Gå til innhold

Hund som spiser 💩

Hellmin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en hund som i perioder spiser mye 💩 når vi er ute å går tur. Spesielt tiden før løpetid. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg avvenne henne den uvanen, eller noe annet som funker? 

takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tur så er det mest effektive å bruke munnkurv hvis du ikke greier å se at det skjer og kan irettesette  henne der og da. Med litt tilvenning så vil ikke munnkurv være noe som vil plage henne. Jeg kjenner flere som har måttet ty til det når de er på tur, da det kastes utrolig store mengder porsjonssnus og søppel over alt. Det er for hundens egen sikkerhet. 

Hadde det vært hennes egen 💩, dine hunders 💩, eller katten din sin 💩, så kunne du ha prøvd å gi de ananas, strø på noe usmakelig eller annet som ville ha gitt 💩 grusom smak. (😂💩beklager overtrøtt) 

Du kan også prøve å fôre henne litt ekstra med annet godt rundt løpetiden, slik at avføring kanskje ikke frister fullt så mye. Gjerne næringsrik mat med mye mineraler, i tilfelle hun kjenner på et sug etter slikt.

Anonymkode: 09130...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde det vært hennes egen 💩, dine hunders 💩, eller katten din sin 💩, så kunne du ha prøvd å gi de ananas, strø på noe usmakelig eller annet som ville ha gitt 💩 grusom smak.

Så ananas får dritten til å smake dritt?

Har ei som innimellom spiser sin egen hvis hun bærsjer når hun løper løs, så hvis dette stemmer skal jeg test med ananas.

Anonymkode: 3826f...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa ESJ hver gang hun nærmet seg hunde el hestebesj. Gjelder å følge med! dra litt i båndet mens du sier et ord som ESJ el.l. Etterhvert skjønte hun det og spiste aldri mer 💩

Anonymkode: e332e...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund som spiser dritt gjør det som oftest fordi de har en mangel, sjekk hunden og bytt for.. 

Anonymkode: 29650...3cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange årsaker til at hunder spiser avføring.

Valper kan gjøre det for å rydde opp etter seg, fordi de er usikre på hvor de skal gjøre fra seg, og kan gjøre det for å utforske lukter og smaker.

Tisper kan gjøre det for å rydde opp etter valpene sine, eller valpene hun tror hun har, på grunn av renslighet og for at "rovdyr" ikke skal vite at det er valper i nærheten. (Instinkt) Hun kan også gjøre det for å sikre seg ekstra næringsstoffer i forhold til løpetid og svangerskap. 

Ellers så synes enkelte hunder at det faktisk er godt med avføring, enten fersk eller frosset, fra andre hunder, seg selv eller andre dyr. (Min liker kun frossen skit 🤢

Til sist kan det være tegn på næringsmangel, dårlig fordøyelse eller sykdom. I de tilfellene vil det være gunstig å prøve og endre til et mer lettfordøyelig og næringsrikt fôr, gi hyppigere måltider, sjekke for innvollsorm, eller å dra til veterinæren og ta blodprøver for å se etter mangler og tegn på sykdom. 

Det mest effektive er å fjerne fristelsene eller å ikke gi tilgang. Mye "fysj og æsj" kan gjøre at hunden heller gjør det i det skjulte. For egne dyr så finnes det ting å tilsette fôret for å gjøre avføringen bitter, som for eksempel ananas. Sliter med å finne ferdige tilskudd på norske nettsteder, og jeg vil ikke anbefale noen å bruke slikt uten å ha lest seg opp og eventuelt snakket med sin veterinær. En kan søke på "koprofagi hund" og "dog coprophagia" for å finne artikler, råd og tips på nettet.

Anonymkode: 09130...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...