Gå til innhold

Jeg drikker en 1/2 liter hygge-cola om dagen, er det for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på hvor mye brus jeg drikker i hverdagen, og har innsett at jeg får i meg omtrent en halv liter cola hver dag. Jeg ser på det som min lille «hygge-cola» som jeg koser meg med enten etter jobb eller under middagen. Men nå begynner jeg å lure – er det egentlig for mye?

Jeg vet at cola inneholder en del sukker, og det er nok ikke det sunneste alternativet. Samtidig er det en rutine jeg har blitt vant til, og det gir meg en liten boost og følelse av kos i hverdagen. 

Hva tenker dere? Er en halv liter cola om dagen noe jeg bør bekymre meg for, eller er det innenfor? Hvor går grensen, og har dere noen tips til alternativer for de som elsker brus, men vil begrense sukkerinntaket?

Andre som hygger seg med hygge-cola her?

Anonymkode: f2e7f...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er den eneste usunne tingen du gjør, så kos deg med den.

Anonymkode: f523c...080

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (2 minutter siden):

Har du tenkt på hva syren fra 1,5 liter brus gjør med tennene dine da?

En halv liter, 1/3 av 1,5 liter.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen laster skal en jo ha ♥️

Anonymkode: 17dd1...7a5

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ashley jackson skrev (2 minutter siden):

Ok, en tredjedel av literen da. Det er mye syre.

Prøv en gang til

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint, gjør det samme selv.

Var nettopp hos tannlegen, null hull og ingen syreskader.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag er mye ja, det ville jeg kuttet ut. 

Anonymkode: ccd8a...fcb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 6500 ekstra kalorier i måneden. 3 ekstra dager! 

Anonymkode: 0f805...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvir selger de Hygge-cola?

Anonymkode: 2f524...5d1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man hygge seg HVER dag?

Anonymkode: b7689...0b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får i deg omtrent 20 kg ekstra sukker i året, men det er ikke noe jeg ville tenkt så mye på. Det er jo også totalt sett 76650 kcal ekstra i løpet av et år, noe som rent matematisk gir deg et potensial for å gå opp 10kg ekstra i året, med mindre du da beveger deg ekstra på grunn av at du drikker cola, eller ville bevegd deg mindre om du ikke drakk den. For noen er det en fordel å gå opp, for andre er det ikke det. 

For tennene sin del har det jo også noe å si, spesielt om du drikker det rett fra flaska og eventuelt om du nipper på den over flere timer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner meg også litt hygge-cola, nesten hver dag. Men det er gjerne ikke mer enn et lite glass. Så i snitt drikker jeg litt under 1,5 liter i uka. Jeg gidder ikke frarøve meg selv denne hyggestunden. Forsøker generelt å fete meg opp også, så vekt er iallfall ingen motivasjonsfaktor for å kutte det ut. Ikke har jeg hull i tennene heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ca 6500 ekstra kalorier i måneden. 3 ekstra dager! 

Anonymkode: 0f805...a09

Kult! Jeg har gått ned i vekt det siste året, men drikker fortsatt Cola hver dag.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sjokoladeelskeren skrev (17 timer siden):

Prøv en gang til

Det er fortsatt mye syre, altså.

Anonymkode: b38d2...6ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har tenkt litt på hvor mye brus jeg drikker i hverdagen, og har innsett at jeg får i meg omtrent en halv liter cola hver dag. Jeg ser på det som min lille «hygge-cola» som jeg koser meg med enten etter jobb eller under middagen. Men nå begynner jeg å lure – er det egentlig for mye?

Jeg vet at cola inneholder en del sukker, og det er nok ikke det sunneste alternativet. Samtidig er det en rutine jeg har blitt vant til, og det gir meg en liten boost og følelse av kos i hverdagen. 

Hva tenker dere? Er en halv liter cola om dagen noe jeg bør bekymre meg for, eller er det innenfor? Hvor går grensen, og har dere noen tips til alternativer for de som elsker brus, men vil begrense sukkerinntaket?

Andre som hygger seg med hygge-cola her?

Fascinerende psykologisk fenomen at man skal gjøre (u)vanen sin så «koselig» for å få minst mulig negative svar. Ikke unikt for TS, det er helt vanlig, men likefullt interessant.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sukkernivået som bekymrer så kan du jo teste Cola Zero eller Pepsi Max. Etter en lien tilvenning kommer du til å foretrekke de variantene.

Anonymkode: 6882b...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker riktig inneholder en halvliter cola ca 25 sukkerbiter (eller var det 26?). Jeg personlig synes det er altfor mye ekstra sukker pr dag, men er du sunn og i aktivitet så kan det kanskje gå. Jeg ville aldri drukket så mye.

Jeg unner meg cola, men vet at jeg fort kan drikke mye om jeg åpner en flaske. Heldigvis er jeg glad i vann med kullsyre og det gir meg faktisk nesten samme følelsen som å drikke brus. Har sjelden søtsug, men når det kommer så er det kun sukkerholdig brus som hjelper. Spiser ikke smågodt eller sjokolade.

Anonymkode: bda91...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...