AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Skrevet 23. september 2024 Dere som er eller har vært i et forhold med en som har vært aggressiv og truende el. Hvor stort sjanse er det for at personen klarer å endre seg dersom han/hun innser alvoret og søker profesjonell hjelp? Er det håp dersom vedkommende oppriktig ønsker å endre deg? Finnes det noe statistikk på dette? Anonymkode: 6045e...a2c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #2 Skrevet 23. september 2024 Liten (egne erfaringer) de blir aldri bedre, kun verre Anonymkode: 480df...ed5 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #3 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Liten (egne erfaringer) de blir aldri bedre, kun verre Anonymkode: 480df...ed5 Prøvde noen av de å få hjelp? Anonymkode: 6045e...a2c
Trolltunge Skrevet 23. september 2024 #4 Skrevet 23. september 2024 Tror det er så liten sjanse at man ikke bør satse på det. Derimot HELT normalt at slike lover absolutt alt mulig for å hanke deg inn igjen. Klarer de det fortsetter de, og terskelen til den som blir utsatt for slikt blir høyere angående å gå igjen, fordi det er så flaut ovenfor andre, pluss pluss. Hva var det hun sa hun kloke damen? Mye smartere å gi nye mennesker en sjanse enn å vende tilbake til slangen som bet deg. Ja noe slikt! 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #5 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prøvde noen av de å få hjelp? Anonymkode: 6045e...a2c Ja. Men hvor seriøst de tok det er diskuterbart Anonymkode: 480df...ed5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #6 Skrevet 23. september 2024 Trolltunge skrev (5 minutter siden): Tror det er så liten sjanse at man ikke bør satse på det. Derimot HELT normalt at slike lover absolutt alt mulig for å hanke deg inn igjen. Klarer de det fortsetter de, og terskelen til den som blir utsatt for slikt blir høyere angående å gå igjen, fordi det er så flaut ovenfor andre, pluss pluss. Hva var det hun sa hun kloke damen? Mye smartere å gi nye mennesker en sjanse enn å vende tilbake til slangen som bet deg. Ja noe slikt! Har ikke tenkt å gå tilbake til denne personen. I hvertfall ikke før jeg ser en endring over tid. Fikk melding av denne personen i går, og jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til han nå. Har lyst å være støttende i slik prosess. Vedkommende har bestilt time til legen og skal dit snart for å finne ut hvilke hjelpetilbud som finnes. Har så lyst å tro at han kan bli «frisk» dersom han får riktig hjelp. Anonymkode: 6045e...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke tenkt å gå tilbake til denne personen. I hvertfall ikke før jeg ser en endring over tid. Fikk melding av denne personen i går, og jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til han nå. Har lyst å være støttende i slik prosess. Vedkommende har bestilt time til legen og skal dit snart for å finne ut hvilke hjelpetilbud som finnes. Har så lyst å tro at han kan bli «frisk» dersom han får riktig hjelp. Anonymkode: 6045e...a2c Det kan du jo bare tro og håpe og heie på så mye du vil! Men det betyr ikke at du skal ha denne personen i ditt liv. Håper du forstår det. Anonymkode: 27fa3...abf 3
Trolltunge Skrevet 23. september 2024 #9 Skrevet 23. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke tenkt å gå tilbake til denne personen. I hvertfall ikke før jeg ser en endring over tid. Fikk melding av denne personen i går, og jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til han nå. Har lyst å være støttende i slik prosess. Vedkommende har bestilt time til legen og skal dit snart for å finne ut hvilke hjelpetilbud som finnes. Har så lyst å tro at han kan bli «frisk» dersom han får riktig hjelp. Anonymkode: 6045e...a2c Du må leve med vedkommende for å se endringer over tid. Bare slipp den tanken. Svar at du heier på ham og håper for hans del at han klarer det, for ellers vil konsekvensen være at han aldri klarer å fungere i et forhold, men at han ikke skal gjøre det for deg, for du har fått nok og det løpet er kjørt. Endret 23. september 2024 av Trolltunge 2 2
Bombasi Skrevet 23. september 2024 #10 Skrevet 23. september 2024 Sjansen for endring er VELDIG lav. Den dårlige atferden har grodd fast i dem. Mulig de klarer å skjerpe seg i forbindelse med terapi, hvetebrødsdager o.l., men det er snakk om en overgangsfase - og så er det rett på kjøret igjen. Der de gjerne skylder på deg eller verden rundt for å ha "falt tilbake". Den dårlige atferden ligger latent. Har vedkommende det først i seg så vil den alltid være der - på ett eller annet nivå. Er bare å styre unna! 1 1
klarinetta Skrevet 23. september 2024 #11 Skrevet 23. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som er eller har vært i et forhold med en som har vært aggressiv og truende el. Hvor stort sjanse er det for at personen klarer å endre seg dersom han/hun innser alvoret og søker profesjonell hjelp? Er det håp dersom vedkommende oppriktig ønsker å endre deg? Finnes det noe statistikk på dette? Anonymkode: 6045e...a2c Skal du ta den risikoen? Det kan jo gå veldig fint - inntil det plutselig en dag ikke går fint, og da er vel glasset allerede fullt etter sist gang? Endret 23. september 2024 av klarinetta 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #12 Skrevet 23. september 2024 klarinetta skrev (26 minutter siden): Skal du ta den risikoen? Det kan jo gå veldig fint - inntil det plutselig en dag ikke går fint, og da er vel glasset allerede fullt etter sist gang? Har ikke tenkt å ta den risikoen nei, men for en fin fyr han hadde vært dersom han hadde fått kontroll på temperamentet sitt 🥺 har hørt om enkelte som har klart å endre seg. Selv om det sikkert ikke skjer så ofte. Anonymkode: 6045e...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #13 Skrevet 23. september 2024 Bombasi skrev (34 minutter siden): Sjansen for endring er VELDIG lav. Den dårlige atferden har grodd fast i dem. Mulig de klarer å skjerpe seg i forbindelse med terapi, hvetebrødsdager o.l., men det er snakk om en overgangsfase - og så er det rett på kjøret igjen. Der de gjerne skylder på deg eller verden rundt for å ha "falt tilbake". Den dårlige atferden ligger latent. Har vedkommende det først i seg så vil den alltid være der - på ett eller annet nivå. Er bare å styre unna! Skjønner at sjansen er liten, men han har tatt et steg i riktig retning når han har bestilt time hos legen sin for å få hjelp. Det har han aldri gjort før. Anonymkode: 6045e...a2c
Bombasi Skrevet 23. september 2024 #14 Skrevet 23. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner at sjansen er liten, men han har tatt et steg i riktig retning når han har bestilt time hos legen sin for å få hjelp. Det har han aldri gjort før. Anonymkode: 6045e...a2c Steget er sikkert riktig, men det er et bittebittelite musesteg som overhodet ikke burde gjøre han aktuell for deg. Han har ikke engang prøvd seg på jobben for å virkelig endre seg. Og hvis du i det hele tatt vurderer han igjen, så må du la han gjøre den lange endringsjobben og så må du vente på at overgangsfasen og hvetebrødsdagene er over før du i det hele tatt tenker på det. Men egentlig anbefaler jeg deg å ikke gjøre det uansett. Han har det i seg. Og du vet ikke hvordan ting er om 3, 5 eller 20 år når han er slik han er, på tross for at han tar ett lite steg nå. Føler du "tar til takke med han" på tross for hvordan han er. Er det det du virkelig vil? Finnes det ingen andre å skape et kjærlighetsliv med? Endret 23. september 2024 av Bombasi 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner at sjansen er liten, men han har tatt et steg i riktig retning når han har bestilt time hos legen sin for å få hjelp. Det har han aldri gjort før. Anonymkode: 6045e...a2c Flott for han, men det har ikke noe med deg å gjøre. Anonymkode: 27fa3...abf 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #16 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som er eller har vært i et forhold med en som har vært aggressiv og truende el. Hvor stort sjanse er det for at personen klarer å endre seg dersom han/hun innser alvoret og søker profesjonell hjelp? Er det håp dersom vedkommende oppriktig ønsker å endre deg? Finnes det noe statistikk på dette? Anonymkode: 6045e...a2c Jeg har vært gjennom dette. Først en runde med sinnemestring og psykolog uten særlig bedring (han sluttet å kalle meg fittetryne og sa ikke like ofte at han hadde lyst til å knuse det stygge trynet mitt etterpå, men han var like sint og like voldelig). Jeg ble et par år til før jeg klarte å dra. Etter det kontaktet han DPS og begynte i behandling samt ble medisinert mot ADHD, og påsto at han var mye bedre. Jeg gjorde det klart at jeg ikke er interessert i å gjenoppta forholdet og han klikket mentalt. Han laget helvete i en uke før han til slutt truet med selvmord hvis jeg gjorde alvor av å blokkere han over alt. Jeg ringte psykologen hans og varslet om selvmordsrisiko, og ga han beskjed om at et hvert forsøk på kontakt fra han i fremtiden vil føre til at jeg søker besøksforbud og anmelder alt han har gjort gjennom alle disse årene. Disse mennene forandrer seg ikke. De kan i beste fall skjule sitt sanne jeg i en periode slik de gjerne gjorde i starten av forholdet, men det er alt du kan håpe på. Les tråden Ut av voldelig forhold under samliv og relasjoner og tenk deg svært godt om før du vurderer å gi han en ny sjanse. Heier på deg og håper du klarer å stå i mot ❤️ Anonymkode: c9f3e...2f2 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #17 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vært gjennom dette. Først en runde med sinnemestring og psykolog uten særlig bedring (han sluttet å kalle meg fittetryne og sa ikke like ofte at han hadde lyst til å knuse det stygge trynet mitt etterpå, men han var like sint og like voldelig). Jeg ble et par år til før jeg klarte å dra. Etter det kontaktet han DPS og begynte i behandling samt ble medisinert mot ADHD, og påsto at han var mye bedre. Jeg gjorde det klart at jeg ikke er interessert i å gjenoppta forholdet og han klikket mentalt. Han laget helvete i en uke før han til slutt truet med selvmord hvis jeg gjorde alvor av å blokkere han over alt. Jeg ringte psykologen hans og varslet om selvmordsrisiko, og ga han beskjed om at et hvert forsøk på kontakt fra han i fremtiden vil føre til at jeg søker besøksforbud og anmelder alt han har gjort gjennom alle disse årene. Disse mennene forandrer seg ikke. De kan i beste fall skjule sitt sanne jeg i en periode slik de gjerne gjorde i starten av forholdet, men det er alt du kan håpe på. Les tråden Ut av voldelig forhold under samliv og relasjoner og tenk deg svært godt om før du vurderer å gi han en ny sjanse. Heier på deg og håper du klarer å stå i mot ❤️ Anonymkode: c9f3e...2f2 Off! Han hørtes skikkelig grusom ut, min eks var nok ikke like ille. Behandling må jo hjelpe noen, ellers ville de jo ikke fått tilbud om det. Har ikke bestemt meg for for mye kontakt vi skal ha fremover. Han skrev at han ikke forventer noen ting av meg, men at jeg skulle vite at han er villig til å gjøre det som må til for å endre seg. Han er veldig lei seg for alt han har gjort og sagt og skriver at han skjønner at han trenger hjelp. Får skikkelig dårlig samvittighet av å være avvisende når han er så ydmyk. Anonymkode: 6045e...a2c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #18 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Off! Han hørtes skikkelig grusom ut, min eks var nok ikke like ille. Behandling må jo hjelpe noen, ellers ville de jo ikke fått tilbud om det. Har ikke bestemt meg for for mye kontakt vi skal ha fremover. Han skrev at han ikke forventer noen ting av meg, men at jeg skulle vite at han er villig til å gjøre det som må til for å endre seg. Han er veldig lei seg for alt han har gjort og sagt og skriver at han skjønner at han trenger hjelp. Får skikkelig dårlig samvittighet av å være avvisende når han er så ydmyk. Anonymkode: 6045e...a2c Min sa også at han ikke forventet noe av meg, at han var villig til å gjøre alt for å bli bedre og endre seg. Han var også veldig lei seg for alt som hadde skjedd, gråt, sendte laaange meldinger, blomster på døra, gaver på døra.. Han ble som sagt ikke bedre. Det er den dårlige samvittigheten din slike menn er ute etter, det gir dem et smutthull tilbake og enda større makt over deg hvis du gir etter. Han er ikke ydmyk, høyst sannsynlig lyver han bare for å prøve å få deg tilbake. Jeg tror at enkelte kan bli bedre etter mye behandling over lang tid, og et nytt forhold. Jeg tror dessverre ikke det er noen vei tilbake når volden har skjedd over tid. Det er ikke meningen å høres krass ut, jeg skulle bare ønske noen hadde stått på for å få meg til å ikke gi etter den første gangen han begynte i behandling og jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver om dårlig samvittighet ❤️ Anonymkode: c9f3e...2f2
Andro Skrevet 23. september 2024 #20 Skrevet 23. september 2024 Tilnærma null. Sjansen er mye større for at volden gradvis eskalerer og blir verre. Unntakene er der han går i terapi, men det er sjelden nyttig før han får ny partner. Gamle mønstre gjentas. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå