Gå til innhold

Nå er det lov å inndra råkjørere sine biler av "allmennpreventive hensyn" - yay or nay?

AnonymBruker

Er du for å inndra råkjørere sine biler som straff?  

60 stemmer

1. 1. Ja eller nei?

• Ja ✔️
      56
    • Nei ✖️
      3
    • Vet ikke❓️
      1

Anbefalte innlegg

Fin NRK artikkel om en hårreisende sak:

https://www.nrk.no/buskerud/hoyesterett-godkjenner-inndraging-av-bil-etter-kappkjoring-1.17036041

I grove tilfeller som dette, der råkjørere både stenger veier, utsetter befolkningen for fare, stikker fra politiet og viser en generell forakt for samfunnet sine regler, kan kjøretøyet inndras etterpå.

Er du for eller imot dette?

Anonymkode: f9187...f14

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

certaincentury skrev (1 minutt siden):

Men mistet ikke vedkommende lappen?

Det hindrer ikke folk å kjøre. Manglende bil kan hjelpe noe mer.

Anonymkode: f669a...e3b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høy tid det skjer i Norge også!

Anonymkode: 54c33...386

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt for.

Jeg kjenner noen som bor i veien der det samlet seg folk for å se kappkjøringen på broa over E18. Den veien er stengt med bom rett nedenfor brua og kun beboere og abonnenter kommer gjennom. Det hadde hopet seg opp med biler fra bommen og langt oppover i veien så det ikke var fremkommelig der.  Da kappløpet var over og de skulle videre forsøkte flere å bryte seg gjennom bommen og det oppstod ganske aggressiv stemning mellom "publikum" og et par beboere som hadde gått opp for å se hva som skjedde. Det endte med at de åpnet bommen og slapp dem igjennom, for situasjonen ble visst veldig ubehagelig. De forsøkte å komme i kontakt med politiet, men de hadde vel mer enn nok med det som skjedde på E18.

Anonymkode: 06b21...9fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet har i mangen år hatt mulighet til beslag av kjøretøy og bruksforbud, når det er helt åpenbart at bruken av kjøretøy blir brukt ulovlig, til kriminelle affærer eller til overhengende fare for andre folk, ved feks gjentatte grove fartsovertredelser , ruskjøring etc..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (8 minutter siden):

Politiet har i mangen år hatt mulighet til beslag av kjøretøy og bruksforbud, når det er helt åpenbart at bruken av kjøretøy blir brukt ulovlig, til kriminelle affærer eller til overhengende fare for andre folk, ved feks gjentatte grove fartsovertredelser , ruskjøring etc..

Beslag er midlertidig. Altså at råkjørerne kan forvente å få tilbake kjøretøyet etterhvert.

Inndra betyr borte for alltid og tipper det gjør betydelig mer vondt. Heiet da dansk politi tok den nye 3 millioner-bilen til en norsk råkjører. Et passende innskudd til statskassen når man utsetter andre for slik fare.  https://www.nrk.no/rogaland/shakhwan-ameen-ble-tatt-i-fartskontroll-i-danmark-_-far-ikke-tilbake-sin-splitter-nye-lamborghini-1.16446941

Anonymkode: 01154...f09

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort yay! Sånne idioter har ingen ting i trafikken å gjøre. 

Anonymkode: 94b8b...db9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt imot, staten får aldri tatt nok fra vanlige folk. Dette er et ran fra staten og noe som kommer til å ende fatalt da det ikke lenger er noen som helst grunn for å stanse. Bare å gi klampen i bånn å prøve å stikke i tilfeller hvor bilen ryker, men det er vel for komplisert for staten og forstå…. Og nei, jeg støtter ikke hasardiøs kjøring eller det å prøve å stikke av, men når man ikke har noe å tape på å prøve å stikke av så vil mange gjøre dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller at de burde komme med en ny lov om at alle fartøy i Norge må begrenses til 160km/t og at det sjekkes i tillegg på EU kontroll. Om det avdekkes at noen har tuklet med det, så bør ikke bare bilen inndras, men også gis høye fengselstraff, minst 10år eller mer.

Utenlandske fartøy må da få en midlertidig gps brikke i bilen som brukes til å kontrollere farten. 

Så gjenstår det Motorsyklistene. De synes jeg må bare kjøre grisete. Vi må ha noen organer tilgjengelig også.

Anonymkode: 34e9c...ba9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes heller at de burde komme med en ny lov om at alle fartøy i Norge må begrenses til 160km/t og at det sjekkes i tillegg på EU kontroll. Om det avdekkes at noen har tuklet med det, så bør ikke bare bilen inndras, men også gis høye fengselstraff, minst 10år eller mer.

Utenlandske fartøy må da få en midlertidig gps brikke i bilen som brukes til å kontrollere farten. 

Så gjenstår det Motorsyklistene. De synes jeg må bare kjøre grisete. Vi må ha noen organer tilgjengelig også.

Anonymkode: 34e9c...ba9

160km/t? Det er da fortsatt idiotisk og meningsløst høy fart. Bilene kunne vært sperret på 110 som er det raskeste det er lov å kjøre her i landet. 

Ellers forbinder jeg "fartøy" mer med båter/skip enn med biler. 🙂 

Anonymkode: ac206...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

160km/t? Det er da fortsatt idiotisk og meningsløst høy fart. Bilene kunne vært sperret på 110 som er det raskeste det er lov å kjøre her i landet. 

Ellers forbinder jeg "fartøy" mer med båter/skip enn med biler. 🙂 

Anonymkode: ac206...492

Hvis man skal til Sverige eller Danmark da?

Enig om "fartøy", trodde et øyeblikk vi snakket om råkjøring på sjøen 😅

Anonymkode: 97b35...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De forsøkte å komme i kontakt med politiet, men de hadde vel mer enn nok med det som skjedde på E18

I 20 år er jeg fôret med "politiet kommer aldri". Forsideartikler om folk som har tyver på identifiserte filmer, eller sperret kriminelle inne i påvente av at lovens lange arm tar affære...som aldri kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på høy tid 🙄 Sånne wannabe-råkjørere har ingenting på norske veier å gjøre 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit for meg. Jeg kjører alltid under førerkortbeslag, så det påvirker ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baratheon skrev (3 timer siden):

Helt greit for meg. Jeg kjører alltid under førerkortbeslag, så det påvirker ikke meg.

Ser den, men "meg"-tankegangen går jo litt lengre enn det. Jeg har ikke lyst til å møte en potensielt beruset, definitiv overconfident BMW idiot i 250 km/t...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ser den, men "meg"-tankegangen går jo litt lengre enn det. Jeg har ikke lyst til å møte en potensielt beruset, definitiv overconfident BMW idiot i 250 km/t...

Nei, definitiv bonus det gitt. Er tidvis noe merkelig grisekjøring på både motorvei og landevei som jeg ferdes jevnlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Fjellmannen skrev (På 24.9.2024 den 13.23):

Totalt imot, staten får aldri tatt nok fra vanlige folk. Dette er et ran fra staten og noe som kommer til å ende fatalt da det ikke lenger er noen som helst grunn for å stanse. Bare å gi klampen i bånn å prøve å stikke i tilfeller hvor bilen ryker, men det er vel for komplisert for staten og forstå…. Og nei, jeg støtter ikke hasardiøs kjøring eller det å prøve å stikke av, men når man ikke har noe å tape på å prøve å stikke av så vil mange gjøre dette!

Helt riktig.. Folk på 18 år i dag har 2017 bmw m5 competition osv med fersk lapp.. Audi rs6, bmw m4, benz c63s amg for å nevne noe. Alle nevnte ovenfor har fra 435hk og opp til 700hk orginalt fra fabrikken MED TUV godkjenning. Lykke til med å holde følge med det i polisen sin ford explorer hybrid.. Eller Benz vito for den del. Og jada, skiltet har dem. Men dem som er ute etter slik kjører ikke med skilt. Ergo, fotoboks, laser og jakt er dødfødt. Dem har ikke sjangs i havet på noen måte mot disse bilene. Dem er borte ut av synet innen 30 sekunder.

Som en mann i midten av 30 åra som har eid et ymse spekter av diverse "råtassbiler" selv så veit jeg hva jeg prater om. Dissen type biler gir seg ikke, er sjåføren det står på. Med en sjåfør som ikke eier grenser er det er farlig våpen.

Til slutt, jeg forguder IKKE dem som kjører som en pels over alt. Dem er alle sammen ei pest og ei plage for alle oss med bensin i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...