Gå til innhold

Hva har du av basisvarer i hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du nok basisvarer så du kan smelle sammen et brød , en kake, en suppe eller noe uansett om du ikke har handlet de siste dagene? Mel, egg, smør/olje, bakepulver, kakao, løk, poteter, gulrøtter , krydder osv. Jeg blir litt overrasket når folk ikke har slik og tenker at da er det ikke rart det blir dyrt og leve for de. For meg er det utenkelig og ikke til enhver tid ha slik i skap, kjøleskap og kjeller. 

Anonymkode: 39271...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har så og si alt jeg trenger. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Anonymkode: 741a5...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har så og si alt jeg trenger. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Anonymkode: 741a5...096

Siterte feil

Endret av Hateridioter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har mye lagringsplass.

Hvorfor mener du det blir dyrere å kjøpe varer når man trenger dem i stedet for å kjøpe dem og putte dem i skapet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Ikke alle har mye lagringsplass.

Hvorfor mener du det blir dyrere å kjøpe varer når man trenger dem i stedet for å kjøpe dem og putte dem i skapet?

Alle har vel et matskap og et kjøleskap? Fordi man skal kunne smelle sammen noe hvis bilen ikke starter, hvis tante Gunda kommer på besøk, hvis ungene får besøk etter skolen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle har vel et matskap og et kjøleskap? Fordi man skal kunne smelle sammen noe hvis bilen ikke starter, hvis tante Gunda kommer på besøk, hvis ungene får besøk etter skolen osv. 

Jeg har gangavstand til butikken, bilen er relativt ny og går som ei klokke, jeg har ingen tanter og ingen unger som får besøk etter skolen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alt det du nevner til enhver tid, i tillegg til løk, hvitløk, gulrot og en del frukt. Linser, bønner og en del frosne grønnsaker. Har ikke «beredskapslager» fordi vi har innlemmet i normalbeholdningen.

Anonymkode: b76b3...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har alt du nevner. Og ganske mye mer. Også et ekstra kjøleskap, og tre frysere totalt. 

Anonymkode: 4f309...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (2 timer siden):

Hateridioter skrev (1 time siden):

Jeg har gangavstand til butikken, bilen er relativt ny og går som ei klokke, jeg har ingen tanter og ingen unger som får besøk etter skolen.

1. Kjøper bulk. Følger tilbud. 200g natron for 10 kroner, eller en 20g pakke for 30. To kilo hvitløk for 100 kroner, eller to hvitløk for 40. 

2. Gidder ikke stresse ut til butikker mer enn 2-3 ganger i uka. Når man kan ha alt man trenger hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt jeg trenger til brød, kaker og gjærbakst. 

Har ris, potet, pasta og bønner. + hermetikk

Anonymkode: 59d4e...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg, melk, gjær, mel, margarin, poteter, pasta, ris, nudler,  gulrøtter, krydder, fryste grønnsaker og kjøtt i fryseren. 

Endret av Motelvibes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøtt og poteter for et år av gangen, fra høst til høst. Har ris og pasta for cirka et år. Har mel og andre bakevarer som kan gi brød, flatbrød, lefser etc for ca 6 mnd.

Har i tillegg 100 liter drikkevann lagret i boden, på 5 stk 20-litere. Skifter vannet en gang i året.

Estimerer at jeg ville klare meg i cirka et års tid på den måten jeg har her i huset, eller da fra høst til høst. Akkurat nok tid for å få neste avling i hus. Dyrker poteter og grønnsaker selv. Sylter, safter og konserverer grønnsaker så de skal holde seg uavhengig av strøm. Og har lagret en god del salt for å salte med kjøttet, hvis strømmen blir borte over lang tid. Men, har jo aggregat stående uansett.

Vannet rekker til ca en måned, men har flere gode alternativer for å etterfylle etter den tid. Hadde vært interessant å se hvor lenge man faktisk hadde klart seg i praksis. Tror jeg har et godt utgangspunkt, med småbruk på bygda og erfaring med matproduksjon.

Anonymkode: a101f...8d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1. Kjøper bulk. Følger tilbud. 200g natron for 10 kroner, eller en 20g pakke for 30. To kilo hvitløk for 100 kroner, eller to hvitløk for 40. 

2. Gidder ikke stresse ut til butikker mer enn 2-3 ganger i uka. Når man kan ha alt man trenger hjemme. 

200 gram natron?!? Hvem i alle dager er det som trenger så mye av det i en privathusholdning? 

To kilo hvitløk hadde blitt råttent her eller ligget og spirt grønne skudd i kjøleskapsskuffen lenge før jeg hadde greid å bruke opp TO KILO av det. Vi er to i husholdningen.

Anonymkode: 9367c...8e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mel, grovmel, gjær,bakepulver, vaniljesukker,krydder, urter egg, kjøtt(fylkes nok opp med fort 150kg om kort tid) poteter i kjeller, grønsaker i fryser, har og hermetikk, fryst bær, ris,pasta, pluss pluss.

Prøver å altid ha at vi ska kunne klare oss lenge

Anonymkode: 4b7a4...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bake et brød og har noen supper, sauser, pasta, ris ol liggende.   Litt restekjøtt, pølser i frysa. Men har ikke masse i tørrvarer.  Ser ikke vitsen.  Blir overrasket når jeg ser at noen folk har flere skap fulle.  Hva med å spise opp det du har. 

Anonymkode: 33eb5...706

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

200 gram natron?!? Hvem i alle dager er det som trenger så mye av det i en privathusholdning? 

To kilo hvitløk hadde blitt råttent her eller ligget og spirt grønne skudd i kjøleskapsskuffen lenge før jeg hadde greid å bruke opp TO KILO av det. Vi er to i husholdningen.

Anonymkode: 9367c...8e1

Natron kan brukes til utrolig mye. Selv pleier jeg å kjøpe en pose på 600 gram.

Anonymkode: 0b77b...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

1. Har ikke plass til bulk og bruker knapt natron. Får hvitløk gratis fra mor.

2. Stresser ikke ut til butikker 2-3 ganger i uka. Går forbi en på vei hjem og kjører til en annen en eller to ganger i uka for å handle tunge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel det meste av basisvarer når det kommer til tørrvarer og hermetikk. 

Så er det jo både kjøtt og grønt og brød i fryseren, og i kjøleskapet har jeg alltid ost, havremelk og egg.

Så varierer det litt hva jeg har av ferske grønnsaker og kjøtt og sånt. Jeg har masse butikker innen gangavstand, bl.a. en søndagsåpen i 1. etasje i bygget, så jeg trenger ikke hat et stort lager med mat. 

Skjer heller aldri at tante Gunda svinger innom uanmeldt eller jeg må smelle sammen noe for noen barn. Jeg bor alene, så matkriser finnes ikke i min hverdag. Jeg spiser hva jeg vil når jeg vil og ingen andre krever at jeg skal lage noe måltider ut av det blå. Jeg kan alltid fint smelle sammen noe til meg selv med det jeg har tilgjengelig. 

Anonymkode: 64339...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som brukes av oss i hus, og da en del av det, men her bakes det lite, og da er beholdningen lav på det. Har noe, men ikke mye. 
Hermetiske tomater, mais, soyamelk, krydder, næringsgjær, pesto, poteter, masse i fryseren, havregryn, chiafrø, linfrø, proteinpulver, litt ulik annen hermetikk og pålegg som ikke trenger kjøleskap og ting som soyasaus, eddik, sennep osv har vi også. Vann er også lagret. En del kos er også viktig for å holde oppe motet om det blir noe fuss over flere dager/lengre tid. Kaffe og te er også noe det ikke skal gå tomt for. 

Et snevert lager med ris, pasta, knekkebrød, riskaker, mel, gjær, er også lagret, men ikke hauger, men nok til vårt behov. Er i en livsfase hvor det ikke bakes mye, så da lagrer vi ikke så mye av det, men har noe. Kunne klart oss noen måneder, men ikke ett år som andre her. Har dessverre ikke lagringsplass for ting som poteter, rotgrønnsaker, hodekål, gresskar osv, ellers hadde det blitt lagret i større mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...