AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Hei! Sliter litt med å forstå hvordan barnehagen ønsker at barna leveres, og vel også, at jeg synes de kunne være litt mer proaktive. Det er snakk om storbarnavdeling. Slik det er nå er det såvidt man får et hei, og sjelden feks «hei x, har du lyst til å…», «hei x, så fint å se deg» etc. Det var tyngst i fjor da barnet var veldig voksenorientert av seg, men i år går det mer på at det er vanskelig å få barnet inn i lek når vi kommer på morgenen. Synes det føles så feil å være den som sørger for at hun finner noe å gjøre, ofte ender hun opp alene, også skal jeg gå. Og da har hun fortsatt ikke hatt kontakt med noen voksne, men sitter der alene. Anonymkode: fc3de...2f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 Det høres litt ugreit ut. Har du prøvd å prate med dem om det? Det er jo første bud. Anonymkode: a9750...b77 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 Det er veldig vanskelig på stor avdeling. Jeg jobber med de minste, der er det litt roligere, vi har god tid, og tar som regel i mot barna i armene, snakker med foreldrene om hvordan natta har vært, og hvor tidlig de våknet. Men på stor avdeling er en ofte alene med 12-15 barn på morgenen, mellomvakten kommer 08.15 og frokost skal serveres 08.30. Barna krangler, skal følges/ hjelpes på do, noen er lei seg, noen vil bli lest for, noen vil sitte på fanget, noen trenger hjelp med en leke. Så av og til kan det være vanskelig gå i fra med en gang. Å snakke med foreldrene , men når foreldrene går, så blir barna sett, og barna kommer inn i leken. Anonymkode: 1c7ad...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 Takk for svar begge skjønner at det kan være vanskelig sett fra de ansatte sin side. Samtidig er det ofte slik at de voksne sitter ved et bord med mange barn, eller er rundt omkring. Jeg fikk veldig godt med meg feks i dag hva barna gjorde og hva de voksne gjorde, og mener det var tid og anledning til å ta barnet bedre imot. Hvorfor kan ikke den voksne som sitter og pusler med mange barn, løsrive seg litt fra akkurat det? Omså snakke til barnet fra bordet. Fra mitt ståsted, men jeg er ikke utdannet på området, så føler jeg det viktigste på morgenen er å ta aller barna imot, og at de som allerede er i lek med hverandre ikke trenger en voksen 100% tilstede. Anonymkode: fc3de...2f8
Gjest jegerrinne Skrevet 24. september 2024 #5 Skrevet 24. september 2024 Der mine gikk ble vi møtt i gangen og ansatte tok barnet med inn. De 3 stedene jeg har jobbet litt forskjellig. De 2 private der skulle foreldrene komme inn å levere enten på kjøkkenet eller et av rommene vi var på. Kommunale møtte i gangen og tok med barnet inn
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #6 Skrevet 24. september 2024 Det beste du kan gjøre er å følge barnet ditt bort til personalet 😊, så kan de ta i mot, samtidig som de slipper å forlate de andre barna. Ofte hvis en voksen går fra , blir leken / aktiviteten avbrutt og det kan bli ganske kaotisk, noen barn trenger mye tilsyn, hvis en voksen snur seg, kan de plutselig bite / slå andre barn for eksempel . Anonymkode: 1c7ad...a3f 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #7 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det høres litt ugreit ut. Har du prøvd å prate med dem om det? Det er jo første bud. Anonymkode: a9750...b77 Har snakket med dem tidligere om dette med å si hei, noe de nå gjør helt kort. Har snakket med de om andre ting også, og føler jeg kanskje irriterer dem litt, så er vanskelig å skulle ta opp nok en ting. Anonymkode: fc3de...2f8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #8 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det beste du kan gjøre er å følge barnet ditt bort til personalet 😊, så kan de ta i mot, samtidig som de slipper å forlate de andre barna. Ofte hvis en voksen går fra , blir leken / aktiviteten avbrutt og det kan bli ganske kaotisk, noen barn trenger mye tilsyn, hvis en voksen snur seg, kan de plutselig bite / slå andre barn for eksempel . Anonymkode: 1c7ad...a3f Takk for svar, men det er så vanskelig når de på en måte ikke er åpen for å ta imot, om du skjønner. Virker som at det er en fjern tanke for dem. Skjønner det med at mange barn trenger tilsyn, men i denne barnehagen er det mye mer vanlig at barna leker alene. Når de voksne er med er det for å pusle eller andre bordaktiviteter. Synes bare så synd i alle barna det gjelder,som kanskje ikke føler seg velkommen på morgenen. Er jo snakk om tre- og fireåringer. Anonymkode: fc3de...2f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #9 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hei! Sliter litt med å forstå hvordan barnehagen ønsker at barna leveres, og vel også, at jeg synes de kunne være litt mer proaktive. Det er snakk om storbarnavdeling. Slik det er nå er det såvidt man får et hei, og sjelden feks «hei x, har du lyst til å…», «hei x, så fint å se deg» etc. Det var tyngst i fjor da barnet var veldig voksenorientert av seg, men i år går det mer på at det er vanskelig å få barnet inn i lek når vi kommer på morgenen. Synes det føles så feil å være den som sørger for at hun finner noe å gjøre, ofte ender hun opp alene, også skal jeg gå. Og da har hun fortsatt ikke hatt kontakt med noen voksne, men sitter der alene. Anonymkode: fc3de...2f8 Det normale er vel at ansatte hilser og tar imot barnet ved å si «Hei Anne» f eks. Her løper ungen inn selv, men vi har merket oss at leveringstidspunkt har alt å si for hvordan barnet reagerer ved levering. Å bli levert for sent blir ofte kaotisk for alle, så vi har god erfaring med å levere tidlig når det ikke er for mange andre barn der enda. Da starter dagen med litt mer rom for å bli møtt ordentlig av en ansatt, og de er gjerne en mindre gruppe som setter i gang å leke sammen, så kommer de andre barna inn til de etterhvert, i stede for at barnet mitt skal komme inn til 10 andre barn som allerede er etablert i lek og må «presse» seg inn for å finne sin plass, for det har vært vanskelig. Anonymkode: 08335...305 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #10 Skrevet 24. september 2024 Høres ikke bra ut, men er mange som ikke er så gode i jobben sin dessverre. Jeg personlig hadde hvertfall tatt barnet på fanget, eller hvertfall sagt "Hei, god morgen Frida, vil du være med å tegne, du kan sitte ved siden av Anne, eller så kan du leke med kjøkkenlekene, eller sette deg i sofaen med en bok " Anonymkode: 1c7ad...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #11 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det normale er vel at ansatte hilser og tar imot barnet ved å si «Hei Anne» f eks. Her løper ungen inn selv, men vi har merket oss at leveringstidspunkt har alt å si for hvordan barnet reagerer ved levering. Å bli levert for sent blir ofte kaotisk for alle, så vi har god erfaring med å levere tidlig når det ikke er for mange andre barn der enda. Da starter dagen med litt mer rom for å bli møtt ordentlig av en ansatt, og de er gjerne en mindre gruppe som setter i gang å leke sammen, så kommer de andre barna inn til de etterhvert, i stede for at barnet mitt skal komme inn til 10 andre barn som allerede er etablert i lek og må «presse» seg inn for å finne sin plass, for det har vært vanskelig. Anonymkode: 08335...305 Takk for svar. Leveringstidspunkt har nok litt å si for vår del, så skal levere tidligere. Kjempefint at ditt barn løper inn, skulle ønske mitt barn også gjorde det, eller at de ansatte kunne løsrive seg fra puslespill eller tegning for å invitere barnet med. I stedet for at mammaen skal gå rundt til de ulike lesegruppene og prøve å få barnet inn i lek. I dag hadde hun lyst å være med å leke familie med en gruppe barn, men fikk bare «nei». Vet at det er vanlig, men da måtte jeg følge henne videre til neste gruppe for å prøve der osv. jeg ville selvsagt ikke godtatt det neiet og heller funnet en rolle til henne i den fiktive familien, men barnet mitt mistet lysten. Så da gikk vi rundt der da. Føles bare helt teit og feil Anonymkode: fc3de...2f8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #12 Skrevet 24. september 2024 lekegruppene* Anonymkode: fc3de...2f8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #13 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ikke bra ut, men er mange som ikke er så gode i jobben sin dessverre. Jeg personlig hadde hvertfall tatt barnet på fanget, eller hvertfall sagt "Hei, god morgen Frida, vil du være med å tegne, du kan sitte ved siden av Anne, eller så kan du leke med kjøkkenlekene, eller sette deg i sofaen med en bok " Anonymkode: 1c7ad...a3f Ikke sant! Heldig barn som er er i barnehagen din Anonymkode: fc3de...2f8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #14 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ikke bra ut, men er mange som ikke er så gode i jobben sin dessverre. Jeg personlig hadde hvertfall tatt barnet på fanget, eller hvertfall sagt "Hei, god morgen Frida, vil du være med å tegne, du kan sitte ved siden av Anne, eller så kan du leke med kjøkkenlekene, eller sette deg i sofaen med en bok " Anonymkode: 1c7ad...a3f Ala dette gjør de der mine går, de tar kontakt med barnet og får barnet inn i en aktivitet, om det er frokost, være med den ansatte og ordne noe, leke med andre eller bordaktivitet som er i gang. Dette er jo veldig konkret å be barnehagen gjøre. Anonymkode: 43d2a...769
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #15 Skrevet 24. september 2024 Det eneste riktige er vel at barnet blir tatt i mot ; helst i garderoben av en ansatt, og så er det ansatt sin oppgave å få barnet inn i lek. Men her ser jeg at ansatte er utydelige og det blir en kjip seanse for både forelder og barn.. unødvendig Anonymkode: aec7f...719
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #16 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar. Leveringstidspunkt har nok litt å si for vår del, så skal levere tidligere. Kjempefint at ditt barn løper inn, skulle ønske mitt barn også gjorde det, eller at de ansatte kunne løsrive seg fra puslespill eller tegning for å invitere barnet med. I stedet for at mammaen skal gå rundt til de ulike lesegruppene og prøve å få barnet inn i lek. I dag hadde hun lyst å være med å leke familie med en gruppe barn, men fikk bare «nei». Vet at det er vanlig, men da måtte jeg følge henne videre til neste gruppe for å prøve der osv. jeg ville selvsagt ikke godtatt det neiet og heller funnet en rolle til henne i den fiktive familien, men barnet mitt mistet lysten. Så da gikk vi rundt der da. Føles bare helt teit og feil Anonymkode: fc3de...2f8 Hos oss merket vi stor forskjell på leveringstidspunkt altså, var en helt annen unge når vi leverte senere på morgenen og kom inn i «kaoset» hvor de andre allerede var etablert i lekegrupper, var mer uro og de ansatte var mindre tilgjengelig. Men du må også si tydelig i fra til de ansatte tenker jeg, de må jo møte barnet og ta imot? Det er ikke din oppgave å aktivisere barnet, det er faktisk de ansatte sitt ansvar å ta over når barnet blir levert.. Noen ganger har jeg sagt høyt «kanskje du kan gå til Torill» så har «Torill» kommet gående bort og tatt i mot, eller åpnet armene og sagt «Kom hit du, så kan vi pusle puslespill sammen» Anonymkode: 08335...305 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #17 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har snakket med dem tidligere om dette med å si hei, noe de nå gjør helt kort. Har snakket med de om andre ting også, og føler jeg kanskje irriterer dem litt, så er vanskelig å skulle ta opp nok en ting. Anonymkode: fc3de...2f8 Ta det via SU, dette er ikke greit. Anonymkode: 9c2cf...e59
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #18 Skrevet 24. september 2024 Dette må du ta opp med barnehagen. At de ikke alltid har så god tid er en ting,det vet jeg alt om,men et "hei" har alle tid til! Jeg jobber på storbarnsavdeling,og det er ofte travelt før neste voksen kommer på jobb. Men jeg sier alltid "Hei ....! " Har jeg allerede noen på fanget kan vi lage plass til en til,sitter vi ved "vinkevinduet" ,setter vi fram stoler så flere kan sitte. Jeg legger fra meg maten jeg driver og smører,hvis et barn trenger meg. Vi har fokus på dette i min bhg. At det skal være en god levering for barn,foreldre og ansatte,og at dagen til barnet blir bedre av en god start. Det minste man kan gjøre er ihvertfall å si hei og smile til barnet,tenker jeg! Si fra hvordan du opplever det,eneste måten å få til endring på. Anonymkode: d1df4...c90 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #19 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta det via SU, dette er ikke greit. Anonymkode: 9c2cf...e59 Ikke ta det via SU, det er ikke forumet for det. Hvis du allerede har tatt det opp med ped.leder så kan du ta det opp med avdelingsleder, dvs det som før var styrer. De har overordnet personalansvar og kan si ifra til/veilede avdelingen det gjelder. Vil tro det er bedre for de ansatte også om barnet kommer og finner sin plass istedenfor å virre rundt. Anonymkode: f202d...4d5 1
kjærring Skrevet 28. september 2024 #20 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 11.04): Hei! Sliter litt med å forstå hvordan barnehagen ønsker at barna leveres, og vel også, at jeg synes de kunne være litt mer proaktive. Det er snakk om storbarnavdeling. Slik det er nå er det såvidt man får et hei, og sjelden feks «hei x, har du lyst til å…», «hei x, så fint å se deg» etc. Det var tyngst i fjor da barnet var veldig voksenorientert av seg, men i år går det mer på at det er vanskelig å få barnet inn i lek når vi kommer på morgenen. Synes det føles så feil å være den som sørger for at hun finner noe å gjøre, ofte ender hun opp alene, også skal jeg gå. Og da har hun fortsatt ikke hatt kontakt med noen voksne, men sitter der alene. Anonymkode: fc3de...2f8 Har en avtale om at vi kommer inn, jentungen kler av seg, vasker hendene osv så henter vi en ansatt som kommer ut i gangen og tar imot der. Om jeg blir med inn så kommer jeg meg ikke ut da det er vanskelig for barnet mitt å ta farvel. Så vi har denne avtalen for at det skal gå smooth
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå