Gå til innhold

Burde jeg ringe lege i morgen og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har et barn på 1,5 år som har hatt feber i 4 dager på rundt 40 grader. På dag 2 så fikk barnet helt vannet diare. Han drikker godt men spiser nesten ingenting. 

Ringte legekontoret i dag, men de sa at så lenge barnet drakk mye væske og hadde grei allmenntilstand så var det ingenting å gjøre.

Hadde dere stolt på den vurderingen? Jeg ønsker å stole på de, men blir selvfølgelig bekymret. 

Anonymkode: 0117c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en avgjørelse jeg hadde tatt imorgen når jeg såg hvordan barnet er I morgen.. 

Men ellers enig i hva legekontoret sier. Så lenge barnet ikke er dehydrert og grei allmenntilstand så er det ikke noe de gjør med det. 

 

Anonymkode: 72bf2...ba8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så små barn er det viktig å følge magefølelsen. Insister gjerne på en time hvis du er usikker på vurderingen over tlf.

Mine pleide ofte å friskne til så snart jeg hadde bedt om en time. Men vi har også vært et par turer innom sykehuset.

Anonymkode: a371b...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei. Har et barn på 1,5 år som har hatt feber i 4 dager på rundt 40 grader. På dag 2 så fikk barnet helt vannet diare. Han drikker godt men spiser nesten ingenting. 

Ringte legekontoret i dag, men de sa at så lenge barnet drakk mye væske og hadde grei allmenntilstand så var det ingenting å gjøre.

Hadde dere stolt på den vurderingen? Jeg ønsker å stole på de, men blir selvfølgelig bekymret. 

Anonymkode: 0117c...8bf

Ja, du kan stole på vurderingen der og da! Har barnet blitt verre siden du fikk denne beskjeden? Hvis det har det, kan du ta kontakt igjen, ellers kan du slappe av. Du sier selv at han drikker godt, ergo er ikke faren umiddelbar i forhold til dehyrdering. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har aldri hatt feber så lenge eller så høy så jeg ville nok dratt til legen... Man snakker jo bare med resepsjonen på legekontoret. Ring eventuelt legevakten der får man vel snakke med noen som har litt mer erfaring med å ta vurdering over telefon.

Anonymkode: 266d7...e89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gitt Paracet og gikk feberen ned da?

Anonymkode: 266d7...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei AT og drikker godt, jegchadde stolt på det. Er barnet i utgangspunktet friskt, så hadde jeg gitt Paracet kg x 15 gram hver 6. time og nurofen kg x 10 gram hver 8. time. Lykke til. 

Anonymkode: 9a7a7...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lenge de drikker godt og har god almenntilstand hadde jeg ikke tenkt mer på det. Bare fulgt godt med. 

Anonymkode: 03ea4...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Har et barn på 1,5 år som har hatt feber i 4 dager på rundt 40 grader. På dag 2 så fikk barnet helt vannet diare. Han drikker godt men spiser nesten ingenting. 

Ringte legekontoret i dag, men de sa at så lenge barnet drakk mye væske og hadde grei allmenntilstand så var det ingenting å gjøre.

Hadde dere stolt på den vurderingen? Jeg ønsker å stole på de, men blir selvfølgelig bekymret. 

Anonymkode: 0117c...8bf

Med feber så lenge skal barn undersøkes av lege og foreldre skal ikke avvises i telefonen. Ring når telefonen åpner og be om en time. 

Anonymkode: b1392...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen vi har fått av både fastlege, sykehus og barnelege er at barn ikke skal ha høy feber mer enn 3 dager. Da bør de undersøkes og se om det er en grunn. Av og til er det bare virus, andre ganger ser de an en dag eller to til men av og til kan det jo være noe som trenger antibiotika feks. Dette er forøvrig anbefalingene som står på helsenorge.no også.

En skal heller ikke gi nurofen ukritisk (uten å snakke med lege) og særlig ikke kombinert med paracet som nemnt over her uten å ha spurt lege først. Noen ganger må/kan en, men nurofen er ikke anbefalt til så små barn dersom det ikke er absolutt behov. Så snakk med lege dersom formen fremdeles er dårlig i morgen :)

Anonymkode: 99e43...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min har aldri hatt feber så lenge eller så høy så jeg ville nok dratt til legen... Man snakker jo bare med resepsjonen på legekontoret. Ring eventuelt legevakten der får man vel snakke med noen som har litt mer erfaring med å ta vurdering over telefon.

Anonymkode: 266d7...e89

Hvor har vi som jobber i resepsjonen fått retningslinjene vi skal følge fra hen tror du? Og i de fleste sakene, der det gjelder barn, konfererer vi med legen ved siden av.

Anonymkode: c7255...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stolt på vurderingen på tlf - kan høres ut som omgangssyke, noe man ikke får gjort noe med. Det som er viktig å følge med på er at barnet ikke blir dehydrert - det ser du blant annet på urinproduksjonen (fortsatt våte bleier x flere/døgn?), tørr munn/lepper, gråter uten tårer. Ellers er AT viktigst - blir barnet økende slapp?

Dersom tegn på dehydrering eller redusert AT (utover det som er å forvente ved omgangssyken) så hadde jeg ringt legekontoret igjen i morgen tidlig :) Ellers er ikke 40 grader på en 1 åring noe å skremmes over, barn får gjerne høyere feber enn voksne, og tåler det bedre :) 

Anonymkode: 9abbd...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min har aldri hatt feber så lenge eller så høy så jeg ville nok dratt til legen... Man snakker jo bare med resepsjonen på legekontoret. Ring eventuelt legevakten der får man vel snakke med noen som har litt mer erfaring med å ta vurdering over telefon.

Anonymkode: 266d7...e89

Hva din har hatt eller ikke hatt er totalt irrelevant. Ts har vært i kontakt med legekontoret og de sier akkurat det samme som de på legevakta vil si. Men du burde kanskje lese deg litt opp på feber,sykdom etc på små barn før din får det så barnet ditt slipper å sitte og vente på legekontoret for ingenting eller at du skal bruke tiden i telefonkø me legevakta istedenfor å bruke tiden med barnet ditt.

Anonymkode: 60e55...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvor har vi som jobber i resepsjonen fått retningslinjene vi skal følge fra hen tror du? Og i de fleste sakene, der det gjelder barn, konfererer vi med legen ved siden av.

Anonymkode: c7255...616

Dessverre er det altfor mange som tror at dere som sitter i skranken på et legekontor er fullstendig inkompetente.

Anonymkode: 60e55...b15

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...