Gå til innhold

Gravid med tvillinger for andre gang!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan ikke være mulig!!?

vi har tvillinger på 2 år og skulle gå igang med å få et søsken. Gravid ble jeg ganske kjapt. Jeg hadde derimot aldri i min villeste fantasi trodd at man kunne få tvillinger to ganger??

Oppdaget dette på tidlig ultralyd (ca 11+3) idag og har ekstremt ambivalente følelser. Opplevde at vedkommende som utførte undersøkelsen synes dette var sykt kult og gøy, mens jeg er i sjokk! 

Jeg burde sikkert blitt glad, men nå er livet mitt fullstendig krise! Hvordan kan dette skje liksom??? Og sannsynligheta??

Vil bare ta abort, for jeg klarer ikke se hvordan dette skal gå… ny bil, hus, tid, økonomi osv!

dette er jo galskap!

Anonymkode: fa4e8...09b

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere sparer mye penger på at småsøsknene kan arve de litt større da. Mye penger å spare på klær og utstyr. Og så høres det fantastisk ut p ha to tvillingpar som er så nære i alder! Vi har forresten tvillinger og "enling" selv.

Anonymkode: adebe...546

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Du hadde ikke i din villeste fantasi trodd det var mulig å få tvillinger 2 ganger? 

Det er da absolutt like fullt mulig å få tvillinger 2 eller flere ganger som bare én. Er ikke sånn at har man fått tvillinger en gang så er det umulig at det skjer igjen. Ei heller omvendt. Har man fått tvillinger en gang, så er det nesten større sjanse for å få det flere ganger. Særlig om det er toeggede tvillinger, det er man gjerne genetisk disponert for og dermed har større sjanse for å få det både en og flere ganger. 

Sannsynligheten.. 1 av 75 fødsler i Norge er tvillinger. CA 70% av det er 2 eggene tvillinger. I 2023 var det 715 tvilling fødsler i Norge. Har man fått 2 eggene tvillinger én gang, så er det dobbelt så sannsynlig for at man får det én gang til..  Sannsynligheten øker også med kvinnens alder. 

Anonymkode: d0411...d6c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

vi har tvillinger på 2 år og skulle gå igang med å få et søsken. Gravid ble jeg ganske kjapt. Jeg hadde derimot aldri i min villeste fantasi trodd at man kunne få tvillinger to ganger??

Oppdaget dette på tidlig ultralyd (ca 11+3) idag og har ekstremt ambivalente følelser. Opplevde at vedkommende som utførte undersøkelsen synes dette var sykt kult og gøy, mens jeg er i sjokk! 

Jeg burde sikkert blitt glad, men nå er livet mitt fullstendig krise! Hvordan kan dette skje liksom??? Og sannsynligheta??

Vil bare ta abort, for jeg klarer ikke se hvordan dette skal gå… ny bil, hus, tid, økonomi osv!

dette er jo galskap!

Det er fullt mulig, spesielt om du har et tvillingpar fra før. 
Håper du har tatt vare på klær og utstyr fra første tvillingpar. Har du det, så har du spart mye på den utgiftsposten. Må dere ha nytt hus egentlig? Barna kan dele rom i noen år. 

Anonymkode: 39d01...c7a

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er fullt mulig, spesielt om du har et tvillingpar fra før. 
Håper du har tatt vare på klær og utstyr fra første tvillingpar. Har du det, så har du spart mye på den utgiftsposten. Må dere ha nytt hus egentlig? Barna kan dele rom i noen år. 

Anonymkode: 39d01...c7a

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er bare toeggede tvillinger på morssiden som går i arv, ikke toeggede på farssiden og ikke eneggede uansett side.

Anonymkode: 130d5...942

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du hadde ikke i din villeste fantasi trodd det var mulig å få tvillinger 2 ganger? 

Det er da absolutt like fullt mulig å få tvillinger 2 eller flere ganger som bare én. Er ikke sånn at har man fått tvillinger en gang så er det umulig at det skjer igjen. Ei heller omvendt. Har man fått tvillinger en gang, så er det nesten større sjanse for å få det flere ganger. Særlig om det er toeggede tvillinger, det er man gjerne genetisk disponert for og dermed har større sjanse for å få det både en og flere ganger. 

Sannsynligheten.. 1 av 75 fødsler i Norge er tvillinger. CA 70% av det er 2 eggene tvillinger. I 2023 var det 715 tvilling fødsler i Norge. Har man fått 2 eggene tvillinger én gang, så er det dobbelt så sannsynlig for at man får det én gang til..  Sannsynligheten øker også med kvinnens alder. 

Trenger ikke å svare så frekt og nedlatende. 

Anonymkode: 62af4...3bf

• Liker 10
Skrevet

Ingen problemer med å forestille meg sjokket. 

Også vil det gå bra. Dere kan tvillinger allerede. Dere er bedre rustet enn de fleste til dette her

Anonymkode: 289ef...332

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trenger ikke å svare så frekt og nedlatende. 

Anonymkode: 62af4...3bf

Det er ikke svart frekt eller nedlatende. Har svart på akkurat det TS spør om i innlegget sitt. At du tolker det nedlatende er ditt problem. Ikke bidrar svaret ditt til noe for TS heller så hvorfor svarer du i det hele? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner sjokket, men ikke ta noen forhastede beslutninger før sjokket har lagt seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Det dere trenger i første omgang er vel større bil.?

Anonymkode: d6228...ce8

• Liker 2
Skrevet

Haha wow! sykt kult. Men forstår at det er sjokk for det og utrolig stress også. Tvillinger to ganger!!! Dritkult for barna og alle andre rundt deg. Men stakkars deg haha. Lykke til! Du har klart det én gang, du klarer det enda bedre denne gangen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes det er fantastisk kult! Ganske uvanlig! Dere vil nok tenke det samme når sjokket har lagt seg. Tenk å være så heldig å få to sett tvillinger som kommer til å ha et helt spesielt forhold til hverandre

Anonymkode: 0d5b3...c25

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Gratulerer! Dette går bra! Å ha tvillinger er mer jobb på noen måter og mindre på andre måter. Nå har du bare hatt tvillinger, så du har ikke erfaring med at en baby kan være like krevende som to, på grunn av trygghet og selskapet to har i hverandre, men jeg som hadde først en og så to synes spebarnstiden med tvillinger var lettere enn å ha bare en. Roen, trygghet og selskapet de hadde i hverandre ga meg mer ro enn da jeg hadde en som var alene, og derfor hang på meg hele tiden, og skulle ha all trygghet og selskap i meg.

Å ha småbarn er travelt uansett. Dette går fint! ❤️

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

dette er jo galskap!

Du burde vite at en gang tvillinger gir lettere tvillinger neste gang. Slipper du to egg samtidig så er det enkelt å få flerlinger. Statistikken for å få to sett eneggede tvillinger er så lav at du neppe er så sjelden, om du ikke skrøner i tråden, da? 

Anonymkode: d23dc...545

• Liker 2
Skrevet

For en svimlende situasjon å være i. Håper du og partneren din får snakket ordentlig og godt sammen om alle alternativer og alle «det verste som kan skje» og alle «det beste som kan skje». 

En morsom dame jeg følger på Instagram opplevde akkurat det samme. Hun heter katiemariebakeryqueen og fremstiller det ikke som noe easy peasy Lemon squeezy å ha to relativt tette tvillingpar, men hun har mye humor og viser lyse sider ved det også, uten å utlevere barna sine. Kanskje du får noe ut av å kikke innom profilen hennes 😊

Oldemoren min fødte også to tvillingpar med noen få år mellom, men hun hadde 9 barn fra før, så hun tok det visst med fatning. 😄

Anonymkode: 3b9ce...5f5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner at du er i sjokk, men det kommer til å gå fint ❤️ 

Dere har sikkert utstyret til tvillinger allerede. Ja, ny bil må dere nok ha, men man finner gode biler i alle prisklasser. Ungene kan fint dele rom i mange år. De ungene er heldige som får en tvilling å vokse opp med. 

Anonymkode: 727de...6c5

• Nyttig 1
Skrevet

Her må dere jo bare gjøre det som dere mener er best for dere og familien, ikke noe galt valg ❤️

Anonymkode: 77916...198

Skrevet

Vet om ei som fikk det samme. Hun var også i sjokk, men det gikk veldig fint ❤️ barna er voksne nå.

Anonymkode: a2470...803

• Liker 1
Skrevet

Oi! Jeg forstår du er i sjokk! 

MEN som søsken til tvillinger, vil jeg si at det må være fantastisk et søsken å kunne være to. Selv har jeg alltid følt meg litt som femte hjul på vognen. Det har alltid vært de to og deres unike bånd - og meg.. 

Men om dere orker å gjennomføre er bare opp til dere. Det er heldigvis bare dere som kan ta den avgjørelsen.

Rent praktisk så ordner det seg nok. Dere har jo allerede dobbelt opp av utstyr. 
Men så kommer jo økonomi inn, og ikke minst kapasitet til å følge opp fire små (som også skal bli store).

Anonymkode: c4e02...ed6

• Hjerte 4
Skrevet

Skjønner ikke helt at man får sjokk når det har skjedd før, men joda det er flere som har fått tvillinger igjrn

Anonymkode: 20765...187

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...