AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #21 Skrevet 24. september 2024 Hev hodeenden på sengen din med 15-25 cm-sett klosser under beina. Heving av hodeenden gjør at magesyre ikke kommer opp i løpet av natten. Ikke spis deg stappmett og spis kl 19 siste gang Anonymkode: e955b...77e 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #22 Skrevet 24. september 2024 Da begge mine barn fikk påvist refluks var det veldig lite kunnskap om det, derfor har jeg brukt mye informasjon fra amerikanske kilder der refluks er mer kjent/vanlig. Her i Norge føler jeg ofte kunnskapen består av: prøv deg frem og se hva som sitter. Anonymkode: 010f6...111 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #23 Skrevet 24. september 2024 Dette må du få utredet. Har du tatt gastroskopi? Anonymkode: dfd7f...9f3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #24 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da begge mine barn fikk påvist refluks var det veldig lite kunnskap om det, derfor har jeg brukt mye informasjon fra amerikanske kilder der refluks er mer kjent/vanlig. Her i Norge føler jeg ofte kunnskapen består av: prøv deg frem og se hva som sitter. Anonymkode: 010f6...111 Man prøver seg slett ikke frem i Norge i dag med refluks. Man gastroskoperer, finner årsaken og løser dette enten med medisiner eller med kirurgi. Kirurgi er siste løsning. Anonymkode: 3f599...051
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #25 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette må du få utredet. Har du tatt gastroskopi? Anonymkode: dfd7f...9f3 Nei har ikke det, men håper å få en skikkelig utredning når jeg kommer til legen. Alle på morssiden i familien har veldig store refluksplager så mulig det er genetisk? Anonymkode: d0b6c...45b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #26 Skrevet 24. september 2024 Jeg måtte slutte å spise mel pga ibs, da forsvart også refluks. Nå får jeg det bare en sjelden gang i blant hvis det er alt for lenge siden forrige måltid. Anonymkode: 4e0ed...300 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #27 Skrevet 24. september 2024 Det svir i brystet mitt enkelte dager hvor jeg tåler mindre enn andre dager. For meg er det lindring av å gå eller sitte rett i ryggen. På de verdte dagene hjelper ikke det alltid. Jeg tar ikke syrenøytraliserende pga andre sykdommer, så kjemper meg gjennom det. Når jeg legge meg, blir det nesten 100 % bedre av å ligge sidelengs på venstre side. Snur jeg meg til høyre, «eksploderer» smerten/ubehaget. Å drikke melk (drikker ekstra lett melk), hjelper ofte veldig og av til fjernes ubehaget helt. Likevel - beste tips er å dove sidelengs på venstre side! Anonymkode: 50f92...870 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #28 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Melk hjelper vel mer enn akkurat midlertidig fordi det er såppass fett at det trigger syreporduksjonen, så det blir verre igjen etterpå. Anonymkode: 4ea17...81b Opplever ikke at det blir verre etter lindring med melk. Anonymkode: 50f92...870 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #29 Skrevet 24. september 2024 Doris Becker skrev (4 timer siden): Jeg fikk påvist spiserørsbrokk etter gastroskopi. For meg ble det bedre av å tilføre enzymer. Eplecidererdikk blant annet. Fikk store smerter i systemet av somac og nexium. Til slutt fant de ut at jeg fordøyde maten dårlig, fordi jeg manglet magesyre, noe som gjorde at maten ble liggende å gjære. Tar eplesidereddik om morgenen til vanlig. Har aldri prøvd i forbindelse med halsbrann etc. Skal prøve AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hev hodeenden på sengen din med 15-25 cm-sett klosser under beina. Heving av hodeenden gjør at magesyre ikke kommer opp i løpet av natten. Ikke spis deg stappmett og spis kl 19 siste gang Anonymkode: e955b...77e Dette hjelper absolutt, og spesielt hvis en har spist for mye. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg måtte slutte å spise mel pga ibs, da forsvart også refluks. Nå får jeg det bare en sjelden gang i blant hvis det er alt for lenge siden forrige måltid. Anonymkode: 4e0ed...300 Jeg reagerer ikke så mye på mel i seg selv, men gjett om jeg reagerer på fersk og luftig gjærbakst med mel! Ellers er tomatsaus/pizzasaus/tomat en kjent trigger! Som sagt - blir mye bedre uansett hva som utløser det, ved å legge meg i sideleie på venstre side - livsreddende regel for meg!! Anonymkode: 50f92...870 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #30 Skrevet 24. september 2024 Fikk du med deg å sjekke om magnesiumtilskuddet inneholdt maltoksetrin, TS? Anonymkode: d3095...181 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #31 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Selv de matvarene som skal hjelpe trigger refluks hos meg. Spiste nettopp en banan og der var refluksen igjen. Hjelper ikke med novaluzid eller lignende heller.. tips? Anonymkode: d0b6c...45b Det kan være spiserørsbrokk, du må nesten gå til lege og evt få henvisning til gastroskopi. Leger vil gjerne sette deg på syredempende, samt be deg kutte ut mange ulike matvarer. Men jeg godtok ikke å bare stappe i seg tabletter som også har bivirkninger, så jeg valgte å betale privat for gastroskopi. Da fikk jeg også sjekket om syren hadde gjort skade - dette er et viktig argument du bør stille legen. For min del ble det påvist spiserørsbrokk, såkalt sliding hiatial hernia. Og - ikke takket være leger men iherdige søk rundt omkring - har jeg klart å bli helt bra. Det kreves en del innsats i starten, men nå er det bare noen minutter pr dag. Anonymkode: 1d8d2...cfb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #32 Skrevet 24. september 2024 Doris Becker skrev (4 timer siden): Jeg fikk påvist spiserørsbrokk etter gastroskopi. For meg ble det bedre av å tilføre enzymer. Eplecidererdikk blant annet. Fikk store smerter i systemet av somac og nexium. Til slutt fant de ut at jeg fordøyde maten dårlig, fordi jeg manglet magesyre, noe som gjorde at maten ble liggende å gjære. Ikke sant, galskap å sette pasienter på Somax og Nexium som standard.. Anonymkode: 1d8d2...cfb 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #33 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei har ikke det, men håper å få en skikkelig utredning når jeg kommer til legen. Alle på morssiden i familien har veldig store refluksplager så mulig det er genetisk? Anonymkode: d0b6c...45b Garantert spiserørsbrokk Anonymkode: 1d8d2...cfb
Gjest Peanut Skrevet 24. september 2024 #34 Skrevet 24. september 2024 Jeg ble satt på Somac av en lege på en legevakt da det ble påvist jeg hadde øsofagitt, men fastlegen min ba meg slutte grunnet ting han hadde lest i et medisinsk fagblad eller noe sånt, så jeg sluttet for snart tre måneder siden. Lite problemer for min del, og jeg spiser en del forskjellig. Eneste jeg kan få en antydning til av «syrefølelse»i halsen er om jeg spiser noe sterkt…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #35 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fikk du med deg å sjekke om magnesiumtilskuddet inneholdt maltoksetrin, TS? Anonymkode: d3095...181 Det står ikke på noe av det jeg tar heldigvis, med mindre de har brukt et alternativt navn på det😅 Anonymkode: d0b6c...45b
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #36 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man prøver seg slett ikke frem i Norge i dag med refluks. Man gastroskoperer, finner årsaken og løser dette enten med medisiner eller med kirurgi. Kirurgi er siste løsning. Anonymkode: 3f599...051 Etter 16 år og to barn er jeg sterkt uenig i din påstand om hvordan det fungerer her i Norge. Det du skriver er en enkel, pen skildring av hvordan det burde fungere. Sannheten er en ganske annen. Det er ekstremt lite kunnskap blant allmennlegene, mens de selv tror de kan alt om det. Min lege henviser gjerne men det er få spesialister å henvise til. Vi har blitt fulgt opp av sykehus der du er bare "en av mange i rekken" der den store oppfølgingen består av: "hvordan fungerer medisinen nå? Åja, da bør vi kanskje legge til en annen medisin i tillegg da". Ingen som snakker om luftveisplagene som følger refluksen, "det er da helt vanlig at barn blir syke", det er veldig lite informasjon å få fra dem (med mindre du vet noe selv). Det er få eller ingen som snakker om at noen ganger må barnet faktisk få antibiotika, ikke pga crp, men pga refluksen for å dempe plagene i en overgang. Og nei det er ikke *så enkelt* å få operasjon. Når vi endelig kom dit at de ville operere var det heller ingen som forklarte hvordan livet etterpå der barnet hverken kunne rape eller spy ville fungere. Vi endte opp med å takke nei til operasjon da vi lærte at "kuren" var minst like vanskelig som "sykdommen". Ts: det finnes en haug med ting som kan spille inn, alt fra magesyremengde og surhet til fysiske årsak. Les deg opp slik at du kan ha en opplyst samtale med legene. De kommer ikke til å utdanne deg for de fleste vet ikke nok selv. Anonymkode: 010f6...111 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #37 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står ikke på noe av det jeg tar heldigvis, med mindre de har brukt et alternativt navn på det😅 Anonymkode: d0b6c...45b Menes det maltodekstrin? Er det et problematisk tilsetningsstoff? For det fins i utrolig mye. Anonymkode: 1d8d2...cfb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #38 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Menes det maltodekstrin? Er det et problematisk tilsetningsstoff? For det fins i utrolig mye. Anonymkode: 1d8d2...cfb Ja, og ja. Anonymkode: d3095...181
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #39 Skrevet 26. september 2024 TS, glemte å spørre deg om du røyker eller drikker kaffe? Anonymkode: d3095...181
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #40 Skrevet 26. september 2024 Natron forebyggende hjelper, spise fint brød( hvertfall sjekke ut om grovt kort trigger som det gjør hos meg) Hvis du drikker kaffe kan du prøve ut om trakterkaffe, fra bønner i kaffemaskin, pulverkaffe eller hva du tåler best. For meg er det forskjell men kaffe må jeg ha. Ligge på venstre sida kan jeg anbefale, det er noe med anatomien som gjør det ( det er også best for hjertet m du ligger på venstre sida) Drikke mye vann hjelper. Men hvertfall ; finn ut hva som trigger i stedet for å proppe deg med medisiner. Anonymkode: b7fe4...22b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå