AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Skrevet 23. september 2024 Hei. Jeg har bestemt meg for å studere sykepleie (deltid), men er veldig usikker på hvordan jeg skal løse dette økonomisk da sykepleiestudiet har mange og lange ulønnede praksisperioder. Totalt 50% av studiet består av praksisperioder og de lengste periodene er ca. 10 uker sammenhengende. I praksisperiodene må jeg ta ulønnet studiepermisjon fra fulltidsjobben min (helsevesenet, turnus). Jeg forventer å måtte jobbe på fulltidsjobben de dagene jeg ikke er i praksis. Samtidig har jeg en 1-åring i hus når jeg begynner på studiet, og jeg bør jo egentlig ikke være i praksis+jobbe 7 dager i uken, 10 uker i strekk... samtidig forstår jeg ikke hvordan jeg skal løse dette økonomisk når jeg må ha så mye fravær fra jobben min. Lånekassen vil jeg få ca. 7000 kr utbetalt fra i mnd, men dette dekker kun halve boliglånet. Jeg jobber med å spare opp en buffer og samboer vil naturligvis bidra mer økonomisk mens jeg er student, men jeg kjenner likevel at dette stresser meg ekstremt mye.. Jeg forstår ikke hvordan andre får det til å gå rundt, uten å ha mangfoldige tusen i buffer for de to årene jeg må bruke i ulønnet praksis i stedet for i min lønnede jobb. Beklager rotete innlegg, tankene spinner fælt. Jeg søker sårt råd og innspill til hvordan andre i lignende situasjoner har løst dette på best mulig måte, og håper på hyggelig respons! Anonymkode: 87400...a74
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #2 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. Jeg har bestemt meg for å studere sykepleie (deltid), men er veldig usikker på hvordan jeg skal løse dette økonomisk da sykepleiestudiet har mange og lange ulønnede praksisperioder. Totalt 50% av studiet består av praksisperioder og de lengste periodene er ca. 10 uker sammenhengende. I praksisperiodene må jeg ta ulønnet studiepermisjon fra fulltidsjobben min (helsevesenet, turnus). Jeg forventer å måtte jobbe på fulltidsjobben de dagene jeg ikke er i praksis. Samtidig har jeg en 1-åring i hus når jeg begynner på studiet, og jeg bør jo egentlig ikke være i praksis+jobbe 7 dager i uken, 10 uker i strekk... samtidig forstår jeg ikke hvordan jeg skal løse dette økonomisk når jeg må ha så mye fravær fra jobben min. Lånekassen vil jeg få ca. 7000 kr utbetalt fra i mnd, men dette dekker kun halve boliglånet. Jeg jobber med å spare opp en buffer og samboer vil naturligvis bidra mer økonomisk mens jeg er student, men jeg kjenner likevel at dette stresser meg ekstremt mye.. Jeg forstår ikke hvordan andre får det til å gå rundt, uten å ha mangfoldige tusen i buffer for de to årene jeg må bruke i ulønnet praksis i stedet for i min lønnede jobb. Beklager rotete innlegg, tankene spinner fælt. Jeg søker sårt råd og innspill til hvordan andre i lignende situasjoner har løst dette på best mulig måte, og håper på hyggelig respons! Anonymkode: 87400...a74 Kanskje du ikke har råd? Sykepleierstudiet kan være veldig krevende, og spesielt med barn da man ikke har noen rettigheter utover et minimum (maks 3 fraværsdager i praksis før man stryker. Kan være veeeldig vanskelig med småbarn som drar med seg alt mulig fra barnehagen). Men ville rett og slett bare prøvd og sett hvordan det går, som regel klarer man seg med mindre penger enn man hadde trodd. Siden du har fulltidsjobb så vil du få godt med feriepenger du kan sette vekk fra, og så burde du klare å jobbe 50% om arbeidsgiver tilrettelegger litt, og mannen er i stand til å bidra hjemme. Anonymkode: 90120...1e2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #3 Skrevet 23. september 2024 Hvor gammel er du? De over 30? Har mulighet til å få ekstra studielån. Jeg har utbetalt i underkant av 20 k fra lånekassen per måned grunnet dette. Anonymkode: 3dc16...d83
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #4 Skrevet 23. september 2024 1. Undersøk om du har rett på ekstra støtte fra lånekassen. 2. Sett opp en budsjett. Se hvor lite du kan klare deg på. 3. Har du en samboer/ektefelle som kan klare å ta litt mer av den økonomiske og familiære byrden i de periodene det er praksis? Anonymkode: 79ada...23b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #5 Skrevet 23. september 2024 Trådstarter her, tusen takk for svar! Jeg har tenkt tanken med at sykepleie er et krevende studie, spesielt mtp praksis og liten fraværsgrense. Samtidig vil jeg ikke utsette videre utdanning lenger.. Jeg fyller 30 neste år, dette tilleggslånet var nytt for meg og noe jeg absolutt skal undersøke 😊 Jeg ser en av dere nevnte feriepenger. Vil ikke dette beløpet minske betraktelig de årene jeg ikke får jobbet 100%? Samboer kommer til å betale en større del av boliglånet, noe som selvfølgelig vil hjelpe! Men jeg er generelt litt i overkant stresset over økonomi.. Ble forøvrig litt beroliget over tilleggslånet jeg ble informert om 😊 Anonymkode: 87400...a74
gobbledigook Skrevet 23. september 2024 #6 Skrevet 23. september 2024 (endret) Hvor får du 7000 fra...? Den vanlige student med fullt lån fra lånekassen får 10k i måneden, og mer i januar og august. Men ja, både å ha barn og og være over 30 gjør at man kan søke om ekstra lån (men ikke begge samtidig!! du får bare ett av tilleggslånene, men er samme sum mener jeg). Det står veldig greit forklart på Lånekassen sine nettsider Endret 23. september 2024 av gobbledigook
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #7 Skrevet 23. september 2024 En ting er den økonomiske siden av studiet, men studiet er meget krevende. Jeg går deltid sykepleien; jobber fulltid ved siden og har barn. Jeg hadde ikke gjort dette med småbarn. Du må iallefall basere deg på lite tid til noe annet, og du må ha mulighet for hjelp av andre. Jeg bruker ferie nå på de dagene jeg jobber dagvakt og kveldsvakt så jobber jeg dobleskift. Først egen jobb, så i praksis. Anonymkode: 9d9a0...bf1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Skrevet 23. september 2024 I kommunen vår får helsefagarbeidere lønnet permisjon for kompetanseheving. Dette er selvfølgelig ikke noe de vifter med, men hør med tillitsvalgt på arbeidsplassen, kanskje dere også har noe slikt. Hos oss tror jeg du binder det til kommunen 2 år etter endt utdanning som «betaling» Anonymkode: c4705...499
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Skrevet 23. september 2024 Jeg fikk forøvrig 2 av mine barn under studiet, hadde permisjon 1 år med begge. Jeg kan ikke lyge å si det ikke var krevende, men det gikk på et vis. Far måtte ta alle sykedager når jeg hadde praksis, for da har du kun mulighet til å være borte 10%, og det er knapt nok til egen sykdom om du skulle få omgangsyke 🙈 Anonymkode: c4705...499
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå