Gå til innhold

Redd for barnevernet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hørt så mange skrekk historier om barnevernet at jeg har blitt livredd for å miste ungene mine.  Overlat florerer det av mennesker som Sier de har blitt fratatt sine barn nesten uten grunn. Jeg snakket med en bekjent her om dagen, hun hadde blitt meldt til barnevernet fordi ungen ikke ville åpne munnen hos tannlegen ! I alle dager. Har selv et barn som er redd tannlegen. Nå tør jeg nesten ikke dra dit med hun fordi jeg er redd for at de skal mistenke oss for noe grunnet at hun ikke er velvillig i tannlegestolen.  Har noen her erfaringer med barnevernet og har opplevd å bli plaget uten særlig grunn?   Vi har aldri hatt kontakt med barnevernet selv.  Har inntrykk av at man blir under barnevernets klør for ingenting ! 

Anonymkode: de570...230

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er irrasjonelt engstelig for barnevernet, hvorfor oppsøker du skrekkhistorier? 

Tannleger har ikke lov å melde bekymring utenfor lovkrav, og barn som ikke vil gape hos tannlegen er definitivt ikke noe som lovlig utløser meldeplikt. 

Anonymkode: f5d82...c32

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du hører bare en side av saken, barnevernet har taushetsplikt. Ingen foreldre liker å si høyt at de er dårlige foreldre.

Anonymkode: f0d88...dae

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys. Folk legger ikke frem den fulle sannheten til bekjente. Mulig hun var fratatt barnet, men det var i så tilfelle ikke på bakgrunn av en isolert enkelthendelse der barnet ikke ville åpne munnen hos tannlegen.

Omsorgsoverdragelse kommer som følge av en helhetsvurdering av foreldres omsorgsevne (evt enkelthendelser av alvorlig kriminell art).

Vi vanlige foreldre har ingen grunn til å gå rundt å frykte barnevernet. Ikke har de ressurser til å bruke på småsaker heller. Om du gjør en feilvurdering og i verste fall blir meldt vil du kanskje få oppfølging og kanskje hjelp til å håndtere barnet, men omsorgsovertakelse er siste utvei.

Det finnes faktisk foreldre som både ruser seg og det som verre er i påsyn av barna sine uten å få spesielt store konsekvenser fra bv - det er bare trist!

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det florerer ikke historier om foreldre som blir fratatt barna sine. Du fremstiller det som om Bv tar barn uten noen som helst begrunnelse og årsak. Det er nok ikke sånn. Det er ofte veldig graverende saker som gjør at barn hentes ut av hjemmet sitt. Du må slutte tro på røverhistorier.

Jeg har aldri hørt noen av mine venner, familie eller kollegaer gå rundt og være redd for BV. Normale oppegående folk går ikke rundt med sånne krise tanker

Anonymkode: ac1f2...00c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått samme inntrykket som deg ts. Spesielt etter jeg har lest historiene som kommer fram her på KG. 

Prøver å ta det med en klype salt, da disse foreldrene ofte ikke ser selv hva de gjør galt.

Jeg kjenner kun til en barnevernsak. Det var helt åpenlyst for alle at denne moren ikke var i stand til å ta vare på barna sine. Det tok 7 år før denne klin galne moren ble fratatt omsorgen for barna sine. Hun har mishandlet barna psykisk, men også fysisk over flere år. Barna er ødelagt. Trist sak. 

 

Anonymkode: e1400...858

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper det å tenke på at barnevernet er til for barns beste? Endel foreldre egner seg ikke som foreldre, og barnevernet hjelper veldig mange barn. Jeg hadde absolutt ikke vært bekymret - har hørt om endel som er meldt til barnevernet, har hatt kontakt med barnevernet, ol. Alle er møtt med et profesjonelt og rasjonelt barnevern - der det ikke er noe grunnlag for tiltak så avslutter barnevernet saken. Er det behov for oppfølging og veiledning så har barnevernet ressurser og tiltak. Kun i helt få tilfeller overtar barnevernet omsorgen. 

Anonymkode: 16e7d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nå har jeg hørt så mange skrekk historier om barnevernet at jeg har blitt livredd for å miste ungene mine.  Overlat florerer det av mennesker som Sier de har blitt fratatt sine barn nesten uten grunn. Jeg snakket med en bekjent her om dagen, hun hadde blitt meldt til barnevernet fordi ungen ikke ville åpne munnen hos tannlegen ! I alle dager. Har selv et barn som er redd tannlegen. Nå tør jeg nesten ikke dra dit med hun fordi jeg er redd for at de skal mistenke oss for noe grunnet at hun ikke er velvillig i tannlegestolen.  Har noen her erfaringer med barnevernet og har opplevd å bli plaget uten særlig grunn?   Vi har aldri hatt kontakt med barnevernet selv.  Har inntrykk av at man blir under barnevernets klør for ingenting ! 

Anonymkode: de570...230

1 - Det er alltid flere sider av en sak. Foreldre som har blitt fratatt ungene sine er IKKE uten grunn, og absolutt ikke fordi barnet ikke åpner munnen hos tannlegen. Men de går jo ikke på Internett og forteller sannheten. De forteller SIN sannhet - gjerne med store modifikasjoner. 

2 - Tannleger, helsestasjon, skole  barnehage etc har ganske strenger føringer i lovverket hva de kan og skal melde fra om. De kan ikke melde fra til barnevernet bare fordi et barn er redd/skeptisk til tannlege/tannpleier. 

3 - Stiller man ikke til tannlege/helsestasjon etc så har de grunnlag for å melde fra bekymring. 

4 - Nesten 52.400 bekymringsmeldinger ble levert til barnevernet i 2023. Av disse ble rundt 40% henlagt. 14.000 av meldingene ble lagt vekk, da det allerede var pågående undersøkelser eller tiltak knyttet til de innmeldte.  Av alle sakene som barnevernet sjekker årlig - er det under 1000 saker som ender med omsorgsovertakelse. Det er under 2%. 

5 - Alle de som opplever positive sider med barnevernet sitter ikke på anonyme forum eller Facebook etc og forteller om deres saker. De sier ingenting. Så overfloden av hva man leser er de negative sakene - det gjelder alle temaer i samfunnet. Ikke bare barnevern. 

6 - Din irrasjonelle frykt for barnevernet - er akkurat det den er. Irrasjonell og har ingen reel grobunn i realiteten. Det er noe du må jobbe med deg selv på. Barnevernet er der for å verne barna i de sakene der det er behov. Og det er utelukkende en bra ting. 

 

Anonymkode: 81659...97e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beit tannlegen i fingre når jeg var liten...ikke noe bv der

Husk at en sak har alltid to sider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg svikter barna mine så grovt at de blir skadet av å bo med meg håper jeg at noen melder det til barnevernet. Barnas beste kommer først. 

Anonymkode: a7893...5cc

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om jeg svikter barna mine så grovt at de blir skadet av å bo med meg håper jeg at noen melder det til barnevernet. Barnas beste kommer først. 

Anonymkode: a7893...5cc

De fleste tenker nok som deg, men har dessverre ikke selvinnsikten som skal til for å se når de skader barna sine og ikke.  

Anonymkode: b3b14...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et barn som nektet å åpne munnen hos tannlegen, og det kom av at jeg var veldig utrygg på voksne mennesker, særlig menn. Det burde absolutt være barnevern involvert i min oppvekst, og jeg tror akkurat dette med å ikke åpne munnen kan være et signal på omsorgssvikt som tannleger skal legge merke til. Det er ofte tannlegen som først ser tegn til omsorgssvikt, dårlig tannhelse og andre tegn kan være symptomer. 

Når det er sagt, hvis du selv er redd for barnevernet uten noen som helst grunn til det, har du en form for angst du burde jobbe med.

Anonymkode: 209d6...c4e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg hørt så mange skrekk historier om barnevernet at jeg har blitt livredd for å miste ungene mine.  Overlat florerer det av mennesker som Sier de har blitt fratatt sine barn nesten uten grunn. Jeg snakket med en bekjent her om dagen, hun hadde blitt meldt til barnevernet fordi ungen ikke ville åpne munnen hos tannlegen ! I alle dager. Har selv et barn som er redd tannlegen. Nå tør jeg nesten ikke dra dit med hun fordi jeg er redd for at de skal mistenke oss for noe grunnet at hun ikke er velvillig i tannlegestolen.  Har noen her erfaringer med barnevernet og har opplevd å bli plaget uten særlig grunn?   Vi har aldri hatt kontakt med barnevernet selv.  Har inntrykk av at man blir under barnevernets klør for ingenting ! 

Anonymkode: de570...230

På en måte skjønner jeg deg. For barnevernet har mye makt, og gjør stadig grove feil. De siste årene har vi som nasjon blitt dømt så ofte for menneskerettighetsbrudd ag det er flaut. De som følger med vet også at antallet omsorgsovertakelser og bekymringsmeldinger øker, og dette til tross for at fødselstallene stuper. Vil gå så langt som å påstå at Norge ikke lenger kan sies å være ett tillitsbasert samfunn. Og for alle barna som dør under forkledning av beskyttelse av barnevernet. De blir flyttet fra fosterhjem til institusjon og dør på gaten. Samtidig er jeg enig i at selvinnsikten hos foreldre er lav. Når ungdommer blir spurt direkte om de er blitt utsatt for vold av foreldre, svare 20% ja. Men når foreldre blir spurt om de utsetter barna for vold, da er det plutselig nede i fem prosent. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg hørt så mange skrekk historier om barnevernet at jeg har blitt livredd for å miste ungene mine.  Overlat florerer det av mennesker som Sier de har blitt fratatt sine barn nesten uten grunn. Jeg snakket med en bekjent her om dagen, hun hadde blitt meldt til barnevernet fordi ungen ikke ville åpne munnen hos tannlegen ! I alle dager. Har selv et barn som er redd tannlegen. Nå tør jeg nesten ikke dra dit med hun fordi jeg er redd for at de skal mistenke oss for noe grunnet at hun ikke er velvillig i tannlegestolen.  Har noen her erfaringer med barnevernet og har opplevd å bli plaget uten særlig grunn?   Vi har aldri hatt kontakt med barnevernet selv.  Har inntrykk av at man blir under barnevernets klør for ingenting ! 

Anonymkode: de570...230

Du kan jo bli meldt for alt mulig idag, så skjønner at du er redd. Uhyggelig tid. 

Anonymkode: 20041...881

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg hørt så mange skrekk historier om barnevernet at jeg har blitt livredd for å miste ungene mine.  Overlat florerer det av mennesker som Sier de har blitt fratatt sine barn nesten uten grunn. Jeg snakket med en bekjent her om dagen, hun hadde blitt meldt til barnevernet fordi ungen ikke ville åpne munnen hos tannlegen ! I alle dager. Har selv et barn som er redd tannlegen. Nå tør jeg nesten ikke dra dit med hun fordi jeg er redd for at de skal mistenke oss for noe grunnet at hun ikke er velvillig i tannlegestolen.  Har noen her erfaringer med barnevernet og har opplevd å bli plaget uten særlig grunn?   Vi har aldri hatt kontakt med barnevernet selv.  Har inntrykk av at man blir under barnevernets klør for ingenting ! 

Anonymkode: de570...230

de skrekk historiene er gjerne folk som ikke har pelling og ikke har pelling på at de ikke kanskje gir bedre omsorg enn de gjør og klarer ikke og se dette.

barnevernet griper heller for sjelden inn og mange barn opplever misbruk, vold og grov omsorgsvikt uten at bv reagerer i hele tatt, så vi trenger et bedre bv som reagerer fortere.

jeg var under barnevernet i nesten 11 år og min opplevelse var veldig positiv

Anonymkode: 316a9...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1 - Det er alltid flere sider av en sak. Foreldre som har blitt fratatt ungene sine er IKKE uten grunn, og absolutt ikke fordi barnet ikke åpner munnen hos tannlegen. Men de går jo ikke på Internett og forteller sannheten. De forteller SIN sannhet - gjerne med store modifikasjoner. 

2 - Tannleger, helsestasjon, skole  barnehage etc har ganske strenger føringer i lovverket hva de kan og skal melde fra om. De kan ikke melde fra til barnevernet bare fordi et barn er redd/skeptisk til tannlege/tannpleier. 

3 - Stiller man ikke til tannlege/helsestasjon etc så har de grunnlag for å melde fra bekymring. 

4 - Nesten 52.400 bekymringsmeldinger ble levert til barnevernet i 2023. Av disse ble rundt 40% henlagt. 14.000 av meldingene ble lagt vekk, da det allerede var pågående undersøkelser eller tiltak knyttet til de innmeldte.  Av alle sakene som barnevernet sjekker årlig - er det under 1000 saker som ender med omsorgsovertakelse. Det er under 2%. 

5 - Alle de som opplever positive sider med barnevernet sitter ikke på anonyme forum eller Facebook etc og forteller om deres saker. De sier ingenting. Så overfloden av hva man leser er de negative sakene - det gjelder alle temaer i samfunnet. Ikke bare barnevern. 

6 - Din irrasjonelle frykt for barnevernet - er akkurat det den er. Irrasjonell og har ingen reel grobunn i realiteten. Det er noe du må jobbe med deg selv på. Barnevernet er der for å verne barna i de sakene der det er behov. Og det er utelukkende en bra ting. 

 

Anonymkode: 81659...97e

Hvor mange barn går over i omsorgsovertakelse hvert år ca.? 

Anonymkode: 87dc2...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor mange barn går over i omsorgsovertakelse hvert år ca.? 

Anonymkode: 87dc2...036

Det står i punkt 4. Ca 1000 barn per år. 

Og antallet barn som går over i omsorgsovertakelse er synkende og tallet er gått ned med over 40% siden 2017. 

52% av barna som blir akuttplassert vekk fra foreldre, flytter hjem igjen innen vedtaket om akuttplassering går ut. 24% av barna blir værende bortplassert hos fosterfamilie, annen biologisk familie etc. 

De resterende 24% består av barn som blir i ulike tiltak for omsorgsfordeling/plassering frivillig med foreldres samtykke og ønske. 

Så av de ca 1000 (tallet er synkende de siste årene) barna i året barnevernet på en eller annen måte overtar omsorgen for, flytter over halvparten hjem igjen. 

Anonymkode: 81659...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt utrustede foreldre trenger ikke være redd for omsorgsovertakelse. 
De barna man er bekymret for, kommer fra ressurssvake forhold på flere plan. Dette er gjerne en kombinasjon av kognitive utfordringer hos foreldrene (lett PU, autisme eller andre nevroutviklingsforstyrrelser), rusmisbruk, alvorlige psykiske lidelser, manglende boevne og uegnede boforhold. 
 

Anonymkode: 8923c...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har jeg hørt så mange skrekk historier om barnevernet at jeg har blitt livredd for å miste ungene mine.  Overlat florerer det av mennesker som Sier de har blitt fratatt sine barn nesten uten grunn. Jeg snakket med en bekjent her om dagen, hun hadde blitt meldt til barnevernet fordi ungen ikke ville åpne munnen hos tannlegen ! I alle dager. Har selv et barn som er redd tannlegen. Nå tør jeg nesten ikke dra dit med hun fordi jeg er redd for at de skal mistenke oss for noe grunnet at hun ikke er velvillig i tannlegestolen.  Har noen her erfaringer med barnevernet og har opplevd å bli plaget uten særlig grunn?   Vi har aldri hatt kontakt med barnevernet selv.  Har inntrykk av at man blir under barnevernets klør for ingenting ! 

Anonymkode: de570...230

Må du slutte å tulle og slutte å Teo på oppspinn

Anonymkode: cf1bf...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 timer siden):

På en måte skjønner jeg deg. For barnevernet har mye makt, og gjør stadig grove feil. De siste årene har vi som nasjon blitt dømt så ofte for menneskerettighetsbrudd ag det er flaut. De som følger med vet også at antallet omsorgsovertakelser og bekymringsmeldinger øker, og dette til tross for at fødselstallene stuper. Vil gå så langt som å påstå at Norge ikke lenger kan sies å være ett tillitsbasert samfunn. Og for alle barna som dør under forkledning av beskyttelse av barnevernet. De blir flyttet fra fosterhjem til institusjon og dør på gaten. Samtidig er jeg enig i at selvinnsikten hos foreldre er lav. Når ungdommer blir spurt direkte om de er blitt utsatt for vold av foreldre, svare 20% ja. Men når foreldre blir spurt om de utsetter barna for vold, da er det plutselig nede i fem prosent. 

Eh vi blir dømt på for lite samvær ! 

Anonymkode: cf1bf...866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...