Gå til innhold

Fikk avslag på utbetaling av uførekapital pga uføre for psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnlag «ikke syk nok», hva faen jeg kan jo ikke jobbe!! Ikke syk nok? Skulle hatt en million av dem. Er psykisk syk

Anonymkode: 052c0...1da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva konkret har du fått avslag på? Mener du at du er for syk til å jobbe, men har fått avslag på uføretrygd? Eller hva mener du med uførekapital?

• Liker 1
Skrevet
Paneera skrev (4 minutter siden):

Hva konkret har du fått avslag på? Mener du at du er for syk til å jobbe, men har fått avslag på uføretrygd? Eller hva mener du med uførekapital?

Privat uføreforsikring da kanskje.

Anonymkode: 8c1e0...945

Skrevet

Så uføreforsikringen kan vurdere sykdom annerledes enn NAV? :klo:

Anonymkode: bcc30...a7a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grunnlag «ikke syk nok», hva faen jeg kan jo ikke jobbe!! Ikke syk nok? Skulle hatt en million av dem. Er psykisk syk

Har du lest kriteriene for uføreforsikringen din da? Mange feller man kan gå i der...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Mezzosoprena skrev (39 minutter siden):

Har du lest kriteriene for uføreforsikringen din da? Mange feller man kan gå i der...

Hva slags felle skulle det vært? Jeg hadde ingen symptomen verken før eller under karantene tiden på forsikringen men ble syk kanskje et halvt år etter at den ble tegnet / første symptomene jeg dro til legen med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags felle skulle det vært? Jeg hadde ingen symptomen verken før eller under karantene tiden på forsikringen men ble syk kanskje et halvt år etter at den ble tegnet / første symptomene jeg dro til legen med. 

Nei, jeg bare spør om du har lest gjennom vilkårene jeg, kanskje svaret ditt er der...

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Må man ikke være definert som minst 50% ufør av NAV for at forsikringsordningen er gjeldende? 

Det burde stå i papirene du signerte på forsikringen. Og de fleste forsikringer har en karenstid på 6mnd, så litt pussig at du ble psykisk syk noen dager etter at karenstiden gikk ut...

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror dette er en forsikring for arbeidsuførhet for folk som var 100% arbeidsfør.

Som skal dekke tap av forventet og estimert inntekt før sykdom eller skade.

Jeg vil tro du ikke kommer inn under dette.

Anonymkode: 8089f...dc3

• Liker 1
Skrevet

Helt konkret, hva står det i avslaget? Viser de ikke til spesifike punkter i vilkårene?

Anonymkode: 900e3...4a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du må lese vilkårene. Det er helt vanlig med masse unntak. Du vet alle de sidene med liten skrift, skrevet på en måte som er vanskelig å forstå? Som man som regel dessverre ikke leser? Der går mange på en smell. Mange uføreforsikringer har unntak for enkelte diagnoser, ofte diagnoser som er ganske vanlige - med mindre man har kjøpt en dyr tilleggsforsikring. 

Anonymkode: 9aac4...78d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må lese vilkårene. Det er helt vanlig med masse unntak. Du vet alle de sidene med liten skrift, skrevet på en måte som er vanskelig å forstå? Som man som regel dessverre ikke leser? Der går mange på en smell. Mange uføreforsikringer har unntak for enkelte diagnoser, ofte diagnoser som er ganske vanlige - med mindre man har kjøpt en dyr tilleggsforsikring. 

Og hvis du har noe i egenerklæringen din som tilsier at du har hatt psykisk diagnose en gang før du tegnet forsikringen, har du sannsynligvis unntak for dette. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så uføreforsikringen kan vurdere sykdom annerledes enn NAV? :klo:

Anonymkode: bcc30...a7a

Det kan de absolutt. Pensjonskasser for offentlig ansatte kan og vurdere slik helt ulikt Nav. 
De har hver sine regler og vedtekter og jobber etter sitt eget regelverk, ikke andres. 
Men dette burde ts ha lest seg opp på. 

Anonymkode: 5fd65...6c9

• Liker 2
Skrevet

Så fra å være frisk som en fisk til ufør psykisk på 6mnd? Heftig 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Som de andre sier må du lese vilkårene. Har du vært syk lenge? Er du erklært ufør? Hvor mange prosent? Hvor lang tid har dette tatt? Har du noen gang vært til en spesialist med psykiske problemer før du tegnet forsikringen? Var du i jobb da du tegnet den?

Når det er sagt måtte min kompis som knakk nakken og ble lam fra halsen og ned krangle med forsikringen om å få sin utbetaling. Det var et ganske åpenbart tilfelle av akutt uførhet man ikke kan gjøre noe for å forbedre. Likevel var de vrange. Noen selskap er også verre enn andre og krangler på alt. Et eksempel på det er Gjensidige, fy søren de er vrange.

Anonymkode: b245a...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som de andre sier må du lese vilkårene. Har du vært syk lenge? Er du erklært ufør? Hvor mange prosent? Hvor lang tid har dette tatt? Har du noen gang vært til en spesialist med psykiske problemer før du tegnet forsikringen? Var du i jobb da du tegnet den?

Når det er sagt måtte min kompis som knakk nakken og ble lam fra halsen og ned krangle med forsikringen om å få sin utbetaling. Det var et ganske åpenbart tilfelle av akutt uførhet man ikke kan gjøre noe for å forbedre. Likevel var de vrange. Noen selskap er også verre enn andre og krangler på alt. Et eksempel på det er Gjensidige, fy søren de er vrange.

Anonymkode: b245a...61a

Dette. Altså, man får ikke forsikringsbetaling for ufør med mindre man har fått innvilget ufør av NAV. Dvs at da har man i de fleste tilfeller vært syk og ute av stand til å arbeide i flere år. Det er mao en lang prosess. Selv da så er det visse regler og unntak, karenstid fra forsikring ble tegnet til sykdom oppstod, etc. 

Anonymkode: 22557...13e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Beleilig 

Anonymkode: 5011b...5ad

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk også avslag på dette etter å ha blitt sykemeldt etter en svært traumatisk hendelse. Da fikk jeg avslag fordi jeg hadde vært hos psykolog en gang jeg var student bl a. (10 år før jeg tegnet forsikringen). Var noen småting som gjorde at jeg fikk avslag på alt utbetaling av uføreforsikring relatert til ALLE typer ting som har med psykisk helse å gjøre. 

De er ekstremt strenge. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...