Gå til innhold

Arv fra utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt surr her, men lurer på om noen har kunnskaper om eller erfaring fra lignende situasjon:

Min far var fra - og bodde i utlandet, og gikk bort i sommer. Prøver å finne ut av prosessen med å få overført arv til Norge.

Jeg er selv født i det landet min far kom fra, og har et eget fødselsnummer der. Dette var også påført hans testament, slik at det per nå er problemer med å få overført pengene til min norske konto. (Jeg har  i praksis to separate identiteter, og myndighetene i det andre landet kan ikke gå god for at den "norske jeg" er den samme.)

Å opprette en utenlandsk bankkonto kan være et alternativ, for så å overføre pengene til meg selv i Norge.

Men jeg er jo oppmerksom på at en overføring på flere millioner vil vekke oppsikt. Tenker at det i så henseende at det å få penger utbetalt fra blant annet hans pensjonsfondskonto direkte til meg ser mer ryddig ut.

Kan vel isåfall fremvise dødsattest og dokumentasjon fra overføring til utenlandsk konto, for dokumentasjon på pengene. Landet er ikke i Europa og ikke engelsktalende, så frykter at det kan bli mye styr med å fremskaffe dokumentasjon. 

Prøver å få registrert min norske identitet i det andre landet, men ting tar tid og jeg vet ikke om det vil gå. Noen tanker?

Anonymkode: b2298...bd9

Skrevet

Kontakt banken din og hør. Det går fint med store bank overføringer fra utlandet hvis det er avklart på forhånd. Har du dokumentasjonen i orden går det fint. 

Anonymkode: 7b85d...846

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontakt banken din og hør. Det går fint med store bank overføringer fra utlandet hvis det er avklart på forhånd. Har du dokumentasjonen i orden går det fint. 

*bankoverføringer!! Sorry. Masse feil etter oppdatering av iOS…

• Liker 1
Skrevet

Det blir sikkert styr, med notariusoversettelser av dokumenter osv, men det må du jo bare gjøre? Altså få bekreftet din identitet i det andre landet, eller bekreftet din "andre"identitet her i banken? Du har sikkert pass, må skaffe fødselsattest med apostille eller noe (jeg er usikker på hva det er altså, men vet noe heter det). 

Anonymkode: 8a0d4...90e

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å be om bistand fra en advokat i det andre landet. 

• Liker 1
Skrevet

Store overføringer er ikke noe problem så lenge opphav til pengene kan dokumenteres. Lag deg konto og overfør til deg selv. Du kan bevise at dette er arv, så ikke en utfordring det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Altså; du har eit annan namn og fødselsdato i det landet? Og dette landet krev at dei berre kan overføre arva til den identiteten? 

Anonymkode: 29905...10f

Skrevet

Du kan fint overføre store beløp så lenge du kan dokumentere det er arv.

Det som er styr er å få ordnet alt i det landet arven kommer fra. Kan være plundrede og vanskelig å få med seg alle regler, underskrifter, personlig oppmøte, digital innlogging og så videre. Er det noen i landet som kan hjelpe deg? Jeg fikk hjelp av bobestyrer til mye. Er det i et land der digital innlogging er brukt? I så fall skaff det. Mulig du må via ambassaden til det. 

Myndighetene skjønner du har et annet personnummer enn det norske i utlandet. Akkurat det er null stress. Du er ikke eneste som har familie i utlandet så myndighetene har sett det før ;) 

Anonymkode: 46d1a...82a

• Liker 1
Skrevet

Åh, jeg trodde jeg kunne hjelpe deg men nei, egentlig ikke så mye hjelp fra meg. Jeg har fått pengeoverføringer fra min mor, som lever, fra utlandet. Min mor har aldri bodd eller jobbet i Norge. I utlandet måtte hun vise frem min fødselsattest i banken, og kopi av min pass, for å vise at det er en overføring til hennes egen datter. Men, dette tror jeg kommer på land det er snakk om, og, din far er jo ikke i livet.. 

Her i Norge ringte jeg Skatteetaten for å finne ut om jeg skulle gjøre noe spesielt, om det er en skatt på det eller noe. Nei, det er ikke skattebelagt på samme måte som arv i Norge (eller forskudd på arv som i min tilfelle) nettopp fordi min mor har aldri jobbet og skattet i Norge, selv om jeg gjør det. Men, jeg kunne notert det på selvangivelsen om hvor pengene kom i fra, og om det er mye, så er det jo formue og skattes som formue året etter. 

Anonymkode: 41648...c3f

Skrevet

Opprett konto i det landet,  og overfør penger til den norske kontoen din, så får du dokumentene ovrsatt til norsk av en godkjent tolk med stempel som du kan vise hvis det blir noen problemer.

Anonymkode: ea27e...d2f

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om man må skatte av overføring av arv. Verdt å sjekke det opp sikkert.

Anonymkode: 1df87...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om man må skatte av overføring av arv. Verdt å sjekke det opp sikkert.

Anonymkode: 1df87...4fb

Støtter denne, verdt å sjekke med Skatteetaten.

Jeg har arvet fra slektninger i utlandet. På de aktuelle tidspunktene var det fremdeles arveavgift i Norge, men det var et land Norge har skatteavtale med, slik at jeg ikke måtte betale noe i Norge siden jeg allerede hadde betalt arveavgift i det andre landet. Jeg måtte heller ikke betale noe annen skatt ved overføring, men om dette skyldtes den nevnte skatteavtalen, husker jeg ikke.

Anonymkode: c27c3...6cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...