AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Kan man ha Border Collie selv om man ikke bor på gård? Anonymkode: 5b001...753
Tabris Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 Ja, selvsagt. Flertallet som har border collie i Norge bor ikke på gård. Men man kunne gi hunden det den trenger av fysisk og (ikke minst) mental stimuli. 10 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 Jeg har shih tzu og bor på gård. Anonymkode: 3f19a...c96 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 Hvis du tenker bruke hunden så selvsagt, men det er ikke en rusletur hund akkurat, den trenger å få bruke hodet sitt såvel som kroppen, agility, rallylydighet, barn hut osv er gode alternativer.. Anonymkode: 283b1...f28 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #5 Skrevet 24. september 2024 Jeg har chihuahua og bor langt på fjellet. Så lenge du gir det hunden krever, går det sikkert fint. Anonymkode: 6c57e...918
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #6 Skrevet 24. september 2024 Ei venninne i barndommen hadde BC, og bodde ikke på gård. De drev heller ikke med hverken fysisk eller mental trening av hunden, så den slet seg stadig og endte opp med å bli påkjørt fordi den gjetet biler på hovedveien.. Så, selvsagt kan du ha BC, men du må også vite at dette er en rase som krever mye! Har selv hatt BC-blandinger, herlige hunder med fantastisk gemytt, men de trenger å få brukt seg, det er ikke noe "ligge i sofaen og slappe av"-hund. Anonymkode: 0a81d...171 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #7 Skrevet 24. september 2024 Kjøp en hund som passer dit gemytt og aktivitet, så får begge det veldig bra. BC er en aktiv og ikke minst intelligent hunderase, som trenger nettopp aktivitet og hjernetrim, så greier du å gi den begge delene så trenger den jo ikke gårdsliv Anonymkode: 6992e...6a3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #8 Skrevet 24. september 2024 Et vennepar av meg hadde BC og de var relativt aktive "turfolk", glade i å være ute i skog og mark, gå langt osv. men det var likevel ikke nok. Deres hund gnagde i stykker vegger og dørkarmer mens de var på jobb, måtte til slutt omplasseres. Anonymkode: 6b617...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #9 Skrevet 24. september 2024 Jeg tenker at siden du spør, Ts, så er du egentlig ikke klar over hvor mye bc krever av eierne. Andre har gjort det tydelig over her. Selv om man ikke bor på gård så må man regne bc som en arbeidshund, den trenger å få nok av både fysisk aktivitet og mental trening/utfordringer. Det er langt fra nok å bare gå tur! Er du sikker på at du/dere har tid nok til å gi en bc det den trenger? (bra du spør, forresten, for da lærer man ) Anonymkode: 6e19b...a91 1
Tabris Skrevet 24. september 2024 #10 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et vennepar av meg hadde BC og de var relativt aktive "turfolk", glade i å være ute i skog og mark, gå langt osv. men det var likevel ikke nok. Deres hund gnagde i stykker vegger og dørkarmer mens de var på jobb, måtte til slutt omplasseres. Anonymkode: 6b617...cb2 Nei, fysisk aktivisering er ikke nok for en BC. De trenger heller mer mental aktivisering. Mens f.eks en mynde eller en husky trenger mye mer fysisk aktivisering enn mental. 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #11 Skrevet 24. september 2024 Med mindre du har planer om å konkurere agility på høyt nivå eller noe slik så gå for en stor puddel istedenfor. De er omtrent samme størrelse (litt større), nesten like enkle å lære opp til ting, og kan være energiske når man ønsker det, men krever ikke i nærheten av så mye aktivisering som en boarder collie for å ikke gå av hengslene. Og som en stor bonus så røyter de ikke, og trigger ikke alergi så mye som andre hunder. Eneste ulempen med stor puddel egentlig er at de må børstes ganske regelmessig for å ikke ende opp som en stor pelsfloke, og burde klippes kort til sommeren så de ikke sliter så mye i varmen. Anonymkode: 3eedc...46f 3
Summeer Skrevet 24. september 2024 #12 Skrevet 24. september 2024 Tabris skrev (30 minutter siden): Nei, fysisk aktivisering er ikke nok for en BC. De trenger heller mer mental aktivisering. Mens f.eks en mynde eller en husky trenger mye mer fysisk aktivisering enn mental. Jeg er vokst opp med bc og har nå er husky/mynde/vorsteh mix. Det er to vidt forskjellige hundetyper. Hunden jeg vokste opp med var trent på å hente forskjellige ting til alle i familien, selvom kommandoen var den samme (feks "hent tøffel" så fikk man riktige tøfler) Mens hunden jeg har nå er mer opptatt av fysisk lek og må ha mye mer tur og fysisk aktivisering
Anonymbruker*** Skrevet 24. september 2024 #13 Skrevet 24. september 2024 Ja er det korte svaret. Hva man tilbyr av aktivitet og hvordan man trener hunden er langt viktigere enn om man bor på gård eller ei.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #14 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Med mindre du har planer om å konkurere agility på høyt nivå eller noe slik så gå for en stor puddel istedenfor. De er omtrent samme størrelse (litt større), nesten like enkle å lære opp til ting, og kan være energiske når man ønsker det, men krever ikke i nærheten av så mye aktivisering som en boarder collie for å ikke gå av hengslene. Og som en stor bonus så røyter de ikke, og trigger ikke alergi så mye som andre hunder. Eneste ulempen med stor puddel egentlig er at de må børstes ganske regelmessig for å ikke ende opp som en stor pelsfloke, og burde klippes kort til sommeren så de ikke sliter så mye i varmen. Anonymkode: 3eedc...46f Dessverre vil også en puddel gå av hengslene hvis den ikke får nok fysisk og ikke minst intellektuell stimuli. Begge er svært intelligente raser og vil finne på tull hvis de ikke blir utfordret nok mentalt. Vil stort sett ikke anbefale noen å skaffe seg en hund av en rase de ikke har tenkt å bruke i den "jobben" de er avlet fram til. Det er mye mer jobb enn en tror å oppdra de vekk fra disse avlede instinktene. Ikke umulig, men det krever mye av eieren. Alternative "jobber" er en kompromiss, som å bruke en BC til agillity eller en puddel til å snuse fram kantareller. Å ikke la dem gjøre noe av det de har av slike instinkter, vil som oftest føre til atferdsproblemer. Anonymkode: cc78f...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #15 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kan man ha Border Collie selv om man ikke bor på gård? Anonymkode: 5b001...753 Det kan man selvfølgelig. Har selv hatt en fantastisk Border Collie da jeg bodde i rekkehus. Jeg har også hatt Berner Sennen uten å bo på fjellet. Jeg har også hatt en Ovcharka uten å ha dyr den skal passe på. Nå bor jeg på gård og har en Ovcharka. Anonymkode: 3c2a7...bab
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #16 Skrevet 25. september 2024 Utifra at du spør tenker jeg du vet lite om BC? Jeg vil absolutt ikke anbefale en slik hund til noen som ikke vet hva den rasen trenger. De kan bli farlige uten riktig hold. En BC kan være en flott hund under riktig eier, eller helt psyko hvis de ikke får det de trenger både fysisk, men ikke minst mentalt. Anonymkode: d47d9...73f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #17 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis du tenker bruke hunden så selvsagt, men det er ikke en rusletur hund akkurat, den trenger å få bruke hodet sitt såvel som kroppen, agility, rallylydighet, barn hut osv er gode alternativer.. Anonymkode: 283b1...f28 Ja, de krever mye mosjon og de er super smarte. Dette er ikke en hund for dem som ikke har mye tid og energi å bruke på hunden. Men en fantastisk rase da 😍 Ikke nybegynner hund etter min mening. Anonymkode: 4a8a4...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #18 Skrevet 25. september 2024 Vi bor ikke på gård (selv om småbruk er drømmen), og vi har 3 stk Border Collie. Det viktige er jo egentlig linjene du kjøper fra… Ønsker du gjeterhund, kjøper du fra gjeterlinjer. Ønsker du agilityhund, så ser du etter avstamning deretter. Ofte skjer feilen her: en valpekjøper som bor i blokk kjøper seg en valp med topp avstamning fra gjeterlinjer, og tror dette skal gå knirkefritt. De to eldste er ikke brukt i noen form for hundesport, og er skikkelige sofagriser. De er godt voksne hunder, har aldri gjetet noe og vært veldig fine familiehunder. De får sine turer der de bruker både kroppen og sansene sine, løper mye fritt og er sosiale vesen. Jeg har tatt grunnkurs i agility, og målet er å få den yngste med på det når hun er gammel nok - rett og slett fordi jeg har skikkelig lyst! Jeg vil ikke rosemale denne rasen, fordi du må være innstilt på å måtte komme deg ut av sofaen og på tur eller annen aktivitet - men rasen har et ufortjent dårlig rykte og er etter min erfaring veldig lett å jobbe med. Anonymkode: 364d0...676 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #19 Skrevet 25. september 2024 Jeg har hatt blanding av schæfer og border collie og kan bekrefte at det krever en del. Deg er kkke en type gå 15 minutter rundt i nabolaget et par ganger om dagen. Viktig med nok fysisk aktivitet og mental stimulering. Vi brukte mye lange skogsturer, svømming og apportering med ball (for mye ball blir de psyko av, så vanskelig balansegang), mye løping, snusing etter godbiter inne og ute, søk etter ball og oss ute. Lydighetstrening, som for vår del var veldig lett, vedlikehold av lydighet osv. Generelt er hunder for mange timer alene, så det må man også vurdere før anskaffelse. Særlig gjeterhunder er glad i være med flokken på alle aktiviteter. Vi dro sjelden noe sted på kveldstid og i helger uten å ta med hunden vår. Anonymkode: 6e7ba...cd1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #20 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dessverre vil også en puddel gå av hengslene hvis den ikke får nok fysisk og ikke minst intellektuell stimuli. Begge er svært intelligente raser og vil finne på tull hvis de ikke blir utfordret nok mentalt. Vil stort sett ikke anbefale noen å skaffe seg en hund av en rase de ikke har tenkt å bruke i den "jobben" de er avlet fram til. Det er mye mer jobb enn en tror å oppdra de vekk fra disse avlede instinktene. Ikke umulig, men det krever mye av eieren. Alternative "jobber" er en kompromiss, som å bruke en BC til agillity eller en puddel til å snuse fram kantareller. Å ikke la dem gjøre noe av det de har av slike instinkter, vil som oftest føre til atferdsproblemer. Anonymkode: cc78f...2e8 Dette er bare tull. En puddel krever MYE mindre aktivisering enn en boarder collie for å ikke gå av hengslene. Har hatt to storpudler gjennom livet (etter hverandre) og ingen av de hadde noe som helst adferdsproblemer (men veldig forskjellige personligheter) selv om de for det meste var "sofahunder" med 2-4 turer dagelig av varierende lengde og friløping og/eller bading kanskje 1-2 ganger i uka. Også dro vi stort sett på turer i fjellet eller på ski i ferier med hunden, men det er jo en veldig liten del av året. Jeg har aldri møtt på en stor puddel med adferdsproblemer på grunn av for lite aktivitet og stimuli, men har møtt på flere boarder collier med slike problemer, og hørt om enda flere. Den minste puddeltypen derimot er ofte noen irriterende hissige bjeffemaskiner akkurat som andre små hunderaser. Stor puddel er som sagt nesten like lærevillige og intelligente som boarder collie, men uten problemene understimulerte boarder collier får. Pluss den store bonusen med pelsen puddler har. Jeg kom på en til ulempe med puddler, og det er vonde isklumper som danner seg under potene når den går på ugunstige snøforhold. Antagelig på grunn av svømmehuden de har mellom "tærne". Og siden de har hengende ører har øregangen en tendens til å ikke tørke etter den bader så den kan få problemer som følge av det. Men dette gjelder for alle hunder med hengende ører. Noen går for blandingsrasen labradoodle for å få det rolige tempramentet fra labradoren og pelsen til puddelen, men det er visst gambling og man vet aldri hvilke egenskaper man får fra hver av rasene med slike blandinger. Anonymkode: 3eedc...46f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå