AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #1 Del Skrevet 23. september 2024 Når dere går rundt ute uten briller. Utendørs eller inne i butikker. Føler dere forvirra og uvirkelig da? Lurer på om min forvirring har med dårlig syn å gjøre eller skjeve hornhinner? Anonymkode: 504c4...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #2 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når dere går rundt ute uten briller. Utendørs eller inne i butikker. Føler dere forvirra og uvirkelig da? Lurer på om min forvirring har med dårlig syn å gjøre eller skjeve hornhinner? Anonymkode: 504c4...4a6 Hva mener du gå uten briller/linser? Hvorfor skal du gjøre det når du er nærsynt? Jeg har både skjeve hornhinner og er nærsynt, men jeg ser så dårlig at jeg aldri ville forvillet meg ut av huset uten briller eller linser. De gangene jeg ikke finner brillene på badet synest jeg er det er ille nok. Brillene må ligge på nattbordet med en gang jeg står opp og bruker de til jeg tar på linser. Jeg har -3 og -4 i styrke. Skjønner ikke hvorfor du skal gå uten briller med mindre det er snakk -0,25 eller noe. Langsynte går gjerne uten briller noen ganger fordi de trenger billene mest når de leser. Men når du er nærsynt så blir dette svært utfordrende med å bevege seg rundt, og du risikerer også mye hodepine fordi at du anstrenger øynene ved å myse om du ikke korrigerer. Anonymkode: e4bdf...e2d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #3 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du gå uten briller/linser? Hvorfor skal du gjøre det når du er nærsynt? Jeg har både skjeve hornhinner og er nærsynt, men jeg ser så dårlig at jeg aldri ville forvillet meg ut av huset uten briller eller linser. De gangene jeg ikke finner brillene på badet synest jeg er det er ille nok. Brillene må ligge på nattbordet med en gang jeg står opp og bruker de til jeg tar på linser. Jeg har -3 og -4 i styrke. Skjønner ikke hvorfor du skal gå uten briller med mindre det er snakk -0,25 eller noe. Langsynte går gjerne uten briller noen ganger fordi de trenger billene mest når de leser. Men når du er nærsynt så blir dette svært utfordrende med å bevege seg rundt, og du risikerer også mye hodepine fordi at du anstrenger øynene ved å myse om du ikke korrigerer. Anonymkode: e4bdf...e2d Jeg har muligens max -0,25 og kanskje litt skjeve hornhinner. Jeg har ikke sjekket. Men om det er vanlig å være veldig forvirra og uvirkelig når man går rundt ute i verden dersom man har litt nærsynt og litt skjeve hornhinner? Anonymkode: 504c4...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 23. september 2024 #4 Del Skrevet 23. september 2024 (endret) Nei. Snakk med optiker og/eller lege. Endret 23. september 2024 av Holar 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 23. september 2024 #5 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg går aldri uten linser eller briller, så det vet jeg ikke, synes det er ille nok å gå uten linser/briller. Har derfor ikke tenkt noe særlig over det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #6 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg er blind uten linser/briller og hadde fort blitt påkjørt, så ja det kan man vel si 😄 Anonymkode: 5c464...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #7 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg har vært nærsynt og hatt skeive hornhinner i snart 50 år, og kan si at forvirring kommer av andre ting . Anonymkode: 43361...bc8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #8 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Når dere går rundt ute uten briller. Utendørs eller inne i butikker. Føler dere forvirra og uvirkelig da? Lurer på om min forvirring har med dårlig syn å gjøre eller skjeve hornhinner? Anonymkode: 504c4...4a6 Nei, jeg tror ikke dette har noe med synet å gjøre, i hvert fall ikke forvirringen. Jeg kan føle at det rundt meg er litt ute av fokus, at det zoomes inn og ut og kan bølge litt, hvis jeg ikke har på brillene. Dybdesynet kan også være rammet av og til. Jeg fikk påvist nærsynthet og skjeve hornhinner da jeg var hos optikeren nå nettopp, etter å ikke ha trengt briller i hele mitt liv. Jeg spurte henne om hvorfor ting føltes slik, og hun sa da at dette var aldersbetinget. Det ene øyet mitt slet nå med å fokusere og jobbet litt på egen hånd. Ble derfor litt "bølger og zooming" når øynene ikke var like samstemte. Det ville gå over, sa hun....noe jeg tror vil skje når begge øynene blir like dårlige.