Lilytre Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Har lest flere steder i internasjonale nyheter at svarte katter blir ofte igjen når folk skal velge seg katt hos et mottak etc. hvorfor det? Er det overtro som gjør det («svart katt over veien bringer ulykke») eller noe annet? Og er det slik i Norge, også? Det gjør vondt å lese om de stakkars svarte kattene. Vi hadde en svart katt i 15 år som var sååå god og så kosete og morsom personlighet. Ingen ulykke der! 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 Tror det skyldes at fargen ikke er «spennende» nok. Har sett ei svart & hvit, ei svart og oransje og ei helsvart. Anonymkode: 04057...0d1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror det skyldes at fargen ikke er «spennende» nok. Har sett ei svart & hvit, ei svart og oransje og ei helsvart. Anonymkode: 04057...0d1 Har selv, ikke sett* Anonymkode: 04057...0d1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 Jeg vet ikke helt hva jeg synes om at folk slippes inn for å "shoppe" dyr etter utseende. Jeg er for at organisasjonen skal matche dyr med eier / familie. Muligens gi dem et lite utvalg hvor fokus er på kjemi og personlighet, ikke utseende. Hvordan gjøres det i Norge? Selv tok jeg over en katt fordi de som ikke gadd å kastrere katta si hadde én kattunge igjen som de trua med å avlive. Følte jeg måtte ta den for at den ikke skulle dø. Hun ser ut som en vaskebjørn, og er nydelig i mine øyne. Kunne ikke brydd meg mindre om hvordan hun så ut. Anonymkode: 66b85...117 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #5 Skrevet 24. september 2024 Ja, det er slik i Norge også, bare å søke så får du opp flere artikler/innlegg på Face om det. Overtro for noen, men handler nok sikkert mest om at de bare ikke er like iøynefallende i forhold til f.eks oransje dessverre. Anonymkode: 62ad2...477 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #6 Skrevet 25. september 2024 Jeg synes svarte katter er fine, men jeg har sett alt for mange påkjørte svarte katter til at det er en farge jeg foretrekker 😿Gruer meg til høsten nå, da jeg på samme tid i fjor plukket opp fire katter, hvor to var helsorte, og en sort og litt hvit. Godt mulig det er fordi det er en veldig vanlig farge, men de er jo også ekstra vanskelige å se. Anonymkode: 72e2f...2d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #7 Skrevet 25. september 2024 Mange grunner. Noen vil ikke ha svarte katter pga overtro. Mange synes fargen er kjedelig og de tar seg gjerne ikke like bra ut på bilder som katter i andre farger. Men, jeg er forvert i dyrebeskyttelsen og har hatt mange svarte og svart/hvite katter. Ikke noe problem med å adoptere de bort. Men det tar gjerne lengre tid å adoptere bort dem enn katter i andre farger. Anonymkode: 1ad54...2eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #8 Skrevet 25. september 2024 Syns (hvis man tar vekk rasekatter) at svarte katter er de fineste, aldri skjønt at folk ikke liker det. Men så syns jeg oransje katter er...mindre fine for å si det pent, så det er jo tydeligvis bare smak og behag? I noen land er det nok litt overtro, men tror ikke det er så mye av det i Norge. Vi velger nok de vi syns er fine eller vi får en connection med. Anonymkode: 709d8...289 1
Svett.svele Skrevet 25. september 2024 #9 Skrevet 25. september 2024 Jeg har helt motsatt erfaring heldigvis 😊 Var fosterhjem for katten til ei venninne i et års tid mens hun slet med sykdom. Det var inne katt, men selvfølgelig smatt pus ut og rakk å parre fordi jeg ikke fulgte godt nok med. Uansett, hun var helt svart langhåret og fikk 6 kattunger som alle var helt svarte hannkatter. Og da jeg la ut annonsen var det voldsomt til pågang. Folk kom fra land og strand for å hilse på og de ble alle gitt bort til gode hjem! Fikk også spørsmål om å sende en med fly 😂 Så for meg virker det som svarte katter også er svært populære. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 Tror mange synes det er kjedelig farge på en katt. Den dagen mine to (svarte) katter har gått ut av livet, så er ønsket mitt at jeg skal adoptere den katten som har bodd lengst hos dyrebeskyttelsen. Ser for meg at det fort er en svart katt Anonymkode: c7b61...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #11 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.51): Tror mange synes det er kjedelig farge på en katt. Den dagen mine to (svarte) katter har gått ut av livet, så er ønsket mitt at jeg skal adoptere den katten som har bodd lengst hos dyrebeskyttelsen. Ser for meg at det fort er en svart katt Anonymkode: c7b61...cc4 Nja. Mest sannsynlig er det en veldig sky katt som du neppe kommer til å få kose med, eller som trenger mye jobb på å bli ordentlig tillitsfull. Anonymkode: 1ad54...2eb 1
Rosa Gnom Skrevet 27. september 2024 #12 Skrevet 27. september 2024 Uff!!! Svarte katter er de fineste kattene syntes jeg!!! ❤️ 4
mommyaka Skrevet 27. september 2024 #13 Skrevet 27. september 2024 Vi adopterte en svar katt ( 90 prosent svart) Hun hadde vært på adopsjon stedet i 1 år da ingen ville ha svart katt 1
fugl fønix Skrevet 27. september 2024 #14 Skrevet 27. september 2024 Rosa Gnom skrev (1 time siden): Uff!!! Svarte katter er de fineste kattene syntes jeg!!! ❤️ Samme her🥰🥰🥰 1
Elaine Marley Skrevet 27. september 2024 #15 Skrevet 27. september 2024 Jeg elsker svarte katter. De er veldig vakre synes jeg. Enkelte katter blir valgt bort oftere enn andre. Svarte katter, tuxedo katter, eldre katter, katter som er "vanskelige" på en eller annen måte. Trist er det, siden personligheten deres kunne vært en god match for flere som er på jakt etter en kattevenn. 1
mommyaka Skrevet 27. september 2024 #17 Skrevet 27. september 2024 Elaine Marley skrev (4 minutter siden): Jeg elsker svarte katter. De er veldig vakre synes jeg. Enkelte katter blir valgt bort oftere enn andre. Svarte katter, tuxedo katter, eldre katter, katter som er "vanskelige" på en eller annen måte. Trist er det, siden personligheten deres kunne vært en god match for flere som er på jakt etter en kattevenn. He he vi har en tuxedo katt..hun er den lateste katten jeg vet om 😂 hun elsker å ligge i sola eller foran ovnen...leke gidder hun ikke...men kos og mat..og sove.dey er livet 🤣 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #18 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nja. Mest sannsynlig er det en veldig sky katt som du neppe kommer til å få kose med, eller som trenger mye jobb på å bli ordentlig tillitsfull. Anonymkode: 1ad54...2eb Javel, men en sky katt fortjener også et for-alltid-hjem. Tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at den katten er svart enn at den ikke er det Anonymkode: c7b61...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #19 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Javel, men en sky katt fortjener også et for-alltid-hjem. Tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at den katten er svart enn at den ikke er det Anonymkode: c7b61...cc4 Hvor skrev jeg at sky katter ikke fortjener et hjem? Jeg sier bare at den katten du da kommer til å få mest sannsynlig er sky og vil trenge mye jobb. Ofte vil de aldri bli helt tillitsfulle. Anonymkode: 1ad54...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #20 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor skrev jeg at sky katter ikke fortjener et hjem? Jeg sier bare at den katten du da kommer til å få mest sannsynlig er sky og vil trenge mye jobb. Ofte vil de aldri bli helt tillitsfulle. Anonymkode: 1ad54...2eb Kutt ut negativiteten. Tanken til vedkommende er kjempefin, og om det er en sky katt som trenger mye jobb vil nok de på Dyrebeskyttelsen informere om dette, for å forsikre seg om at vedkommende er rett for jobben. Vi tok selv til oss en som hadde vært lenge hos Dyrebeskyttelsen og som skulle avlives om den ikke fikk et hjem snart. Den var verken sky eller vanskelig på noen måte, perfekt katt for både liten og stor i vår husholdning. Anonymkode: ca18b...e7b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå