AnonymBruker Skrevet 25. september #61 Del Skrevet 25. september Vi har mange på fast hjemmekontor hos oss, og hatt i mange år. Erfaringsmessing jobber de på hjemmekontor mer effektivt enn de som sitter på kontoret, samme med de som har hybrid løsning. De er mindre effektive de dagene de jobber fra kontoret kontra hjemme. Jeg har sittet på hjemmekontor i 9 år.Stortrives, og jobber mye bedre i rolig miljø. Alt vi gjør måles, i tall og statistikker. Så det er synbart. Alle har høy utdannelse og er sitt ansvar bevisst. Ingen vil miste muligheten for hjemmekontor. Dette evige maset om hjemmekontor her inne, i flere tråder kom etter pandemien. Det er ikke en rettighet man har, her har arbeidsgiver rett til å bestemme hva de ønsker. Uten at arbeidsplassen/ledelsen er en dritt Anonymkode: 59f68...302 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 25. september #62 Del Skrevet 25. september TomKrus skrev (1 time siden): Her sauser du nok inn egen inkompetanse med manglende tilgang på rett utstyr. Selvfølgelig skal du ikke ha hjemmekontor om man ikke har de riktige verktøyene. Det gjelder både bord, pc, skjermer og teknisk utstyr som pc. Er ikke dette på plass er det bare å komme seg på arbeidsplassen sin. Du har ikke noe på et hjemmekontor å gjøre. Jeg har ikke noe på hjemmekontor å gjøre? Si det til Olga som sitter på hjemmekontoret og påstår at "det er bare å ringe" fra sin lille laptopskjerm. 😅 Jeg er jo på kontoret jeg. 😉 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg ser at andre har svar deg her, og såfremt du ikke sitter med høyst klassifisert materiale innenfor sikkerhet/forsvaret så klarer du deg helt fint med både chat og videosamtaler. Om du ikke klarer å formulere deg skriftlig eller muntlig vil det ikke hjelpe deg å være rett ovenfor personen heller. Jeg sitter også med store regneark og mange andre systemer, men kan helt fint både innhente andre, finne dokumentasjon og gjøre alle de arbeidsoppgavene som jeg skal gjøre gjennom en arbeidsdag. Om ikke bedriften har VPN, servere, riktige verktøy og ikke minst riktig utstyr er det noe som må på plass for å få en skikkelig arbeidssituasjon. Om ikke Olga har brede nok skjermer på hjemmekontor må de faktisk anskaffe dette enten via arbeidsgiver eller selv. Det er ikke store kostnaden å bestille en widescreen. Ingen på fast hjemmekontor burde få lov til å sitte med kun med laptop-skjermen. Her sitter jeg selv med 2 store skjermer, docking, jabra, tilpasset pult, egnet kontorstol, stå-plate, støttemateriale og alt annet jeg enn måtte trenge. Jeg har merkelig nok dårligere utstyr på kontor enn hjemme. Hvis du faktisk må samle personer, slå opp ting på en skjerm og diskutere så har du faktisk en utfordring med at du jobber på en gammeldags måte. Dette er ikke tidlig 2000-tallet og du vil ha store problemer med å tilpasse deg den nye arbeidshverdagen. Det er ikke å stikke under en stol at mange arbeidsgivere fremdeles ønsker å tviholde på hvordan det var før i tiden, men teknologien raser av gårde og det gjør verden også. De som ikke tilpasser seg vil til slutt måtte legge ned driften pga ueffektivitet. AI vil overta mange av de trauste oppgavene og tiden til oss vanlige dødlige må effektiviseres. Det sosiale er en sak, men du skal faktisk ikke forvente å være sosial i arbeidstiden din. Det er en gode og ikke en tvang. Det er ikke alle som har lyst til å være like sosial som det nødvendigvis du vil være. Igjen- det høres ut som du forsøker å komplisere situasjonen her Husk at for hver 2 min møte som du liker å innkalle til så tar du 2 min ut av andres tankerekke, du samler dem fysisk et annet sted enn deres egen arbeidsstasjon bare fordi DU skal få tilfredsstilt dine egne ønsker om å få svar på DITT spørsmål. Det virker en smule egoistisk, men jeg kjenner ikke din arbeidsplass. Jeg har selv jobbet mange steder og har vært i kontakt med hundrevis av arbeidssteder, men jeg kjenner selvsagt ikke alle arbeidssteder i Norge. Det jeg ser om og om igjen er at de som lever som dette var tidlig 2000-tallet vil falle bakpå. Kommunene og staten jobber dessverre ofte veldig bakstreversk i mange tilfeller og flere private kjenner nå på at de ikke er like konkurransedyktige lengre. Anonymkode: b45c6...afb Å jøssenavn, her var det mange fordommer bakt inn i en vegg av tekst, som overhodet ikke forstår kompleksiteten i en del organisasjoner. Min arbeidsgiver dekker ikke skjermer på hjemmekontor nei. Det er mange tusen ansatte og ikke en kostnad arbeidsgiver kan ta. Så når Olga nekter å kjøpe dette er det virkelig ingen vinn-vinn for meg som kollega som sjonglerer arbeidsoppgaver relatert opp mot flere tusen ansatte. Teknologien raser avgårde ja, men det er fortsatt mange juridiske begrensninger som gjør at teknologien ikke alltid kan brukes. Det er strengt forbudt for meg å dele for eksempel pasientjournaler på skjerm. Når en tjenestemottaker har 5 komplekse tjenester inne, og ikke alle er synlige i samme journalsystem fordi en del av tjeneste per def omfattes av en annen lov, og dermed et annet system, så er ikke det noe jeg lett bare kan formulere meg rundt uten å vise vedtakene nei. Jeg har ikke lov til å ta det opp på chat en gang. Supert for deg at du jobber i en enkel organisasjon, men realiteten er ikke sånn for alle, og staten stiller en del krav som gjør at en del må diskuteres på pinlig nøyaktig detaljnivå. Da er Olga på laptopskjerm hjemme plutselig ganske ubrukelig, og ofte brenner disse sakene og krever svar NÅ. Kan ikke forvente å være sosial i arbeidstiden?! Så du utveksler ingen faginformasjon med dine kolleger? Det sier vel mer om deg. 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #63 Del Skrevet 25. september TomKrus skrev (1 time siden): Det kan man da også om man sitter på et kontor ! Det er bare å si nei til arbeidsoppgaver med å late som man er opptatt, og så sitte og surfre på nettet mye av tiden. Så går man hjem! Men gode ledere kan man ikke sluntre unna ! De fordeler arbeidsoppgavene riktig og realistisk ! De sørger for at de leverer til rett tid til riktig kvalitet. Om ikke så tar man det opp med medarbeider med en gang ! Når du snakker om å "sluntre unna" da sier jeg dårligere leder som ikke har kontroll på oppgave tildeling, oppfølging av kvalitet og kontroll. Det er faktisk et ekstremt dårlig argument som man ikke bruker om man har peiling på hva man driver med Hvor du sitter hen betyr da ikke en dritt. Om du må ha sjefen tett på for at han skal se på at du gjør det du skal ? Da er du det jeg kaller en ikke fungerende arbeidstaker. Jeg har ikke sagt at jeg må ha sjefen tett på, må jeg? Jeg har sagt at jeg trives på kontoret, men kan selvfølgelig forklare mer detaljert for deg: Jeg trives med et klart skille på jobb og fritid, og føler at det å ordne meg og reise til jobb bidrar til det. Å møte kollegaer og snakke sammen er noe jeg trives med, både privat- og jobbrelatert. Man har selvfølgelig muligheter til å kommunisere godt hjemmefra også, men jeg opplever hvert fall at flyten ofte er bedre når vi møtes. Selvfølgelig kan man prøve å sluntre unna på kontoret også, det er ikke det jeg sier, for det er tydelig hva man leverer uansett hvor man er. Poenget er at disse må følges opp hele tiden for å levere, for de benytter en hver anledning til å gjøre minst mulig. De kan si at de har sååå mye å gjøre at de ikke kan være tilgjengelige for noe, men sette seg ned og skravle lenge utenom pausene. Vi er ganske runde i kantene her, og det er absolutt rom for en prat her og der, men det er tydelig at noen leverer mindre enn andre. Man kan surfe på nett også, det er rom for et avbrekk om man ellers klarer å disponere tiden riktig. Og ja, en leder kan selvsagt se hva de leverer hjemmefra også, men hjemmekontor er et gode, og fortjener de da et ekstra gode? Nei. Anonymkode: 116e7...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #64 Del Skrevet 25. september For meg er hybrid best. Hjemmekontor (som i dag); jobbet veldig konsentrert og effektivt (starter kl 6), gikk en halvtimes tur, har satt på klesvask, tatt opp middag. Og tar en times pause nå. Veldig fine dager, der jeg leverer mer enn på kontoret. Kontoret; opp, dusj, sminke, kjøretur. Finne seg en pult, skjerm virker ikke. Møte folk ved kaffemaskin, småprat her og der. Spørsmål og prat i landskap. Får produsert veldig lite. Men er veldig fint å møte og snakke med kollegaer, og det gjør samhandlingen bedre. Anonymkode: a9fd4...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #65 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Møte opp på jobb og jobbe. Anonymkode: 6d352...7eb Flink bisk. Eller så går det an å se seg om etter noe annet, vet du. Anonymkode: 1061e...a83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #66 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): For meg er hybrid best. Hjemmekontor (som i dag); jobbet veldig konsentrert og effektivt (starter kl 6), gikk en halvtimes tur, har satt på klesvask, tatt opp middag. Og tar en times pause nå. Veldig fine dager, der jeg leverer mer enn på kontoret. Kontoret; opp, dusj, sminke, kjøretur. Finne seg en pult, skjerm virker ikke. Møte folk ved kaffemaskin, småprat her og der. Spørsmål og prat i landskap. Får produsert veldig lite. Men er veldig fint å møte og snakke med kollegaer, og det gjør samhandlingen bedre. Anonymkode: a9fd4...cea Jeg forstår godt at man ønsker en hybrid eller permanent hjemmekontor hvis man ikke har fast plass eller utstyr, og sitter i åpent landskap. Synes det høres grusomt ut. Anonymkode: 116e7...77c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #67 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg forstår godt at man ønsker en hybrid eller permanent hjemmekontor hvis man ikke har fast plass eller utstyr, og sitter i åpent landskap. Synes det høres grusomt ut. Anonymkode: 116e7...77c Synes det er veldig hyggelig. Ca to ganger i uka. Anonymkode: a9fd4...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #68 Del Skrevet 25. september Rart, vi outsourcer til India men alle må på kontoret..... Anonymkode: 0c8bd...508 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #69 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har sittet på hjemmekontor i 9 år.Stortrives, og jobber mye bedre i rolig miljø. (...) Dette evige maset om hjemmekontor her inne, i flere tråder kom etter pandemien. Det er ikke en rettighet man har, her har arbeidsgiver rett til å bestemme hva de ønsker. Uten at arbeidsplassen/ledelsen er en dritt Anonymkode: 59f68...302 Dette minnet meg om den historien om Marie Antoinette, som ikke kunne forstå hvorfor folk maste om at de ikke hadde brød. Anonymkode: 6af5e...d50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #70 Del Skrevet 25. september Vi beholder hjemmekontor, men det er mest fordi vi planlegger nedbemanninger. Nedbemanning er mye mer smidig når folk sitter på hjemmekontor. Anonymkode: 298de...1fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #71 Del Skrevet 25. september Åpent kontorlandskap (særlig med free seating) skulle vært straffbart. Arbeidsgivere skjønner ikke (eller vil ikke skjønne) at dette er hovedgrunnen til at folk ønsker å sitte mye hjemme. Kommer ALDRI til å ha en jobb der jeg må fem dager på kontoret i åpent landskap, da blir jeg syk. Anonymkode: 13663...d54 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #72 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åpent kontorlandskap (særlig med free seating) skulle vært straffbart. Arbeidsgivere skjønner ikke (eller vil ikke skjønne) at dette er hovedgrunnen til at folk ønsker å sitte mye hjemme. Kommer ALDRI til å ha en jobb der jeg må fem dager på kontoret i åpent landskap, da blir jeg syk. Anonymkode: 13663...d54 Om jeg hadde dratt inn for å sitte på et cellekontor hadde det blitt 100% hjemmekontor, for hva er forskjellen? Drar inn fordi det er hyggelig å sitte i landskapet. Anonymkode: a9fd4...cea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #73 Del Skrevet 25. september Jeg jobber i staten, men med new public management så måles vi «i hue og ræva». Nå må vi være tre dager i uka på kontoret. Der er det åpent landskap, ledere som skal «overlede» oss når vi er tilstede og kollegaer som har (teite) spørsmål og vil småsnakke. Chat og e-post gir uansett best notoritet mht til hva man blir enige om, videoanrop funker like greit som samtaler i åpent landskap, I dag sitter jeg på «gjemmekontor». Jeg har en sak som trenger ekstra konsentrasjon og vil ikke ha avbrytelser. Da er hjemme desidert best. Jeg har mest tro på en hybridløsning for mange. Jeg får jobbet 1,5 timer ekstra i dag fordi jeg ikke må dra på jobb også. Men for all del. Arbeidsgiver bestemmer. Hos oss viste produktivitetsmålingene at folk var mer effektive hjemme og ganske selvgående. Bør vi kvitte oss med noen, så er det ledere. Men vi er en «kunnskapsbedrift» hvor alle har lang utdanning. Vi kan nå redusere kontorarealet vi leier fordi folk jobber hjemme Arbeidsmiljøet med kollegaene og at lederne går rundt og tvinner tommeltotter er negativt med hjemmekontorløsningen. Anonymkode: 49481...ed4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #74 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om jeg hadde dratt inn for å sitte på et cellekontor hadde det blitt 100% hjemmekontor, for hva er forskjellen? Drar inn fordi det er hyggelig å sitte i landskapet. Anonymkode: a9fd4...cea Men hva med oppgavene du skal gjøre, er ikke hovedpoenget å jobbe, selv om det er fint om det også er hyggelig? Om du har konsentrasjonskrevende oppgaver er det helt umulig å jobbe i åpent landskap med konstante avbrytelser og støy. Forskjellen er at med cellekontorer kan du møte kollegaene dine til lunsj, fysiske møter og selvvalgte pauser. Folk kan stikke hodet inn på kontoret ditt og slå av en prat - enten for sosialt preik eller for faglige diskusjoner - uten at alle andre kan overhøre og uten å forstyrre andre. Du kan også gi beskjed enten med ord eller med en lukket dør om at nå er man opptatt, men at vi kan snakkes senere. Du kan trekke deg tilbake i ro og fred og konsentrere deg om jobben du er betalt for å gjøre. Man får altså det sosiale miljøet og samspillet som man later som at landskap fremmer, OG man kan få gjort jobben sin. Anonymkode: 13663...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #75 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hahahah ja det har vi du, og "alle" ønsker seg 2-3 dager hjemmekontor. Det dreit vi i og trakk vi inn ordningen, kun søknadsbasert HK, og nå er vi jaggu oppe i rett under "normal" (per korona) produktivitet. Tre sluttet da dette ble meldt, vi fikk inn tre nye som var motivert og vipps - økonomien har stabilisert seg! Gleder meg til neste års lønnsoppgjør allerede hvor vi kan ta igjen årets tynne oppgjør. Anonymkode: 2508b...d2a Kan melde om motsatt erfaring på vår jobb. Ledelsen var veldig bestemt på at "alle skal tilbake på kontoret" helt til de begynte å se på tallene og produktiviteten. Det viste seg at vi har hatt økt produktivitet med mer hjemmekontor. Noe som gir stor mening for meg. Selv kan jeg sitte uforstyrret i mye større grad enn tidligere hvor man stadig vekk ble huket tak i for ditt og datt. Nå må ledelse ordne opp i ting selv. 😄 Så mulig det var ledelsen som var litt lite produktive og maste på oss "arbeidere" støtt og stadig. Anonymkode: 0781e...483 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #76 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får altså det sosiale miljøet og samspillet som man later som at landskap fremmer, OG man kan få gjort jobben sin. Er så enig i dette. Jeg har hatt eget kontor, sittet på prosjektrom og i åpent landskap. Jeg var positiv til åpent landskap i starten, men etter å ha hatt det noen år, har jeg snudd. Åpent landskap har ingen fordeler utover å spare penger på leie av kontorareal. Effektiviteten og trivselen har gått ned og sykefraværet opp, men ingen vil erkjenne det. Anonymkode: 49481...ed4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #77 Del Skrevet 25. september Kan forresten legge til at med hjemmekontor har sykefraværet gått ned. Tidligere måtte man helst holde seg hjemme om man var forkjølet og snufsete for ikke å smitte andre. Man kan faktisk fint sitte hjemme og jobbe når man er forkjøla og formen tillater det. Det er ganske mange sykdomstilstander som hadde satt en effektiv stopper for å møte opp fysisk på jobb med hva det innebærer. Ikke minst har man dager hvor man nærmest er snødd inn og kollektivtrafikk er totalt lammet og som resulterer i store forsinkelser. Null tapt arbeidstid ved å ta dagen hjemme. Anonymkode: 0781e...483 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #78 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men hva med oppgavene du skal gjøre, er ikke hovedpoenget å jobbe, selv om det er fint om det også er hyggelig? Om du har konsentrasjonskrevende oppgaver er det helt umulig å jobbe i åpent landskap med konstante avbrytelser og støy. Forskjellen er at med cellekontorer kan du møte kollegaene dine til lunsj, fysiske møter og selvvalgte pauser. Folk kan stikke hodet inn på kontoret ditt og slå av en prat - enten for sosialt preik eller for faglige diskusjoner - uten at alle andre kan overhøre og uten å forstyrre andre. Du kan også gi beskjed enten med ord eller med en lukket dør om at nå er man opptatt, men at vi kan snakkes senere. Du kan trekke deg tilbake i ro og fred og konsentrere deg om jobben du er betalt for å gjøre. Man får altså det sosiale miljøet og samspillet som man later som at landskap fremmer, OG man kan få gjort jobben sin. Anonymkode: 13663...d54 Samhandling er vel så viktig. Det blir gode faglige diskusjoner som man ikke oppnår på hjemmekontoret. Er ikke snakk om small talk og slik, men erfaringsutveksling. Men stort sett er det stille. Vi har cellekontor vi kan sette oss inn i for konsentrasjonsjobb. Men det sparer jeg til hjemmekontor. Anonymkode: a9fd4...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #79 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg hadde dratt inn for å sitte på et cellekontor hadde det blitt 100% hjemmekontor, for hva er forskjellen? Drar inn fordi det er hyggelig å sitte i landskapet. Anonymkode: a9fd4...cea Det er svært individuelt om det fungerer eller ikke. Om du ikke har mye konsentrasjonsoppgaver, folk oppfører seg fint og du ikke stadig har møter og eller får inn Teamsavtaler så fungerer det kanskje. Jeg jobber både med sensitive opplysninger og vi har kollegaer på en annen lokasjon. Vi er helt avhengige av å kommunisere på Teams, dette var en konsekvens av sammenslåing som skjedde rett før covid. Dermed ble vi allerede tvunget over til digitale flater før hjemmekontor ble en ting. Omtrent alle møter foregår på Teams, og vi kommuniserer stadig med andre i organisasjonen som sitter veldig geografisk plassert over hele fylket og som trenger bistand. Alle er dermed veldig flinke og digitaliserte. Jeg er enda så heldig at jeg har eget kontor på min lokasjon, så jeg synest akkurat nå at det er fint med en hybridløsning - fint å sitte på hjemmekontor for der får jeg jobbet uforstyrret og konsentrert, da det går mye i prat og forstyrrelser på kontoret, men veldig hyggelig å være på kontoret 3 ganger i uken også for det sosiale og miljøskifte. Mine kollegaer på den andre lokasjoner har derimot blitt tvunget over i åpent landskap NÅ, og de er svært misfornøyde med det. Det er både ubehagelig med at man sitter å jobber med sensitive opplysninger og sånn sett så bryter vi taushetserklæringer ved at andre enn de som trenger å være involvert kan se ting. Heldigvis så er det nok formildende at de som eventuelt ser noe jobber innen for egen organisasjon og nok verken prøver å se eller har interesse av å snoke, men jeg tviler på at som innbygger så synst noen det er spesielt hyggelig at det jobber masse folk i landskap som kan se dine sensitive opplysninger på annens skjerm. Dette har vært en bekymring lenge som ble tatt opp før ombygging, men man