Gå til innhold

Hvor mange sykefravær er normalt når man jobber 100%


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange ganger i mnd er det akseptabelt å være syk dersom man jobber fulltid? Er det mye å være syk 1 gang én måned, og neste mnd 3 dager, måneden etter det én dag. Skjønner dere greia? Hva er innenfor normalen?

Anonymkode: d2e62...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalen er stor. 1-2 sykefravær i året er relativt vanlig. 

Akseptabelt er å være syk når man er for syk til å gjøre jobben sin, og å gå på jobb når man ikke er det. 

Anonymkode: 58a61...118

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det er rart at det skal være uakseptabelt å være syk mer enn så og så mye, så lenge man er innenfor det som står man kan ha i egenmeldingsdager. Hva skal man gjøre da selv om det skulle være uakseptabelt i enkeltes øyne? Jeg har immunsvikt og kan i alle fall ikke bare trykke på en knapp og bli frisk. Hadde jeg kunnet det så hadde jeg gjort det for lenge siden. Men dessverre har jeg nå denne medfødte slitsomme sykdommen og det er vel bedre for staten at jeg klarer å stå i en 100% jobb og skatte, men være borte 10% av tiden (jeg har mye enkeltdager) grunnet diverse infeksjoner, enn at jeg får uføretrygd? 

Anonymkode: 2be9f...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye med en gang per måned. Jeg skjønner sykefraværet blir høyere ved jobber hvor man er utsatt for mye smitte eller må unngå smitte videre. I andre jobber bør man klare seg med sykefravær et par ganger i året med mindre man har underliggende sykdommer som gjør deg oftere syk.

Anonymkode: 0dd1e...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mange ganger i mnd er det akseptabelt å være syk dersom man jobber fulltid? Er det mye å være syk 1 gang én måned, og neste mnd 3 dager, måneden etter det én dag. Skjønner dere greia? Hva er innenfor normalen?

Anonymkode: d2e62...f89

I måned? Det er vel normalt å være for syk til å fra på jobb 0-4 ganger per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo helt an på. Jeg var aldri syk før jeg fikk barn. Nå er vi syke hele tiden 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykemeldt fra jobb tre ganger på 20 år. Har kanskje brukt egenmelding 10 ganger på samme periode. 

Om du blir syk av jobben din, bør du bytte jobb. 

Jo lenger du blir i en jobb med høyt fravær, jo vanskeligere blir det å finne en ny jobb. Referansene gjennomsyrer gjerne av at du har hatt mye fravær. Bedre å bytte raskt. 

Anonymkode: 5531a...78c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har 26%

Anonymkode: 64997...7d5

Det er jo langt over normalt. 😳

Anonymkode: 5531a...78c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (6 minutter siden):

Det er mye å ha sykefravær hver måned.

Mye? 1 gang per mnd, la oss si det. Det er jo ikke mye? Man kan jo ikke noe for at man blir syk. Jeg syns det er mye dersom man er syk mer enn 3 dager hver eneste mnd. Men en dag her og der må gå an

Anonymkode: d2e62...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 7 egenmeldingsdager hittil i år. 
 

Men!! 
Har også lagt merke til stor forskjell da vi byttet fra cellekontorer til åpent kontorlandskap på flere titalls ansatte. Smitten er betraktelig større nå, og synes at det har gitt utslag i sykefraværet. 

Anonymkode: 61df9...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye? 1 gang per mnd, la oss si det. Det er jo ikke mye? Man kan jo ikke noe for at man blir syk. Jeg syns det er mye dersom man er syk mer enn 3 dager hver eneste mnd. Men en dag her og der må gå an

Anonymkode: d2e62...f89

Det kommer helt an på hva din definisjon av syk er.

Er du så syk at du må være borte fra jobb hver måned anbefaler jeg deg heller et legebesøk. 

 

Jeg har i snitt 4 dager pr år. Dette med to kroniske sykdommer.

Anonymkode: 97a5c...fbf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye med fravær hver måned. Særlig med mindre det er åpenbare grunner til fraværet, som kronisk sykdom, små barn første året i bhg, eller annet. 

Anonymkode: b4e7d...6fa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er «aldri» syke. Er heldige og har god helse. Mest sannsynlig ikke barn i barnehage/barneskole. 

Noen er mye syke. Blir lett smittet, er uheldig, eller kanskje har de en kronisk sykdom. 

Noen misbruker egenmelding / sykemelding og legger seg ned ved det minste ubehag, eller lyver om sykdom.

Anonymkode: fa6de...a91

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær hver eneste måned uten at man har kronisk sykdom, barn eller jobber et sted med mye smitte, er mye.

Anonymkode: 7cb61...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

0 til 2 egenmelding i året er gjennomsnittet på de 50 som jobber hos oss.

enkelte har noen «sykt barn» dager i tillegg.

 

Tror at mye egenmeldinger ofte henger sammen med arbeidsmiljøet, er dette dårlig tipper jeg at terskelen synker for egenmelding. 

Anonymkode: 94d1e...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det kommer helt an på hva din definisjon av syk er.

Er du så syk at du må være borte fra jobb hver måned anbefaler jeg deg heller et legebesøk. 

 

Jeg har i snitt 4 dager pr år. Dette med to kroniske sykdommer.

Anonymkode: 97a5c...fbf

Det er ikke alle sykdommer som kan behandles, uansett hvor mye man går til legen.. Det er ganske stor forskjell på alvorlighetsgrad av sykdommer. Det er forståelig at man ikke har mye fravær av to kroniske sykdommer hvis man f.eks har lett middallergi og anstrengelsesastma for eksempel. 

Anonymkode: 2be9f...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen her er dynamisk, og akseptet for å være syk øker fra år til år. Det kommer til å gå til helvete. Instramminger vil komme, da folk skamløst har utnyttet dette over tid.

Og det er velkomment.

Anonymkode: 865d1...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...