😆 K48 Anonymkode: 516af...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #9 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg har -6.25 og skjeve hornhinner, og jeg blir veldig svimmel og forvirret om jeg går uten briller/linser. Anonymkode: 871fa...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #10 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har muligens max -0,25 og kanskje litt skjeve hornhinner. Jeg har ikke sjekket. Men om det er vanlig å være veldig forvirra og uvirkelig når man går rundt ute i verden dersom man har litt nærsynt og litt skjeve hornhinner? Anonymkode: 504c4...4a6 Du vet styrken din men har ikke sjekket? Da ville jeg tatt en tur til optiker, slik at du kan få testet. Det er mulig du ser dårligere enn du tror. Om du har -0,50 men veldig skjeve hornhinner kan det være du trenger å korrigere. Da kan du også få prøvd hvordan det er å gå med briller for å se om du føler deg mindre forvirret. Da jeg oppdaget at jeg var nærsynt så trodde jeg det var sånn man skulle se. Jeg hadde da -1,5 når jeg endelig fikk kommet til optiker, og jeg ble så sjokkert over hvor klart man skulle se verden, så det var en åpenbarring. Jeg ser så dårlig nå at jeg nok ville føle meg forvirret på den måten at alt er veldig blurry. Jeg korrigerer ikke mine skjeve horhinner med linser, men har litt korreksjon i brillene. Jeg har kun på det ene øyet og ikke så mye, og resultatet er at jeg ikke ser helt klart men litt uklart innimellom på det ene øyet på grunn av dette. Jeg fikk prøve noen linser som skulle korrigere for dette, men det var så tjukke og jeg ble svimmel av å gå med de. På samme måte kan jeg se for meg at man blir litt svimmel om man har veldig skjeve hornhinner og ikke korrigerer for dette. Anonymkode: e4bdf...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #11 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du gå uten briller/linser? Hvorfor skal du gjøre det når du er nærsynt? Jeg har både skjeve hornhinner og er nærsynt, men jeg ser så dårlig at jeg aldri ville forvillet meg ut av huset uten briller eller linser. Skjønner ikke hvorfor du skal gå uten briller med mindre det er snakk -0,25 eller noe. Men når du er nærsynt så blir dette svært utfordrende med å bevege seg rundt, og du risikerer også mye hodepine fordi at du anstrenger øynene ved å myse om du ikke korrigerer. Anonymkode: e4bdf...e2d Jeg har -0.25 på begge øynene, men i følge det som står på kontaktlinsene er de skjeve hornhinnene tilsvarende -0.75*180 og -1.25*180, hva nå enn det betyr. Fikk briller og linser for under et år siden. Samtidig har jeg adhd, så den vanen at jeg skal se bedre om morgenen er ikke helt etablert. Både brillene og linsene blir fort glemt, for jeg merker i motsetning til deg ikke noe til at jeg ser dårlig om morgenen. 🙈😅 Så for å svare TS, jeg er ofte forvirret noen timer utpå dagen, men i form av "Hvorfor har jeg vondt i hodet? Hvorfor er øynene mine slitne? Hvorfor føles øynene mine tørre ut? Hvorfor er jeg så sliten i hodet? Husket jeg å ta ut linsene før jeg la meg?" Anonymkode: e4a3c...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 23. september 2024 #12 Del Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har -0.25 på begge øynene, men i følge det som står på kontaktlinsene er de skjeve hornhinnene tilsvarende -0.75*180 og -1.25*180, hva nå enn det betyr. Fikk briller og linser for under et år siden. Samtidig har jeg adhd, så den vanen at jeg skal se bedre om morgenen er ikke helt etablert. Både brillene og linsene blir fort glemt, for jeg merker i motsetning til deg ikke noe til at jeg ser dårlig om morgenen. 🙈😅 Så for å svare TS, jeg er ofte forvirret noen timer utpå dagen, men i form av "Hvorfor har jeg vondt i hodet? Hvorfor er øynene mine slitne? Hvorfor føles øynene mine tørre ut? Hvorfor er jeg så sliten i hodet? Husket jeg å ta ut linsene før jeg la meg?" Anonymkode: e4a3c...b11 Du kan gjøre et overslag på hvor dårlig du egentlig ser, ved å plusse på verdiene til de skjeve hornhinnene. Per definisjon har du -1.0 på det ene øyet og -1.50 på det andre. Det er nok til at du ser rævdårlig på relativt kort avstand. Jeg har selv skjeve hornhinner som ikke går under de vanlige toric-linseverdiene, så i stedet for å ha linser for skjeve hornhinner, får jeg linser med den ekstra styrken jeg har behov for å rette opp den skjevheten jeg har. Linsene mine er -1.0 og -2.50, men brilleverdiene mine er -0.50 og -1.75, pluss korrigering for hornhinnene, siden briller kan korrigere for de verdiene som ikke finnes på linser. Når du har begynt å bruke briller eller linser, vil hjernen venne seg til at du skal se bedre, selv om du med adhd kan glemme å ta dem på. Da vil du få både hodepine og en hel masse andre plager, som kan være delaktig i årsaken til at du føler deg forvirret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. september 2024 #13 Del Skrevet 23. september 2024 Nei, jeg har aldri følt med forvirra eller hatt noen uvirkelighetsfølelse ved å gå uten briller selv om jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #14 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg hadde ikke klart å gå to skritt ut av huset uten briller, da hadde jeg ligget paddeflat på bakken😂 det er kun om natten, og bare i mitt eget hus, at jeg kan gå uten briller. Anonymkode: cef96...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #15 Del Skrevet 23. september 2024 Har ganske så skjeve hornhinner og er nærsynt men har aldri følt meg forvirra. Går jeg uten briller så ser jeg bare dårligere. Brukt briller fra jeg var 4 aldri opplevd forvirring i de periodene jeg droppet briller. Anonymkode: e2091...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. september 2024 #16 Del Skrevet 23. september 2024 Jeg forestilte meg selv gå uten briller i butikken eller ute, og det var fryktelig komisk 🤣 Hvorfor er jeg ute? Hvordan kom jeg meg til butikken - det er jo i kjøresvstand, kjørte jeg i blinde?! Hva faren skal jeg gjøre i butikken - definitivt ikke sjekke ut utvalget, for det ser jeg jo ikke! Se på alle de fine fargeflekkene??? Nope! Går jeg uten briller eller linser så er det kun hjemme. Når synet først begynte å endre seg så så ikke ting uvirkelige ut - jeg bare begynte å lure på om alle andre også syntes det var like vanskelig å lese ting på skoletavla, eller se hva som sto på skilt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #17 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva mener du gå uten briller/linser? Hvorfor skal du gjøre det når du er nærsynt? Jeg har både skjeve hornhinner og er nærsynt, men jeg ser så dårlig at jeg aldri ville forvillet meg ut av huset uten briller eller linser. De gangene jeg ikke finner brillene på badet synest jeg er det er ille nok. Brillene må ligge på nattbordet med en gang jeg står opp og bruker de til jeg tar på linser. Jeg har -3 og -4 i styrke. Skjønner ikke hvorfor du skal gå uten briller med mindre det er snakk -0,25 eller noe. Langsynte går gjerne uten briller noen ganger fordi de trenger billene mest når de leser. Men når du er nærsynt så blir dette svært utfordrende med å bevege seg rundt, og du risikerer også mye hodepine fordi at du anstrenger øynene ved å myse om du ikke korrigerer. Anonymkode: e4bdf...e2d Jeg har -1,5 og går ofte uten briller 🙈 Det går helt fint uten briller på butikken etc, så lenge jeg bruker dem under bilkjøring. Optiker har også rådet meg til å ikke bruke dem hele tiden fordi jeg leser så mye at øyemuskelen min blir sliten, og da kan det visst være lurt å gå uten brillene av og til. Så for å svare TS; så merker jeg ikke noen forvirring uten nei. Føler meg helt normal. Anonymkode: 147a0...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #18 Del Skrevet 24. september 2024 Bruker alltid briller. Det kan av og til føles som jeg er til sjøs når jeg venner meg til en ny styrke, eller veksler mellom å bruke de gamle solbrillene med litt for lav styrke og de vanlige brillene på sommeren. Anonymkode: 291bf...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå