Gjest JussiGranlund Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Har kjøpt eiendom med utsikt høyt oppe på en ås. På nabotomten nedenfor ( ubebygd og ubebodd), står det en del utrolig høye,viltvoksende (uten vedlikehold og stell) gran/furunålstrær. De skygger veldig for utsikten utover byen fra huset vårt, noe som ifølge samtale med en tasktmann påvirker en takst veldig. Han anbefalte å få disse trærene fjernet både for utsiktens del og for verdi på hus sin del ( vi har kjøpt dette huset som en ren investering- vi kan bo der,betale for oss, og likevel leve greit, men i fremtiden vil beliggenheten ta seg av en god del økonomisk ved salg. ) og for verdiens del. Problemet er: de som eier tomten,har arvet den av sin far. Faren deres plantet en gang i tiden disse trærene på eiendommen. Tomten har vært ute for salg, men pga tomteprisen ((sinnsykt høy for de fleste av oss) kontra tomtens størrelse (ganske liten i forhold til prisforlangende) ble den ikke solgt. Eierene av tomten er av den eldre garde, og sier at de ikke er villig til å fjerne noen av trærene, fordi " far hadde da snudd seg i graven (!!!!! ) Kjære dere: Er det noen av dere der ute,som kan hjelpe til med råd om dette???? Hva kan vi gjøre for å få fjernet noen av disse trærene uten å skape stor furore og likevel beholde et OK naboskap ( med en ikke-eksisterende nabo!!)??? Jeg vet at det et sted i loven sier noed slikt som at man har plikt til å vedlikeholde eiendommer så man ikke er til sjenanse for omkringliggende eiendommer etc... men er usikker på hvordan man bruker et slikt argument etc... Hadde håpet man slipper unna advokater etc... det er så dyrt?! Alternativt: Er det mulig å håpe på noen skikkelige stormkast som treffer "akkurat de rette trærene"??? På forhånd takk for gode tips?!!
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Det er en regel som sier noe sånt som at dersom et tre står to meter fra eiendomsgrensen kan det være max seks meter høyt......................... Står det tre meter fra grensen kan det være ni meter høyt........... Men jeg husker ikke mer nøyaktig desverre, vet bare at vi diskuterte det når vi plantet hekk mellom oss og naboene..................
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #3 Skrevet 23. februar 2006 På siden til hus hjem og hage kan du sikkert finne noen svar. http://www.hushjemhage.no/index.htm Og så avt få målt de trærne som er mest til sjenanse. så ut fra det skrive og sende et brev med høflig oppmoding om å få hugge disse trærne. Det hjelper faktisk å tilby seg å få det gjort på egen regning. Det har jeg lært av egen erfaring, nå var det riktig nok bare ett tre, men likevel. Pulverheksa ii
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #4 Skrevet 23. februar 2006 Forall del, ikke vurder selvtekt og hugg selv! Dersom eierene er gamle, så er det vel et tidsspørsmål før de faller fra, og det er lettere å snakke med ny eier (den nye eieren kan tilogmed finne på å hugge selv fordi h*n skal bygge el. l.) At trærne skygger, er ikke noe argument, for du kjøpte faktisk eiendommen slik den var, med trær på nedsiden. Kommunen kan kanskje gi tips om hvem du skal kunne kontakte for videre råd. Ellers er dessverre ofte slike problemstillinger advokatmat.
Shea Skrevet 23. februar 2006 #5 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Problemet er: de som eier tomten,har arvet den av sin far. Faren deres plantet en gang i tiden disse trærene på eiendommen. Tomten har vært ute for salg, men pga tomteprisen ((sinnsykt høy for de fleste av oss) kontra tomtens størrelse (ganske liten i forhold til prisforlangende) ble den ikke solgt. Eierene av tomten er av den eldre garde, og sier at de ikke er villig til å fjerne noen av trærene, fordi " far hadde da snudd seg i graven (!!!!! ) Kjære dere: Er det noen av dere der ute,som kan hjelpe til med råd om dette???? Hva kan vi gjøre for å få fjernet noen av disse trærene uten å skape stor furore og likevel beholde et OK naboskap ( med en ikke-eksisterende nabo!!)??? Jeg vet at det et sted i loven sier noed slikt som at man har plikt til å vedlikeholde eiendommer så man ikke er til sjenanse for omkringliggende eiendommer etc... men er usikker på hvordan man bruker et slikt argument etc... Hadde håpet man slipper unna advokater etc... det er så dyrt?! Alternativt: Er det mulig å håpe på noen skikkelige stormkast som treffer "akkurat de rette trærene"??? På forhånd takk for gode tips?!! ← Skulle tro jeg hadde skrevet dette innlegget selv. Har nabo med akkurat samme beskrivelsene helt ned til snu seg i grava. I tillegg brukte den som eier nabotomta vår : De trærne har jo symbolsk verdi da det var.....bla bla den eller hvem i pokker som bryr seg om hvem som har plantet noen alt for lite pene grantrærne. Dem står dessuten så tett at dem er halvdød på sidene som står mot neste tre. Skulle også håpe stormen tok dem, men samtidig ikke for da vill dem falle på verandan min. Vi har i det siste 8 årene vært helt uten ettermidagssol pga disse dumme buskene. Dem står akkurat på eiendomskillet og kan i teorien kreves hugget. I tillegg er dem plantet etter at det huset vi bor i ble bygget og det er noe greier i loven om dette med før og etter bebyggelse. Har ikke satt meg så mye inn i dette, men nå til sommeren er det over. Om eieren av nabotomten vil fjærne de hæ.... buskene så kommer jeg til å gå til politiet/kommunen med saken og kreve dem fjernet. Bort skal dem i alle fall. Nå vil jeg også ha sol til ettermiddagskaffen. Lykke til og fortell gjerne hva du finner ut og hvordan det går. Ps. Har hørt at noen kobberspiker i stammen vil ta knekken på buskene. Dem vil rottne innenfra og ut. Endret 23. februar 2006 av Shea
abelille Skrevet 23. februar 2006 #6 Skrevet 23. februar 2006 Et tre kan være dobbelt så høyt som avstanden til nabogrensen, men det er nok ikke det som er problemet her. Istedet for å kreve trærne fjernet, kan du kanskje høre om dere kan få beskjære dem litt. Det høres ikke fullt så brutalt ut når du bare vil fjerne litt på toppene som når du vil ha bort hele treet. Dersom det kun er utsikten som er problemet, tror jeg det skal godt gjøres å få medhold noe sted. Dersom trærne derimot er til fare for deres hus/eiendom, f.eks. ved storm eller brann, tror jeg det er lettere å få medhold. Dersom naboen eller arvinger av han finner på å bygge et hus på tomta, vil jeg tro at det vil bli til mer sjenanse og hindre utsikt enn trærne gjør?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #7 Skrevet 23. februar 2006 Istedet for å kreve trærne fjernet, kan du kanskje høre om dere kan få beskjære dem litt. Det høres ikke fullt så brutalt ut når du bare vil fjerne litt på toppene som når du vil ha bort hele treet. ← Dette høres ut som et godt forslag. Affeksjonsverdien er tydeligvis høy når det gjelder disse trærne (men kan spørre seg hva de tror skjer med trærne når tomten om sider blir solgt...), men en beskjæring vil både gi dere utsikt og arvingene ro i sjelen om at de ikke har snudd han far i grava.
Shea Skrevet 23. februar 2006 #8 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Et tre kan være dobbelt så høyt som avstanden til nabogrensen, men det er nok ikke det som er problemet her. Da vil det si at i mitt tilflelle kan buskene bli 0,5meter høye. Istedet for å kreve trærne fjernet, kan du kanskje høre om dere kan få beskjære dem litt. Det høres ikke fullt så brutalt ut når du bare vil fjerne litt på toppene som når du vil ha bort hele treet. Beskjæring av trærne kan bli vanskelig når dem er ca 8m-10m høye Dersom det kun er utsikten som er problemet, tror jeg det skal godt gjøres å få medhold noe sted. Dersom trærne derimot er til fare for deres hus/eiendom, f.eks. ved storm eller brann, tror jeg det er lettere å få medhold. Når det gjelder utsikt så er det i huspapirene godkjent fra kommunen når huset var bygget lagt inn utsikt bla bla osv spesifisert i godkjenningen. Busker skygger nå både for utsikt og sol. Det er presedens på slike saker og busker har blitt fjernet v slike grunner. Dem står også så nert og pga høyden på buskene vil dem utgjøre fare om stormen tar dem min vei. Dersom naboen eller arvinger av han finner på å bygge et hus på tomta, vil jeg tro at det vil bli til mer sjenanse og hindre utsikt enn trærne gjør? Nei det vil det ikke da det alledrede står hus på tomten og om det skulle bygges nytt vil gjeldene lover og regler i forhold til høyde på mønet avstand o.l gjelde og da vil det uansett bli bedre enn buskene.← Endret 23. februar 2006 av Shea
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #9 Skrevet 23. februar 2006 Shea, nå var vel det svaret fra Abelille til trådstarter og ikke til deg?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #10 Skrevet 23. februar 2006 Meld deg inn i Det Norske Hageselskapet, de har egen advokat for medlemmene. Men jeg vil tro at h*n jobber mest for dem som vil verne trær som naboer vil bli kvitt. Men en advokat er jo nøytral i enhver sak vedkommende tar på seg.
Hu i Svingen Skrevet 24. februar 2006 #11 Skrevet 24. februar 2006 Hekk/ trær på grensen mellom eiendommer kan være max. 2 meter. Deretter øker tillatt høyde, slik at treet kan være 3 ganger så høyt som avstanden til grensen. Altså tre meter unna = 9 meter, 5 meter unna = 15 meter osv. Trær kan dessuten kreves bevart hvis de har betydning for områdets særpreg, men det skal en del til å få gjennom en slik sak. Du kan søke opp granneloven i lovverket for mer info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå