Gå til innhold

SV vil forby ansatte å jobbe alene på bensinstasjoner


Yellow Eye

Anbefalte innlegg

Ansatte på bensinstasjoner jobber alene om natta. Det vil SV forby
SV-leder Kirsti Bergstø vil stenge kiosker, butikker og bensinstasjoner hvor ansatte må jobbe alene om natta.

Nattarbeid er ikke tillatt, slår arbeidsmiljøloven fast. Men dette forbudet gjelder ikke for ansatte i varehandelen.

I praksis betyr det at ansatte på døgnåpne bensinstasjoner, butikker og kiosker må jobbe om natta – og i mange tilfeller alene. HK-Nytt har skrevet om ansatte som blir trakassert av kunder om natta.

Steng kioskene om natta

Det vil SV-leder Kirsti Bergstø ha en slutt på.

– Vi bør ha forbud mot alenearbeid om natta. Mange som jobber alene kjenner på en utrygghet. Alenearbeidere har også blitt utsatt for ran, trakassering og til og med voldtekt, sa SV-lederen på talerstolen under landsmøtet til Handel og Kontor (HK) tirsdag.

Bergstø vil stenge kiosker, butikker og bensinstasjoner som bare har en person alene på jobb om natta.

– Om arbeidsgivere ikke har råd til å ha to ansatte på jobb om natta på en anstendig lønn, burde bensinstasjonene og kioskene vært stengt, sier Kirsti Bergstø til HK-Nytt.

https://hk-nytt.no/nyheter/ansatte-pa-bensinstasjoner-jobber-alene-om-natta-det-vil-sv-forby-6.40.1079605.d4f34f61df

Er dere enig med Bergstø at man burde stenge kiosker, butikker og bensinstasjoner hvor ansatte må jobbe alene om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ingen rasjonell grunn til at bensinstasjoner skal være åpne på natta. Bensin og diesel kan man betale med kort på pumpa. Det hadde vært bra for folkehelsen om folk ikke fikk kjøpt pølser, brus, boller og godteri på natta.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Ser ingen rasjonell grunn til at bensinstasjoner skal være åpne på natta. Bensin og diesel kan man betale med kort på pumpa. Det hadde vært bra for folkehelsen om folk ikke fikk kjøpt pølser, brus, boller og godteri på natta.

Hadde det ikke vært bra for folkehelsen om folk ikke fikk kjøpt pølser, brus, boller og godteri på dagen!?  Hvor langt skal du ta den syns du? 🤯🙄🤦‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tillegg da, det begynner vel å bli en del døgnåpne butikker med selvbjeting, så jeg ser frem til din videre gode argumentasjon 😂🤪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stussa over forbudet, men når jeg ser hvorfor, så skjønner jeg det, seff.

Arbeidssikkerhet for folk på jobb er alltid noe som kan gjøres bedre, når de ansatte melder ifra om at de føler seg utrygge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er delt.

Jeg skjønner virkelig SV's syn her. Det er logisk, det skåner arbeiderne og så er spørsmålet hvor nødvendig det er å ha åpent når det kun er behov for èn på jobb.

Det blir også mer utbredt med nattåpne butikker med selvbetjening - uten ansatte. 

Men samtidig er jeg ikke glad i slik mikrostyring fra politisk hold. Og bransjen bør jo kjenne på dette selv. Samt at de som jobber der vet hva de går til. Alt er altså frivillig. 

Så, tja, jeg klarte ikke oppsummere for å ta stilling til det heller. Så det får gå som det går for min del :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunbrain skrev (9 minutter siden):

Hadde det ikke vært bra for folkehelsen om folk ikke fikk kjøpt pølser, brus, boller og godteri på dagen!?  Hvor langt skal du ta den syns du? 🤯🙄🤦‍♀️

Ja, egentlig burde vi begrense det mye mer. En god start er å ha mer avgift på sukker og ultraprosessert mat. I tillegg burde bensinstasjonene vært mer som bensinstasjoner nedover i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Ja, egentlig burde vi begrense det mye mer. En god start er å ha mer avgift på sukker og ultraprosessert mat. I tillegg burde bensinstasjonene vært mer som bensinstasjoner nedover i Europa.

Har du vært på en bensinstasjon?   En sjokolade koster 40 kr der.  Mener du de trenger å være dyrere.  Vi betaler 25% moms på sukker.  Det holder i massevis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet nattevakt på bensinstasjon, og jeg var overlykkelig da jeg byttet fra ett sted som hadde vidåpne dører hele natta til et sted som bare hadde luke i veggen. Jeg slapp heldigvis unna det verste (fikk masse kjeft fordi maten ikke kom fort nok når jeg stod der alene, og slibrige kommentarer fra menn på 50+), men andre jeg jobbet med måtte låse dørene og ringe politiet fordi det har vert så ubehagelig. Og noen steder er jo såppass øde at det ikke kommer andre kunder innom på flere timer, slik at den som jobber VIRKELIG er helt alene. Masse tull med arbeidstider var det også, ble satt opp på kveldsvakt samme dag som man dro hjem fra nattevakt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bra, er selv skikkelig redd bensinstasjoner på natta å jeg skal kun dit en liten snar tur en veldig sjelden gang. 

Rart det ikke har blitt sånn før når så mye skummelt skjer. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (4 minutter siden):

Jeg er delt.

Jeg skjønner virkelig SV's syn her. Det er logisk, det skåner arbeiderne og så er spørsmålet hvor nødvendig det er å ha åpent når det kun er behov for èn på jobb.

Det blir også mer utbredt med nattåpne butikker med selvbetjening - uten ansatte. 

Men samtidig er jeg ikke glad i slik mikrostyring fra politisk hold. Og bransjen bør jo kjenne på dette selv. Samt at de som jobber der vet hva de går til. Alt er altså frivillig. 

Så, tja, jeg klarte ikke oppsummere for å ta stilling til det heller. Så det får gå som det går for min del :) 

Er ikke alle som har det privelegiet å kunne si nei takk til eller si opp en jobb sånn uten videre

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindblwn skrev (Akkurat nå):

Er ikke alle som har det privelegiet å kunne si nei takk til eller si opp en jobb sånn uten videre

Det er nok sant. Men jeg vil tro at de fleste vet hva de går til på forhånd, og at de har mulighet til å si nei - selv om mulighetene er få. 

Til ettertanke er det en litt uhyggelig tanke å gå på jobb alene på en bensinstasjon på natterstid. Man vet aldri hva, hvem, hvor mange og hvilken tilstand som kommer inn døra.

Så kanskje jeg skal støtte SV her. Ha to på jobb eller steng butikken om natta. Tanken er ikke dårlig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig godt forslag! Stakkars de 18-årige jentene som står der alene, og som til stadighet trues med både det ene og det andre. Flere er truet med våpen og har fått posttraumatisk stressyndrom av dette, og noen er til og med dratt inn på bakrommet og blitt voldtatt. Trenger folk mat på natta da? De trenger i alle fall ikke folk på stasjonen for å få fylt drivstoff. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (Akkurat nå):

Veldig godt forslag! Stakkars de 18-årige jentene som står der alene, og som til stadighet trues med både det ene og det andre. Flere er truet med våpen og har fått posttraumatisk stressyndrom av dette, og noen er til og med dratt inn på bakrommet og blitt voldtatt. Trenger folk mat på natta da? De trenger i alle fall ikke folk på stasjonen for å få fylt drivstoff. 

Grotekst! Hater at sånnt får foregå uten noen tiltak! 😡 Er som om folk ikke engang bryr seg om overgrep, når så lite gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje Bergstø kan starte med det offentlige der hun selv får sin lønn. Bussjåfører, trikkefører , brøytebiler, parkeringsvakter etc. kanskje hvis man leter litt så er det  sikkert noen nattevakter alene på psyk/klinikker rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan en ikke komme inn etter et bestemt klokkeslett på bensinstasjon.  Da må en bestille via en lukke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (1 time siden):

Nattarbeid er ikke tillatt, slår arbeidsmiljøloven fast. Men dette forbudet gjelder ikke for ansatte i varehandelen.

Hva???

Det er da plenty av folk som jobber natt. Fra skiftarbeidende i helsevesenet og på fabrikker, til politiet, til buss og taxi sjåfører, til brøyte manskap, til bartendere, osv.

Hva i alle dager er det kommunist gærningen prater om?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...