Gå til innhold

Har folk med autisme følelsene utenpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de har dem utenpå? 

Anonymkode: 09c34...1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huh?

Føler ikke det selv, er vel heller oppfattet som litt «kald».

Anonymkode: c06dd...30d

• Nyttig 1
Skrevet

Kan være begge deler.

Kjenner autister som er veldig åpne og sprudlende. Og de som er mer unnvikende.

Anonymkode: a4035...5c9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huh?

Føler ikke det selv, er vel heller oppfattet som litt «kald».

De sa det på leo og de farlige. 

De jeg kjenner med autisme er også veldig uten mimikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De sa det på leo og de farlige. 

De jeg kjenner med autisme er også veldig uten mimikk. 

Hørtes rart ut. Kanskje det ble ordlagt litt rart? Autister har jo ikke filter for hva som kommer inn av støy og sanseinntrykk. Sånn sett har vi vel litt «følelsene for sanseinntrykk» utenpå, men følelser som nedstemthet, glede, sinne etc tror jeg majoriteten er dårlig på å uttrykke.

Skrevet

Det er vel veldig opp og ned. Jeg har to autister i familien, en som ikke viser særlig følelser på utsiden i det hele tatt, og en som har alle følelser på utsiden, og i tillegg har gode ferdigheter på å se andres sinnsstemning. Alle autister er forskjellige

Anonymkode: e41f7...ba8

• Nyttig 3
Skrevet

Følelsene er definitivt der. Men det er heller det med å forstå andre mennesker, kunne sette seg inn i deres situasjon som er problemet.

Anonymkode: 4696d...d1f

• Nyttig 1
Skrevet

Folk er forskjellige. Selv autister. Ikke et fasitsvar her. (Shocking, I know.) 

Anonymkode: 63de2...fc0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De  har følelser som alle oss andre og det er en myte at de ikke har mimikk. Det gjelder jo bare noen få.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan juble inni meg, men bare vise et lite smil på utsiden. Er så redd for å vise feil ansiktsuttrykk eller å være for mye, så jeg demper meg 99%.

Anonymkode: 73446...444

Skrevet
Djungelvrål skrev (9 timer siden):

De  har følelser som alle oss andre og det er en myte at de ikke har mimikk. Det gjelder jo bare noen få.

Dette:

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg kan juble inni meg, men bare vise et lite smil på utsiden. Er så redd for å vise feil ansiktsuttrykk eller å være for mye, så jeg demper meg 99%.

Anonymkode: 73446...444

Veldig mange av oss har blitt korrigert så mange ganger gjennom livet at vi ikke tør å vise følelser. Det handler ikke nødvendigvis om manglende mimikk, men skjult mimikk.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er så individuellt men også situasjonsbetinga at det er det helt umulig å svare konkret på.

Noen ganger er følelsene utenpå, andre ganger dempa eller helt skjult alt avhengig av situasjon, hvem jeg er sammen med, hvor energisk jeg er osv. 

Er jeg overvelda kan følelsene være utenpå for alle andre men helt avskrudd for meg selv så da kan reaksjonene mine komme overraskende på også meg, andre ganger har jeg full oversikt og kontroll i en tilsynelatende lik setting.

Anonymkode: 5c32f...e30

Skrevet

Det er jo helt umulig å svare på! Det er forskjeller fra person til person, akkurat som alle andre! Det er situasjonsbetinget, spørs hvor mye en maskerer osv! 

Anonymkode: 12623...e74

• Nyttig 1
Skrevet

Dette varierer. 

For meg er det enten mye eller ingenting jeg viser. For eksempel gråt jeg ukontrollert ute blant folk i dag (flaut).:P

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette:

Veldig mange av oss har blitt korrigert så mange ganger gjennom livet at vi ikke tør å vise følelser. Det handler ikke nødvendigvis om manglende mimikk, men skjult mimikk.

For meg så er det snakk om manglende mimikk. 

Skrevet

Har du møtt én autist, så har du møtt én autist. De er like ulike som andre er ulike. Men noen kan ha lite mimikk, vise lite følelser. Andre, som mitt barn på 10, er som en åpen bok. 

Anonymkode: 7c21e...177

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...