Gå til innhold

hvordan dele inn feriene ? synes det er vanskelig, eksmannen bor langt unna og ønsker at jeg legger opp en plan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skilte oss for  6 år siden, han har bodd nærheten av oss frem til i sommer, da flyttet han med sin nye samboer til hjemstedet hennes som er 7 timer unna ,de venter sitt første barn tidlig neste år.

Våre barn er 7,9,11 og 13.

her er sånn jeg har tenkt :

Høstferien : hos pappa

Juleferien : anhvert år, far sin tur i år, da drar de når skolen er ferdig og kommer hjem den 2 januar igjen ( så må ha en fri dag på skolen )

Vinterferien : Hos pappa

påskeferien : anhvert år min tur neste år

Sommerferien : 2 uker i Juni og 2 i August

Jeg har ferie kun i Juli,mens far deler den 2 uker i juni og 2 i August.

Bonusmor er veldig fin og har vert veldig åpen hele tiden, vi har også et godt forhold, så er glad at de er lykkelig sammen og får barn.

Hva tenker dere om dette ?

Anonymkode: f053c...503

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker dette høres greit ut, med det gir jo det meste av ferier til far. Er du sikker på at barna ønsker å være "alle ferier" hos pappa? 

Det jeg synes virker veldig vanlig, er at feriene deles opp. (I det minste de lange.) 

Jeg ville altså heller foreslått følgende: 

Høstferien : hos pappa (annenhvert år)

Juleferien : Deles fra skoleslutt til 2. juledag hos far, og fra 2. juledag til 2. nyttårsdag hos mor. (Og så byttes det slik at mor får julaften år 2.)

Vinterferien : Hos pappa (Annenhvert år, motsatt år av når de er med pappa i høstferien.) 

påskeferien : Deles. Første halvdel av påsken hos far, andre halvdel av påsken hos mor. (Bytte på onsdag/torsdag) Og annenhvert år hvem som "får" fridagene.

Sommerferien : 2 uker i Juni og 2 i August. Jeg har ferie kun i Juli,mens far deler den 2 uker i juni og 2 i August. (4 uker med hver forelder - ok.) 

Hva med andre langhelger? (17. mai, pinse, kristi himmelfart o.l) skal de også deles? 

Anonymkode: 4df5a...cc3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det høres veldig fint ut, ettersom barna sikkert skal være aller mest hos deg fremover?

Anonymkode: 26582...418

Skrevet

Jeg synes ferieinndelingen ser fin ut, noen innspill:

Vurderer du også å sende dem noen helger imellom? Det kan bli lenge imellom feriene hvis ikke, og far og barn kan miste noe av kontakten.

Sommerferien: jeg ville vurdert å ha dem tre uker hos hver eller fire uker hos hver. Mulig du synes fire uker er for lenge, men to uker kan oppleves litt kort.

Det er mine meninger, du avgjør selvsagt selv i samarbeid med far :-). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker dette høres greit ut, med det gir jo det meste av ferier til far. Er du sikker på at barna ønsker å være "alle ferier" hos pappa? 

Det jeg synes virker veldig vanlig, er at feriene deles opp. (I det minste de lange.) 

Høstferien : hos pappa (annenhvert år)

Juleferien : Deles fra skoleslutt til 2. juledag hos far, og fra 2. juledag til 2. nyttårsdag hos mor. (Og så byttes det slik at mor får julaften år 2.)

Vinterferien : Hos pappa (Annenhvert år, motsatt år av når de er med pappa i høstferien.) 

påskeferien : Deles. Første halvdel av påsken hos far, andre halvdel av påsken hos mor. (Bytte på onsdag/torsdag) Og annenhvert år hvem som "får" fridagene.

Sommerferien : 2 uker i Juni og 2 i August. Jeg har ferie kun i Juli,mens far deler den 2 uker i juni og 2 i August. (4 uker med hver forelder - ok.) 

Hva med andre langhelger? (17. mai, pinse, kristi himmelfart o.l) skal de også deles? 

barna ønsker ikke og dele opp feriene og vil gjerne være hos pappa de feriene og sånn jeg har delt inn, glemte i hovedinnlegget at barna er enig i dette.

de langhelgene tar jeg, pappan og bonusmor er selvsagt velkomme hvis de ønsker det

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres veldig fint ut, ettersom barna sikkert skal være aller mest hos deg fremover?

Anonymkode: 26582...418

Ja det blir jo det, hverdagen tar jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

barna ønsker ikke og dele opp feriene og vil gjerne være hos pappa de feriene og sånn jeg har delt inn, glemte i hovedinnlegget at barna er enig i dette.

de langhelgene tar jeg, pappan og bonusmor er selvsagt velkomme hvis de ønsker det

Hvis barna er enige og det fungerer praksis så er det vel ikke ne mere å tenke på.

Anonymkode: c56ad...abe

Skrevet
Liljerød skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ferieinndelingen ser fin ut, noen innspill:

Vurderer du også å sende dem noen helger imellom? Det kan bli lenge imellom feriene hvis ikke, og far og barn kan miste noe av kontakten.

Sommerferien: jeg ville vurdert å ha dem tre uker hos hver eller fire uker hos hver. Mulig du synes fire uker er for lenge, men to uker kan oppleves litt kort.

Det er mine meninger, du avgjør selvsagt selv i samarbeid med far :-). 

og sende de i helger tror jeg blir veldig mas, da må de dra etter skolen fredag, er der nede sent, rett i sengs , har hele Lørdagen der og må dra sånn senest 12-13 så de er hjemme i en normal tid på kvelden og ikke kjempe lang over leggetid på de 2 yngste

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis barna er enige og det fungerer praksis så er det vel ikke ne mere å tenke på.

Anonymkode: c56ad...abe

nei er jo ikke det,men greit og høres ande meninger

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det viktigste er jo at barna blir hørt!

Da tenker jeg planen ser fin ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det viktigste er jo at barna blir hørt!

Da tenker jeg planen ser fin ut.

Ja enig at det er viktig barna blir hørt, det var jeg og far enig i

Skrevet (endret)

Fin plan, og positivt å lese om et så godt samarbeid!

Hadde jeg vært far hadde jeg planlagt helger eller langhelger på barnas hjemsted i løpet av året. Jeg er enig i at barna ikke skal reise når det er så langt, men jeg syns at far skal prioritere det. Om han bor på hotell, hos venner, på campingplass eller hva det måtte være, finner han nok ut av.

Endret av Paulinetta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skilte oss for  6 år siden, han har bodd nærheten av oss frem til i sommer, da flyttet han med sin nye samboer til hjemstedet hennes som er 7 timer unna ,de venter sitt første barn tidlig neste år.

Våre barn er 7,9,11 og 13.

her er sånn jeg har tenkt :

Høstferien : hos pappa

Juleferien : anhvert år, far sin tur i år, da drar de når skolen er ferdig og kommer hjem den 2 januar igjen ( så må ha en fri dag på skolen )

Vinterferien : Hos pappa

påskeferien : anhvert år min tur neste år

Sommerferien : 2 uker i Juni og 2 i August

Jeg har ferie kun i Juli,mens far deler den 2 uker i juni og 2 i August.

Bonusmor er veldig fin og har vert veldig åpen hele tiden, vi har også et godt forhold, så er glad at de er lykkelig sammen og får barn.

Hva tenker dere om dette ?

Høstfeien hos mamma

Juleferien hos pappa

Vinterferien hos mamma

Påskeferien hos pappa

Sommerferien 4 uker hos mamma, 4 uker hos pappa.

Og så bytte alle ferier omvendt neste år.

Skrevet

Avhengig av arbeidsplasser for foreldrene kan det være veldig lurt med fast vinter- eller høstferie. Vet flere som har hatt det sånn, og har fått det inn i avtale på jobb at en av ferieukene er fast da. Enklere det enn å skulle veksle annethvert år.

Ellers synes jeg det ser fint ut, og må si at det er nydelig å lese om noen som faktisk ønsker å samarbeide. Ofte leser man det motsatte her.

Anonymkode: 8d44b...bc2

Skrevet

Det ser fint ut så lenge barna er enige. Men ville vært fleksibel når de eldre barna vil være mer hjemme. Jeg hatet å måtte dra fra venner og fritidsaktiviteter for å besøke pappa langt unna da jeg var tenåring. 

Anonymkode: d8eee...64c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du? Påsken er jo fra torsdag til mandag?

Anonymkode: 2acdd...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker vel at når barna må reise så langt som det her er snakk om, blir det veldig tungvindt å dele opp feriene som jeg ser noen foreslår. I praksis får far da alle høst/vinterferier og annethvert år påske/jul. Og så 4 uker på sommeren, delt på to x to uker. 

Så framt ungene er enige så må det da være greit, jeg ville tenkt det også var viktig at du og barna har ferie sammen, at det ikke bare blir hverdager når de er hos det. Og med dette opplegget så får de jo det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...