Gå til innhold

Hvis Norge var i krig...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (På 24.9.2024 den 9.43):

Hvordan skal man få fylt tanken om strømmen er borte?

Hvordan skal du få ladet bilen når strømmen er borte?

newman01 skrev (På 24.9.2024 den 9.43):

En liten stikkontakt og nødlader fungerer fint for å lade bilen.

Hvis strømmen er borte, hva skal du da med stikk og nødlader?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 22.15):

Flykte? Man skal kjempe i en krig - ikke flykte.

Anonymkode: 12bb3...37d

Haha, ikke faen. Jeg kommer meg ut av landet så fort som mulig. Jeg skal aldri dø for en nasjon, selv ikke mitt fødeland. Min familie er viktigst.

For å svare: vil tru fossil er mest praktisk.

Anonymkode: 02611...c0c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krist1an skrev (1 time siden):

Hvordan skal du få ladet bilen når strømmen er borte?

Hvis strømmen er borte, hva skal du da med stikk og nødlader?

Litt usikker på hva du egentlig prøver på... Min kommentar var at det hjelper ikke med fossil bil om strømmen er borte, man får ikke fylt tanken. 

Og så viser det seg at i kriger i dagens samfunn er det strøm tilgjengelig. Kanskje ikke nok til å drive en hel Tesla Superchargerpark med 40 ladepunkter og 150kW til hver, men mer enn nok til å drifte hus og hjem. Og da kan man også lade elbil. 

Bare se på den lille krigen Putin fører nede i Ukraina. Der fiser de rundt med gamle norske elbiler fordi det ikke er drivstoff tilgjengelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Litt usikker på hva du egentlig prøver på... Min kommentar var at det hjelper ikke med fossil bil om strømmen er borte, man får ikke fylt tanken. 

Og så viser det seg at i kriger i dagens samfunn er det strøm tilgjengelig. Kanskje ikke nok til å drive en hel Tesla Superchargerpark med 40 ladepunkter og 150kW til hver, men mer enn nok til å drifte hus og hjem. Og da kan man også lade elbil. 

Bare se på den lille krigen Putin fører nede i Ukraina. Der fiser de rundt med gamle norske elbiler fordi det ikke er drivstoff tilgjengelig. 

Dette stemmer ikke. Elektrisitet er et stort problem i Ukraina, store deler av strømnettet deres er slott ut, samtidig som Russland fokuserer på å slå ut enda mer i vinterhalvåret.  Byer har enten ikke strøm eller noen få timer til dagen, elbiler er stor belastning på strømnettet og hadde kollapset helt om det var betydelig andel elbiler som trengte energi.
At det kan forekommer at en mangler drivstoff, men har strøm er unntak og ikke regelen. 

At en i tillegg kan lagre energi i form av drivstoff til vanskelig perioder gjør det til det helt klart fortrukne, det har man ikke mulighet til med en el-bil.
Da særlig diesel som har vesentlig lengre holdbarhetstid.  

El-biler har mange fordeler, men transport-sikkerhet i krigssituasjoner er ikke en av dem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en egen form for strømtilgang som vindmølle eller stort solcelleanlegg så hadde jeg gått for elbil.

Men hadde jeg hatt tilgang til drivstoff så hadde jeg valgt en litt eldre dieselbil. I krisetider ville jeg ikke satset på å få reparert Teslaen min. En enklere dieselbil er derimot noe helt annet og med litt kunnskap kan folk gjøre mye selv med den. 

Anonymkode: 14485...bfb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hadde jeg hatt en egen form for strømtilgang som vindmølle eller stort solcelleanlegg så hadde jeg gått for elbil.

Men hadde jeg hatt tilgang til drivstoff så hadde jeg valgt en litt eldre dieselbil. I krisetider ville jeg ikke satset på å få reparert Teslaen min. En enklere dieselbil er derimot noe helt annet og med litt kunnskap kan folk gjøre mye selv med den. 

Så du tenker å ha en krigsbil med dieselmotor stående i garasjen i tilfelle krig? 

Og reservedeler? Hvordan tenker du at dette scenariet utarter seg egentlig? Tror du ikke bilmekanikern har tatt sin velfungerende bil og kjørt langt pokker i vold før grossisten leverer reservedelen til bilen din på ditt lokale verksted? 

Så elbilen kan ikke lades i krig, og man får ikke tak i reservedeler til Teslaen. Men verkstedet er åpent, har strøm nok til å holde åpent og mekaniker'n er på jobb...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (1 minutt siden):

Så du tenker å ha en krigsbil med dieselmotor stående i garasjen i tilfelle krig? 

Og reservedeler? Hvordan tenker du at dette scenariet utarter seg egentlig? Tror du ikke bilmekanikern har tatt sin velfungerende bil og kjørt langt pokker i vold før grossisten leverer reservedelen til bilen din på ditt lokale verksted? 

Så elbilen kan ikke lades i krig, og man får ikke tak i reservedeler til Teslaen. Men verkstedet er åpent, har strøm nok til å holde åpent og mekaniker'n er på jobb...?

Herregud, de klarer da alt dette i Mad Max og alle andre steam punkpost-apokalyptiske filmer :D Der er alle Reodor Felgen og får fart i alt og bandene kjemper for bensin og diesel. 

Anonymkode: a7f72...2ba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 19.08):

Hvilke bil ville du hatt da om du måtte flykte? Fossil eller el? 

Anonymkode: 19639...f73

Bil?

Hvis norge var i krig ville jeg vært i fronten...Hvis jeg skulle hatt en bil der måtte det vært en av de uselgbare hydrogenbilene fra Toyota. Kunne rigget dritten og brukt den som bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 23.07):

Menn kan ikke føde barn. Menn er fysisk sterkere. Kvinneandel i militæret er ca 15%. Har ikke noe med likestilling å gjøre. Det har med å "toppe laget". 

Så du mener at alle skal bli igjen å kjempe? Hva skal barna gjøre da tenker du? Og gamle og syke? 

Som mor så hadde jeg beskyttet barnet mitt og flyktet med det om mulig.

Mer naturlig at barnløse kvinner blir igjen og kjemper da.

Anonymkode: 19639...f73

Enig her. Jeg hadde tatt barna mine og flyktet. Om mannen min hadde blitt igjen og kjempet hadde vært hans valg fra min side. Jeg forstår at noen må kjempe, men vi kunne ikke hatt det slik at både jeg og mannen min kjempet mens barna ble overlatt til seg selv.

Anonymkode: d53dd...c91

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bil? Er det garantert at det er kjørbare veier, og at det er trygt å ferdes der veiene går? Mulig det hadde vært bedre med sekk, telt og evt ski avhengig av årstid.

Anonymkode: d53dd...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 minutter siden):

Hehe. ja, en egen krigsbil. Det jeg mener er at om jeg av en eller annen grunn har tilgang på drivstoff så ville jeg valgt å ha en eldre dieselbil. Grunnen til det er at det er lettere å mekke på den selv uten å ha den på verksted om noe skulle være galt. En elbil har jeg overhodet ikke peil på så den vi jeg måtte sende på verksted for det minste.

newman01 skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg skriver jo at om jeg har egen strømforsyning som feks et kraftig solcelleanlegg eller vindmølle så ville jeg hatt strøm nok til å lade bilen selv selv om det er krig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe. ja, en egen krigsbil. Det jeg mener er at om jeg av en eller annen grunn har tilgang på drivstoff så ville jeg valgt å ha en eldre dieselbil. Grunnen til det er at det er lettere å mekke på den selv uten å ha den på verksted om noe skulle være galt. En elbil har jeg overhodet ikke peil på så den vi jeg måtte sende på verksted for det minste.

Jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg skriver jo at om jeg har egen strømforsyning som feks et kraftig solcelleanlegg eller vindmølle så ville jeg hatt strøm nok til å lade bilen selv selv om det er krig.

Men hvorfor skal du kjøre rundt og rundt huset ditt gjennom krigen? Hva skal du med bil om du ikke planlegger å dra noe sted? 

Verken vindmøllen eller solcelleanlegget er spesielt mobilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke el bil. Men jeg hadde nok tatt arbeidsbilen. Den er stor og kommer seg fram så å si overalt. Men personbilen min er en god nr to. Arbeidsbilen går på bensin. Min bil går på diesel. Vi har faktisk snakket om dette som familie. Alle har kjørt opp så vi har sagt at alle tar en bil. Vi har flere arbeidsbiler. 

Anonymkode: aa976...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor allerede på et sted folk potensielt ville flyktet TIL, så holder meg her. 

Anonymkode: d65d2...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor skal du kjøre rundt og rundt huset ditt gjennom krigen? Hva skal du med bil om du ikke planlegger å dra noe sted? 

Verken vindmøllen eller solcelleanlegget er spesielt mobilt

Vel, rundt og rundt huset... Ser du ikke behovet for å transportere deg selv om det er krig? Jeg har rekkevidde på ca 500 km med min elbil. Det blir ganske mange runder rundt huset... eller noen ganske brukbare enkeltturer.

Nå ser jeg at ts spør etter en bil å flykte i. Jeg har nok mer svart på hva slags bil jeg ville eid under en lengre krise. For å svare på flykte-spørsmålet så ville jeg valgt en diesel med stor tank og en haug jerrykanner med drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 19.15):

Er det opplagt? Strøm finnes jo overalt, bensinlagere blir fort tomme. Greiere med dieselbiler som kan gå på alt mulig, men det kan bli tomt for matolje også. 

Anonymkode: cc393...366

Elforsyningen er nok detførste en fiende ville slått ut. Der er Norge veldig utsatt . . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

senior skrev (17 minutter siden):

Elforsyningen er nok detførste en fiende ville slått ut. Der er Norge veldig utsatt . . 

Så elforsyning knertes første dagen, mens alle raffinerier og aktiviteten i Nordsjøen opprettholdes? Norge har ett raffineri igjen, på Mongstad, og jeg er rimelig sikker på at det forsvinner lenge før høyspentmaster, vanndemninger og lokale trafostasjoner. 

Det kan fort bli utfordringer med drivstoffleveranse via båt i en krigssituasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For å flykte: Diesel bil.

Den har best rekkevidde med en full tank og kanskje noen ekstra kanner drivstoff.

- For å overleve i lengere tid med sviktende infrastruktur: Elbil

Den er suverent mest fleksibel på energikilde. Hvor den kan lades med et agregat, fra solceller, fra strømnettet, ol. Alt ettersom hva som er tilgjengelig. Mens en bil med forbrenningsmotor må ha en spesifikk type drivstoff for å fungere.

Anonymkode: a623f...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (8 timer siden):

Uten strømnettet går ikke drivstoff pumpene på bensinstasjonen. Og uten strømnettet fungerer heller ikke betalingsautomaten på bensinstasjonen. Og uten strøm nettet får ikke tankbilene som frakter drivstoffet ut til stasjonene fyllt på tanken, osv.

Som sagt elbil er det suverent mest fleksible. Man kan ha et agregat som går på diesel, bensin, gass, eller til og med på syngas fra ved til å lade opp elbilen med. Eller et solcelle annlegg, eller strømnettet hvis det er oppe, eller et mini vannkraftverk i nærheten, osv.

En elbil har dessuten færre ting som kan gå galt med den enn en forbrenningsmotor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (På 27.9.2024 den 16.56):

At en i tillegg kan lagre energi i form av drivstoff til vanskelig perioder gjør det til det helt klart fortrukne, det har man ikke mulighet til med en el-bil.

Har du hørt om strømagregat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...