Gå til innhold

Progressive briller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått progressive briller, men klarer ikke bruke dem. De sier man må regne med en tilvenningstid, men jeg kan se allerede nå at disse brillene er helt håpløse å bruke. Ikke kan jeg lese med dem, for når jeg ser ned i en bok eller på telefonen, så klarer jeg bare lese de nederste linjene, resten blir uklart. Jeg kan altså bare lese med lesebrillene helt nederst i glasset, men sånn sitter jeg jo ikke å leser. Den andre delen av brillen er klar å se med når jeg ser rett frem, men jeg kan ikke lee på hodet i noen retninger. Ikke kan jeg sitte i en lenestol og hvile hodet bak på nakkestøtten heller, for da ser jeg plutselig ikke tv’n eller andre ting jeg ser på. Hvordan klarer noen å venne seg til dette??

Anonymkode: d4c0a...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må venne deg til å lee mer på hodet og ikke bare på blikket. Bøy nakken når du skal lese, gå ned trapper og se på mobilen. Snu hele hodet når du skal se på noe som ikke er rett fram. Det er en tilvenningstid. Gi det ei uke og se hvordan det går. Det eneste jeg ikke får til med mine er å vippe stolen bakover og se på TV og jeg har hatt progressive i fem år. Da må jeg i så fall ha brillene på nesetippen. Om det fortsatt ikke virker riktig etter ei uke, så kan du dra tilbake der du fikk dem laget. Det kan hende de ikke er helt riktige for deg. Et tips er å ta med ei bok så du og de kan se hvor du holder boka og hvordan lesefeltet må være. Jeg pleier å ta med meg strikketøyet. 

Skrevet
AuroraB skrev (7 minutter siden):

Du må venne deg til å lee mer på hodet og ikke bare på blikket. Bøy nakken når du skal lese, gå ned trapper og se på mobilen. Snu hele hodet når du skal se på noe som ikke er rett fram. Det er en tilvenningstid. Gi det ei uke og se hvordan det går. Det eneste jeg ikke får til med mine er å vippe stolen bakover og se på TV og jeg har hatt progressive i fem år. Da må jeg i så fall ha brillene på nesetippen. Om det fortsatt ikke virker riktig etter ei uke, så kan du dra tilbake der du fikk dem laget. Det kan hende de ikke er helt riktige for deg. Et tips er å ta med ei bok så du og de kan se hvor du holder boka og hvordan lesefeltet må være. Jeg pleier å ta med meg strikketøyet. 

Takk for svar. Jeg har kronisk vond og stiv nakke/skuldre, og kan ikke sitte og bøye nakken mer enn nødvendig når jeg leser. Er også avhengig av å kunne lene meg tilbake med hodet i lenestolen når jeg ser på tv. Nakken og skuldrene mine har heller ikke godt av å lee på seg hele tiden for å kunne se skikkelig, også skal man hele tiden se dårlig alt som er rundt omkring det lille feltet man fokuserer på? Nei, det blir nok innlevering og bytting til enstyrkeglass på meg, for dette går ikke..

Skrevet

Det er faktisk bare tilvenning som skal til, tro det eller ei. Etter et par uker er det gått seg til og du har vendt deg tihvirdan du skal bevege hode og blikk, og øynene reagerer ikke lenger på endringen i glasset.

Anonymkode: e988f...237

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk bare tilvenning som skal til, tro det eller ei. Etter et par uker er det gått seg til og du har vendt deg tihvirdan du skal bevege hode og blikk, og øynene reagerer ikke lenger på endringen i glasset.

Anonymkode: e988f...237

Det kan godt hende jeg hadde blitt tilvendt noe av det, men at jeg ikke skal kunne sitte og lese sånn som jeg pleier, fordi lesefeltet er så langt nede på glasset, og jeg må bøye hodet kraftig, og likevel ikke klare å lese øverste halvdelen av boksida, da funker det ikke. Jeg har som sagt en dårlig nakke, og dette vil gjøre situasjonen verre. Og når jeg likevel ikke kan lese bok/på tlf med brillene, så er jo den progressive brillen helt bortkastet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...