AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Hei, jeg har jobbet i et år heltid hos samme arbeidsgiver som midlertidig ansatt. Litt før kontrakten gikk ut ble jeg 100% sykemeldt. Arbeidsgiver godtok dette og utbetalte også lønn etter de 16 dagene var over. Nå er sykemeldingen forlenget og kontrakten her gått ut, hvem setter jeg da som arbeidsgiver? Eller skal jeg sette meg selv som arbeidsledig? Jeg har skjønt det sånn at jeg har rett på sykepenger tilsvarende tidligere lønn fordi jeg hadde jobbet der mer enn fire uker (dvs ikke dagpengesats), dette har jeg også lest på flere tråder her inne. Derimot finner jeg ikke svar på alt, finner ikke ut hvordan det gjøres praktisk inne på Nav.no. Jeg ba fastlegen min skrive tidligere arbeidsgiver inn, men jeg vet ikke om det blir riktig. Skal man sette seg som arbeidsledig slik at Nav utbetaler de neste sykepengene? Vil fet fortsatt være basert på det jeg har tjent hos tidligere arbeidsgiver? Jeg hadde faktisk også fått ny jobb hos en annen arbeidsgiver etter at kontrakten var gått ut, men de sa meg opp da de hørte jeg var sykemeldt. Etter det jeg har hørt så er dette ulovlig. Så er i en veldig vanskelig situasjon. Takk for hjelpen! Anonymkode: 8fcf0...a68
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, jeg har jobbet i et år heltid hos samme arbeidsgiver som midlertidig ansatt. Litt før kontrakten gikk ut ble jeg 100% sykemeldt. Arbeidsgiver godtok dette og utbetalte også lønn etter de 16 dagene var over. Nå er sykemeldingen forlenget og kontrakten her gått ut, hvem setter jeg da som arbeidsgiver? Eller skal jeg sette meg selv som arbeidsledig? Jeg har skjønt det sånn at jeg har rett på sykepenger tilsvarende tidligere lønn fordi jeg hadde jobbet der mer enn fire uker (dvs ikke dagpengesats), dette har jeg også lest på flere tråder her inne. Derimot finner jeg ikke svar på alt, finner ikke ut hvordan det gjøres praktisk inne på Nav.no. Jeg ba fastlegen min skrive tidligere arbeidsgiver inn, men jeg vet ikke om det blir riktig. Skal man sette seg som arbeidsledig slik at Nav utbetaler de neste sykepengene? Vil fet fortsatt være basert på det jeg har tjent hos tidligere arbeidsgiver? Jeg hadde faktisk også fått ny jobb hos en annen arbeidsgiver etter at kontrakten var gått ut, men de sa meg opp da de hørte jeg var sykemeldt. Etter det jeg har hørt så er dette ulovlig. Så er i en veldig vanskelig situasjon. Takk for hjelpen! Anonymkode: 8fcf0...a68 Du må nesten ta en telefon til Nav. Hva du har lest i tråder her inne, kan du ikke alltid ta for god fisk. Din tidligere arbeidsgiver er ikke ansvarlig for å sikre deg sykepenger på avtalen er avsluttet. Anonymkode: f89f1...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, jeg har jobbet i et år heltid hos samme arbeidsgiver som midlertidig ansatt. Litt før kontrakten gikk ut ble jeg 100% sykemeldt. Arbeidsgiver godtok dette og utbetalte også lønn etter de 16 dagene var over. Nå er sykemeldingen forlenget og kontrakten her gått ut, hvem setter jeg da som arbeidsgiver? Eller skal jeg sette meg selv som arbeidsledig? Jeg har skjønt det sånn at jeg har rett på sykepenger tilsvarende tidligere lønn fordi jeg hadde jobbet der mer enn fire uker (dvs ikke dagpengesats), dette har jeg også lest på flere tråder her inne. Derimot finner jeg ikke svar på alt, finner ikke ut hvordan det gjøres praktisk inne på Nav.no. Jeg ba fastlegen min skrive tidligere arbeidsgiver inn, men jeg vet ikke om det blir riktig. Skal man sette seg som arbeidsledig slik at Nav utbetaler de neste sykepengene? Vil fet fortsatt være basert på det jeg har tjent hos tidligere arbeidsgiver? Jeg hadde faktisk også fått ny jobb hos en annen arbeidsgiver etter at kontrakten var gått ut, men de sa meg opp da de hørte jeg var sykemeldt. Etter det jeg har hørt så er dette ulovlig. Så er i en veldig vanskelig situasjon. Takk for hjelpen! Anonymkode: 8fcf0...a68 Legen skal egentlig skrive nav som Arbeidgiver i sykemeldingen Nav utbetaler sykepenger med grunnlag i lønnen du har hatt. Anonymkode: 5faf3...740 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 Gi beskjed til nav på melding asap slik at det ikke blir forsinkelser Anonymkode: 6890e...d3a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #5 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Gi beskjed til nav på melding asap slik at det ikke blir forsinkelser Anonymkode: 6890e...d3a Forsinkelser blir det garantert. Anonymkode: 1b0fa...eca
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #6 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei, jeg har jobbet i et år heltid hos samme arbeidsgiver som midlertidig ansatt. Litt før kontrakten gikk ut ble jeg 100% sykemeldt. Arbeidsgiver godtok dette og utbetalte også lønn etter de 16 dagene var over. Nå er sykemeldingen forlenget og kontrakten her gått ut, hvem setter jeg da som arbeidsgiver? Eller skal jeg sette meg selv som arbeidsledig? Jeg har skjønt det sånn at jeg har rett på sykepenger tilsvarende tidligere lønn fordi jeg hadde jobbet der mer enn fire uker (dvs ikke dagpengesats), dette har jeg også lest på flere tråder her inne. Derimot finner jeg ikke svar på alt, finner ikke ut hvordan det gjøres praktisk inne på Nav.no. Jeg ba fastlegen min skrive tidligere arbeidsgiver inn, men jeg vet ikke om det blir riktig. Skal man sette seg som arbeidsledig slik at Nav utbetaler de neste sykepengene? Vil fet fortsatt være basert på det jeg har tjent hos tidligere arbeidsgiver? Jeg hadde faktisk også fått ny jobb hos en annen arbeidsgiver etter at kontrakten var gått ut, men de sa meg opp da de hørte jeg var sykemeldt. Etter det jeg har hørt så er dette ulovlig. Så er i en veldig vanskelig situasjon. Takk for hjelpen! Anonymkode: 8fcf0...a68 Legen skulle krysset av for at du er arbeidsledig. Og NAV blir din nye arbeidsgiver, men du kan vel bare korrigere dette når du sender inn søknaden? Du skal jo bekrefte om opplysningene stemmer. I tillegg til dette, skriv til til NAV i innboksen der om endringer i situasjonen din. Du kommer til å få en veileder på sykefraværsavdelingen som følger deg opp og som du kommer til å ha en telefonsamtale med for å snakke om din situasjon. Vesentlig hvor mye du er sykemeldt forøvrig. Du kan være delvis sykemeldt og delvis arbeidssøkende dersom du er minst 50% arbeidsfør. Da er du sykemeldt 50% og deltidssøker (50%). Det er greit å vite om dersom legen mener du blir friskere og kanskje kan jobbe litt. Men du må få legeerklæring på at du er deltidssøker og hvorfor. Legen må ikke finne på å sykemelde deg eks. 60% mens du er arbeidsledig, for da faller du mellom to stoler, du har ikke rett på å være arbeidssøker med dagpenger og du vil bare få 60% av forrige lønn. Er du 100% sykemeldt får du dekket lønnsbortfallet. Sykepenger følger folketrygden og ikke arbeidsgiver så lenge man har opptjeningsgrunnlaget. Om du skulle forresten bli friskemeldt 50% slik at du blir deltidssøker på dagpenger, så må jeg advare deg om at du ikke vil få vanlig dagpengesats. De trekker nemlig fra andre stønader man mottar fra NAV i satsen, med andre ord de trekker fra at du får sykepenger. Jeg endte opp med en dagpengesats på 87 kr om dagen, så jeg fikk sykepenger for 50% av gammel lønn også fikk jeg altså utbetalt 870 kr i dagpenger for 2 uker. Synest det var ganske kjipt å både bruke uker på sykepenger og uker på dagpenger på en så skrøpelig ordning. Dermed ville jeg tenkt meg godt om du skal friskmeldes helt før du faktisk er helt frisk og kan være fullstendig arbeidssøker og gå på dagpenger. Den dagen du uansett blir frisk så må du jo sende søknad på nytt for dagpenger, om du først har søkt om å bli deltidssøker, og det er maaaange ukers behandlingstid på dette. Så det enkleste og beste for at du skal slippe å vente på penger i ukesvis er å være fullstendig sykemeldt til du er frisk nok til å orke å være arbeidssøker på fulltid. Hadde ikke kastet bort sykepengeruker på å være delvis sykemeldt når man samtidig er arbeidsledig om føler du har noe arbeidskapasitet. Hadde definitivt bare hoppet i det og blitt vanlig arbeidssøker om jeg hadde valgt igjen, og heller fått legeerklæring på at du kanskje har litt begrensinger i hva slags jobber du kan ta (for min del var det fysiske jobber). PS: Husk også å passe på at arbeidsgiver sender inn ny inntektsmelding på deg nå som du har sluttet, og at de ikke lenger forskutterer sykepengene (gitt at de gjorde det i utgangspinktet), ellers kan du risikerer å vente lenge å få sykepengene dine. NAV utbetalte sykepengene til min arbeidsgiver lenge etter jeg sluttet og jeg ventet i 3 mnd på å få utbetalt sykepengene mine. Ja selv om både innsending av sykemelding og søknad om sykepenger var krysset av for arbeidsledig og ikke til min gamle arbeidsgiver. Systemet er så åpenbart ikke tilpasset å bli arbeidsledig mens man har sykemeldt. Er helt enig med deg at det var umulig å finne informasjon og skjønne hva som var gjeldende. Skulle likt å visst alt dette jeg forteller deg nå når jegs stod i den situasjonen i januar i år. Det tøffeste var å ikke få penger på flere måneder fordi NAV rotet med sykepengene, finne ut at dagpengesatsen var redusert osv. PS: Jeg fikk jobb i vår og er tilbake i 100% stilling, så livet kan heldigvis fort snu. God bedring! Anonymkode: da92e...1f1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #7 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Legen skulle krysset av for at du er arbeidsledig. Og NAV blir din nye arbeidsgiver, men du kan vel bare korrigere dette når du sender inn søknaden? Du skal jo bekrefte om opplysningene stemmer. I tillegg til dette, skriv til til NAV i innboksen der om endringer i situasjonen din. Du kommer til å få en veileder på sykefraværsavdelingen som følger deg opp og som du kommer til å ha en telefonsamtale med for å snakke om din situasjon. Vesentlig hvor mye du er sykemeldt forøvrig. Du kan være delvis sykemeldt og delvis arbeidssøkende dersom du er minst 50% arbeidsfør. Da er du sykemeldt 50% og deltidssøker (50%). Det er greit å vite om dersom legen mener du blir friskere og kanskje kan jobbe litt. Men du må få legeerklæring på at du er deltidssøker og hvorfor. Legen må ikke finne på å sykemelde deg eks. 60% mens du er arbeidsledig, for da faller du mellom to stoler, du har ikke rett på å være arbeidssøker med dagpenger og du vil bare få 60% av forrige lønn. Er du 100% sykemeldt får du dekket lønnsbortfallet. Sykepenger følger folketrygden og ikke arbeidsgiver så lenge man har opptjeningsgrunnlaget. Om du skulle forresten bli friskemeldt 50% slik at du blir deltidssøker på dagpenger, så må jeg advare deg om at du ikke vil få vanlig dagpengesats. De trekker nemlig fra andre stønader man mottar fra NAV i satsen, med andre ord de trekker fra at du får sykepenger. Jeg endte opp med en dagpengesats på 87 kr om dagen, så jeg fikk sykepenger for 50% av gammel lønn også fikk jeg altså utbetalt 870 kr i dagpenger for 2 uker. Synest det var ganske kjipt å både bruke uker på sykepenger og uker på dagpenger på en så skrøpelig ordning. Dermed ville jeg tenkt meg godt om du skal friskmeldes helt før du faktisk er helt frisk og kan være fullstendig arbeidssøker og gå på dagpenger. Den dagen du uansett blir frisk så må du jo sende søknad på nytt for dagpenger, om du først har søkt om å bli deltidssøker, og det er maaaange ukers behandlingstid på dette. Så det enkleste og beste for at du skal slippe å vente på penger i ukesvis er å være fullstendig sykemeldt til du er frisk nok til å orke å være arbeidssøker på fulltid. Hadde ikke kastet bort sykepengeruker på å være delvis sykemeldt når man samtidig er arbeidsledig om føler du har noe arbeidskapasitet. Hadde definitivt bare hoppet i det og blitt vanlig arbeidssøker om jeg hadde valgt igjen, og heller fått legeerklæring på at du kanskje har litt begrensinger i hva slags jobber du kan ta (for min del var det fysiske jobber). PS: Husk også å passe på at arbeidsgiver sender inn ny inntektsmelding på deg nå som du har sluttet, og at de ikke lenger forskutterer sykepengene (gitt at de gjorde det i utgangspinktet), ellers kan du risikerer å vente lenge å få sykepengene dine. NAV utbetalte sykepengene til min arbeidsgiver lenge etter jeg sluttet og jeg ventet i 3 mnd på å få utbetalt sykepengene mine. Ja selv om både innsending av sykemelding og søknad om sykepenger var krysset av for arbeidsledig og ikke til min gamle arbeidsgiver. Systemet er så åpenbart ikke tilpasset å bli arbeidsledig mens man har sykemeldt. Er helt enig med deg at det var umulig å finne informasjon og skjønne hva som var gjeldende. Skulle likt å visst alt dette jeg forteller deg nå når jegs stod i den situasjonen i januar i år. Det tøffeste var å ikke få penger på flere måneder fordi NAV rotet med sykepengene, finne ut at dagpengesatsen var redusert osv. PS: Jeg fikk jobb i vår og er tilbake i 100% stilling, så livet kan heldigvis fort snu. God bedring! Anonymkode: da92e...1f1 Takk for grundig svar! Jeg er i en veldig spesiell situasjon da jeg er turnuslege/Lis1 og ble sykemeldt mellom sykehusåret og kommunetjenesten. Jeg er dermed på en måte i et arbeidsløp, men har ikke en overordnet arbeidsgiver for alt dette (sykehus og kommune). Så faller på en måte mellom to stoler. Kommunen jeg fikk plass i sa meg opp da jeg sa at jeg var sykemeldt for minst en måned. Så jeg kan ikke sette de opp som arbeidsgiver heller. Jeg har fått ny kontrakt fra mars, systemet er rigid, man starter enten i september eller mars. Håper og tror jeg orker å jobbe før det, men det er vanskelig å finne noe 100%. Føler meg nesten dømt til å være 100% sykemeldt til mars. Gleder meg til å bli ferdig med dette løpet og få mer frihet. Anonymkode: 8fcf0...a68 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #8 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for grundig svar! Jeg er i en veldig spesiell situasjon da jeg er turnuslege/Lis1 og ble sykemeldt mellom sykehusåret og kommunetjenesten. Jeg er dermed på en måte i et arbeidsløp, men har ikke en overordnet arbeidsgiver for alt dette (sykehus og kommune). Så faller på en måte mellom to stoler. Kommunen jeg fikk plass i sa meg opp da jeg sa at jeg var sykemeldt for minst en måned. Så jeg kan ikke sette de opp som arbeidsgiver heller. Jeg har fått ny kontrakt fra mars, systemet er rigid, man starter enten i september eller mars. Håper og tror jeg orker å jobbe før det, men det er vanskelig å finne noe 100%. Føler meg nesten dømt til å være 100% sykemeldt til mars. Gleder meg til å bli ferdig med dette løpet og få mer frihet. Anonymkode: 8fcf0...a68 Skjønner ❤️ Men da er jo situasjonen din enda mer unik. Dersom du har en kontrakt fra mars 2025 så synest jeg det gir mest mening å være 100% sykemeldt frem til da. Selv om det er lenge å være fullstendig sykemeldt 6 måneder så tenker jeg det med din situasjon sannsynligvis er det som gir mest mening og best forutsetning for å kunne komme tilbake og fungere igjen spesielt med det arbeidsløpet du er borti. Det er viktig for din del og ditt løp at du får startet igjen i mars fordi konsekvensen blir jo at du må utsette til september igjen om du ikke er frisk, og da må det være av alle sin interesse at du bruker all din energi frem til da på å bli frisk, selv om du kanskje har noe overskudd i perioden. Jeg tror ikke legen din eller veileder på NAV kommer til å være uenig i dette med tanke på at du har en kontrakt om 6 måneder og en målsetting om å være tilbake da. Men til sjuende og sist er det jo du og legen din som må avgjøre situasjonen og hva som er best, og man jo ikke være sykemeldt uten god grunn heller. Men siden du har blitt det en måned før du skulle starte ny kontrakt regner i ditt løp regner jeg med at det er tungtveiende grunner. Bare pass på å hele veien være klar med legen din på at det ikke finnes noen ordning for deg i din situasjon utenom å være 100% sykemeldt frem du starter i ny kontrakt uten at det går utover inntekten din, og at sykepenger er det du har rett på nå, og at graden av sykemelding (100%) er det som er avgjørende for at du ikke skal oppleve inntektstap. I din situasjon gir det ikke mening å skulle melde seg som arbeidssøker på den korte tiden, både fordi det er så utrolig lang behandlingstid på søknader og veldig knotete med dokumentasjon, pluss at det nok er få som vil ansette en person som ikke er fullstendig arbeidsfør og som skal over i ny kontrakt om kort tid. I din situasjon blir du vel gjerne sett på som overkvalifisert for mange stillinger, så kan ikke se for meg at NAV heller vil insistere på at du skal bruke energien din på dette da det er å kaste bort både din og en potensiell arbeidsgiver sin tid. Situasjonen hadde vært en annen om du ikke hadde hatt en kontrakt om 6 måneder og reelt måtte finne ny jobb en gang. Ser for meg at det er mer sannsynlig at veilederen som følger deg opp vil råde deg til å bruke tiden til behandling for å bli frisk (uten at jeg vet hva som feiler deg) og at det blir din aktivitetsplikt som sykemeldt, eller kanskje foreslå å sende deg på type tilrettelagt kurs gjennom NAV om det er noe som passer din situasjon. Min veileder foreslo at det kunne være aktuelt med et kurs for meg ang. livsmestring, type hvordan man håndterer hverdagen som syk og bruker energien sin. Dette så hun derimot for seg i en forlengelse av at jeg kanskje ble mer langvarig syk og uten arbeid lenge og vi bestemte oss for å se det an med tanke på at jeg hadde oppfølging hos spesialist fortløpende og det var snakk om ny operasjon. Heldigvis kom jeg som sagt i arbeid etter noen måneder og slapp operasjon, så da var det ikke behov for noe mer utover den behandlingen jeg hadde hos fysio i mellomtiden, men det var godt å vite at det var tilbud for meg. Om du allerede vet nå at det er lite sannsynlig for at du kommer i jobb om 6 måneder så kan det jo være et slik tiltak er mer aktuelt med deg, men som sagt - du skal i utgangspunktet få en veileder på sykefraværsavdelingen som vil kontakte deg og ha en samtale om din situasjon, og da vil du eventuelt få vite litt mer om dette og hva som er best din situasjon. Det varierer sikkert fra sted til sted hvor mye de kan følge opp og hva slags tilbud du får og så kommer det jo an på din helsesituasjon. Kan ikke svare deg på om det var riktig å bli oppsagt i ny kontrakt mens du var sykemeldt, men jeg mener ang. hva som er lov og ikke så tror jeg jussen er litt annerledes med tanke på om du aldri fikk startet i stillingen som avtalt. Man må jo ofte møte opp på jobb for å starte og bli lønnsmeldt etc. som arbeids, så jeg tror nødvendigvis ikke det er helt ulovlig at du ble oppsagt på denne måten, da du heller ikke kunne blitt sykemeldt hos bedriften uten å ha startet, men jeg skal ikke si det sikkert. Det kan sikkert noen andre svare bedre på. Mitt beste tips i din situasjon er at du må være på NAV ang. å få meldt i fra om endret situasjon og påse at du får utbetalt sykepengene når du skal. Har hørt at det er mange som må mase om sykepenger når det betales direkte fra NAV. Ikke vent så lenge som meg med å etterlyse sykepenger, etter 3-4 uker fra innsendte søknad om sykepenger så bør du ha fått vedtak om utbetaling, ta kontakt om du ikke har fått det og spør når du får utbetalt sykepenger, min erfaring er at da blir det fart på ting. Du kan sjekke om arbeidsgiver har sendt inn ny inntektsmelding inne på Mitt sykefravær under inntektsmelding, har de ikke sendt inn "sluttmelding" så ta kontakt med arbeidsgiver og be dem gjøre det. Så har du gjort alt du kan for å være på forskudd slik at det ikke oppstår uventete forhold som forlenger utbetalingstiden. Det er tungt å være syk og det er tungt å være arbeidsledig, men komboen av begge deler og rot og uvitenhet om når man får penger opp i det hele var tyngre enn jeg hadde forestilt meg. Man trenger ikke det økonomisk stresset opp på det andre, og jeg følte jeg ble sykere og sykere i denne perioden fordi jeg følte kjempet med NAV og aldri visste når jeg fikk utbetalt penger. Til slutt var jeg i en skikkelig mørk hull der jeg tenkte at ting aldri kom til å bli bedre, jeg trodde jeg ikke kom til å komme i jobb igjen eller klare å fungere normalt. Heldigvis så kom redningen i form av midlertidig stilling der jeg både fikk mulighet til å jobbe meg opp igjen i full stilling, som gav meg stabilitet og fremtidshåp i en periode der ting var preget av usikkerhet. Dette har jeg skjønt i ettertid var det viktigeste for å faktisk komme dit jeg er i dag, det hadde jeg faktisk ikke trodd for et halvt år siden. Det er utrolig kjedelig at pengene kommer såpass på etterskudd, man må vente på at man kan søke om sykepenger til etter perioden er gått ut (er det over 30 dager så blir det delt i to da), også må man vente 3-4 uker på utbetaling. Kontra at arbeidsgiver forskutterer når man er sykemeldt og man har stabil inntekt som man vet kommer på lønningsdagen. Det er viktig at du nå i denne perioden opplever stabilitet og noe forutsigbarhet i stedenfor denne følelsen av ustabilitet og usikkerhet, så jeg håper virkelig at ditt forløp blir noe enklere enn mitt og at du slipper å gå igjennom all usikkerheten som jeg måtte. Anonymkode: da92e...1f1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #9 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Skjønner ❤️ Men da er jo situasjonen din enda mer unik. Dersom du har en kontrakt fra mars 2025 så synest jeg det gir mest mening å være 100% sykemeldt frem til da. Selv om det er lenge å være fullstendig sykemeldt 6 måneder så tenker jeg det med din situasjon sannsynligvis er det som gir mest mening og best forutsetning for å kunne komme tilbake og fungere igjen spesielt med det arbeidsløpet du er borti. Det er viktig for din del og ditt løp at du får startet igjen i mars fordi konsekvensen blir jo at du må utsette til september igjen om du ikke er frisk, og da må det være av alle sin interesse at du bruker all din energi frem til da på å bli frisk, selv om du kanskje har noe overskudd i perioden. Jeg tror ikke legen din eller veileder på NAV kommer til å være uenig i dette med tanke på at du har en kontrakt om 6 måneder og en målsetting om å være tilbake da. Men til sjuende og sist er det jo du og legen din som må avgjøre situasjonen og hva som er best, og man jo ikke være sykemeldt uten god grunn heller. Men siden du har blitt det en måned før du skulle starte ny kontrakt regner i ditt løp regner jeg med at det er tungtveiende grunner. Bare pass på å hele veien være klar med legen din på at det ikke finnes noen ordning for deg i din situasjon utenom å være 100% sykemeldt frem du starter i ny kontrakt uten at det går utover inntekten din, og at sykepenger er det du har rett på nå, og at graden av sykemelding (100%) er det som er avgjørende for at du ikke skal oppleve inntektstap. I din situasjon gir det ikke mening å skulle melde seg som arbeidssøker på den korte tiden, både fordi det er så utrolig lang behandlingstid på søknader og veldig knotete med dokumentasjon, pluss at det nok er få som vil ansette en person som ikke er fullstendig arbeidsfør og som skal over i ny kontrakt om kort tid. I din situasjon blir du vel gjerne sett på som overkvalifisert for mange stillinger, så kan ikke se for meg at NAV heller vil insistere på at du skal bruke energien din på dette da det er å kaste bort både din og en potensiell arbeidsgiver sin tid. Situasjonen hadde vært en annen om du ikke hadde hatt en kontrakt om 6 måneder og reelt måtte finne ny jobb en gang. Ser for meg at det er mer sannsynlig at veilederen som følger deg opp vil råde deg til å bruke tiden til behandling for å bli frisk (uten at jeg vet hva som feiler deg) og at det blir din aktivitetsplikt som sykemeldt, eller kanskje foreslå å sende deg på type tilrettelagt kurs gjennom NAV om det er noe som passer din situasjon. Min veileder foreslo at det kunne være aktuelt med et kurs for meg ang. livsmestring, type hvordan man håndterer hverdagen som syk og bruker energien sin. Dette så hun derimot for seg i en forlengelse av at jeg kanskje ble mer langvarig syk og uten arbeid lenge og vi bestemte oss for å se det an med tanke på at jeg hadde oppfølging hos spesialist fortløpende og det var snakk om ny operasjon. Heldigvis kom jeg som sagt i arbeid etter noen måneder og slapp operasjon, så da var det ikke behov for noe mer utover den behandlingen jeg hadde hos fysio i mellomtiden, men det var godt å vite at det var tilbud for meg. Om du allerede vet nå at det er lite sannsynlig for at du kommer i jobb om 6 måneder så kan det jo være et slik tiltak er mer aktuelt med deg, men som sagt - du skal i utgangspunktet få en veileder på sykefraværsavdelingen som vil kontakte deg og ha en samtale om din situasjon, og da vil du eventuelt få vite litt mer om dette og hva som er best din situasjon. Det varierer sikkert fra sted til sted hvor mye de kan følge opp og hva slags tilbud du får og så kommer det jo an på din helsesituasjon. Kan ikke svare deg på om det var riktig å bli oppsagt i ny kontrakt mens du var sykemeldt, men jeg mener ang. hva som er lov og ikke så tror jeg jussen er litt annerledes med tanke på om du aldri fikk startet i stillingen som avtalt. Man må jo ofte møte opp på jobb for å starte og bli lønnsmeldt etc. som arbeids, så jeg tror nødvendigvis ikke det er helt ulovlig at du ble oppsagt på denne måten, da du heller ikke kunne blitt sykemeldt hos bedriften uten å ha startet, men jeg skal ikke si det sikkert. Det kan sikkert noen andre svare bedre på. Mitt beste tips i din situasjon er at du må være på NAV ang. å få meldt i fra om endret situasjon og påse at du får utbetalt sykepengene når du skal. Har hørt at det er mange som må mase om sykepenger når det betales direkte fra NAV. Ikke vent så lenge som meg med å etterlyse sykepenger, etter 3-4 uker fra innsendte søknad om sykepenger så bør du ha fått vedtak om utbetaling, ta kontakt om du ikke har fått det og spør når du får utbetalt sykepenger, min erfaring er at da blir det fart på ting. Du kan sjekke om arbeidsgiver har sendt inn ny inntektsmelding inne på Mitt sykefravær under inntektsmelding, har de ikke sendt inn "sluttmelding" så ta kontakt med arbeidsgiver og be dem gjøre det. Så har du gjort alt du kan for å være på forskudd slik at det ikke oppstår uventete forhold som forlenger utbetalingstiden. Det er tungt å være syk og det er tungt å være arbeidsledig, men komboen av begge deler og rot og uvitenhet om når man får penger opp i det hele var tyngre enn jeg hadde forestilt meg. Man trenger ikke det økonomisk stresset opp på det andre, og jeg følte jeg ble sykere og sykere i denne perioden fordi jeg følte kjempet med NAV og aldri visste når jeg fikk utbetalt penger. Til slutt var jeg i en skikkelig mørk hull der jeg tenkte at ting aldri kom til å bli bedre, jeg trodde jeg ikke kom til å komme i jobb igjen eller klare å fungere normalt. Heldigvis så kom redningen i form av midlertidig stilling der jeg både fikk mulighet til å jobbe meg opp igjen i full stilling, som gav meg stabilitet og fremtidshåp i en periode der ting var preget av usikkerhet. Dette har jeg skjønt i ettertid var det viktigeste for å faktisk komme dit jeg er i dag, det hadde jeg faktisk ikke trodd for et halvt år siden. Det er utrolig kjedelig at pengene kommer såpass på etterskudd, man må vente på at man kan søke om sykepenger til etter perioden er gått ut (er det over 30 dager så blir det delt i to da), også må man vente 3-4 uker på utbetaling. Kontra at arbeidsgiver forskutterer når man er sykemeldt og man har stabil inntekt som man vet kommer på lønningsdagen. Det er viktig at du nå i denne perioden opplever stabilitet og noe forutsigbarhet i stedenfor denne følelsen av ustabilitet og usikkerhet, så jeg håper virkelig at ditt forløp blir noe enklere enn mitt og at du slipper å gå igjennom all usikkerheten som jeg måtte. Anonymkode: da92e...1f1 Tusen takk for et utrolig grundig svar og forståelse og medfølelse ♥️ Det er en unik situasjon og det er vanskelig å få til noe i mellomtiden. Har tatt skjermbilder av svaret ditt og skal se tilbake på det når jeg trenger det. Helt sant at leger må være friske selv for å hjelpe andre til p bli friske. Ønsker deg masse godt! Anonymkode: 8fcf0...a68 1
Grüner Skrevet 24. september 2024 #10 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, jeg har jobbet i et år heltid hos samme arbeidsgiver som midlertidig ansatt. Litt før kontrakten gikk ut ble jeg 100% sykemeldt. Arbeidsgiver godtok dette og utbetalte også lønn etter de 16 dagene var over. Nå er sykemeldingen forlenget og kontrakten her gått ut, hvem setter jeg da som arbeidsgiver? Eller skal jeg sette meg selv som arbeidsledig? Jeg har skjønt det sånn at jeg har rett på sykepenger tilsvarende tidligere lønn fordi jeg hadde jobbet der mer enn fire uker (dvs ikke dagpengesats), dette har jeg også lest på flere tråder her inne. Derimot finner jeg ikke svar på alt, finner ikke ut hvordan det gjøres praktisk inne på Nav.no. Jeg ba fastlegen min skrive tidligere arbeidsgiver inn, men jeg vet ikke om det blir riktig. Skal man sette seg som arbeidsledig slik at Nav utbetaler de neste sykepengene? Vil fet fortsatt være basert på det jeg har tjent hos tidligere arbeidsgiver? Jeg hadde faktisk også fått ny jobb hos en annen arbeidsgiver etter at kontrakten var gått ut, men de sa meg opp da de hørte jeg var sykemeldt. Etter det jeg har hørt så er dette ulovlig. Så er i en veldig vanskelig situasjon. Takk for hjelpen! Anonymkode: 8fcf0...a68 Nav
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå