Gå til innhold

Sliter sånn med refluks

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS, glemte å spørre deg om du røyker eller drikker kaffe?

Anonymkode: d3095...181

Røyker ikke, men drikker en kopp kaffe om morgenen, men burde vel kutte ut denne🥲

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Natron forebyggende hjelper, spise fint brød( hvertfall sjekke ut om grovt kort trigger som det gjør hos meg) Hvis du drikker kaffe kan du prøve ut om trakterkaffe, fra bønner i kaffemaskin, pulverkaffe eller hva du tåler best. For meg er det forskjell men kaffe må jeg ha. Ligge på venstre sida kan jeg anbefale, det er noe med anatomien som gjør det ( det er også best for hjertet m du ligger på venstre sida) Drikke mye vann hjelper. 

Men hvertfall ; finn ut hva som trigger i stedet for å proppe deg med medisiner. 

Anonymkode: b7fe4...22b

Å spise ren natron? Kan ikke spise fint brød så det utgår i allefall.. mulig jeg må kutte ut brød helt, men vet ikke helt hva jeg skal erstatte det med i såfall. Ligger alltid på venstre siden, har egentlig ikke merket så stor forskjell av den grunn. Vet ikke helt hva ende jeg skal begynne i da det eneste jeg ikke har reagert på er kokte rotgrønnsaker uten krydder. Det blir liksom ganske stakkarslig å leve på. 

Anonymkode: d0b6c...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Røyker ikke, men drikker en kopp kaffe om morgenen, men burde vel kutte ut denne🥲

Å spise ren natron? Kan ikke spise fint brød så det utgår i allefall.. mulig jeg må kutte ut brød helt, men vet ikke helt hva jeg skal erstatte det med i såfall. Ligger alltid på venstre siden, har egentlig ikke merket så stor forskjell av den grunn. Vet ikke helt hva ende jeg skal begynne i da det eneste jeg ikke har reagert på er kokte rotgrønnsaker uten krydder. Det blir liksom ganske stakkarslig å leve på. 

Natron er det samme som sodium (elektrolytt) som jeg nevnte tidligere. Jeg har kuttet ut alt korn, har vært fantastisk for magen :) 

En kopp kaffe er ikke det værste, men jeg ville kuttet det ut da det forstyrrer opptak av mineraler (magnesium), noe som ikke hjelper deg. 

Mtp korn kan du begynne med å bytte ut brødet med surdeigsbrød av spelt. Mange bakerier lager dette, du kan se om du tåler det. I tillegg: 

Tygg sakte, ikke spis fort
Ikke legg deg ned etter måltid
Ikke bruk trange klær
Spis små porsjoner

Noen kosttilskudd kan trigge reflux, sink, jern, kalsium er noen av dem. Ta alltid tilskudd med måltid. 

Min erfaring med magetrøbbel, sånn utover magnesium, er at at mat rik på stivelse er dårlig nytt, og proteinrik mat fra animalsk er det beste. Men, for meg så ble det verre før det ble bedre da jeg begynte å ha mer fokus på animalsk, jeg tror det var en sammenheng med både magnesium, men også at jeg manglet enzymer som er viktig for fordøyelsen. 

Kanskje du har GERD? Jeg ville anbefalt deg å google det i forhold til enzymer, tilskudd, kosthold, medisinsk behandling/utredning (google på engelsk, mest info der). 

Anonymkode: d3095...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Natron er det samme som sodium (elektrolytt)

Her blander du sammen. Sodium heter natrium på norsk. 

Anonymkode: 91c6a...260

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 15.09):

Natron utrørt i vann

Anonymkode: b7fe4...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...