Gå til innhold

Bør man ha en foret regndress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny barnehagemamma og lurer på om det vil være behov for en foret regndress nå for den kalde årstiden?

Jeg leser folk skryter hemningsløst av Kattnakken sine regndresser og tenker at den ser jo veldig kjekk ut, men er det noe poeng når vi har en så og si vanntett vinterdress og vanlig regntøy uten for?

På den annen side så ser jeg at alle ute/naturbarnehager i skeiv om klær, anbefaler regntøy UTEN for inni, men heller å ha på et ekstra mellomlag, gjerne i ull.

Så da lurer jeg på hva som "stemmer". Bor på Østlandet og har barnehage sentralt. Er ikke så mye ute utenom barnehagen på ettermiddagen, men selvfølgelig turer ut i helgen. 

Anonymkode: 5c044...7af

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og grunnen til at man anbefaler regndress uten fór i barnehager er at da kan man selv justere for temperaturforskjeller (det er mer styr å ta foret av og på om det i det hele tatt går). I tillegg kan alt regntøy bli vått inni når det regner og det tar veldig lang tid å tørke fóret regntøy. Tørkeskap har ikke plass til tøyet til alle barna og da må den evt vrenges og henges til tørk i gangen noen ganger og lukter da surt. Så bare ha den regndressen du har nå og om du ombestemmer deg kan du evt kjøpe foret dress når barnet ditt vokser ut av regntøyet det har nå :)

Anonymkode: be67d...3ab

• Liker 1
Skrevet

Holder med godt ull og flistøy, en vinterdress og regntøy av god kvalitet. De forede  regndressene blir ofte klamme og kalde.  De tar også som en annen nevner her fryktelig lang tid å tørke, og blir fort sure på grunn av fuktighet over tid som ikke tørker skikkelig. 
Med vanlig regntøy kan dette også trekkes over vinterdressen ved behov, og holder dressen tørr på kjølige og våte dager. 

Anonymkode: e97b1...fb0

• Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ikke nødvendigvis noe som "stemmer". Noen mener det ene, noen det andre. Smak og behag. Vi har og er kjempefornøyd. Har Kattnakken sin. Synes den tørker fort, og gir god luning på de kalde våte dagene. Vi tørker ikke i barnehagen, men tar den med hjem hvis den er våt. 

Vi har også tørker hjemme (som fungerer både til sko, votter og klær), så hvis den er så våt går det uansett fort. Er den bare litt våt tørker den fort på badet etter å ha presset ut mest mulig vann.

Anonymkode: ac339...c13

Skrevet

Det er mer praktisk med vanlige regnklær og gode varme klær til å ha på under.

Min erfaring er at foret regntøy blir veldig vått i foret og det tørker ikke til dagen etter. Det er også enklere å regulere påkledning etter temperatur når det ikke er foret. 

I barnehagen der mine barn gikk så fikk man ikke lov å ha foret regntøy. 

Anonymkode: bf19a...983

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er vinteren der du bor? Regner det mye kan det være kjekt. Vi bruker å ha vinterregndress da vi ofte har en våt periode på vinteren. I tillegg er det greit å bruke den når den andre vinterdressen er blitt våt eller trengs å vaskes. 

Anonymkode: fdb87...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at foret regntøy blir veldig vått i foret og det tørker ikke til dagen etter. Det er også enklere å regulere påkledning etter temperatur når det ikke er foret. 

Høres veldig rart ut at barnehagen har slike regler om hvilket tøy barna får lovt å ha 😅

Anonymkode: fdb87...189

• Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt det på mine, og det har vært veldig nyttig. Tar det med hjem hver dag og vrenger det, uten tørkeskap, og det blir ikke surt da. Det skal ikke brukes i minusgrader, men når det er bløtt ute slik det er på høsten og våren. 

Nå har det vært vanlig med foret regntøy i barnehagen her også, så jeg er redd de ansatte ikke ville kledd de i nok mellomlag dersom de kun hadde tynt. Ikke lett å si fra at de fryser for de minste. For uten fór må de kanskje ha to mellomlag? Det hadde ikke skjedd at de fikk på seg flere mellomlag på storebarna i alle fall.

Anonymkode: 66071...df9

• Liker 1
Skrevet

Greit å merke seg at kattnakken sin helårsdress ikke har sånn typisk for, men vattert for. Altså ikke noe ekstra stoff vannet kan bli liggende i🤗

Anonymkode: 73fb6...612

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en vinter regndress med for fra kattnakken. Blir mye brukt! Har og en med litt tynnere for, den er og fra kattnakken. I tillegg har jeg tynt regntett uten for, og ser på gradestokken hvilket regntøy jeg sender med til barnehagen. 

Jobber selv i barnehage. Et sett med foret regntøy, pluss et uten for er gull. 

Anonymkode: 25faa...e3e

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde det ikke til vår i fjor, ble 2 år iløpet av vinteren. Oslo.

Men hadde et sett foret regntøy hjemme (ikke dress) som vi brukte som ekstra regntøy og som var fint iblant på våren når det var skikkelig vått men kaldt. Det bruker for lang tid til å tørke til at jeg synes det funket å bruke i barnehagen, der brukte vi heller et lag tykk ull og så vanlig regntøy, eller bare vinterdress med eller uten lag tøy under. Vinterdress tåler en del vann.

Var vel bare noen få dager jeg tenkte at en sånn dress hadde vært praktisk sånn i overgangsfasene mellom høst og vinter/vinter og vår. Men vinteren i fjor var jo også snøfull og fin da, ikke så mye slaps som det kan være :)

Anonymkode: af084...69b

Skrevet

Jeg vil tro at du ikke trenger det til de minste barna, for de får hjelp til å kle på nok klær under. Til litt større barn er det større behov, for de klarer ikke alltid å beregne hvor mye klær de trenger under. Om du bor på Østlandet, holder det nok med vinterdress.

Anonymkode: f4f1d...57c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vil tro at du ikke trenger det til de minste barna, for de får hjelp til å kle på nok klær under. Til litt større barn er det større behov, for de klarer ikke alltid å beregne hvor mye klær de trenger under. Om du bor på Østlandet, holder det nok med vinterdress.

Anonymkode: f4f1d...57c

Det er godt poeng, de på storebarn har færre voksne og må i større grad kle på seg selv ser jeg :) De på småbarn der min er får jo hjelp og da tar de alltid på mellomlag + vanlig regntøy. Og har bedt om vanlig ufora regntøy.

Anonymkode: af084...69b

Skrevet

Hva man bør og må ha har lite med saken og gjøre.. Det handler jo om hva man foretrekker og hva behov man har. 

Ulempen med foret er at det tørker senere når og hvis det er vått. 

Anonymkode: 412ad...74f

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn syntes det var fryktelig å bruke. Så gikk over til vanlig regntøy.

Anonymkode: a41b5...7fd

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mitt barn syntes det var fryktelig å bruke. Så gikk over til vanlig regntøy.

Anonymkode: a41b5...7fd

Prøvde det en med fleecfor eller glatt for inni?

Har hørt det er forskjell i hvor behagelig/ubehagelig det oppleves. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er veldig fornøyd med foret regndress. Både Ellos og Kattnakken sin. De tørker kjapt, men må jo vrenges for tørking. Barna holde seg varme i høst og vinterregnet. Bruker regnvotter som ekstra barriere.

Om sommeren bruker vil skalltøy e.l.

Vanlig regntøy blir også vått og da er klærne barnet har under også våte.

Alle typer regntøy lukter surt hvis det ikke vrenges og tørkes.

Anonymkode: 9c788...b95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er veldig fornøyd med foret regndress. Både Ellos og Kattnakken sin. De tørker kjapt, men må jo vrenges for tørking. Barna holde seg varme i høst og vinterregnet. Bruker regnvotter som ekstra barriere.

Om sommeren bruker vil skalltøy e.l.

Vanlig regntøy blir også vått og da er klærne barnet har under også våte.

Alle typer regntøy lukter surt hvis det ikke vrenges og tørkes.

Ellos har fleecefor inni de eller?

Skrevet

Har aldri brukt regndress med for. Det er en uting. 

Jeg bor i Bergen, og det regner MYE... Og regntøyet blir vått inni, uansett. Det renner opp ermer, ungene heller vann ned halsåpningen, det kommer opp ved anklene når de hopper og ruller omkring i dammer.. 

Foret gjør at dressen tar evigheter å tørke. I tillegg vil det være for varmt på varme dager, og da må du plutselig ha to sett regntøy. 

Mye bedre å ha vanlig regntøy, og heller regulere temperaturen med klær under. Så kan man ta av genseren om ungen er for varm, i stedet for at ungen må koke i en foret regnjakke om temperaturen plutselig gjør en oppsving. 

Anonymkode: ffc00...6d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ellos har fleecefor inni de eller?

Ja, men ikke nederst i ermer/bein. Der er det mer glatt/hurtigtørkende materiale.

Ble en poppis dress i vår bhg. Kanskje litt mykere dress enn Kattnakken.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...