Gå til innhold

HVORDAN klarer folk å holde ut med arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, en mulighet er å ikke bo i Oslo eller en annen storby der man må ta kollektivtrafikk i en time for å komme seg på jobb. Jeg jobber 08-15:30 og både bor og jobber utenfor byen sånn at jeg ikke trenger å kjøre før 07:50 for å rekke jobb. Det hjelper selvfølgelig veldig på at man har kort vei til jobb.

Anonymkode: e7fa2...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da for f… slik livet er!! Jobb 7-15 så hjem - være med barna- middag - husarbeid- trening osv. Så har vi helgene der vi nyter å ha ett par fridager. Så har vi ferier. Altså for en holdning folk har til livet! Nei man skal ikke nyte 24/7! Jobb trenger man for å få råd til å leve. Ja det er ett hansterhjul men SLIK ER DET BARE!! Sett pris på timene i døgnet du ikke jobber, det ER MANGE TIMER DET! Sola skal ikke alltid skinne, man skal ikke alltid føle frihet, glede osv. Det er de øyeblikkene man får oppleve frihet, sol og glede som skal gi oss mening med det meste - og de øyeblikkene skal vi sette pris på og være takknemlige over. Og det er øyeblikk ikke ALLTID. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammamia2014 skrev (Akkurat nå):

Det er da for f… slik livet er!! Jobb 7-15 så hjem - være med barna- middag - husarbeid- trening osv. Så har vi helgene der vi nyter å ha ett par fridager. Så har vi ferier. Altså for en holdning folk har til livet! Nei man skal ikke nyte 24/7! Jobb trenger man for å få råd til å leve. Ja det er ett hansterhjul men SLIK ER DET BARE!! Sett pris på timene i døgnet du ikke jobber, det ER MANGE TIMER DET! Sola skal ikke alltid skinne, man skal ikke alltid føle frihet, glede osv. Det er de øyeblikkene man får oppleve frihet, sol og glede som skal gi oss mening med det meste - og de øyeblikkene skal vi sette pris på og være takknemlige over. Og det er øyeblikk ikke ALLTID. 

At vi bare sitter her og aksepterer at «sånn er livet» er jo faktisk helt sykt. Det er ikke denne type samfunn vi er skapt for.

Anonymkode: 553d8...f55

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det greit fordi det blir en rutine, men innimellom er det tungt. I dag er en slik dag. Jeg kjenner meg helt utslitt både fysisk og psykisk. Det eneste jeg orker er å ligge i sengen og surfe på mobilen. 

Anonymkode: 9ec01...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (5 timer siden):

Da er det opp til samfunnet å legge om slik at folk klarer å holde ut, hvis ikke vil frafallet fortsette. Den norske stat har nok av penger på bok og kan fint legge om. Men viljen er ikke der, og kapitalkreftene er sluppet løs de siste tiårene. Resultatet blir deretter.

Men vi som jobber kan også stemme for at de uføre får mindre slik at vi ikke trenger betale skatt, noe jeg tipper skjer ganske snart:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts, bare få en jobb med hjemmekontor eller ihvertfall flexitid så vil du se det kan være greit å jobbe til en er 75! Har tatt en lang lunsj med venninder I dag fordi det er rolig på jobb og ladet opp 👍👍

Anonymkode: 2b1c4...b4e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammamia2014 skrev (48 minutter siden):

Det er da for f… slik livet er!! Jobb 7-15 så hjem - være med barna- middag - husarbeid- trening osv. Så har vi helgene der vi nyter å ha ett par fridager. Så har vi ferier. Altså for en holdning folk har til livet! Nei man skal ikke nyte 24/7! Jobb trenger man for å få råd til å leve. Ja det er ett hansterhjul men SLIK ER DET BARE!! Sett pris på timene i døgnet du ikke jobber, det ER MANGE TIMER DET! Sola skal ikke alltid skinne, man skal ikke alltid føle frihet, glede osv. Det er de øyeblikkene man får oppleve frihet, sol og glede som skal gi oss mening med det meste - og de øyeblikkene skal vi sette pris på og være takknemlige over. Og det er øyeblikk ikke ALLTID. 

Livet er å stirre inn i en skjerm fra 8-16 og sende mailer/chatte/purre. Jaha.

Anonymkode: bf0ad...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammamia2014 skrev (49 minutter siden):

Det er da for f… slik livet er!! Jobb 7-15 så hjem - være med barna- middag - husarbeid- trening osv. Så har vi helgene der vi nyter å ha ett par fridager. Så har vi ferier. Altså for en holdning folk har til livet! Nei man skal ikke nyte 24/7! Jobb trenger man for å få råd til å leve. Ja det er ett hansterhjul men SLIK ER DET BARE!! Sett pris på timene i døgnet du ikke jobber, det ER MANGE TIMER DET! Sola skal ikke alltid skinne, man skal ikke alltid føle frihet, glede osv. Det er de øyeblikkene man får oppleve frihet, sol og glede som skal gi oss mening med det meste - og de øyeblikkene skal vi sette pris på og være takknemlige over. Og det er øyeblikk ikke ALLTID. 

Jeg jobber 100% og synes ikke livet er et hamsterhjul. Og jeg følger glede mer enn bare noen korte øyeblikk.

Men så har jeg også valgt bort barn og masse fritidsaktiviteter, da. Nettopp for å få den friheten og den mengde fritid jeg ønsker. Samt en jobb hvor jeg kan ha delvis hjemmekontor.

Anonymkode: 638de...c8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Livet er å stirre inn i en skjerm fra 8-16 og sende mailer/chatte/purre. Jaha.

Anonymkode: bf0ad...a5b

Det er en del av livet. Og det er den delen av livet som gir meg tidsmessig og økonomisk frihet til å gjøre det jeg ønsker resten av tiden.

Anonymkode: 638de...c8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til jeg blir pensjonist. Stå opp 6 om morningen, rushe hver eneste morgen i kollektiv, forsinket buss, tog, stressa mennesker overalt. Rekke jobb til 8. Jobbe i 8 timer. Dra hjem, være utslitt. Repeat. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert dette? 

Anonymkode: 2dcc5...796

Har du barnehage og skole og rekke også? Da snakker vi stress.

Anonymkode: 16ec0...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde lett blitt uføretrygdet om det ikke var så tabu. Ja, det er kjedelig å ikke ha "noe å gjøre" om man ikke har jobb, men fyfader, velger heller det enn å være i hamsterhjulet.

Anonymkode: 2dcc5...796

 

Du virker som kandidat for VTA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange kvinner er ikke laget for å delta i arbeidslivet.

Dette ser vi på sykefravær og uføre-tallene. Kvinner er ekstremt overrepresentert. 

Det var mye bedre før da dere kunne bidra i hjemmet og ta vare på barna, men nå har dere fått det slik feministene ville.

Det er ikke for sent å snu.

Anonymkode: f8589...c61

Uenig. Det mange kvinner ikke er skapt for (eller, mange og mange) er å jobbe og samtidig ha hovedansvaret for/gjøre det meste på hjemmebane. 

Anonymkode: 1666e...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Livet er å stirre inn i en skjerm fra 8-16 og sende mailer/chatte/purre. Jaha.

Anonymkode: bf0ad...a5b

Ja mange har en jobb med å stirre inn i en skjerm 8-16. Men så er døgnet mer enn 8 tiner heldigvis!  Jeg er heldig som trives kjempegodt i jobben min. Men med flere barn, hus og fritidsaktiviteter så er det veldig travelt. Og  det er helt greit for slik er livet! Jeg ser fem til å etter jobb være sammen med mann og barn, få noen timer med avslapping, tur med venner, noen ganger ut å spise en lørdagskveld, en god film osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til jeg blir pensjonist. Stå opp 6 om morningen, rushe hver eneste morgen i kollektiv, forsinket buss, tog, stressa mennesker overalt. Rekke jobb til 8. Jobbe i 8 timer. Dra hjem, være utslitt. Repeat. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert dette? 

Anonymkode: 2dcc5...796

Skjønner ikke jeg heller. Derfor jeg er ferdig med det livet om ganske nøyaktig 5 år. Da er jeg 43 og kan leve godt av penger jeg allerede har og har investert frem til jeg dør, om det er som 50 eller 99-åring

Anonymkode: 161c7...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg jobber 100% og synes ikke livet er et hamsterhjul. Og jeg følger glede mer enn bare noen korte øyeblikk.

Men så har jeg også valgt bort barn og masse fritidsaktiviteter, da. Nettopp for å få den friheten og den mengde fritid jeg ønsker. Samt en jobb hvor jeg kan ha delvis hjemmekontor.

Anonymkode: 638de...c8e

Du Aner jo ikke hva stress og mye jobb er. Stress og jobb kan først snakkes om når man står på 12-16 timer daglig. Dvs at du er på vanlig jobb 8 timer +++, de resterende går til skift Nr 2 som er familien AS og alt det innebærer. 
For meg har det vært verdt det disse årene fordi jeg har et ønske om familie og barn. 

Anonymkode: 161c7...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At vi bare sitter her og aksepterer at «sånn er livet» er jo faktisk helt sykt. Det er ikke denne type samfunn vi er skapt for.

Anonymkode: 553d8...f55

Hva slags samfunn er vi da skapt for? 
Gjøre hva vi vil 24/7?  At vi må jobbe for å tjene penger er da det som er det normale! Vi må jo ha hus, mat, klær, penger til å reise, penger til å leve! 
Og vi har jo 16 timer fri hver eneste dag! 
 

Hva mener di egentlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i arbeidslivet helt til jeg blir pensjonist. Stå opp 6 om morningen, rushe hver eneste morgen i kollektiv, forsinket buss, tog, stressa mennesker overalt. Rekke jobb til 8. Jobbe i 8 timer. Dra hjem, være utslitt. Repeat. Hvordan i helvete har menneskeheten akseptert dette? 

Anonymkode: 2dcc5...796

Dette høres helt ekstremt ut. Mye av cluet er å gjøre det så behagelig for deg selv som mulig, gjennom jobbytter og cv-bygging og nettverk. Selv er jeg fysisk på kontoret ca 09:30-16 tre ganger i uka (B-menneske og sover til ca 08), og hjemmekontor to dager i uka. Har 100% stilling. Og går t/r på 20min (trenger ikke transport). Jobber inn litt på kveld eller helg/når jeg velger. Jobber i et stort privat selskap med 1000+ ansatte.

Dette er alle veldig bevisste valg jeg har jobbet mot over tid, eksempelvis søke arbeidsplass ut fra hvor du bor, vise deg verdig tillit på at oppgaver gjøres godt og til frister osv. Vise seg verdig mye fleks. Vi er da voksne mennesker med høy utdanning på min jobb, så ingen passer på om du «stempler» inn eller ut.

Hadde det som deg de første 2-3 årene etter studiene (før man får bevist seg), men etterhvert er det nok veldig vanlig å få mer tillit, fleks (og ansvar). Så man kan legge opp dagene i mye større grad selv. Vær litt taktisk og tenk langsiktig i valgene dine, så kan «08-16-jobb» bli ganske så digg og selvstyrt det. Elsker oppriktig jobben min (og ikke minst kollegene/vennene mine der.)

Hvis du har det kjipt - da MÅ du bytte jobb. Har også vært der før. Men livet er virkelig alt for kort. Stå opp 06. Grøss. Helt enig; sånn skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker... hva er det egentlig mange av oss produserer? Ekstremt mange stillinger er som på et samlebånd: vi ser bare vår egen bit , og kanskje naboen før og etter. Resultatet / produktet / varen er gjerne abstrakt eller ikke noe vi kommer i kontakt med.

Altså føles mange jobber "meningsløse", bortsett fra pengene som viser seg som siffer på en skjerm én gang i måneden. 

Sånn er det blitt når storfamilien er blitt til et gedigent storsamfunn. Og masse svadajobber som kun forflytter penger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker... hva er det egentlig mange av oss produserer?

Mange av oss produserer ingenting.

Nå kan snart robotene og KI gjøre alle mulige jobber for oss. Og hvordan responderer politikerne? "Ingen fare, vi skal finne opp en million nye bullshit-jobber så dere kan fortsette å gå i hamsterhjulet til dere dør".

Anonymkode: 06347...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange av oss produserer ingenting.

Nå kan snart robotene og KI gjøre alle mulige jobber for oss. Og hvordan responderer politikerne? "Ingen fare, vi skal finne opp en million nye bullshit-jobber så dere kan fortsette å gå i hamsterhjulet til dere dør".

Anonymkode: 06347...e84

Så hva er alternativet? Hvordan skal vi alle få det like bra som vi har i dag uten å jobbe slik vi gjør i dag?

Anonymkode: 638de...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...