Gå til innhold

HVORDAN klarer folk å holde ut med arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp deg en sykkel og ei fiskestang, flytt på bygda og jobb deltid.. Klarer deg lett på ei 40% stilling i butikk.

Jeg jobber fulltid i butikk, tjener 35.000kr i måneden etter skatt, betaler 5.800kr i huslån nå som rentene har gått opp så mye, blir nok å pensjonere meg når jeg blir 40 tenker jeg.

Anonymkode: e5524...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

Hvis vi "bare" går tilbake til middelalderen ser vi fortsatt et lavere antall timer på jobb hvert år. En gjennomsnittlig bonde (et vanlig yrke i middelalderen) jobbet ca. 1600 timer i året. I gode perioder med god avling kunne de ha fri halve året. De hadde langt flere religiøse høytider og store begivenheter som bryllup eller begravelse tok de ofte en uke eller mer fri for. Om vi har et godt år i 2024 går det i lomma på noen andre, ikke søren om du får ta mer fri for det.

Skulle jeg ønske jeg bodde i middelalderen? Nei. De levde under ekstremt krevende forhold. Men det betyr ikke at det ikke finnes mange problemer med hvordan vi lever i dag.

 

Anonymkode: dd599...6e5

Det var litt av en påstand. Kanskje du skal google føydalsamfunn og bondeslaver/serfdom i Europa. Du har kanskje heller ikke hørt om treller(slaver), leilendinger og pliktarbeid i Norge. Lett å ta fri når du har slaver som gjør jobben for deg... Kanskje du bare skal fortelle en vanlig bonde i dag at du tror folk kunne ta fri halve året i gamle dager hvis de fikk en god avling😏

Anonymkode: 456d2...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange holder jo ikke ut i arbeidslivet. Det viser jo statistikken på sykefravær og uførhet. Dette igjen gir utslag på befolkningsveksten. Norge og mange Europeiske land er faktisk i nedgang i befolkningstall. Det fødes ikke nok barn, det blir valgt bort, kvinner må jobbe. De som har valgt å få barn, greier ikke å stå på både på jobb og på hjemmefronten. Menn har riktignok bedret seg mye siden 50 tallet,  men fortsatt er det mødrene som drar det største lasset. De fleste klarer 16 timers dager noen år, men til slutt møter de veggen.

Anonymkode: d7a11...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...