Gå til innhold

Adhd+autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om jeg har adhd og er på autisme spekteret, mild versjon. Er i full jobb og alt men har følt meg annerledes alltid. Fikk en kjæreste som har adhd og tegn til spekteret han og, vi er veldig like på alt for mye og det er derfor et lys har gått litt opp for meg. Vet at adhd ofte har følge diagnoser. Noen erfaringer med hvordan man skal starte for å få utredning? Føler mange kvinner ikke får utredet seg pga "flink pike syndromet", og vi ikke tørr å fortelle hvor mye det faktisk påvirker livet vårt, og derfor ikke blir utredet. Ønsker erfaringer med prosessen fra start til slutt, hvordan gikk det med deg?

Anonymkode: f4a71...6cd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er i jobb og ikke har vesentlig funksjonssvikt, kan du bare glemme å bli utredet i det offentlige. Både adhd og asperger strekker seg langt mer enn "være annerledes", og du må være klar for å punge ut 30 000 + kr for utredning privat. Adhd og austime har en del overlappende symptomer, så det kan også være at noe du tror er autisme, egentlig "bare" er adhd. 

Anonymkode: d725e...6ae

• Liker 3
Skrevet

Min eks fikk diagnose i det offentlige for noen år siden. Han har vært i jobb og hatt venner etc. 

Anonymkode: 3a7a7...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så lenge du er i jobb og ikke har vesentlig funksjonssvikt, kan du bare glemme å bli utredet i det offentlige. Både adhd og asperger strekker seg langt mer enn "være annerledes", og du må være klar for å punge ut 30 000 + kr for utredning privat. Adhd og austime har en del overlappende symptomer, så det kan også være at noe du tror er autisme, egentlig "bare" er adhd. 

Det går ut over livskvalitet, ligger kun i senga når jeg ikke er på jobb og mistet alle venner så vil si det går ut over noe iallefall 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går ut over livskvalitet, ligger kun i senga når jeg ikke er på jobb og mistet alle venner så vil si det går ut over noe iallefall 

Ja, men DPS er generelt overbelastet og prioriterer ikke de som klarer å være i jobb. Du skal være veldig heldig hvis du får det gjennom, men du kan jo prøve. Mitt råd til deg er å skrive ned detaljert hva som er utfordringene/symptomene, og hvordan det påvirker hverdagen. Få med alt. Men vær forberedt på avslag, mange blir tvunget til å gå privat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du å få ut av å få en adhd eller autismediagnose? Du kan få tilrettelagt jobben uavhengig om du har diagnose eller ikke. 

Anonymkode: 334f0...7fd

Skrevet

Jeg har autisme og gikk nylig til fastlegen for å spørre om utredning for ADHD. 

Jeg ville gått til fastlegen om jeg var deg. Som andre har nevnt over så skal det en del til før man får disse diagnosene. Men det kan jo være at du har dem. Jeg fikk autisme-diagnosen da jeg gikk til psykolog hos DPS. De tenkte aldri ADHD så nå flere år senere er jeg tilbake til fastlegen og spør om jeg kan ha ADHD. 

Som andre har nevnt så er det stort overlapp mellom ADHD og autisme så ikke alltid lett å vite om man har det ene eller de andre eller begge deler.  

Om det er noe jeg angrer på så er det at jeg ikke sjekket meg for ADHD og autisme for lenge siden. Så jeg er ikke en gatekeeper som forteller folk at de ikke bør sjekke seg. Jeg synes du bør gå til fastlegen og ta en prat.  Ser du kun ligger i senga. Selv om det ikke skulle være ADHD/autisme så kan du jo ha andre diagnoser eller trenge annen hjelp. Så igjen jeg anbefaler at du går til fastlegen. 

Anonymkode: 6704c...e52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har autisme og gikk nylig til fastlegen for å spørre om utredning for ADHD. 

Jeg ville gått til fastlegen om jeg var deg. Som andre har nevnt over så skal det en del til før man får disse diagnosene. Men det kan jo være at du har dem. Jeg fikk autisme-diagnosen da jeg gikk til psykolog hos DPS. De tenkte aldri ADHD så nå flere år senere er jeg tilbake til fastlegen og spør om jeg kan ha ADHD. 

Som andre har nevnt så er det stort overlapp mellom ADHD og autisme så ikke alltid lett å vite om man har det ene eller de andre eller begge deler.  

Om det er noe jeg angrer på så er det at jeg ikke sjekket meg for ADHD og autisme for lenge siden. Så jeg er ikke en gatekeeper som forteller folk at de ikke bør sjekke seg. Jeg synes du bør gå til fastlegen og ta en prat.  Ser du kun ligger i senga. Selv om det ikke skulle være ADHD/autisme så kan du jo ha andre diagnoser eller trenge annen hjelp. Så igjen jeg anbefaler at du går til fastlegen. 

Edit: Når jeg spurte om utredning for ADHD så er det fordi jeg ønsker å teste ut ADHD-medisin.  Autisme kan ha de samme problemene med konsentrasjonen og  det å gjennomføre oppgaver som de med ADHD. Så i utgangspunktet så kunne autismen forklart problemene mine der. 

Ser mange psykologer nå er skeptiske til ADHD-medisin og lurer på om det er derfor jeg ikke fikk ADHD diagnosen i første omgang.  Skal til fastlegen neste uke og fortsette å snakke om mulig utredning for ADHD så jeg har ikke fått utredning enda. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva tenker du å få ut av å få en adhd eller autismediagnose? Du kan få tilrettelagt jobben uavhengig om du har diagnose eller ikke. 

Adhd kan til en viss grad behandles med medisiner, som kan gi betydelig lettelse. Er ikke dette opplagt nok grunn? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobben trenger jeg ikke tilrettelagt, jeg trenger å få livsglede tilbake fordi nå er jeg på en punkt i livet hvor jeg aldri har vært, og alt er mørkt! Har vurdert dette i mange år allerede, men ikke turt, men nå innser jeg at jeg må forsøke før det går lengre for min egen del og de rundt som er bekymret 

• Hjerte 1
Skrevet

Edit: Når jeg spurte om utredning for ADHD så er det fordi jeg ønsker å teste ut ADHD-medisin.  Autisme kan ha de samme problemene med konsentrasjonen og  det å gjennomføre oppgaver som de med ADHD. Så i utgangspunktet så kunne autismen forklart problemene mine der. 

Ser mange psykologer nå er skeptiske til ADHD-medisin og lurer på om det er derfor jeg ikke fikk ADHD diagnosen i første omgang.  Skal til fastlegen neste uke og fortsette å snakke om mulig utredning for ADHD så jeg har ikke fått utredning enda. 

Tusen takk for fint svar 🥰 skal virkelig prøve å få til dette!

Skrevet

Muligheten til å få et nedre liv?

For å forstå sammenhengen og kan oppsøke målrettet hjelp? Og ikke minst: validering - man er ikke dum, lat, udugelig.. man har et nervesystem som er skrudd sammen på ek annen måte. Work/life balance er ikke et jevnt regnskap hos oss, det er aldri mulig å ha en jevn rytme. 

Jeg skjønte aldri hva som var "galt" med meg, diagnose adhd først i godt voksen alder. Et stort sjokk, aha-oppleveslser på rekke og rad, Medisiner har roet ned hjerne og kropp, før klarte jeg aldri å hvile verken fysisk eller mentalt, kjørte alltid på høygir og kræsjet i total utmattelseskollaps. Evig bergogdal-bane.  Men dette synes ikke alltid utenpå, særlig ikke hos damer. Tankekjøret og selvkritikken som gikk ustoppelig før, er borte på medisiner. 

Jeg har ikke autisme, så jeg vet ikke noe om det - men spørsmålet ditt er litt underlig. 

Anonymkode: 52d2f...201

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Muligheten til å få et nedre liv?

For å forstå sammenhengen og kan oppsøke målrettet hjelp? Og ikke minst: validering - man er ikke dum, lat, udugelig.. man har et nervesystem som er skrudd sammen på ek annen måte. Work/life balance er ikke et jevnt regnskap hos oss, det er aldri mulig å ha en jevn rytme. 

Jeg skjønte aldri hva som var "galt" med meg, diagnose adhd først i godt voksen alder. Et stort sjokk, aha-oppleveslser på rekke og rad, Medisiner har roet ned hjerne og kropp, før klarte jeg aldri å hvile verken fysisk eller mentalt, kjørte alltid på høygir og kræsjet i total utmattelseskollaps. Evig bergogdal-bane.  Men dette synes ikke alltid utenpå, særlig ikke hos damer. Tankekjøret og selvkritikken som gikk ustoppelig før, er borte på medisiner. 

Jeg har ikke autisme, så jeg vet ikke noe om det - men spørsmålet ditt er litt underlig. 

*bedre, ikke nedre!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen erfaringer med hvordan man skal starte for å få utredning? Føler mange kvinner ikke får utredet seg pga "flink pike syndromet", og vi ikke tørr å fortelle hvor mye det faktisk påvirker livet vårt, og derfor ikke blir utredet. Ønsker erfaringer med prosessen fra start til slutt, hvordan gikk det med deg?

Det er derfor viktig å forklare hvor mye tilstanden påvirker livet ditt, da dette kan være avgjørende for om du får tilbud eller ikke. Du kan begynne å snakke med fastlegen.

For min del startet det med behandling for OCD, hvor psykologen også mistenkte autisme. Han dokumenterte mistanken og skrev ned relevant historikk. Deretter ønsket fastlegen å ha en samtale med meg før henvisningen ble sendt til HAVO (Habilitering for voksne).

Jeg gjennomgikk en autismeutredning og fikk diagnosen bekreftet. Jeg har fått god oppfølging med psykoedukasjon og snart gruppeterapi for personer som har fått sendiagnosert autisme

• Liker 1
Skrevet

Jeg er hun som skrev hun har diagnosen autisme og forsøker å få diagnosen ADHD.  Ser du skriver at du ønsker beskrivelse av prosessen fra start til slutt. 

Autisme-diagnosen fikk jeg da jeg gikk til fastlegen med ganske tung depresjon(tung nok til at jeg ble innlagt), ble sendt til DPS og nesten fra dag 1 så startet psykologen å jobbe utfra at jeg har autisme siden jeg hele livet har slitt sosialt og i tillegg har problemer med å starte på og gjennomføre oppgaver. Vi snakket mye om livshistorien min, psykologen spurte om å snakke med foreldrene mine, men jeg takket nei og psykologen sa da at det ikke gjorde noe.  Ble så sendt til 2 andre psykologer for å utføre en "autisme-test" hvor de sjekker hvordan en er på samhandling. De 2 psykologene konkluderte med klare autisme-tegn og etter en helhetsvurdering kom min faste behandler til at jeg var i grensetilfelle når det kom til autisme og sa at om jeg ville ha diagnosen så fikk jeg den og at hun anbefalte meg å ta diagnosen siden "det skader ikke og kan i tillegg gi noen krav til tilrettelegging". 

Da jeg gikk til utredning for autisme hadde jeg aldri tenkt på dette med ADHD selv om jeg som sagt hele tiden har slitt med å starte og fullføre oppgaver. Så var først nå som det har vært så mye om ADHD i mediene at jeg tenkte på at jeg kanskje har ADHD og skal spør om utredning. Jeg tror som sagt også at grunnen til at jeg ikke fikk ADHD første gangen var at psykologene mye lettere gir diagnoser som ikke gir rett på medisiner. For jeg var som sagt i grenseland på autisme og da tenkte psykologen: "Det skader ikke å få en diagnose så jeg anbefaler deg å ta den". Mens hun aldri engang vurderte ADHD selv om jeg har en del sterke ADHD-tegn. 

Nå er jeg ikke sikkert på om jeg får ADHD-utredning i det offentlige. Jeg fikk autisme-utredningen fordi jeg slet svært tungt med depresjon og  fordi psykologene tenkte at "om du får autisme-diagnosen så kommer  du til å forstå deg bedre og kanskje da bli mindre deprimert over at livet ble som det ble".  I dag sliter jeg heldigvis ikke i nærheten med den samme depresjonen som den gang så regner ikke med at DPS legger inn like mye ressurser på meg denne gangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå er jeg ikke sikkert på om jeg får ADHD-utredning i det offentlige. Jeg fikk autisme-utredningen fordi jeg slet svært tungt med depresjon og  fordi psykologene tenkte at "om du får autisme-diagnosen så kommer  du til å forstå deg bedre og kanskje da bli mindre deprimert over at livet ble som det ble".  I dag sliter jeg heldigvis ikke i nærheten med den samme depresjonen som den gang så regner ikke med at DPS legger inn like mye ressurser på meg denne gangen. 

Edit: Kan legge til at dette med diagnoser kan være et tveegget sverd. Noen blir bedre av å forstå seg bedre, noen bryr seg ikke om de får en diagnose siden ingenting i livet endres av en merkelapp. Men det er også noen som bli mer deprimert siden autisme ikke kan behandles og å få diagnosen kan føles som en beskjed om at "du kommer alltid til å slite med det du sliter med". 

Så når du går til utredning så kommer psykologen til å spørre om hva du føler om å få diagnosen. For det er ikke gitt at du føler diagnosen passer og det er ikke gitt at du kommer til å like å få diagnosen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du en eller begge av disse diagnosene?

Anonymkode: ca846...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...