hurramegrundtt Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Hei! Nå er jeg så lei. Prøvd å ringe flere ganger, kommer alltid til at det er stengt. Google påstår de er åpen innenfor 8-11 og 13-14.30, som i første omgang er utrolig dårlig, syns jeg.. og ringte idag før 11 og kl 14 - stengt. De sier da i sin automatiske melding at åpningstidene ligger på hjemmesiden til kommunen men de gjør jo ikke det?? Står ingenting om åpnkngstider der.. sjekka mange ganger idag.. De sier også man kan kontakte de via helsenorge sine sider. På appen så linkes det bare til kommunens nettside? På "timebestilling" får jeg kun opp fastlege og vaksinering for covid. Fastlegen har ikke oppgitt noe medig før omtre uker og ho i resepsjonen/altså hun som tar telefonen er jo en megge. Er angivelig 10 uker på vei, men fortsatt kun ømme nipler, og puppene virker til og med mindre og testen virker lysere nå enn for 1 mnd siden.. så vil jo gjerne inn tilkontroll 🥺 Noen tips annet enn å betille time privat?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 Send de en Mail. En del symptomer vil avta eller komme og gå gjennom et svangerskap. Ønsker du en enda mer sikker vurdering enn det er mulig å få hos kommunal jordmor så kan du ta privat ultralyd om du ikke vil vente til offentlig i uke 12. Anonymkode: fc573...113
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/helse-barn-og-unge/helsestasjon/jordmortjenesten/ Har du kontaktet alle disse? Her er det også direktenummer til jordmødrene. Anonymkode: 03e7e...5a2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 Hvis du er 10 uker på vei så får du sannsynligvis ikke time til jordmor enda uansett. Det er da fastlegen man går til. Mange steder har man første kontroll hos jordmor først i uke 24! En del kommuner tar også inn til kontroll hos jordmor i uke 15. Det er fastlegen du må til før den tid, og for å få time til ultralyd på sykehuset. Ultralyden får du først ca i uke 12. Så løsningen hvis du ønsker å se om det er liv der inne nå, er privat ultralyd. Anonymkode: 17b70...b23 1
hurramegrundtt Skrevet 24. september 2024 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): https://www.tonsberg.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/helse-barn-og-unge/helsestasjon/jordmortjenesten/ Har du kontaktet alle disse? Her er det også direktenummer til jordmødrene. Anonymkode: 03e7e...5a2 Nei, har prøvd å ringe nummeret oppgitt for stasjonen, regna med numrene oppgitt på personene er ment for de som allerede har hatt time/oppfølging og/eller noe akutt noe. Er det innafor å sende sms til dem sånn uten videre tror du?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #6 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er 10 uker på vei så får du sannsynligvis ikke time til jordmor enda uansett. Det er da fastlegen man går til. Mange steder har man første kontroll hos jordmor først i uke 24! En del kommuner tar også inn til kontroll hos jordmor i uke 15. Det er fastlegen du må til før den tid, og for å få time til ultralyd på sykehuset. Ultralyden får du først ca i uke 12. Så løsningen hvis du ønsker å se om det er liv der inne nå, er privat ultralyd. Anonymkode: 17b70...b23 Her kan man gå til jordmor fra første samtale, og den får man gjerne innen en uke eller to etter at man tar kontakt. Så nei man «må» ikke til legen. Jeg har ikke vært hos legen en eneste gang i noen av mine to svangerskap. Anonymkode: 16bba...eb1 1
hurramegrundtt Skrevet 24. september 2024 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Send de en Mail. En del symptomer vil avta eller komme og gå gjennom et svangerskap. Ønsker du en enda mer sikker vurdering enn det er mulig å få hos kommunal jordmor så kan du ta privat ultralyd om du ikke vil vente til offentlig i uke 12. Anonymkode: fc573...113 Det står ikke noen mail-adresse der... ellers ville jeg gjort dét 😅
hurramegrundtt Skrevet 24. september 2024 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du er 10 uker på vei så får du sannsynligvis ikke time til jordmor enda uansett. Det er da fastlegen man går til. Mange steder har man første kontroll hos jordmor først i uke 24! En del kommuner tar også inn til kontroll hos jordmor i uke 15. Det er fastlegen du må til før den tid, og for å få time til ultralyd på sykehuset. Ultralyden får du først ca i uke 12. Så løsningen hvis du ønsker å se om det er liv der inne nå, er privat ultralyd. Anonymkode: 17b70...b23 Man skal da kunne velge om man har oppfølging fra jordmor eller fastlege? Og det er jo anbefalt med en time tidlig for å ta blodprøver osv? Har du et sted dette står skrevet for det stemmer ikke med det jeg har lest😅
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #9 Skrevet 24. september 2024 hurramegrundtt skrev (4 minutter siden): Nei, har prøvd å ringe nummeret oppgitt for stasjonen, regna med numrene oppgitt på personene er ment for de som allerede har hatt time/oppfølging og/eller noe akutt noe. Er det innafor å sende sms til dem sånn uten videre tror du? Regner med at det er en telefon som ligger på kontoret deres, og ikke noe de bruker privat, så tipper det vil gå bra, ja. Anonymkode: 03e7e...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #10 Skrevet 24. september 2024 hurramegrundtt skrev (2 timer siden): Man skal da kunne velge om man har oppfølging fra jordmor eller fastlege? Og det er jo anbefalt med en time tidlig for å ta blodprøver osv? Har du et sted dette står skrevet for det stemmer ikke med det jeg har lest😅 Nei, det har med kapasiteten til jordmortjenesten å gjøre. Det er ikke vanlig at alle svangerskapskontroller er hos jordmor. Noen får ikke jordmor i det hele tatt, og må ha alle timene hos fastlege. Man kan få tatt blodprøver hos fastlegen. Man trenger absolutt ikke jordmor for å få tatt blodprøver. Hvis du leser helsenorge og nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen, så kan du lese at det står kontroll hos "fastlege eller jordmor". Det er altså ikke lovpålagt for kommunen å tilby konsultasjoner spesifikt hos jordmor (men da må man gå til fastlegen for dette). I min kommune får man ikke tilbud om å ha alle svangerskapskontroller hos jordmor. Første svangerskapskontroll samt den i uke 28 gjør jeg hos fastlegen. Kommunen min har laget et eget skriv om hvilke kontroller som gjøres hvor. Jeg vet også om andre som ikke får dette tilbudet i det hele tatt og må ha alle hos fastlegen. Anonymkode: 17b70...b23 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #11 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her kan man gå til jordmor fra første samtale, og den får man gjerne innen en uke eller to etter at man tar kontakt. Så nei man «må» ikke til legen. Jeg har ikke vært hos legen en eneste gang i noen av mine to svangerskap. Anonymkode: 16bba...eb1 Hvis du leser ordet "sannsynligvis" i setningen min, så ser du at ingenting du skriver her motsier meg. Selv om du kan ta alle dine kontroller hos jordmor, er ikke det slik i hele landet Anonymkode: 17b70...b23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå