Gå til innhold

Hodebunn klør og klør og klør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd mange sjampoer og diverse geler til hodebunn, blant annet Cosmica og Daxxin fra apotek. Uten hell. Har gjennom mange bomkjøp funnet ut at jeg ikke tåler ingrediensen piroctone olamine. Har også prøvd medisinske sjampoer og resetbelagte linimenter/emlsjoner uten merkbar bedring.

Virker tørt, drysser litt i løpet av dagen. Har ikke funnet sjampo som hjelper. Prøvd å vaske sjeldnere, men blir egentlig verre av det, føler jeg. Virker som at det er aller best rett etter hårvask, selv om det av og til svir som f... under sjamponering, og spesielt skylling, etterpå. 

Rekker/orker sjelden å vente til håret er tørt før jeg legger meg, ofte noe av det siste jeg gjør før jeg legger meg er å dusje og vaske hår.

Har noen råd og/eller produkttips eller anbefalinger.

Anonymkode: 61ec9...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går mye hodelus om dagen, sikker på at du ikke har det? 

Anonymkode: d66dd...523

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sove med vått hår eller har håret i strikk. Fungoral sjampo fra apotek hjalp meg med min eksem som føltes som du beskriver her.

Anonymkode: 3aa4c...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vossabia

Anonymkode: 9945c...7e3

Den fikk jeg kløende hodebunn av. 

Anonymkode: 2af45...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det helt likt. Fungoral hjalp med en gang.

Anonymkode: 9d988...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vossabia

Anonymkode: 9945c...7e3

 

Jeg fikk kløe av den sjampoen... skikkelig dtitt for håret ble ordentlig flott med den 😔😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har prøvd mange sjampoer og diverse geler til hodebunn, blant annet Cosmica og Daxxin fra apotek. Uten hell. Har gjennom mange bomkjøp funnet ut at jeg ikke tåler ingrediensen piroctone olamine. Har også prøvd medisinske sjampoer og resetbelagte linimenter/emlsjoner uten merkbar bedring.

Virker tørt, drysser litt i løpet av dagen. Har ikke funnet sjampo som hjelper. Prøvd å vaske sjeldnere, men blir egentlig verre av det, føler jeg. Virker som at det er aller best rett etter hårvask, selv om det av og til svir som f... under sjamponering, og spesielt skylling, etterpå. 

Rekker/orker sjelden å vente til håret er tørt før jeg legger meg, ofte noe av det siste jeg gjør før jeg legger meg er å dusje og vaske hår.

Har noen råd og/eller produkttips eller anbefalinger.

Anonymkode: 61ec9...c6c

Går du og legger deg med vått hår, på en hodepute så blir og er puten et hav av muggsopper og bakterier. 
Ikke rart du har fått problemer. Puten må fornyes, og du må slutte med å legge deg med vått hår. Du kan Google og finne frem til hodeputeundersøkelsen fra, jeg tror det var Hardvord, så får du peiling på hva som er i tørre hodeputer. Når du tilfører alt det som alt er i puten fukt, så vil ikke jeg engang se på puteinnholdet ditt i et mikrosko. 
Dette burde du ha klart å tenke selv. 

Ellers er Posay sine produkter utviklet av franske hudleger og gode produkter for dem som har hudutfordringer. 

Anonymkode: 402ad...22f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Nioxin scalp recovery, det funker foreløpig hos meg ref både hårtap og kløe 🙂

Anonymkode: b686f...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som kommer til å funke før du slutter å sove med vått hår.

Anonymkode: 1dc73...f90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om henvisning til hudlege eller gå privat og få time kjapt 

Anonymkode: 35dec...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert seborisk eksem. Du trenger sjampo med ketokonazol, feks Fungoral.

Anonymkode: 6ebc2...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask håret på morgenen i stedet. Skjønner ikke hvordan folk orker å sove med vått hår. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig å finne årsak.

Hodelus

Sopp

Psoriasis

Tørr hodebunn

Fet hodebunn

Alle forverres av å legge seg med vått hår (utenom hodelus, den forverres ikke/forbedres av noe, bortsett fra riktig behandling). Spesielt hvis du har tykt hår. Forstår at du ikke orker å føne hele håret etter hver hårvask, men prøv å få håret rundt hodebunnen hvert fall 80% tørt. Dette kan hjelpe mye på hodebunnen.
Når det kommer til sjampo bør du finne ut årsaken til kløen, som kan være en av tingene listet over. Om det klør, vask det. Håret blir ikke ødelagt av å vaske det ofte, og du kan ikke "trene" opp håret til å tåle å bli vasket sjeldent. Det er en myte som sitter sterkt i mange. 

Ellers anbefaler jeg hårskylling (hair rinse) etter hver hårvask, laget av eplecidereddik. Kan kjøpes, kan også lages. Finnes mange videoer av det på youtube du kan følge, og det vil hjelpe på alle årsakene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være lus og. Sjekk dette først.

Anonymkode: b686f...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at du sover med vått hår kombinert med at du sier det svir så fælt når du har i sjampo, får meg til å tenke at du har sopp i hodebunnen. 

Det lager også forøvrig muggsopp i hodeputen når du sover med vått hår om natten. Så kjøp deg ny hodepute og absolutt ikke legg deg med vått hår.

Anonymkode: 0956b...9b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legge seg med vått hår og lure på hvorfor man har problemer med hodebunn??! Hvor dum går det an å bli 🤯🤪🤦‍♀️

Det blir vel det samme som å si at man fikk maling på fingrene etter å ha tatt på våt maling 🤷‍♀️🙇‍♀️

 

Anonymkode: 7c45c...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hodebunn blir bedre når jeg er restriktiv med sukker. 

Fungoral og Head and shoulder mentol (ikke andre)

Pluss sol og saltvann (litt vanskelig med det nå)

Anonymkode: 077c9...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (24 minutter siden):

 

Jeg fikk kløe av den sjampoen... skikkelig dtitt for håret ble ordentlig flott med den 😔😔

Den fjernet fullstendig kløen jeg hadde hatt i årevis.

Anonymkode: 9945c...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (30 minutter siden):

 

Jeg fikk kløe av den sjampoen... skikkelig dtitt for håret ble ordentlig flott med den 😔😔

For meg fjernet den kløen jeg hadde hatt i flere måneder. Sluttet også å snø fra hodebunnen.

Men til TS, første bud bør være å slutte å legge seg med vått hår. Hvis du absolutt må vaske det rett før leggetid, før det tørt.

Anonymkode: 8024a...6bf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...