ble ikke hørt. Etter at de flyttet til landskap har det også skjedd noe i de digitale møtene, de som sitter i landskap sier minst mulig og det blir ikke den samme diskusjonen som før, så nå blir gapet mellom lokasjonene større. Dessuten forteller kollegaer at det er andre som sitter i landskap som ikke oppfører seg, folk som sitter timesvis i møtet og snakker høyt uten omsyn for de rundt seg. Nå benytter nok de aller fleste de 2 dagene i ukene på hjemmekontor etter at de måtte over i landskap. Det er heller ikke så hyggelig at man ikke har fast plass og må drive å flytte på ting osv., noen har jo ergonomisk tilpassede stoler så det er en utfordring også. Skjermer og slikt står det selvfølgelig klart og skal være lett å koble til PC osv., men du vet jo aldri om noe er defekt eller ikke. Anonymkode: fc99c...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #80 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er svært individuelt om det fungerer eller ikke. Om du ikke har mye konsentrasjonsoppgaver, folk oppfører seg fint og du ikke stadig har møter og eller får inn Teamsavtaler så fungerer det kanskje. Jeg jobber både med sensitive opplysninger og vi har kollegaer på en annen lokasjon. Vi er helt avhengige av å kommunisere på Teams, dette var en konsekvens av sammenslåing som skjedde rett før covid. Dermed ble vi allerede tvunget over til digitale flater før hjemmekontor ble en ting. Omtrent alle møter foregår på Teams, og vi kommuniserer stadig med andre i organisasjonen som sitter veldig geografisk plassert over hele fylket og som trenger bistand. Alle er dermed veldig flinke og digitaliserte. Jeg er enda så heldig at jeg har eget kontor på min lokasjon, så jeg synest akkurat nå at det er fint med en hybridløsning - fint å sitte på hjemmekontor for der får jeg jobbet uforstyrret og konsentrert, da det går mye i prat og forstyrrelser på kontoret, men veldig hyggelig å være på kontoret 3 ganger i uken også for det sosiale og miljøskifte. Mine kollegaer på den andre lokasjoner har derimot blitt tvunget over i åpent landskap NÅ, og de er svært misfornøyde med det. Det er både ubehagelig med at man sitter å jobber med sensitive opplysninger og sånn sett så bryter vi taushetserklæringer ved at andre enn de som trenger å være involvert kan se ting. Heldigvis så er det nok formildende at de som eventuelt ser noe jobber innen for egen organisasjon og nok verken prøver å se eller har interesse av å snoke, men jeg tviler på at som innbygger så synst noen det er spesielt hyggelig at det jobber masse folk i landskap som kan se dine sensitive opplysninger på annens skjerm. Dette har vært en bekymring lenge som ble tatt opp før ombygging, men man ble ikke hørt. Etter at de flyttet til landskap har det også skjedd noe i de digitale møtene, de som sitter i landskap sier minst mulig og det blir ikke den samme diskusjonen som før, så nå blir gapet mellom lokasjonene større. Dessuten forteller kollegaer at det er andre som sitter i landskap som ikke oppfører seg, folk som sitter timesvis i møtet og snakker høyt uten omsyn for de rundt seg. Nå benytter nok de aller fleste de 2 dagene i ukene på hjemmekontor etter at de måtte over i landskap. Det er heller ikke så hyggelig at man ikke har fast plass og må drive å flytte på ting osv., noen har jo ergonomisk tilpassede stoler så det er en utfordring også. Skjermer og slikt står det selvfølgelig klart og skal være lett å koble til PC osv., men du vet jo aldri om noe er defekt eller ikke. Anonymkode: fc99c...83e Så lenge ingen snakker med meg faser jeg helt ut, har en del konsentrasjonsjobb, som krever presisjon i det skriftelige. Men også mye som krever faglige diskusjoner og samarbeid med andre. Har mange møter og telefoner, men vi har mengder med telefon- og møterom. Men er generelt ganske tilpasningsdyktig. Stammer mulig fra å lese lekser rundt samme bord som småsøsken, og samtidig gjøre det bra på skolen. Anonymkode: a9fd4...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå