AnonymBruker Skrevet 25. september #81 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samhandling er vel så viktig. Det blir gode faglige diskusjoner som man ikke oppnår på hjemmekontoret. Er ikke snakk om small talk og slik, men erfaringsutveksling. Men stort sett er det stille. Vi har cellekontor vi kan sette oss inn i for konsentrasjonsjobb. Men det sparer jeg til hjemmekontor. Anonymkode: a9fd4...cea Om du har tilgang til cellekontorer er situasjonen en annen. Mitt poeng er at hjemmekontor er en nødvendighet der man kun får "tilbud" om åpent landskap (med free seating). Man mister kanskje noe ved å være mye hjemme, men alternativet er mye mye verre. Hjelper ikke med samhandling om man ikke ellers får gjort jobben man skal samhandle om. Anonymkode: 13663...d54 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #82 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så lenge ingen snakker med meg faser jeg helt ut, har en del konsentrasjonsjobb, som krever presisjon i det skriftelige. Men også mye som krever faglige diskusjoner og samarbeid med andre. Har mange møter og telefoner, men vi har mengder med telefon- og møterom. Men er generelt ganske tilpasningsdyktig. Stammer mulig fra å lese lekser rundt samme bord som småsøsken, og samtidig gjøre det bra på skolen. Anonymkode: a9fd4...cea Mange, som meg, har nesten utelukkende konsentrasjonsarbeid. Og vi er forskjellige, det er ikke alle som klarer å fase ut. Det kan være vanskelig for folk som klarer det å skjønne at ikke andre bare kan "skjerpe seg" og tvinge seg til å stenge ute. Anonymkode: 13663...d54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 25. september #83 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kontoret; opp, dusj, sminke, kjøretur. Finne seg en pult, skjerm virker ikke. Ja kjenner det igjen, for det er alltid noen som må fikle Fordi de har eget utstyr de kobler til, så gidder de ikke å sette det opp igjen slik det var. Så når du overtar den plassen så virker ingenting. Og du må begynne å sette det opp riktig. Det tar tid, noe man ikke har Hjemmekontor ? Alt er 100% slik det skal være, og om kona låner det ! Ikke rør noe som helst er min kommando Det beste er at hun faktisk hører på meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #84 Del Skrevet 25. september Her har ledelsen fortsatt med å gi seg selv hjemmekontordager etter corona, men har pisket oss lenger ned i hierarkiet tilbake til kontoret. Kanskje tror de at vi ikke jobber på hjemmekontoret, men har klokketro på at de gjør det selv. Effektiviteten ble målt etter corona, og den hadde gått opp, vi produserte mye mer! I tillegg gikk sykefraværet kraftig ned. Veldig mye av jobben min kan likegodt gjøres hjemmefra. I tillegg ville hjemmekontor gitt null reisetid, mindre bilkø i rushtiden, mindre stress for alle, bedre klima og miljø, mindre sykefravær og økt effektivitet i jobben grunnet ingen forstyrrelser. Jeg er en sånn som kommer i skriveflow på hjemmekontor, glemmer å spise faktisk. For så å se opp fra pc-en og oppdage at klokka er 14 uten at jeg har merket at tida har gått. På kontoret står det stadig folk i døra som skal spørre om ting og ha hjelp til ditt og datt. Når jeg stadig blir avbrutt tar det tid å komme inn i ting igjen. Noen er hypersosiale og skal ha kaffepauser hele tiden og strekker lunsjpausen i tillegg. På morgenen henger de lenge rundt kaffemaskinen og prater og kommer veldig seint i gang med arbeidet. At man ikke i det minste kan få ha 1(!) hjemmekontordag i uka er ufattelig. Jeg vurderer å si opp pga denne helt meningsløse rigiditeten. Arbeidsplasser med mulighet for hjemmekontor i hvert fall deler av uka kommer til å være de mest attraktive framover og tiltrekke seg de beste hodene. Ingen tvil om det. De hypersosiale kan jo dra til jobb alle ukedagene, ingen som nekter dem det. Anonymkode: 635a2...1b8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #85 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Mange, som meg, har nesten utelukkende konsentrasjonsarbeid. Og vi er forskjellige, det er ikke alle som klarer å fase ut. Det kan være vanskelig for folk som klarer det å skjønne at ikke andre bare kan "skjerpe seg" og tvinge seg til å stenge ute. Anonymkode: 13663...d54 Hva slags jobb? Anonymkode: a9fd4...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #86 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rart, vi outsourcer til India men alle må på kontoret..... Anonymkode: 0c8bd...508 Hvorfor skal man betale noen norsk lønn for å jobbe remote, når man kan betale noen med indisk lønn for å jobbe remote egentlig? Anonymkode: 298de...1fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #87 Del Skrevet 25. september TomKrus skrev (34 minutter siden): Ja kjenner det igjen, for det er alltid noen som må fikle Fordi de har eget utstyr de kobler til, så gidder de ikke å sette det opp igjen slik det var. Så når du overtar den plassen så virker ingenting. Og du må begynne å sette det opp riktig. Det tar tid, noe man ikke har Hjemmekontor ? Alt er 100% slik det skal være, og om kona låner det ! Ikke rør noe som helst er min kommando Det beste er at hun faktisk hører på meg Dele med ektefellen? Det er jo verre enn landskap. Uaktuelt Vi har hvert vårt rom. Selvfølgelig. Og wififorsterker. Så null krangling når det kommer til parallelle videomøter. Anonymkode: a9fd4...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #88 Del Skrevet 26. september Staten burde innføre en miljøavgift per ansatt som arbeidsgiver tvinger på kontoret. Tenk å fylle t-baner og lage bilkø hver dag fordi enkelte vil SE andre sitte foran pc'en og gjøre samme jobben. Det burde bli valgfritt med hjemmekontor så lenge jobben kan gjøres likt. Da letter man også trafikk-kaoset slik at de som MÅ reise får en lettere hverdag de også, sykepleiere, lærere, butikkarbeidere osv. Anonymkode: d03c4...e40 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #89 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor skal man betale noen norsk lønn for å jobbe remote, når man kan betale noen med indisk lønn for å jobbe remote egentlig? Anonymkode: 298de...1fa Fordi for eksempel forvaltningsvedtak i NAV, Skatteetaten, Justisdepartementets lovavdeling mv. ikke kan skrives av ChatGPT eller mennesker som ikke kan norsk, for eksempel? Advokatfirmaer med filialer i Norge, USA og Spania i ett og samme selskap klarer fint å gjennomføre de fleste møtene digitalt. Anonymkode: 1c86b...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #90 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva slags jobb? Anonymkode: a9fd4...cea Her er jeg jurist. Behandler kompliserte saker hver dag. Det hadde ikke gått å sitte i åpent landskap og lytte til alle mulige lyder 24/7. Anonymkode: 1c86b...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #91 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva slags jobb? Anonymkode: a9fd4...cea Jeg er også jurist. Anonymkode: 13663...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #92 Del Skrevet 27. september En av de siste dagene med tidlig fri på fredag, vi skal tynes Anonymkode: a1bb2...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #93 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 21.11): Vi har i utgangspunktet rett på 1 dag i uka, men det må selvsagt passe. Merker likevel at en del er lunken til det (spesielt de litt eldre.. ) noe jeg antar skyldes at de ikke har små unger lengre og en hinsides kabal som må gå opp i hverdagen. Den ene dagen i uka er gull for meg, en morgen uten stress på samme måte, og samme med ettermiddag. Jobber langt mer effektivt hjemme også, på kontoret blir det x antall 5-10 minutters uformelle pauser jabbing med kolleger. Den ene dagen å se frem til med hk redder hele uka mi. Snakker med ekstremt masse folk iløpet av uka, helgene er det fullt kjør med unger og div. aktiviteter, jeg trenger den ene dagen til å få ro i hodet, få jobbe med tyngre saker i fred uten forstyrrelser. Anonymkode: b1678...493 Jeg har snå barn og lever med konstant dårlig søvn og denne kabalen som skal gå opp. Har heldigvis en arbeidsgiver som viser forståelse for dette og lar meg bruke hjemmekontor så mye jeg vil. Dette har vært helt avgjørende for å unngå sykmelding for min del. Anonymkode: e2d5b...25a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #94 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.50): Hahahah ja det har vi du, og "alle" ønsker seg 2-3 dager hjemmekontor. Det dreit vi i og trakk vi inn ordningen, kun søknadsbasert HK, og nå er vi jaggu oppe i rett under "normal" (per korona) produktivitet. Tre sluttet da dette ble meldt, vi fikk inn tre nye som var motivert og vipps - økonomien har stabilisert seg! Gleder meg til neste års lønnsoppgjør allerede hvor vi kan ta igjen årets tynne oppgjør. Anonymkode: 2508b...d2a Hvilken type jobb er det? Vi opplever det motsatt på min arbeidsplass, ansatte er mer effektive hjemme. På kontoret - småprat flere gang i timen med kollegaer, lange lunsjpauser, kaffepauser, kakedag, og lista går videre. Jeg greier knapt konsentrere meg på kontoret, og tipper arbeidskapasiteten er 30% mens hjemme er den 100%. Pausene er bare å gå på kjøkkenet og hente noe og så tilbake igjen. Det er ro og stillhet og mulighet for konsetrasjon. Trenger man hjelp så er teams tilgjengelig hele tiden. Men vet ledere på enkelte avdelinger føler de mister kontrollen over ansatte, og nettopp det kontrollbehovet er ønsket om å ha den ansatte på kontoret til tross for at logikken sier den ansatte er mer produktiv hjemme og alle tall taler for det også🙈 Anonymkode: 54113...37f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #95 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.53): Produktivitet er èn ting. Hva med de ansattes trivsel? Anonymkode: 45089...b03 De ansattes trivsel på hjemmekontor er ikke relevant hvis det fører til at flere ikke gjør jobben sin. Anonymkode: d1201...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #96 Del Skrevet 28. september Hvis ikke du er fornøyd med hvordan din arbeidsgiver benytter seg av styringsretten, må du søke andre jobber. Hjelper ikke å sitte i passasjersetet å bli bitter. Om hjemmekontor er riktig eller ei, avhenger selvfølgelig av hva slags jobb man har og om man er en på hjemmekontor eller gjemmekontor. De sistnevnte kan en gjerne takke for at slike løsninger blir strammet inn. Ser man reagerer på en leder her som kjører hardt løp. Jeg kommer fra en arbeidsplass som var motsatt, ledelsen turte ikke ta i det. Resultatet var utnytting med gjemmekontor som ga ekstra press på kollegaer. Jeg sa opp, orket ikke veie opp for fraværende kollegaer. Nå 9 mnd etter er selskapet teknisk sett konkurs, bare venter på at det skal slås konkurs eller styret melder oppbud. De mistet mange kunder når de effektive fant seg bedre steder å jobbe. Det er ikke kun negativt at en leder benytter styringsrett, det kan være helt nødvendig andre steder, selv om du personlig funker bedre på hjemmekontor. Anonymkode: 1a11d...6f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #97 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken type jobb er det? Vi opplever det motsatt på min arbeidsplass, ansatte er mer effektive hjemme. Anonymkode: 54113...37f Det som skjedde på den andre arbeidsplassen var at de erstattet tre umotiverte ansatte med tre hardtarbeidende nyansatte. Dette har ingenting å gjøre med hvor effektivt hjemmekontor er. Det kunne like gjerne vært de tre mest effektive arbeiderne som sluttet i protest da oppmøte på kontor ble gjeninnført, og de kunne like gjerne erstattet dem med tre slubberter. Da hadde bildet vært det motsatte. Og igjen hadde det hatt null og niks å gjøre med hvor effektivt hjemmekontor er. Anonymkode: 6af5e...d50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #98 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.38): Ledelsen fant ut de vil ha oss tilbake alle dager i uken! Hva kan jeg gjøre? Har andre opplevet dette i det siste?? Anonymkode: a1bb2...f74 Jeg hadde søkt annen arbeidsplass og byttet jobb. Om de ikke vil være en attraktiv arbeidsplass og tilby meg det jeg verdsetter så mister de ansatte . Anonymkode: 12811...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #99 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 20.43): Helt vanlig! Det er jevnt over tøft om dagen, og mange ser en nedadgående trend siden 2020/2021. Så en av tingene man drar inn er hjemmekontor-goden, FOR DET ER EN GODE, for å se om dette har effekt på produktiviteten. Hilsen leder som for 5 mnd siden gjorde nettopp dette grepet Anonymkode: 2508b...d2a Du kan si det, men da mister dere ansatte som er etterspurt og gode. Anonymkode: 12811...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #100 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 21.02): Ikke i vår🤷🏼♀️ helt prima å bytte ut gamle folk med lite endringsvilje og motivasjon til fordel for unge folk som bryr seg! Anonymkode: 2508b...d2a Vi har litt dårlige tider i vår, men ikke for de som er senior med mye kompetanse. Og om litt tid så går vi bort til normalen der det skrikes etter ansatte. Da blir bedrifter byttet tvert om de har sånne fiendtlige holdninger . Jeg er Vang med kontor 1-2 dager i uken og det fungerer helt utmerket. Mye mer produktivt , sparer 6-8 timer i uka på transport og produserer mer. hos IBM ville de gjøre innstramming og 90% vurderer å slutte. Anonymkode: 12811...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå