Gå til innhold

Vurderer å si opp med en gang jeg får tilbud om en annen jobb, og er egentlig klar for å gå ned i lønn også

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tilværelsen på jobben er veldig utfordrende. Jeg har jobbet her som avdelingsleder i snart 2 år, og det har vært trøbbel egentlig fra dag én. Han som hadde stillingen før meg, har jobbet her i åtte år, og hele staben hans jobber her fremdeles. Så gikk han over i en spesialkonsulentstilling i den samme avdelingen da han fylte 68. Derfor ble jeg hanket inn som ny avdelingsleder. Problemet er at hele staben er fortsatt lojal mot ham, og har aldri ønsket å inngå i noe samarbeid med meg, selv om jeg har vært på tilbudssiden. Han overkjører meg på møter, tar alltid ordet når vi har møter med eksterne folk, innkaller til møter på vegne av avdelingen, kontakter kunder uten å si fra til meg og ter seg som sjef. Samtidig som han formelt sett ikke har en sjefs ansvar med alt det innebærer. Han behandler meg ofte som fem år gammelt barn, "mansplainer" og noen ganger også latterliggjør/hetser. Kan finne på å si noe til en kunde mens vi sitter der i møtet alle sammen, som tyder på at jeg mangler kompetanse eller noe annet negativt om meg MENS JEG SITTER DER. 

Han har valgt å jobbe helt til han blir 72 år. Jeg føler at så lenge han er her, så vil jeg ikke kunne styre avdelingen i det hele tatt. Han vil alltid styre og ha lojalitet fra sine "undersåtter". De har også begynt å bjeffe og latterliggjøre som støtte når han gjør det. Dessverre så er det ikke så mange relevante jobber ledig her akkurat nå, sykmelde meg ønsker jeg ikke, da jeg synes det ikke er god nok grunn for sykmelding. Og ja, jeg har tatt det opp med min leder, som sa at dette må jeg som avdelingsleder ordne i selv. Nå er jeg villig til å ta hvilken som helst annen jobb, også med dårligere lønn, bare den passer med det å ha to små barn (barnehage og småtrinnet). 

Har flere vært i slik situasjon, og hva gjør man? Forresten, dette er statlig arbeidsplass, ikke privat firma.

Anonymkode: f8c93...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lederen din har ansvar for fullt forsvarlig arbeidsmiljø - fint å minne om dette. Hvis du jobber i Staten så bør dere ha en varslingssystem - bruk den. Hva med verneombud på arbeidsplassen?
Har du prøvd å snakke med den problematiske kollegaen selv?

Når det gjelder sykmelding så er det ikke noe du bestemmer om, verken om du skal få sykmelding eller hva god grunn for sykmelding er. Den ville ikke løst dine problemer uansett.

Spørsmålet du burde stilt til deg selv er om du trives i denne rollen og denne jobben i det hele tatt uavhengig av denne kollega eller andre kollegaer?

Anonymkode: 814b9...9d8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen her er selvsagt å omplassere den tidligere lederen til en annen avdeling. I og med at du jobber i staten burde det være fullt mulig. Vanligvis tilbys da den tidligere lederen en «spennende prosjektstilling med høyere lønn» eller lignende, for å sukre kaken.

Anonymkode: f8e7f...a58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...