AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Del Skrevet 25. september Har er barn på 1 år og 2 mnd. Hun har vært slik som dette omtrent siden fødsel, men i perioder har deg vært bedre, og vi har kun måtte være oppe i en halvtimes tid. Kan nok telle på 2 hender de gangene hun har sovet natten gjennom. Hun hadde kolikk som baby, og krevde dupp på oss i sofaen eller i bæresele til hun var rundt 8 mnd. Så hun er nok et såkalt klistremerkebaby. Leggingen tar rundt en time, noe som føles OK, selv om det gjerne skulle gått lettere det også😅 Problemet er at hun våkner en gang om natten, men krever da at vi holder henne. Hun sovner da relativt fort, men hun kaver en del, styrer med å finne stilling osv.. legges hun i senga våkner hun og hylgråter. Så vi må holde henne til hun sovner dypt nok til å kunne legges ned. Dette tar omtrent 2 timer, er vi heldige tar det bare en time, mens på de verste nettene opp mot 3 timer. Altså, hun sover, men det krever at vi er våkne. Dette fungerer veldig dårlig nå når ingen av oss har perm lenger, vi er trøtte og slitne. Kjenner jeg blir sint inni meg når hun legges ned etter 2 timer og så hylgråter og må ta henne opp igjen. Er i mot skrikekur, i tilegg har vi et eldre barn som våkner om vi lar henne skrike. Samsove fungerer ikke, da kryper hun bare rundt i senga og tuller. Hun sover jo disse timene, men er urolig/kaver. Når hun først har blitt lagt ned igjen så sover hun til morgenen. Så hun får nok timer søvn. Har en hvil på rundt 1 - 1,5 t på dagtid. Av og til våkner hun også 1 times tid etter hun er lagt, men da er det som regel nok å holde henne i 30-45 minutter. Likevel blir jo kvelden vår ødelegt av dette. Hva kan vi gjøre? Begynner å bli rimelig lei nå. Har ikke tall på hvor mange lydbøker og podkaster som har blitt hørt det siste året😂 Anonymkode: 44c09...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samsove fungerer ikke, da kryper hun bare rundt i senga og tuller. Enn hvis hun holdes "fast" noen minutter i armkroken? Anonymkode: 1508c...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har er barn på 1 år og 2 mnd. Hun har vært slik som dette omtrent siden fødsel, men i perioder har deg vært bedre, og vi har kun måtte være oppe i en halvtimes tid. Kan nok telle på 2 hender de gangene hun har sovet natten gjennom. Hun hadde kolikk som baby, og krevde dupp på oss i sofaen eller i bæresele til hun var rundt 8 mnd. Så hun er nok et såkalt klistremerkebaby. Leggingen tar rundt en time, noe som føles OK, selv om det gjerne skulle gått lettere det også😅 Problemet er at hun våkner en gang om natten, men krever da at vi holder henne. Hun sovner da relativt fort, men hun kaver en del, styrer med å finne stilling osv.. legges hun i senga våkner hun og hylgråter. Så vi må holde henne til hun sovner dypt nok til å kunne legges ned. Dette tar omtrent 2 timer, er vi heldige tar det bare en time, mens på de verste nettene opp mot 3 timer. Altså, hun sover, men det krever at vi er våkne. Dette fungerer veldig dårlig nå når ingen av oss har perm lenger, vi er trøtte og slitne. Kjenner jeg blir sint inni meg når hun legges ned etter 2 timer og så hylgråter og må ta henne opp igjen. Er i mot skrikekur, i tilegg har vi et eldre barn som våkner om vi lar henne skrike. Samsove fungerer ikke, da kryper hun bare rundt i senga og tuller. Hun sover jo disse timene, men er urolig/kaver. Når hun først har blitt lagt ned igjen så sover hun til morgenen. Så hun får nok timer søvn. Har en hvil på rundt 1 - 1,5 t på dagtid. Av og til våkner hun også 1 times tid etter hun er lagt, men da er det som regel nok å holde henne i 30-45 minutter. Likevel blir jo kvelden vår ødelegt av dette. Hva kan vi gjøre? Begynner å bli rimelig lei nå. Har ikke tall på hvor mange lydbøker og podkaster som har blitt hørt det siste året😂 Anonymkode: 44c09...649 Hvorfor i all verden tar dere opp ungen midt på natta? Her må dere faktisk bare være hard. Ikke stå opp, ikke løfte opp. Trøst må foregå i sengen , liggende. Ungen skal ikke «kreve» , det er opp til dere foreldre å se til at barnet lærer seg å falle til ro igjen ved hjelp av dere… Dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å holde på sånn🙄 Anonymkode: 32775...6a4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i all verden tar dere opp ungen midt på natta? Her må dere faktisk bare være hard. Ikke stå opp, ikke løfte opp. Trøst må foregå i sengen , liggende. Ungen skal ikke «kreve» , det er opp til dere foreldre å se til at barnet lærer seg å falle til ro igjen ved hjelp av dere… Dere gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å holde på sånn🙄 Anonymkode: 32775...6a4 Vi tar henne opp fordi hun skriker. Det er ikke snakk om småsutring, men SKRIKING! Lar vi henne skrike, våkner også 3 åringen, kommer inn på rommet og det blir full baluba🫨 men om det er det som skal til er jeg villig, men hvordan gå frem? Hun står oppreist i senga og hyler. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enn hvis hun holdes "fast" noen minutter i armkroken? Anonymkode: 1508c...da7 Funker dessverre ikke🥺 Anonymkode: 44c09...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Del Skrevet 25. september Hun sover på eget rom. Har en lenestol der inne. Skal vi sitte inne hos henne og la henne skrike? Eller gå ut? Helsestasjonen har anbefalt skrikekur.. men alt inni meg roper at det blir feil. Anonymkode: 44c09...649 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Del Skrevet 25. september Jeg har også ei jente på 14 mnd. som hadde våkenperiode på natten, og vi slet også med at hun begynte å tulle og krype rundt hvis vi la henne i senga vår, men min erfaring er at de blir lei av det til slutt og stopper med det etterhvert😅 så vi endte opp med å samsove og nå sover hele gjengen godt på natten sånn som jeg ser dere må dere enten ha tilvenning i A) seng: ikke løft henne opp men vær der for henne og trøst henne mens hun er i sengen sin. Ser du skriver at du er imot gråtekur og det kan jo hende det blir noe gråt men så lenge dere er der sammen med henne så er hun i det minstre trygg. eller B) samsove, sånn som vi endte opp med😅 ja, det blir sikkert noen netter med tull men jeg tenker at om dere gir det litt tid så går det seg nok til Anonymkode: 07b20...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #7 Del Skrevet 25. september Har dere utredet om det kan være noen årsaker bak denne uroen? Tenker typ magevondt eller lignende, siden baby også hadde kolikk. Det er jo relativt vanlig at barn under to år er urolige på natten, men når det skjer hver eneste natt og ikke i perioder, så kan det jo være nyttig å se om det finnes en spesiell grunn til det. Ellers er samsoving det som har reddet min søvn fra barn som til tider er urolig på natten. Aldri hatt problemer med at ungen blir "skjemt bort" av det. Min eldste sov inne med oss til hun var to år, har sovet natten gjennom på eget rom i årevis etter det, så jeg har ikke opplevd det som en ulempe for oss. Perioden under to år er en unntakstilstand. Anonymkode: c634e...21e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #8 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har dere utredet om det kan være noen årsaker bak denne uroen? Tenker typ magevondt eller lignende, siden baby også hadde kolikk. Det er jo relativt vanlig at barn under to år er urolige på natten, men når det skjer hver eneste natt og ikke i perioder, så kan det jo være nyttig å se om det finnes en spesiell grunn til det. Ellers er samsoving det som har reddet min søvn fra barn som til tider er urolig på natten. Aldri hatt problemer med at ungen blir "skjemt bort" av det. Min eldste sov inne med oss til hun var to år, har sovet natten gjennom på eget rom i årevis etter det, så jeg har ikke opplevd det som en ulempe for oss. Perioden under to år er en unntakstilstand. Anonymkode: c634e...21e Hun ble sjekket av både lege, kiropraktor og fysio som baby, men ingen fant noe galt bortsett fra mye luft i magen (som baby). Ikke vært utredet siden. Men jeg føler ikke dette kommer fra smerte, som sagt hun sover når hun blir holdt, men finner liksom ikke helt stillingen, vil ligge og kose med hendene i nesa😆 jeg føler hun er "forberedt" på å våkne når hun blir lagt ned, jeg tror alt egentlig handler om at hun vil ha nærkontakt. For hun er blid som en sol på dagen og viser ingenting til smerte. Slutter å gråte med en gang hun blir tatt opp. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har også ei jente på 14 mnd. som hadde våkenperiode på natten, og vi slet også med at hun begynte å tulle og krype rundt hvis vi la henne i senga vår, men min erfaring er at de blir lei av det til slutt og stopper med det etterhvert😅 så vi endte opp med å samsove og nå sover hele gjengen godt på natten sånn som jeg ser dere må dere enten ha tilvenning i A) seng: ikke løft henne opp men vær der for henne og trøst henne mens hun er i sengen sin. Ser du skriver at du er imot gråtekur og det kan jo hende det blir noe gråt men så lenge dere er der sammen med henne så er hun i det minstre trygg. eller B) samsove, sånn som vi endte opp med😅 ja, det blir sikkert noen netter med tull men jeg tenker at om dere gir det litt tid så går det seg nok til Anonymkode: 07b20...635 Takk for svar😊 tror vi må gå for alternativ A. Men skal vi prate med henne? Sitte inne og bare være stille/se på at hun står der? Eller skal vi legge henne ned hver gang hun reiser seg? Vanskelig dette😆 Anonymkode: 44c09...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #9 Del Skrevet 25. september Min var ganske lik i perioder rundt samme alder. Det som funket best i den perioden var å ta barnet opp, bysse og roe ned og holde i fanget, og så legge oss ned men fremdeles holde rundt barnet. Og så samsove videre. Eller at jeg halvveis satt og sov med barnet på fanget. Etter en stund ble det bedre Hun er 2,5 og våkner fremdeles om natta men nå sovner hun igjen iløpet av et par minutter og trenger lite hjelp. Når min var rundt året så syntes jeg det ofte var mer tull og urolighet om hun hadde sovet for lite på dagtid og hvis hun ble lagt for tidlig. Har din kanskje startet i barnehage nå i august også? Det er vanlig at de får en reaksjon på det litt etter oppstart og kan trenge mer nærhet fra foreldre og det kan også påvirke søvnen så den blir mer urolig. Jeg tror de som sier at man ikke skal ta opp osv aldri har erfart et barn som skriker slik du beskriver. Det var aldri et alternativ her å ikke ta opp. Jeg kjenner folk som fikk de til å roe seg i senga og som snakket om det samme og om trøstetrappa osv men jeg var hos dem når barnet våknet og det var noe helt annet, det var bare litt sutring. Og skrikekur tror jeg 100% ikke er bra for barnet og det ønsket aldri vi å gjøre. Anonymkode: 17033...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Del Skrevet 25. september Vi slet veldig med det samme hos vår jente og det viste seg senere at hun hadde problemer med ørene. Fikk etter hvert dren pga mye væske i ørene. Så hun hadde nok mye smerter. Anonymkode: e9a4a...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #11 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun ble sjekket av både lege, kiropraktor og fysio som baby, men ingen fant noe galt bortsett fra mye luft i magen (som baby). Ikke vært utredet siden. Men jeg føler ikke dette kommer fra smerte, som sagt hun sover når hun blir holdt, men finner liksom ikke helt stillingen, vil ligge og kose med hendene i nesa😆 jeg føler hun er "forberedt" på å våkne når hun blir lagt ned, jeg tror alt egentlig handler om at hun vil ha nærkontakt. For hun er blid som en sol på dagen og viser ingenting til smerte. Slutter å gråte med en gang hun blir tatt opp. Takk for svar😊 tror vi må gå for alternativ A. Men skal vi prate med henne? Sitte inne og bare være stille/se på at hun står der? Eller skal vi legge henne ned hver gang hun reiser seg? Vanskelig dette😆 Anonymkode: 44c09...649 Vi har også baby på 14 mnd. Og vi legger ned gang på gang og sier at "nå skal du sove", "nå er det natta "og lignende og gir smokk. Men alle barn er forskjellige, noen ganger går det ikke. Anonymkode: 812b8...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #12 Del Skrevet 25. september Vi hadde problemer det der. Endte opp med å få en juniorseng inn på rommet hans, så vi kunne ligge inntil til han sovnet. Tror dere må ta kampen om ikke å løfte opp… så får en trøste ettåringen og den andre ta seg av treåringen den tiden det tar. Fryktelig slitsomt, men har erfart mange ganger nå at barn i den alderen venner seg til nye vaner selv om det var fullstendig krise til å begynne med. Alternativt kan det jo være at hun sover for mye på dagtid? Det har stor påvirkning på nattesøvnen for min gutt iallfall. Anonymkode: 88a42...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 25. september #13 Del Skrevet 25. september Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker. Øvrige innlegg er verken lest eller vurdert, ber derfor om at eventuelle regelbrudd rapporteres. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 25. september #14 Del Skrevet 25. september Jeg badet mine hver kveld med babyolje i badevannet før jeg la dem om kvelden. Opplevde at det gjorde dem trøtte, og sovna relativt raskt. La dem rundt 18.30. De sov gjerne et par timer på dagtid. Opplever du at barnet er stresset, eller oppjaget før leggetid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #15 Del Skrevet 26. september Prøvd sovepose? Den er litt tettere rundt, mulig det kan hjelpe. Anonymkode: 83ace...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 26. september #16 Del Skrevet 26. september Er detbare meg som syns det er normalt og noe man skal forvente? En oppvåkning per natt er en luksus. Jobb heller med egen søvn. Legg dere med en gang barna er i seng for å få mest mulig søvn om natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #17 Del Skrevet 26. september Dette er så individuelt, og det er som med gjærbakst, 10 personer følger samme oppskrift, men små nyanser gjør at resultatet blir vidt forskjellig 🙈 Min (etterhvert vår) suksessfaktor har vært å legge tidlig nok. Eldste vår hadde naturlig nattsyklus fra kl. 18.15. Selvfølgelig var dette upraktisk, men jeg var alene med han og ønsket nattesøvn 😅 Vi samsov til han var 5, aldri hatt skriking/sykdom eller nattevåk etter kiropraktorbehandling ved 3 mnd alder. Men han våknet naturlig av seg selv kl. 00.30 hver natt, fikk pupp i sengen og sovnet igjen. Dette vil selvfølgelig ikke fungere på jenten din når du sier hun ikke vil samsove og du sier ingenting om amming. Men cluet er nok rytine, og man må skape forventninger hos barnet som står i stil med det dere klarer å levere. Jeg tenker det er naturlig å lære barnet at om natten er det mørkt, vi har på pysj, det er stille og vi ligger. For eksempel. Nå har du begynt med at hun ligger på eget rom, så da kan du fortsette med det om du vil. Hadde tatt madrass inn dit og unngått å ta henne i armene og bysse, og selvfølgelig ikke ha på noe lys, ikke prate. Lyden sssshhhhh holder i massevis. Da kan du lene deg bak i "din seng", hold henne firmly som hjelper henne til å falle til ro etterhvert på brystet ditt. For hver natt legger du deg lenger bak, etterhvert ligger hun på siden av deg på madrassen. Den første tiden sover du bare videre der inne, gjør dette til du tenker tiden er så kort som du ønsker det. Etterhvert går du ut av rommet og sover i egen seng, om du ønsker det. Hvis du er redd hun skal våkne og vandre rundt i huset og du ikke vil ha døren hennes lukket, setter dere bare en grind på døren hennes så føler hun seg ikke innestengt. Ta bort ting på rommet hun kan klatre på eller velte over seg. Og selvfølgelig den forutsigbare rutinen rundt legging, mat, ro, stell, pysj, seng, lesing/sang. Regner med du vet at barnet på ett år under ingen omstendigheter skal bruke mobil/ipad iløpet av en dag. Og ingen tv før legging. Somatiske ting greit å få sjekket på nytt. Ører, svelg, refluks, mage, nattskrekk osv. Lykke til 😇 Anonymkode: dbf13...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå