Gå til innhold

Fryse mat som har gått ut på dato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant kalkun i stekepose ferdig krydret til 70% nedsatt pris pga dato, dato gikk ut på mandag, kan jeg legge den i fryseren eller burde den spises nå med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 dager over dato, fjørkre? Nei hadde jeg åpnet og luktet og sett på i dag. Hvis du fryser den ned dårlig så tiner den dårlig, bedre å sjekke nå. Akkurat kylling og kalkun er jeg litt forsiktig med over dato, biff og kjøttdeig tåler noen dager godt. 

Anonymkode: 5845c...d35

• Liker 5
Skrevet

Jeg bryr meg lite om datoer men respekterer sist forbruksmateriell på fugl og fisk. Kjøper aldri sjømat til nedsatt pris. 

Om kalkunen er itillegg marinert er det nesten umulig å kunne lukte deg til om den er "på veg ut".

Ikke frys den, den er ikke verdt fryserplassen slik den er nå. Den er allerede over tiden og du vinner ikke mot klokka når den skal tines/stekes/nedkjøles. Vanligvis hadde jeg sagt stek den opp først så frys den, men tør ikke råde deg til det da du må finne ut selv hva du tør. Frysing dreper ikke bakterier. 

Du kan åpne pakken og kjenne om kalkunen er slimete eller glatt?  Om den er misfarget noen sted (igjen: marinering ødelegger for det) eller om det lukter surt....?

Anonymkode: 826e4...f2f

• Liker 4
Skrevet

Forbruksmateriell du liksom... forbruksDATO!!

Anonymkode: 826e4...f2f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville åpnet pakken, sjekket om den ser bra ut og lukter ok, og stekt den før eventuell frysing. 

Jeg er også litt skeptisk til sjømat og fugl som er over siste forbruksdato, har hatt noen illeluktende erfaringer. Det samme med pølser. 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov til å selge kjøtt og fisk som er over siste forbruksdag. Hadde gått til butikken, og fått pengene tilbake. Best før dato går fint, men ikke siste forbruksdag. 

Anonymkode: eeaf3...116

• Liker 2
Skrevet

Ok, da blir den åpnet i dag å eventuelt spist i dag. Takk for alle svar 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...