Gå til innhold

Kjæresten min er ikke noe aktiv i forholdet lenger fordi han synes ingenting annet enn gaming er gøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay så, samboer og jeg selv har vært i et forhold og bodd sammen i 2,5 år, vi har kjent hverandre i ca 7 år nå. Han har alltid vært veldig utadvent, morsom og eventyrlysten. Vår "greie" har vært å dra på kjøreturer samen hit og dit, både korte og lange, vi har vært masse ute å bada med venner og dratt på turer med venner og familie. Etter at han fikk seg en gaming pc ble det bare gradvis mindre og mindre av dette. Den eneste kvalitetstiden vi har igjen er å se en episode av en serie på kvelden før jeg går å legger meg og han setter seg å gamer til langt på natt. Å slå opp er ikke et alternativ per nå, da jeg heller ønsker å fikse disse problemene fordi jeg savner den han var en gang.

Jeg har spurt om vi skal game sammen på playstation til og med for å være litt med han, men da har jeg fått svar at han ikke vilfordi jeg ikke spiller gøye spill. På kvelden har vi pleid å kose på hverandre 30 min hver så begge kan føle på det å være elsket, dette har også sluttet og jeg spurte hvorfor. Han svarte da at han ikke har behov for kos, men jeg sa at jeg fremdeles har dette behovet. Har fremdeles ikke fått noe. I sommerferien fortalte han at det kunne bli godt å være litt borte fra hverandre så han kunne kjenne på litt savn igjen fordi jeg har vært litt mye for han i det siste og jobben har vært litt mye, han følte ikke at han fikk noe særlig egentid... nå har han praktisk talt bare egentid, det første han gjør når han kommer hjem fra jobb er å spille, så spiser vi middag og så spiller han igjen

Så nå trenger jeg råd, hva kan jeg gjøre? Jeg vil bare ha tilbake den morsomme og eventyrlystne mannen jeg falt pladask for.

Anonymkode: 13666...ee7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er med andre ord mindre gøy enn gaming. 

Anonymkode: 94be2...f39

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spilleavhengighet! 

Et alvorlig problem i samfunnet. Det er ekstremt vanskelig å få folk ut av det. Men det er selvfølgelig mulig. 

Det finnes vel noen ressurser til å hjelpe med sånt. 

Anonymkode: f24a1...c19

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du er med andre ord mindre gøy enn gaming. 

Anonymkode: 94be2...f39

Det er det det føles som, men hva kan jeg gjøre, han var med på masse mer før…

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kan ikke gjøre noe som helst for å endre ham, det er den vonde sannheten!

Tror du vet dette selv også, men ikke vil innrømme det.

Hvis han skal endre seg så må han selv ønske det og han må være motivert for terapi. Det er ingen tvil om at han er spillavhengig - ergo trenger han terapi for sin avhengighet. Dere som par trenger terapi sammen også i tillegg til at han må gå i terapi for egne problemer.

Han virker overhodet ikke motivert til dette. Tvert imot, han snakker om at det hadde vært godt med en pause i forholdet, fordi han mener du blir for mye for ham. Og med det sa han egentlig at han ikke lenger er interessert i dette forholdet lenger. Han har kuttet deg helt ut, dere bor nå under samme tak, men bortsett fra det distanserer og isolerer han seg selv totalt fra deg fra han kommer hjem fra jobb. Han innvilget deg for en stund tilbake 30 minutter til "kos", men han har valgt å droppe også dette.

Enten er han nå så spillavhengig at han ikke egner seg som partner lenger (om han ikke virkelig innser det og selv tar initiativ til behandling, få bort spill-pc'en og dere går i parterapi), eller han er faktisk så ferdig med forholdet at han velger å oppføre seg som han gjør for å få deg til å forlate ham (en del feige menn gjør det for å ikke "ha på seg" at det var de som gjorde det slutt) - eller kanskje han har fått en depresjon eller lignende, som han nå rømmer fra inn i spillverdenene (men han er en voksen mann, han må da selv ta ansvar for egen helse og be om hjelp, ikke påføre seg selv en avhengighetsproblematikk i tillegg).

Dette forholdet er pr. i dag over. Skal dere finne tilbake til hverandre, så må han i terapi, dere må i terapi og han må slutte å spille (av og til fungerer ikke på slike som er så avhengige at de velger å droppe sine næreste til fordel for spillverdenen!).

Jeg forstår at du savner ham, men det hjelper så lite når du er den eneste som ønsker å finne tilbake til det dere en gang hadde. Han har forlatt det dere hadde for lenge siden, og er ikke lenger i dette forholdet på annen måte enn at dere deler adresse.

Anonymkode: 609eb...0b1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge han ikke ønsker å endre seg, er det absolutt ikke noe du kan gjøre. Dere høres ut til å leve parallelle liv nå, ikke et samliv. 

Du kan kun lufte ditt syn på hvordan det er nå å være i et forhold med han, og hva du ønsker at skal endres. Men om han ikke ønsker det samme og ikke vil gjøre noe at det skal skje en endring, ja da må du rett og slett finne ut om dette er det du ønsker å leve med eller ei. Du kan tipse han om terapi, for dere og for hans spilleavhengighet. 

Anonymkode: 60461...707

• Liker 2
Skrevet

Det første som slo meg er at han kanskje er deprimert. Det andre som slo meg er at nå er han egentlig seg selv. hvis han var veldig 'på' før mtp. sosialisering og ting dere gjorde sammen, kan det godt være han pressa seg for å være 'interessant' for deg. 

Ikke at det er super relevant, men hvor gammel er han?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Okay så, samboer og jeg selv har vært i et forhold og bodd sammen i 2,5 år, vi har kjent hverandre i ca 7 år nå. Han har alltid vært veldig utadvent, morsom og eventyrlysten. Vår "greie" har vært å dra på kjøreturer samen hit og dit, både korte og lange, vi har vært masse ute å bada med venner og dratt på turer med venner og familie. Etter at han fikk seg en gaming pc ble det bare gradvis mindre og mindre av dette. Den eneste kvalitetstiden vi har igjen er å se en episode av en serie på kvelden før jeg går å legger meg og han setter seg å gamer til langt på natt. Å slå opp er ikke et alternativ per nå, da jeg heller ønsker å fikse disse problemene fordi jeg savner den han var en gang.

Jeg har spurt om vi skal game sammen på playstation til og med for å være litt med han, men da har jeg fått svar at han ikke vilfordi jeg ikke spiller gøye spill. På kvelden har vi pleid å kose på hverandre 30 min hver så begge kan føle på det å være elsket, dette har også sluttet og jeg spurte hvorfor. Han svarte da at han ikke har behov for kos, men jeg sa at jeg fremdeles har dette behovet. Har fremdeles ikke fått noe. I sommerferien fortalte han at det kunne bli godt å være litt borte fra hverandre så han kunne kjenne på litt savn igjen fordi jeg har vært litt mye for han i det siste og jobben har vært litt mye, han følte ikke at han fikk noe særlig egentid... nå har han praktisk talt bare egentid, det første han gjør når han kommer hjem fra jobb er å spille, så spiser vi middag og så spiller han igjen

Så nå trenger jeg råd, hva kan jeg gjøre? Jeg vil bare ha tilbake den morsomme og eventyrlystne mannen jeg falt pladask for.

Du kan ikke endre ham..men du kan bytte ham ut.

Skrevet
Ivy skrev (5 timer siden):

Det første som slo meg er at han kanskje er deprimert. Det andre som slo meg er at nå er han egentlig seg selv. hvis han var veldig 'på' før mtp. sosialisering og ting dere gjorde sammen, kan det godt være han pressa seg for å være 'interessant' for deg. 

Ikke at det er super relevant, men hvor gammel er han?

Vi begge er 22 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...