med vikar måtte jeg sende detaljert opplegg (som jeg jo måtte lage, dette har jeg jo som regel kun i hodet. I planen står kun feks ionebindinger), og så måtte jeg ofte gjennomgå ionebindinger på nytt med elevene etter mitt fravær, da vikaren hadde gjort dem helt forvirra. 

Jeg hadde svært mange kollegaer som kom på jobb når de egentlig burde vært under dyna fordi det var så styr å være syk. Og ofte visste vi kollegaers timeplaner, så jeg visste at jeg kunne være hjemme med sykebarn på mandager fordi da kunne Petra være vikar, men på tirsdager var det styr for da ble Pål vikar - noe som bare ble medarbeid for meg....

 

Nå har jeg en jobb hvor man er syk når man er syk, og man slipper å jobbe dobbelt. Og jeg kjenner at det har enormt å bety! 

Jeg må ta igjen noe kontorarbeid når jeg er tilbake, men jeg må ikke i tillegg lage planer for den som er der i mitt fravær 

Anonymkode: cacf2...5e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikaren har betalt for for og etterarbeid i lønna si. Det er derfor ikke riktig at jeg skal sitte å lage opplegget. De får tema. Resten får de gjøre selv. Noen ganger er det fint med ulik vinkling til temaet også og ikke bare trå i min sti. 

Anonymkode: ebdd1...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser jo med all tydelighet at det ikke er mulig å være syk som lærer. Jeg og mange med meg drar på jobb uansett hvor syke vi er, fordi det er trippelt arbeid å være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ekstern lærervikar (fra vikarbyrå) opplever jeg utrolig mye forskjellig. Man aner ikke hva som venter, før man møter (i god tid) på en ny skole. Det er begrenset hva man kan klare å snekre sammen av gode opplegg på null komma niks. Det hjelper å høre hvilket tema klassen arbeider med, hvor langt de er kommet i boka, om de holder på med et pågående prosjekt osv. Har ellers aktiviteter i bakhånd som kan passe dersom det er null informasjon å hente. Jeg har ingen problemer med å ta ting på sparket, men det hjelper selvfølgelig på at det er et ferdig opplegg, sånn noenlunde i alle fall. Stort sett opplever jeg at det er et opplegg til eksterne vikarer, eller nooe informasjon om hvor de er i løypa i boka, prosjektet eller tema.

Men, har også opplevd å være vikar for samme klasse et par måneder i strekk for langtidssykemeldt lærer, der jeg hadde hele ansvaret for å lage opplegg, med null informasjon om hva klassen hadde hatt tidligere. 

Noen skoler har god kontroll og godt samarbeid mellom lærere og administrasjon, andre igjen har null oversikt og dårlig kommunikasjon seg i mellom. 

Er det snakk om vikar internt på skolen burde det ikke være vanskelig å kommunisere rundt opplegg og dele planer med kollegaer?

Anonymkode: 4a670...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved planlagt fravær lager du opplegget. Som regel blir det ikke satt inn ekstern vikar, når skal kollegaen din få tid til å lage opplegg tenker du?

Ved uplanlagt fravær, for eksempel om du er syk en dag, må du ikke lage opplegg, men man skal jo ha en plan for økta uansett. 

Anonymkode: edd9f...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (11 timer siden):

Ein vikartime er lønna med for- og etterarbeid, så nei: har du vikar, skal du ikkje lage opplegg. (og ditto: er du vikar, så er du lønna for å førebu timen sjølv) 

Eg er smerteleg klar over at ein gjerne ender opp med å meir eller mindre skrive dei opplegga for å sikre at timen følger den planlagte progresjonen, men dette er altså gratisarbeid. 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Ja - som vikar betales du for mer enn selve timen du underviser, men i dette inngår å sette seg inn i temaet som du skal undervise i, kanskje printe ut opplegg, koble deg på og gjøre deg klar. Det tar fort 30-45 minutter fra du kommer på jobb. Hvis vikaren i tillegg skal bruke tid på å sette seg inn i hvor elevene er i årshjulet og gjøre all planlegging er det hen som gjør gratisarbeid. Opplegget fra læreren trenger ikke å være planlagt ned til minste detalj, men et kjapt: «vi jobber med (tema), du kan snakke om det som står på side (X) og gjøre øvelse (y) i plenum, så kan de jobbe selvstendig med oppgave (a til å)», eller noe i den duren er det minste en vikar bør få forholde seg til

Anonymkode: ff4b7...ba2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Opplegget fra læreren trenger ikke å være planlagt ned til minste detalj, men et kjapt: «vi jobber med (tema), du kan snakke om det som står på side (X) og gjøre øvelse (y) i plenum, så kan de jobbe selvstendig med oppgave (a til å)», eller noe i den duren er det minste en vikar bør få forholde seg til

Anonymkode: ff4b7...ba2

Faglærars ansvar er å utarbeide terminplanen der det står kva tema som blir undervist til kva tid, og å drive si eiga undervisning. Når dei ikkje er på jobb, så er det ansvaret til leiaren som har det overordna ansvaret for klassen å sørge for at denne inforsmasjonen blir vidareformidla til vikaren. 

Er du kvalifisert til å undervise faget, bør det strengt teke vere innanforstått at du har ressursane til å undervise alle tema innanfor det. Om skulen ser seg naudt til å ty til ringevikarar som ikkje kjenner til læringsressursar og lokale, så er dei 100% klar over dette vil ha konsekvensar for kva vikaren kan tilby. Vikaren får betalt for akkurat den same tid for planlegging som faglæraren som er borte ville ha fått betalt for, googling og printing og kranglate teknologi og alt.

Fakta i terrenget er jo at 80% av oss uansett avleverer meir eller mindre fullstendige opplegg fordi det er oss sjølv det rammar når klassen ikkje har gjort det som vi hadde planlagt dei skulle gjere, men da gjer vi ein jobb som nokon andre er betalt for å gjere. 

Endret av Mandagsunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...