Gå til innhold

HVORDAN klarer folk å holde ut med arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er vel ganske nytt å leve slik.  Min mormor og morfar hadde vekselbruk. DVS, de drev med fiske og gård. Det var jo ikke slike gårder vi har nå. Det var 10 kyr maks, og sauer. En hest. Så dyrket de potet, gulrøtter og ungene var med, enten lekte eller hjalp til. På vinteren så var det å ta vare på dyrene i fjøset, og på sommeren var de på beite. 

Min mormor sa til meg; Jeg kunne aldri levd som deg. Det virker som et forferdelig stress og kjør...

Så vi har ikke levd slik. For det første er det menn som har jobbet stort sett, i den grad noen har forlatt gården og hjemmet for  jobbe, og det er kanskje mer sesongarbeid. Enten det var med fisk, eller med annet. Det var kontrakter for jernbanen, men så dro man hjem til gården i perioder. Så dette nitidige livslange løpet med pendling, og jobb hver dag, ut og inn - for et selskap, det har vi vel ikke holdt på med så lenge. 

Anonymkode: 9cec7...559

De som var heldige og kunne klare seg med et småbruk og leve av det kunne leve slik ja, men atter andre måtte slite mye mer enn det. Alle som ikke hadde egne små gårder måtte ta til takke med livet som leilending eller finne andre strøjobber i et samfunn uten noe sikkerhetsnett. 

Fantes så klart en del som hadde det godt i "gamle dager" også, men ennå flere som ikke hadde det. Så blir man kanskje også veldig isolert av å leve direkte av et primærbruk, om man f. eks. lever av det man dyrker selv, så er det vanskeligere å omsette arbeidsinnsatsen til andre ting, som f. eks. reiser eller ting man trenger til hjemmet og som man ikke kan lage selv. 

Anonymkode: 8e11b...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke på generelt grunnlag, men i mange sektorer:

Det er ingen tvil om at årenes løp med konstante effektiviseringer og omstruktureringer, samt dårlige vilkår og nedsabling av produksjonslinja/gulvet, har ført til en stressende og krevende mølle av et arbeidsliv. 

Denne mølla er et ganske nytt fenomen. Og ringvirkningene av mølla vet vi lite om. 

Men likevel ser vi konturene om at arbeiderne er utslitte, føler mindre yrkesstolthet, har mindre motivasjon og har blitt mer syke.

Den nye mølla kan liksom ikke sammenlignes med arbeidslivet for mange tiår siden. Vi er mindre aktive, har et mye mer krevende stressnivå, man jobber utifra strammere prinsipper, man har tidsfrister hengende over trynet, man jobber tettere i et mer mangfoldig kollegiale og man har ledere som ikke har egnethet, kunnskap og/eller erfaring til å lede den nye mølla.

Arbeiderne har gått fra å være fysisk sliten til kroppslig utmattet pga den nye arbeidslivsmølla. 

Heldigvis finnes det utallige jobber å slåss om. Problemet er igjen at jobbsøking er en kamp om beinet. "Finn noe annet å jobbe med". Vel, i utgangspunktet et godt råd, men for de fleste er det ikke bare å finne noe annet. De er stuck der de er mens årene går uansett om de søker tusenvis av jobber underveis. 

Likevel finnes det andre sektorer i arbeidslivet som er en drøm og som overhodet ikke kan relatere seg til den nye arbeidslivsmølla. Særlig i innenfor administrasjon i det offentlige. For det er en sektor som har kompensert mens bunnlinja har blitt nedsablet. 

En utvikling som gleder meg oppi dette er stadig økende tilgang til hjemmekontor. For min del er hjemmekontor revolusjonerende med tanke på arbeidslivsmølla. Man får et helt annet arbeidsliv med helt nye vilkår og en helt annen stressbalanse i seg. Dette tror jeg vil tvinge seg mer og mer fram. Problemet er at dette ofte ikke gjelder de som virkelig kjenner på arbeidslivsmølla, for de må fortsatt møte opp i egen person på jobb hver dag.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (1 time siden):

Ekstremt dårlig å anbefale friske folk uførepensjon. Det gjør at velferdssamfunnet faller sammen og det vil hovedsaklig gå utover vanlige folk i vanlig jobb. 

Hvis man ikke trives må man jo se på hva som kan gjøre livet bedre for en selv. Flytt ut av byen, bo billigere, slipp rushtrafikk og kø. 

Ja...si det til kommunene som vil ha refusjoner i sosialbudsjettet sitt fra staten, for de sosialutgiftene ble for dyre , fordi saksbehandlerne var uduglige og ikke klarte å tilrettelegge tiltak... en vet jo at sosialbudsjettet i en kommune er forventede utgifter og forventede refusjoner fra staten...da nytter det ikke med gamle kjerringer som sitter med hodet i skrivebordpulten og ikke hverken vet eller orker å tenke tilrettelegging...

nei da er et privat samarbeidende psykologfirma mye bedre...uføretrygding og refusjoner fra staten til kommunebudsjettet... menmen..av og til har de rett , av og til grundig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. Folk jobbet mindre hvis du går lenger tilbake i tid

https://www.inc.com/jessica-stillman/for-95-percent-of-human-history-people-worked-15-hours-a-week-could-we-do-it-again.html

Anonymkode: 8f701...ea5

De hadde vel også ganske kjipe liv. Og i tillegg til jobben hadde de mange flere oppgaver forbundet ved egen husholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så du skal bli en snylter? De lavest på rangstigen i samfunnet?

Stakkars foreldrene dine. 

Anonymkode: 638de...c8e

Søk hjelp! Du kan umulig ha det bra med deg selv...

Anonymkode: 3d673...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver og koble av hjernen og ikke tenke. 

Det er jævlig. Etter det er over er man dø eller gammel og snart dø. 

Anonymkode: 28e8d...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker det jeg holder på med.

Har mye fleks, så kan ofte styre dagene selv. 

Føler jobben er veldig givende og utviklende. 

Har hyggelige kollegaer. 

Ville følt det var kjedelig å ikke ha rammene jobben gjør.

Er A-menneske, så er våken før klokka ringer. 

Men innser at det kan endre seg. Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år, og har jo da 25 igjen om fortsatt pensjonsalder holder seg på 70 år. Ser at det kan føles tyngre ved alderen. Så sparer ganske godt til pensjon og muligheten får å gå av tidlig. 

Anonymkode: 3920d...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har valgt jobber hvor vi trives.  Selv har jeg aldri gruet meg til en eneste arbeidsdag, og jeg har jobbet i over 40 år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og håper på vinne i lotto

Anonymkode: 14a78...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsplass er en sosial arena ...er man utstøtt i samfunnet så er en arbeidsplass ikke en arena.. trygdegrunnlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke helt. Folk jobbet mindre hvis du går lenger tilbake i tid

https://www.inc.com/jessica-stillman/for-95-percent-of-human-history-people-worked-15-hours-a-week-could-we-do-it-again.html

Anonymkode: 8f701...ea5

På den tiden døde de aller fleste før de ble 40. Når ingen blir gamle og alle de som blir alvorlig syke dør trenger heller ingen å ta vare på disse. Da er det klart man kan jobbe mindre. Når det i tillegg var svært få mennesker i verden sammenlignet med i dag, var det også god tilgang på ville dyr å jakte på. 

Dagens befolkningsmengde og gjennomsnittlig levealder krever en helt annen innsats av oss. Du må jobbe mer, men til gjengjeld lever du også 3 ganger så lenge. 

image.png.8ae6dd59a88440ed3e7c41817ccd315d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke helt. Folk jobbet mindre hvis du går lenger tilbake i tid

https://www.inc.com/jessica-stillman/for-95-percent-of-human-history-people-worked-15-hours-a-week-could-we-do-it-again.html

Anonymkode: 8f701...ea5

En enkelt antropolog har en teori basert på en enkelt stamme at folk i steinalderen jobbet 15/t uka. Vel, hvis du mener vi skal bo i huler og leve av jakt og sanking uten noen form for helsevesen, skole eller noe, så for all del. 

Anonymkode: 456d2...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (34 minutter siden):

De hadde vel også ganske kjipe liv. Og i tillegg til jobben hadde de mange flere oppgaver forbundet ved egen husholdning.

Det er snakk om steinalderen, "jobben" er et ganske løst begrep

Anonymkode: 456d2...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus2024 skrev (35 minutter siden):

Ja...si det til kommunene som vil ha refusjoner i sosialbudsjettet sitt fra staten, for de sosialutgiftene ble for dyre , fordi saksbehandlerne var uduglige og ikke klarte å tilrettelegge tiltak... en vet jo at sosialbudsjettet i en kommune er forventede utgifter og forventede refusjoner fra staten...da nytter det ikke med gamle kjerringer som sitter med hodet i skrivebordpulten og ikke hverken vet eller orker å tenke tilrettelegging...

nei da er et privat samarbeidende psykologfirma mye bedre...uføretrygding og refusjoner fra staten til kommunebudsjettet... menmen..av og til har de rett , av og til grundig feil...

Tror du har misforstått. Saksbehandler koordinerer. De har egne instanser/firma som holder på med arbeidsutprøving, tiltak og tilrettelegging. Saksbehandler er koordinator mellom de som følger opp tiltak og fastlege, fastlege er koordinator for ulike spesialisthelsetjenester. Hvis hverken tiltak eller behandling fører fram over år har man tverrfaglig møte med lege, tiltaksansvarlig, saksbehandler og den syke, og drøfter søknad om uføretrygd. Hvis alle parter er enige at det er neste steg, åpner saksbehandler for søknad og de andre skriver rapporter, så sendes alt inn til nav sentralt (landsbasis) der nav-lege og egen enhet med uførsaker vurderer det som er sendt inn. De godkjenner eller avviser søknaden. 

Anonymkode: 456d2...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (26 minutter siden):

På den tiden døde de aller fleste før de ble 40. Når ingen blir gamle og alle de som blir alvorlig syke dør trenger heller ingen å ta vare på disse. Da er det klart man kan jobbe mindre. Når det i tillegg var svært få mennesker i verden sammenlignet med i dag, var det også god tilgang på ville dyr å jakte på. 

Dagens befolkningsmengde og gjennomsnittlig levealder krever en helt annen innsats av oss. Du må jobbe mer, men til gjengjeld lever du også 3 ganger så lenge. 

image.png.8ae6dd59a88440ed3e7c41817ccd315d.png

Er snittalderne dine inkludert spedbarnsdødelighet? Ganske sikker på at folk levde lenger enn til 31 år i vikingtiden...

Anonymkode: c986f...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er snittalderne dine inkludert spedbarnsdødelighet? Ganske sikker på at folk levde lenger enn til 31 år i vikingtiden...

Anonymkode: c986f...f19

Uansett blir det helt meningsløst å sammenligne med hvordan folk hadde det for så lenge siden. Da var noen slaver og de ofret folk. Tror ikke det er noe å trakte etter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amossa skrev (1 time siden):

Fordi vi har valgt jobber hvor vi trives.  Selv har jeg aldri gruet meg til en eneste arbeidsdag, og jeg har jobbet i over 40 år.  

Det blir i overkant forenklet..

Det er ikke bare å "velge" jobber man trives i. 

For det første er det lett å bomme med yrkesvalg. Kanskje man trodde yrket hørtes gøy ut på papiret, men arbeidstilværelsen viser seg å være noe ganske annet. Kanskje viser det seg at det er kjempevanskelig å få en jobb innen yrket.

For det andre er det ikke bare-bare å garantere at man kommer inn i et godt arbeidsmiljø. Det er veldig vanskelig å si på forhånd, når man tar en jobb, hvordan miljøet faktisk er. Ei heller er man garantert at miljøet kommer til å holde seg bra. 

For det tredje kan det være veldig vanskelig å finne jobber man trives i om man har spesielle utfordringer, som ikke er i tråd med hva som forventes i det norske arbeidslivet. Man skal være selvstendig, tåle stress, ha gode kommunikasjonsferdigheter, osv. Det er i langt mindre grad jobber hvor man kan være en rar einstøing i dag, enn det var for bare 50 år siden.

Anonymkode: b1996...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt «triks» har vært å ta en utdanning som gir mulighet for jobb i offentlig forvaltning. Bør i såfall være en mastergrad, hvis du skal ha full fleksibilitet. Jeg har hjemmekontor stort sett 2-3 ganger pr uke, og aldri veldig mye å gjøre på jobb, så jeg er stort sett på kontoret fra 9-15 de dagene jeg må dit. Når jeg har hjemmekontor har jeg ofte litt møter o.l midt på dagen, men da er uansett barna på skolen. Jeg er alltid hjemme når de drar på skolen, og er som oftest også hjemme når de kommer hjem fra skolen. Behøver aldri jobbe på kvelder og helger. Føler jeg har masse tid med barna, og VELDIG mye mer enn mannen min, som har kontorjobb i privat sektor.

 

Anonymkode: 3c19b...14f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (2 timer siden):

Så du mener at folk som mistrives skal vente på at staten kommer og finner på noe for å underholde dem... 

Jeg har forlengst forstått at du bare kverulerer. 

 

Jeg har aldri ment noe slikt. Vet ikke hvordan du kom på dette.

Anonymkode: cc2c5...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...