Gå til innhold

Jevnlig dårlig i magen, forstår ikke hvorfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste månedene har jeg vært en del løs i magen i forhold til før da det kunne gå år mellom. Har blitt dårlig i gjennomsnitt hver 3-4 uke siden juli. Det kommer ut av ingensteder noen ganger på morningen eller på ettermiddagen og jeg får ganske vondt i magen på forhånd. Usikker på hvor lenge det varer om det hadde gått naturens gang men siden jeg kjører mye i forbindelse med jobben har jeg brukt Imodium, kun en tablett men fortsatt.

Antar at jeg reagerer på noe og ikke at det er bakterie eller virus men klarer ikke forstå hva. Idag spiste jeg en fløtepasta og sist spiste jeg taco. Begge inneholdt meieriprodukter men jeg spiser meieriprodukter hver eneste dag, drikker melk og spiser yoghurt uten at noe skjer. Har heller aldri fått utslag på allergitest.

Hva kan dette være? Ja jeg kan gå til legen men velger helst å ikke gjøre det da jeg ikke trives hos min nye fastlege og venter på å bli byttet til en annen. 

Noen tips? Skal reise på kjærestetur i ferien og ønsker ikke at det skal oppstå noe da…

Anonymkode: a7c18...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke rundt eggløsning eller mensen tider da?

Anonymkode: 99dd7...6d1

Skrevet

Loggfør hva du spiser og drikker en periode, og så ser du muligens en fellesnevner og/eller du kan begynne å eliminere produkter. 

Anonymkode: 2824e...b13

• Liker 1
Skrevet (endret)

Anbefaler grovt brød og Biola daglig, bra for magen, melkesyrebakterier.

Endret av Rødstrupa
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De siste månedene har jeg vært en del løs i magen i forhold til før da det kunne gå år mellom. Har blitt dårlig i gjennomsnitt hver 3-4 uke siden juli. Det kommer ut av ingensteder noen ganger på morningen eller på ettermiddagen og jeg får ganske vondt i magen på forhånd. Usikker på hvor lenge det varer om det hadde gått naturens gang men siden jeg kjører mye i forbindelse med jobben har jeg brukt Imodium, kun en tablett men fortsatt.

Antar at jeg reagerer på noe og ikke at det er bakterie eller virus men klarer ikke forstå hva. Idag spiste jeg en fløtepasta og sist spiste jeg taco. Begge inneholdt meieriprodukter men jeg spiser meieriprodukter hver eneste dag, drikker melk og spiser yoghurt uten at noe skjer. Har heller aldri fått utslag på allergitest.

Hva kan dette være? Ja jeg kan gå til legen men velger helst å ikke gjøre det da jeg ikke trives hos min nye fastlege og venter på å bli byttet til en annen. 

Noen tips? Skal reise på kjærestetur i ferien og ønsker ikke at det skal oppstå noe da…

Man kan reagere på forskjellige melkeprodukter, og særlig i sammenheng med annen mat. Jeg trodde lenge at jeg ikke tålte meiri, men det var kornet jeg spiste sammen med meieriproduktene som var problemet. Så kanskje det er korn eller gluten du må kutte ut. 

Anonymkode: 52262...989

Skrevet
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Anbefaler grovt brød og Biola daglig, bra for magen.

Dette er i hvert fall oppskriften på å ta livet av min mage..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er i hvert fall oppskriften på å ta livet av min mage..

Biola eller cultura er bra for mage/tarm, ferdig snakket.

Skrevet
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Om man ikke har laktose eller gluten allergi/intoleranse 

Anonymkode: 8adbc...27c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det trenger ikke være matallergi selv om det er i magen symptomene oppstår, og når det er så sjelden som hver 3./4. uke høres det enda mindre ut som matallergi. Kan det være stressutløst, p-piller e.l? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man ikke har laktose eller gluten allergi/intoleranse 

Anonymkode: 8adbc...27c

Ok

Skrevet
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke det for alle, og særlig ikke grovbrød. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan reagere på forskjellige melkeprodukter, og særlig i sammenheng med annen mat. Jeg trodde lenge at jeg ikke tålte meiri, men det var kornet jeg spiste sammen med meieriproduktene som var problemet. Så kanskje det er korn eller gluten du må kutte ut. 

Jeg synes ikke det høres ut som matallergi, i alle fall ikke noe så vanlig som melk og korn, når ts bare reagerer én gang i mnd. Da ville hun fått mye hyppigere symptomer 

Skrevet

Ulike melkeprodukter kan slå slik ut hos meg. Har aldri forstått mønsteret. Tåler fint enkelte produkter, dårlig andre som er nesten like. 

Kan fint lage en melkedrikk hjemme. Men kaffemaskiner kan være et mareritt, samme med andre produkter med melkepulver. Men ikke alltid. 

Anonymkode: cf4e2...af9

Skrevet

Cøliaki kan oppføre seg litt underlig, det finnes selvtest på apoteket. (Slår den ut må du ikke begynne med glutenfritt før utredning hos lege. Diagnosen gir rett på grunnstønad hver mnd)

Anonymkode: a398d...42f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...