Gå til innhold

Sliter sånn med refluks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv de matvarene som skal hjelpe trigger refluks hos meg. Spiste nettopp en banan og der var refluksen igjen. Hjelper ikke med novaluzid eller lignende heller..  tips?

Anonymkode: d0b6c...45b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en klunk helmelk. Ellers er Gaviscon gull (men smaker jævlig). 
Kanskje må du til legen og få reseptbelagte medisiner hvis ingenting virker. Somac får en vel i mindre pakninger uten resept, så kan en prøve....

Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Kanskje må du til legen og få reseptbelagte medisiner hvis ingenting virker. Somac får en vel i mindre pakninger uten resept, så kan en prøve....

Takk for tips, tåler ikke melk dessverre, og gaviscon har heller ikke hjulpet. Tar somac innimellom, men de skal man jo ikke ta fast. Får vel ta en tur til legen, er det mye bivirkninger med reseptbelagte medisiner for refluks?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for tips, tåler ikke melk dessverre, og gaviscon har heller ikke hjulpet. Tar somac innimellom, men de skal man jo ikke ta fast. Får vel ta en tur til legen, er det mye bivirkninger med reseptbelagte medisiner for refluks?

Jeg står på Nexium selv, har ikke merket noe til bivirkninger
(Somac hjelper ikke på meg heller)

Endret av Fjugur
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Selv de matvarene som skal hjelpe trigger refluks hos meg. Spiste nettopp en banan og der var refluksen igjen. Hjelper ikke med novaluzid eller lignende heller..  tips?

Da må du til lege og gastroskopi for å å få PPI. 
Og ikke vent til du skader spiserøret ditt permanent.

Anonymkode: 3f599...051

Skrevet
Fjugur skrev (5 minutter siden):

Jeg står på Nexium selv, har ikke merket noe til bivirkninger
(Somac hjelper ikke på meg heller)

Takk for svar!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du til lege og gastroskopi for å å få PPI. 
Og ikke vent til du skader spiserøret ditt permanent.

Hva skjer da? Jeg har slitt med det i en del år, men først i det siste det har blitt helt ulevelig. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar!

Hva skjer da? Jeg har slitt med det i en del år, men først i det siste det har blitt helt ulevelig. 

I verste fall får du hull i spiserøret fordi magesyre tærer hull, du kan få kreft i spiserøret og du kan slite med ubehag slik du gjør nå. Ingen kan forutsi hva du får og ikke får. Men man går ikke med uttalt refluks i månedsvis. 

Skrevet

Med mindre fysiske funn på undersøkelser; magnesium. Jeg begynte med magnesium for helt andre ting, og vipps var langvarig refluks borte. 

Anonymkode: d3095...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mindre fysiske funn på undersøkelser; magnesium. Jeg begynte med magnesium for helt andre ting, og vipps var langvarig refluks borte. 

Tar allerede magnesium for å øke opptaket av d-vitamin, men takk for svar.

Skrevet
Fjugur skrev (30 minutter siden):

Melk hjelper vel mer enn akkurat midlertidig fordi det er såppass fett at det trigger syreporduksjonen, så det blir verre igjen etterpå. 

Anonymkode: 4ea17...81b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tar et godt produkt (ikke alle gir godt opptak) og gode doser, og det ikke hjelper etter 3-4 mnd, så bør du i hvert fall undersøkes med gastroskopi. 

Pepsin er også et tilskudd som kan anbefales ved refluks, du kan lese litt om det her https://fedon.no/temaartikler/magesyre-refluks-sureoppstot-halsbrann/

Skrevet

Hvis du tar et godt produkt (ikke alle gir godt opptak) og gode doser, og det ikke hjelper etter 3-4 mnd, så bør du i hvert fall undersøkes med gastroskopi. 

Pepsin er også et tilskudd som kan anbefales ved refluks, du kan lese litt om det her https://fedon.no/temaartikler/magesyre-refluks-sureoppstot-halsbrann/

Takk for svar og for link! Skal lese meg opp på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Banan står på nei-listen, ikke rart du reagerer. Det står mye merkelig på nei-listen om du setter deg inn i det, her er noe av det merkeligste: skrellet på agurken, pølser, banan.. *koko*

Så kommer det vanligste: styr unna sitrusfrukter, mye krydder, sterk krydder, veldig store og/eller tunge måltider, knekkebrød er ofte bedre enn brød, melk, fett, kullsyre, kaffe... kan fortsette til jeg blir ør..

Du må til en Refluks spesialist, be legen sende deg videre.

Anonymkode: 010f6...111

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Banan står på nei-listen, ikke rart du reagerer. Det står mye merkelig på nei-listen om du setter deg inn i det, her er noe av det merkeligste: skrellet på agurken, pølser, banan.. *koko*

Så kommer det vanligste: styr unna sitrusfrukter, mye krydder, sterk krydder, veldig store og/eller tunge måltider, knekkebrød er ofte bedre enn brød, melk, fett, kullsyre, kaffe... kan fortsette til jeg blir ør..

Du må til en Refluks spesialist, be legen sende deg videre.

Anonymkode: 010f6...111

Hvilken liste følger du? Hadde vært kjekt å se over, banan har stått som ok på så mange av listene jeg har lest. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken liste følger du? Hadde vært kjekt å se over, banan har stått som ok på så mange av listene jeg har lest. 

Disse listene over ja og nei mat vil dessverre variere. I min verden er det verste for magen korn, UP mat, kullsyre, kaffe. Trodde lenge melkeprodukter var versting, men fant ut at yoghurt gikk helt fint så lenge det var minimalt bearbeidet. Heller litt sukker enn aspartam. Tror Fedon hadde en liste på den linken jeg la ved også. 

• Liker 1
Skrevet

Disse listene over ja og nei mat vil dessverre variere. I min verden er det verste for magen korn, UP mat, kullsyre, kaffe. Trodde lenge melkeprodukter var versting, men fant ut at yoghurt gikk helt fint så lenge det var minimalt bearbeidet. Heller litt sukker enn aspartam. Tror Fedon hadde en liste på den linken jeg la ved også. 

Så dumt, hva spiser du i stedet for brød? Har prøvd å finne noe mellommåltid jeg kan tåle, men har ikke lyktes. Melkeprodukter kan jeg dessverre ikke spise da det gir meg ekstremt mye slim.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så dumt, hva spiser du i stedet for brød? Har prøvd å finne noe mellommåltid jeg kan tåle, men har ikke lyktes. Melkeprodukter kan jeg dessverre ikke spise da det gir meg ekstremt mye slim.

Salat, egg, smoothie. Mellommåltid hjemme er jo lettere enn når man er på farten. Er jeg på farten så tar jeg f.eks litt valnøtter. Smoothie får man også kjøpt på butikken, jeg syns det har mye å si mtp frukt om den er i flytende eller fast form. Jeg får f.eks vondt i magen av avokado (selv om den er moden), men i smoothie så kjenner jeg ingenting. 

Jeg har lagt om kosten mer mot keto, og det har vært veldig bra for magen. Men jeg har måttet ta elektrolytter paralelt med det for å unngå dehydrering og keto"flu"de første ukene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Pass på at tilskuddet du tar ikke inneholder maltoksetrin, for dette kan i seg selv gi refluks. Brukes dessverre i mange kosttilskudd. 

Skrevet

Salat, egg, smoothie. Mellommåltid hjemme er jo lettere enn når man er på farten. Er jeg på farten så tar jeg f.eks litt valnøtter. Smoothie får man også kjøpt på butikken, jeg syns det har mye å si mtp frukt om den er i flytende eller fast form. Jeg får f.eks vondt i magen av avokado (selv om den er moden), men i smoothie så kjenner jeg ingenting. 

Jeg har lagt om kosten mer mot keto, og det har vært veldig bra for magen. Men jeg har måttet ta elektrolytter paralelt med det for å unngå dehydrering og keto"flu"de første ukene. 

Jeg får refluks av både salat og egg, men ikke prøvd smoothie så det skal jeg forsøke. Keto kan jeg ikke så mye om så det må jeg sette meg litt mer inn i. Tenker i allefall jeg må forsøke det jeg kan før jeg kommer til hos legen. Tusen takk for gode tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...