Rubina D Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Vi har en sønn på 6 år mrd adhd og han får dexedrine på blå resept ( skal over på metamfetamin fordi dexedrine går ut ) Vi har en sønn på 4 år med astma og pollenallergi ( medisiner på blå resept ). I tillegg har han eksem og vi bruker aderma som ikke fåes på blå resept. Vi tar vare på alle kvitteringer. Mannen min har smertestillende på blå resept ( deformasjon i ryggen som man visstnok ikke kan gjøre noe med ) Jeg får nesespray og tabletter for å forebygge stadige bihulebetennelser ( selv om jeg har blitt operert to ganger) på blå resept Spørsmålene er : 1. Hvordan kan vi slå sammen egenandelskort når barna blir 7? Vi vil jo ha rett på frikort alle sammen etter ca 6 mnd. Kan vi slå sammen alle fire eller en voksen og ett barn pr frikort? 2. Kan vi få dekket utgifter til kremer og salver selv om vi mottar hjelpestønad?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Spørsmålene er : 1. Hvordan kan vi slå sammen egenandelskort når barna blir 7? Vi vil jo ha rett på frikort alle sammen etter ca 6 mnd. Kan vi slå sammen alle fire eller en voksen og ett barn pr frikort? 2. Kan vi få dekket utgifter til kremer og salver selv om vi mottar hjelpestønad? ← 1. Så vidt jeg skjønner kan man "slå sammen" barn under 16 med foreldrene. Jeg vil tro at dere kan ha ett barn sammen med hver av dere og når dere tilsammen når taket så får både barn og voksen frikort. Fra trygdeetaten.no: Særregler for familier Egenandeler for barn under 16 år kan legges sammen med egenandelene til en av foreldrene. Når familiemedlemmene til sammen har nådd egenandelstaket, skal hver av dem være fritatt fra å betale godjente egenandeler resten av kalenderåret. Hvert familiemedlem skal få utstedt frikort, også barn som fyller 16 år senere i kalenderåret. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...kortordning_mr1 Men det står også at barn under 12 år er fritatt for egenandeler, så hvis dette følges i praksis skal jo ikke barna deres ha noen egenandeler å legge sammen. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...sub=egenandeler 2. Vet jeg ingenting om.
Rubina D Skrevet 23. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2006 Oi, de har satt opp aldersgrensen. Så flott den var nemlig 7 år før. Takk skal du ha.
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #4 Skrevet 23. februar 2006 1. Aldersgrensene for egenandeler er endra, sjekk med trygdekontoret. Når man slår sammen egenandeler slår man sammen alle barn + en forelder. Den andre forelderen må fylle opp kortet på egen hånd. Regelen er altså to egenendelstak pr familie. 2. hør med lege, apotek og trygdekontor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå