Gå til innhold

Er det innafor å bruke sine tilganger i helsevesenet for å sjekke og endre opplysninger for familiemedlemmer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det innafor å gå inn via arbeidsplassen å sjekke og endre opplysninger på andre? Snakker her om å gå via arbeidsplass der man har tilgang og inn på foreldres side på Helfo og endre på pårørendeliste, sjekke opp fastleger osv. Foreldrene er ikke i behandling hos personen eller i den avdelingen, å det er ikke alle ganger foreldrene vet om det. 

Kan det få konsekvenser hvis noen oppdager det? 

 

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det får STORE konsekvenser om noen oppdager ja. 

Er ikke det opplagt? 

Anonymkode: 7dc6e...bd0

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppsigelsesgrunn

Anonymkode: 237a3...b81

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er overvåket data. Hvis du som helsepersonell bare sjekker ut andres personlige info så kan du faktisk få sparken. Ihvertfall var det sånn da jeg jobbet på sykehus. 

Endret av Sannhetsøkende
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det får STORE konsekvenser om noen oppdager ja. 

Er ikke det opplagt? 

Anonymkode: 7dc6e...bd0

Det var det jeg trodde. Hvilke konsekvenser kan det bli, å kan det oppdages på andre måter enn at noen varsler om det?

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miste jobb, og det er systemer som logger aktiviteten mot deg så mest trolig blir det automatisk plukket opp. 

Anonymkode: e64dc...cf3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden):

Det er overvåket data. Hvis du som helsepersonell bare sjekker ut andre så kan du faktisk få sparken. Ihvertfall var det sånn da jeg jobbet på sykehus. 

Da er det ikke mye overvåket på arbeidsplassen til den personen, for dette har pågått over flere år.

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det ikke mye overvåket på arbeidsplassen til den personen, for dette har pågått over flere år.

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Da får du melde ifra.

Anonymkode: 93c1e...de1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det ikke mye overvåket på arbeidsplassen til den personen, for dette har pågått over flere år.

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Det bør være rutiner som gjør at det oppdages. Utover det er det også muligheter til å kunne se hvem som har åpnet ens egen journal.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det ikke mye overvåket på arbeidsplassen til den personen, for dette har pågått over flere år.

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Sånne folk blir tatt til slutt. Ofte samles det opp så man har nok å gå på. Vanskelig å si opp noen i Norge med mindre det er godt grunnlag forbi enhver tvil. Sånne ting har man selvsagt en plikt å melde, spør du meg. :)

Anonymkode: 01805...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det ikke mye overvåket på arbeidsplassen til den personen, for dette har pågått over flere år.

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Da bør du melde ifra ja. Det var dette vi fikk høre hvis vi gikk inn på pasienter sin data. Eller så er de veldig sløve de som sitter på dataen, eller så ble vi løyet for. Noe jeg tviler på.

Endret av Sannhetsøkende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan få fengselsstraff på inntil et år. Dette er helt på trynet. 

Anonymkode: d5e8b...2b6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (4 minutter siden):

Det bør være rutiner som gjør at det oppdages. Utover det er det også muligheter til å kunne se hvem som har åpnet ens egen journal.

Det vet jeg og sjekker når jeg er inne på Helsenorge da jeg er redd for at den personen også har vært å sjekka mine journaler. Men man ser jo ikke hvem som har vært inne på siden for å sjekke andre ting enn journaler? Man kan vel fort finne ut hvilke helsekontakter man bruker?

Sannhetsøkende skrev (2 minutter siden):

Da bør du melde ifra ja. Det var dette vi fikk høre hvis vi gikk inn på pasienter sin data. Eller så er de veldig sløve de som sitter på dataen, eller så ble vi løyet for. Noe jeg tviler på.

Hvor henvender man seg for å melde fra? 

Ts

Anonymkode: d9846...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det vet jeg og sjekker når jeg er inne på Helsenorge da jeg er redd for at den personen også har vært å sjekka mine journaler. Men man ser jo ikke hvem som har vært inne på siden for å sjekke andre ting enn journaler? Man kan vel fort finne ut hvilke helsekontakter man bruker?

Hvor henvender man seg for å melde fra? 

Ts

Anonymkode: d9846...9da

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/helse-velferd/jeg-tror-noen-har-snoket-i-pasientjournalen-min.-hvem-kan-jeg-klage-til

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fryktelig dumt når helsepersonell misbruker sin stilling på denne måten. Dessverre så skjer det. 

Anonymkode: 17688...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...