AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #1 Skrevet 24. september 2024 Hei! har nesten vært sykemeldt i ett år og min sykemeldingsperiode går ut i slutten på oktober, søkte aap for lenge siden slik at den skal kunne behandles i rett tid før retten til sykepengene opphører.. Jeg hadde en dialog med min veileder idag , hvor jeg sa jeg hadde forstått det sånn at man får utbetalt 66% av den opprinnelig lønnen i aap periode.. hun sa at det ikke stemmer å at det stemmer kun ift dagpenger.. min brutto lønn i mnd er 43.000 kr Hun mente at aap vil bli innvilget mtp min situasjon da jeg er syk og TROR jeg kommer til å være det en god stund fremover.. noen som kan dette? Anonymkode: f3c4f...a24
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #2 Skrevet 24. september 2024 Forklarte hun ikke hva du får når hun sa det ikke stemte? De tar utgangspunkt i det beste av: - inntekt siste år før du ble syk - gjennomsnitt av inntekt de tre siste årene før du ble syk I beregningen så regulerer de tallene til dagens sats. Og inntekt over 6G tas ikke med. Du får da 66% av beregningsgrunnlaget. Hvis du ble sykmeldt i 2023, så er det inntekten du hadde for året 2022 som vil gjelde, evt. snittet for 2020, 2021 og 2022. Anonymkode: a2f14...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #3 Skrevet 24. september 2024 Du må belage deg på en god del lavere inntekt. Lavere skal det bli. Dessverre. Anonymkode: c11c9...112 2
mommyaka Skrevet 24. september 2024 #4 Skrevet 24. september 2024 Du får mye lavere inntekt...og søking et etter at du iallefall har nedsatt 50 prosent arbeidsevne 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #5 Skrevet 24. september 2024 Ok, takk. det er det jeg har belaget meg på( altså å få 66 %) synes det var så rart at hun sa det..spurte henne hvor mye hun mente jeg ville få med aap å da sa hun at jeg ville få ca det samme som nå… hmm skremmende at de som sitter på aap ikke har mer kunnskap egentlig, men det var som sagt ingen bombe fordi jeg har jo belaget meg på dette dersom jeg går over på aap. Anonymkode: f3c4f...a24
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #6 Skrevet 24. september 2024 Her er en AAP-kalkulator for beregning av inntekta du vil få. https://www.nav.no/aap/kalkulator Anonymkode: bd8ff...008
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #7 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, takk. det er det jeg har belaget meg på( altså å få 66 %) synes det var så rart at hun sa det..spurte henne hvor mye hun mente jeg ville få med aap å da sa hun at jeg ville få ca det samme som nå… hmm skremmende at de som sitter på aap ikke har mer kunnskap egentlig, men det var som sagt ingen bombe fordi jeg har jo belaget meg på dette dersom jeg går over på aap. Anonymkode: f3c4f...a24 Veldig rart. Dette burde jo være ganske elementært for de som jobber på NAV. Et tips litt på siden av det du spør om: sjekk om du har noen forsikringer hvor du har rett på utbetaling når du går over på AAP. Sjekk også om du har den slags forsikring gjennom arbeidsgiver. Det dekker ikke helt nedgangen til 66%, men det hjelper litt på når inntekten reduseres. Anonymkode: a2f14...bc8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #8 Skrevet 24. september 2024 Takk for gode råd og svar må jo også nevne at jeg søkte aap i god tid slik at den skal bli ferdigbehandlet til når maksdato på sykepengene går ut.. på nav sine side der jeg bor står det INNTIL 15 ukers behandlingsfrist.. jeg søkte slik at det skal være godt innenfor 15 uker.. hun sa at det kan gå noen uker over de 15 ukene, dvs jeg kan risikere å stå uten inntekt, virker ikke som det var så big deal …. Forstår at man vil få etterbetalt da men synes bare det var en rar ting å si når det står på NAV sine sider at søknaden skal være behandlet innen 15 uker.. Anonymkode: f3c4f...a24
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #9 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Takk for gode råd og svar må jo også nevne at jeg søkte aap i god tid slik at den skal bli ferdigbehandlet til når maksdato på sykepengene går ut.. på nav sine side der jeg bor står det INNTIL 15 ukers behandlingsfrist.. jeg søkte slik at det skal være godt innenfor 15 uker.. hun sa at det kan gå noen uker over de 15 ukene, dvs jeg kan risikere å stå uten inntekt, virker ikke som det var så big deal …. Forstår at man vil få etterbetalt da men synes bare det var en rar ting å si når det står på NAV sine sider at søknaden skal være behandlet innen 15 uker.. Anonymkode: f3c4f...a24 Jeg fikk beskjed av NAV om å søke sosialstønad om jeg ble stående uten inntekt mens de behandlet søknaden om aap. Anonymkode: d60cf...f7e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #10 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg fikk beskjed av NAV om å søke sosialstønad om jeg ble stående uten inntekt mens de behandlet søknaden om aap. Anonymkode: d60cf...f7e Helt latterlig at de ikke klarer å holde seg innenfor fristen som står på nettsidene. 15 uker er over 3 mnd…!! Anonymkode: f3c4f...a24 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #11 Skrevet 24. september 2024 En bekjent av meg ble alvorlig syk og ble anbefalt av nav i dialogmøte å si opp jobben, og søke AAP. Personen søkte, og fikk deretter avslag på AAP. Fikk så beskjed om å søke dagpenger. På dagpengesøknad krysset personen av for sykedager som utgjorde en hel periode på 14. dager. Fikk så avslag på dagpenger. Måtte klage på AAP og fikk beskjed om 16 ukers behandlingstid. Virker som høyre hånda hos nav ikke vet hva den venstre holder på med. Vet ikke hva som har skjedd med nav og om de i det hele tatt hjelper folk, men dette virker helt uholdbart når man er syk. Anonymkode: 567e4...ffb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #12 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ok, takk. det er det jeg har belaget meg på( altså å få 66 %) synes det var så rart at hun sa det..spurte henne hvor mye hun mente jeg ville få med aap å da sa hun at jeg ville få ca det samme som nå… hmm skremmende at de som sitter på aap ikke har mer kunnskap egentlig, men det var som sagt ingen bombe fordi jeg har jo belaget meg på dette dersom jeg går over på aap. Anonymkode: f3c4f...a24 Det er veldig spesielt hvis hun sa at du vil få omtrent det samme som du har nå hvis du har sykepenger. https://www.nav.no/aap#hvor-mye Var hun ny veileder på aap? Hadde sendt henne en melding og bedt henne utdype svaret du fikk av henne i møte om hvor mye du ville få. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for gode råd og svar må jo også nevne at jeg søkte aap i god tid slik at den skal bli ferdigbehandlet til når maksdato på sykepengene går ut.. på nav sine side der jeg bor står det INNTIL 15 ukers behandlingsfrist.. jeg søkte slik at det skal være godt innenfor 15 uker.. hun sa at det kan gå noen uker over de 15 ukene, dvs jeg kan risikere å stå uten inntekt, virker ikke som det var så big deal …. Forstår at man vil få etterbetalt da men synes bare det var en rar ting å si når det står på NAV sine sider at søknaden skal være behandlet innen 15 uker.. Anonymkode: f3c4f...a24 NAV kontoret har 8 uker på seg til å behandle søknaden din og gi deg en arbeidsevnevurdering. Så skal de sende den videre til en annen avdeling som skal ferdigbehandle den, og de har 8 uker på seg. Så hvis NAV kontoret ditt har brukt over 8 uker, bør du purre på de. For det er deg det kommer til å gå utover… Anonymkode: ef258...870 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå