Gå til innhold

Hvorfor sykkelvogn i steden for søskenvogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange har sykkelvogn som de frakter småbarna i istedenfor vanlig søskenvogn, hva er fordelene ved det?

Vi venter snart en til og jeg lurer på hva jeg skal gå for, eldste er 3 når den yngste blir født. Men vi har ikke bil og et stykke til barnehagen. 

Anonymkode: 2832b...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer stort sett alltid raskere frem med sykkel enn til fots med barnevogn..

Anonymkode: 359ab...0eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer stort sett alltid raskere frem med sykkel enn til fots med barnevogn..

Anonymkode: 359ab...0eb

Men de sykler ikke, de går med sykkelvognen. Masse av dette i Oslo. 

• Nyttig 2
Skrevet

Fordi man kan bruke det til begge. Bruker det selv til kort avstand til barnehagen. Eller lengre turer etter barnehagen eller i helgene bak sykkelen 

Anonymkode: a746c...540

• Liker 1
Skrevet

Fordi man trenger sykkelvogn og kjøper dette. Da trenger man ikke enda en vogn til når man går, man bare fester framhjulet så kan sykkelvognen dekke begge formål.

Kjøper man meier tjener den også som pulk 👍

Anonymkode: d9bb1...543

• Liker 3
Skrevet

Store hjul er også veldig deilig å trille opp og ned fortauskanter😊

Anonymkode: d55f6...39d

• Liker 3
Skrevet

Baby på under 6 mnd skal vel ikke fraktes i sykkelvogn (med sykkel)?

Anonymkode: 9a358...a62

Skrevet

Fordi den kan brukes til sykkel. Åpenbart. 

Anonymkode: bf446...8ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker min som både vogn og sykkelvogn om en annen. Ungen holdes knusktørr inni der (bor i Bergen ☂️) , syns den er god å kjøre og får mini velge selv vil hun helst kjøre den vognen. 

Anonymkode: 5cc66...a3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har sett det også jeg😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har sett det også jeg😅

Var ikke med sykkel da, sykkelvognen ble trillet som vanlig vogn. 

Skrevet

Er de lettere eller tyngre å trille?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var ikke med sykkel da, sykkelvognen ble trillet som vanlig vogn. 

Da er det jo greit, men håper de ikke bruker den bak sykkel da :)  Kan potensielt få alvorlige hodeskader når de ikke er sterke nok i nakken ennå. Virker jo lettere med en søskenvogn eller bare vanlig vogn med brett som eldste kan stå på om hen blir sliten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så da er det rasjonelt å bruke tusener på en vanlig søskenvogn når babyen blir født, for så å oegge ut nye tusener på sykkelvogn et halvår senere?

Det gir liten mening for meg.

Anonymkode: d9bb1...543

• Liker 2
Skrevet

De er MYE lettere, ofte billigere, enklere å slå sammen, og større barn godtar lettere å sitte i en sånn. I tillegg ofte god plass til å ta med bagasje. 

Det var mine grunner da jeg valgte det. Har hatt søskenvogn tidligere, angrer på at jeg ikke gikk over til sykkelvogn før! 

Anonymkode: 9bb90...4c2

• Liker 3
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men har noen erfaringer med å bruke vognen som spasérvogn for spedbarn (og eldre søsken)? 

Anonymkode: c78de...ff2

Skrevet

Finnes baby-innlegg til Thule-vogner hvertfall som kan brukes til trilling (ikke bak sykkel)

Anonymkode: a746c...540

• Liker 2
Skrevet

Vår sykkelvogn blir en veldig god trillevogn med det store hjulet. Balansepunktet og de store hjulene gjør den lett å vippe opp på fortauskanter. Barna sitter godt, og har god utsikt samtidig som de er skjermet fra regn og vind. Det er også ganske mye tørr oppbevaringsplass bak setet.

Ulempen er at den kan bli tung, og ikke har bremser (bare parkeringsbrems). Jeg kan ikke trille tur med barna i vogna lengre, fordi jeg ikke har sjans til å holde igjen 35 kilo i nedoverbakker. Jeg blir derfor nødt til å bruke den som sykkelvogn med elsykkel, men for sterkere foreldre eller lettere barn vil det gå uten store problemer.

Det aller viktigste med sykkelvogna er at den er fleksibel. Det er en vogn, men den kan brukes til spasering, løpetur, pulk og sykkelvogn. Den har heller ikke vognpreg slik en søskenvogn har, så femåringen kan få den hvilen han trenger etter barnehagen, uten å bli ertet for å sikke i vogn.

Anonymkode: b3a15...22c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har nesten tre år mellom våre, og kjøpte aldri vanlig søskenvogn. I begynnelsen var ofte yngste i bæresjal og eldste i vogn, så eldste på søskenbrett eller sparkesykkel mens yngste var i vogna. 

Vi kjøpte sykkelvogn først og fremst for å bruke den som det, vi har ikke bil og kombinasjonen elsykkel pluss dobbel sykkelvogn tar oss de fleste steder vi vil. Femåringen sitter ennå komfortabelt og er langt unna vektgrensa på 23 kg. Så er det en bonus at vi kan sette på framhjul og bruke den som vanlig dobbelvogn om vi er noe sted vi må gå langt og det er fint begge kan sitte litt. 

Jeg syns den er mer kronglete å trille enn vår vanlige barnevogn, men det er mest fordi den er bredere. Selv om det går av å kjøpe noe slags innlegg for baby så ville jeg ventet til baby kan sitte, og kjørt noen annen løsning i mellomtiden.

Anonymkode: 201fb...45c

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...