Gå til innhold

Hvor mange sykefravær er normalt når man jobber 100%


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en god håndfull kroniske tilstander men har sykefravær mellom 0-4 dager i året.

I mine øyne er det hinsides at noen er såpass syke hver eneste måned at de må ringe seg syke. Da er terskelen lav, altfor lav. 

Føler de fleste sjeldent har mer enn la oss si 0-10 max egenmeldinger hvert år. Så i utgangspunktet er jeg helt for at man kan kutte i egenmeldingsdager, også kan heller de som da kanskje havner mellom to stoler ifht har brukt mye egenmeldinger knyttet opp til kronisk sykdom få en form for legeerklæring som gjør at de enten har tilgang på flere eller evt sykemelding. 

Slik som løsningen er nå fremstår det helt merkelig at man har kjempet for å ha rett på et antall egenmeldinger som de absolutt færreste faktisk er i nærheten av å bruke eller ha bruk for. For noen er dette definitivt dager de tenker de har rett på enten de er syke eller friske, året begynner å nærme seg slutten å plutselig er det et par stykker på arbeidsplassen som kjører egenmeldinger flere ganger i mnd... 

 

Anonymkode: 9fb19...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mange ganger i mnd er det akseptabelt å være syk dersom man jobber fulltid? Er det mye å være syk 1 gang én måned, og neste mnd 3 dager, måneden etter det én dag. Skjønner dere greia? Hva er innenfor normalen?

Anonymkode: d2e62...f89

«Normalen» er en veldig stor gruppe mennesker. Noen har endometriose, og trenger kanskje sykedager hver eneste måned. Noen har leddgikt, og er mye borte på vinteren men friske på sommeren. Mange har andre sykdommer. Og veldig få sykdommer synes utenpå.

Hvorfor spør du, ts? Synes du noen rundt deg har lite arbeidsmoral?

Anonymkode: 5daab...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i måneden er mye, men jeg har vært mye borte fra jobb nå denne høsten. Først syke barn så har jeg vært skikkelig syk selv.  Tror jeg har vært borte 2,5 uke denne høsten og det er mye. Bortsett fra det har jeg vel vært borte fra jobb 2 dager med egenmelding i 2024. 

Anonymkode: 58dd1...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker som så at det er rart at det skal være uakseptabelt å være syk mer enn så og så mye, så lenge man er innenfor det som står man kan ha i egenmeldingsdager. Hva skal man gjøre da selv om det skulle være uakseptabelt i enkeltes øyne? Jeg har immunsvikt og kan i alle fall ikke bare trykke på en knapp og bli frisk. Hadde jeg kunnet det så hadde jeg gjort det for lenge siden. Men dessverre har jeg nå denne medfødte slitsomme sykdommen og det er vel bedre for staten at jeg klarer å stå i en 100% jobb og skatte, men være borte 10% av tiden (jeg har mye enkeltdager) grunnet diverse infeksjoner, enn at jeg får uføretrygd? 

Anonymkode: 2be9f...8b2

Det kommer an på hvilken jobb man har. I noen jobber er det samme mengde arbeid som skal gjøres uansett hvor mange ansatte som er på jobb og hvis man da er syk så mye så går det ut over de andre ansatte som selv blir veldig slitne av å måtte ta over det arbeidet. Så tja, i enkelte sammenhenger er det bedre for noen at du er på uføretrygd, med mindre du får en jobb der dette ikke har så mye å si.

Anonymkode: 0c662...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye? 1 gang per mnd, la oss si det. Det er jo ikke mye? Man kan jo ikke noe for at man blir syk. Jeg syns det er mye dersom man er syk mer enn 3 dager hver eneste mnd. Men en dag her og der må gå an

Anonymkode: d2e62...f89

Det er mye om man sammenligner med andre. De aller fleste er syke 0-5 dager pr. år. 

Hva som er akseptabelt avhenger selvsagt også hvilke konsekvenser det får for kollegene. Må kollegene jobbe for deg, vil de bli irritert om du har lav terskel for å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk hver måned? Det er ekstremt ofte.

kanskje noen ganger i året når man har barn. Kanskje 1-2 ganger per år, men så kan det gå 5-6 år til neste gang. 

Anonymkode: 23fb9...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange ganger i mnd??? Du er helt på viddene, flere ganger i mnd er aldri greit. En til to ganger i året er grei, tre ganger kan skje, alt over er høyt fravær.

 

Anonymkode: 2ef72...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen vil jo variere fra individ til individ. Noen har små barn i barnehage og får alt som går, noen har jernhelse og blir aldri syke. Noen går på jobb med lungebetennelse, noen er hjemme fordi de har en dårlig dag. Det er med andre ord helt normalt å være syk en uke den ene måneden og så være frisk resten av året. Og det er normalt å være sykt noen dager nå og noen dager da. Det er normalt å bli langtidssykemeldt pga kronisk sykdom eller kreft. Osv, osv. Det som ikke er normalt er å spekulere i hvor mye sykefravær man kan ha, «bruke opp» egenmeldingsdagene hvert eneste år fordi det er en rett man har, eller tendere til å være syk på fredager eller mandager når det er meldt fint vær  

Jeg var omtrent aldri syk pre korona, nå har jeg vært sengeliggende med feber to ganger i år. Vanvittig frustrerende. Tidligere jobbet jeg er sted hvor vi bare var to som kunne isolere oss fra hverandre, da hendte det jeg var syk på jobb. Nå er vi flere og jeg må holde meg hjemme for å ikke smitte andre også. Å gå på jobb når man er syk og smittsom et utrolig egoistisk, og omtrent like kjipt som å fake syk når man ikke er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye? 1 gang per mnd, la oss si det. Det er jo ikke mye? Man kan jo ikke noe for at man blir syk. Jeg syns det er mye dersom man er syk mer enn 3 dager hver eneste mnd. Men en dag her og der må gå an

Anonymkode: d2e62...f89

Å ha sykefravær hver mnd er enormt mye samme hvordan du vrir og vender på det. Jeg hadde satt spørsmålstegn om hvor "syk" en medarbeider som var så mye borte egentlig er.

Anonymkode: 2ef72...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer an på jobben, helsa man har, og livssituasjon forøvrig. Jobber man i helse og omsorgssektoren, fysisk krevende arbeid e.l bør terskelen være lavere enn de som kan sitte på hjemmekontor slik som jeg. Barn gir også mer risiko for smitte f.eks., og har man helseplager så kan man fort bli mer borte fra jobb.

Jeg har jobbet 2 år på kontor nå, og ikke vært sykemeldt, velsignet med godt immunforsvar og, bank i bordet...

Anonymkode: a4c9b...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man så på hva man mente var "normalt" sykefravær (i form av "enkel" sykdom som ikke krever legehjelp) da man laget den første egenmeldings-ordningen. 

Da denne ble laget for noen "Inkluderende arbeidsliv" bedrifter for en god del år tilbake, så var det slik at man kunne ha inntil 4 fravær på en  (rullerende) 12 mnd periode. Og hvert fravær kunne være inntil 3 dager. (Omtalt som en "3-dagers")

I de aller fleste tilfeller der noen er forkjølet eller har omgangssyke eller tilsvarende, så holder det med 3 dager hjemme. Og for de aller fleste, så skjer ikke dette oftere enn 4 ganger i løpet av 12 mnd. 

Om man da var syk 1 dag en måned, og 3 dager neste måned, så hadde man kun igjen 2 slike "3-dagers" fraværsmuligheter til de neste 10 månedene. 

Ut over dette måtte man til lege og få sykmelding om man ble mer syk. 

Nå var de reglene litt rigide, og jeg er glad det er åpnet for at det er mulig å kunne være syk mer enn 3 dager av gangen uten å måtte til lege. Og at det sees på total fraværsmengde og ikke er sånn at man "bruker opp" retten til egenmelding om man er syk 4 separate dager på et par måneder. (Og ikke minst at det ikke lenger er så lett å bare bli hjemme i 3 dager selv om man bare trengte 1 fordi man uansett har tatt en "3-dagers". ) 

Men, altså, "normalt" i mine øyne er da 12 dager syk i året, fordelt på 4 fravær. 
(Men så kommer det selvfølgelig an på yrke, immunforsvar og smittesituasjon for den enkelte.) 

Er du hyppig syk, bør du for din egen del vurdere å gå til legen og få dokumentert sykdommen noen av gangene.

Anonymkode: 193ea...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...