Gå til innhold

Hvilken farge er søtest på katter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Velger heller ikke katt basert på utseende, men jeg har jo meninger om hva som er penest. Helt svarte katter er nydelige. Tricolor er nydelige, helst uten hvitt. Jeg er også svak for tabby og da helst klassisk tabby og ikke makrelltabby. Og uten noen hvite flekker. Sølvtabby er min absolutte favoritt på huskatter. 

Anonymkode: 659ed...dd6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Velger heller ikke katt basert på utseende, men jeg har jo meninger om hva som er penest. Helt svarte katter er nydelige. Tricolor er nydelige, helst uten hvitt. Jeg er også svak for tabby og da helst klassisk tabby og ikke makrelltabby. Og uten noen hvite flekker. Sølvtabby er min absolutte favoritt på huskatter. 

Anonymkode: 659ed...dd6

Da er de jo ikke lenger TRIcolor, altså tre-farget, om det ikke også er hvitt der. Svart, rød, hvit.... tricolor. Er det kun svart og rød du mener her, så kalles de for skilpaddefarget. Skilpaddefarget kan også være "diluted", altså utvannet, og katten fremstår da som en blanding av grå og fersken/kremfarget (en veldig, veldig lys rødfarge). Grått er utvannet svart, og krem/fersken er utvannet rød/oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Da er de jo ikke lenger TRIcolor, altså tre-farget, om det ikke også er hvitt der. Svart, rød, hvit.... tricolor. Er det kun svart og rød du mener her, så kalles de for skilpaddefarget. Skilpaddefarget kan også være "diluted", altså utvannet, og katten fremstår da som en blanding av grå og fersken/kremfarget (en veldig, veldig lys rødfarge). Grått er utvannet svart, og krem/fersken er utvannet rød/oransje.

Haha, du har jo helt rett der. Kaller det bare tricolor. Har en tricolor med ca 50% hvitt. 

Ja, jeg leste litt nå selv og ser at det genetisk faktisk bare finnes tre farger for katter egentlig. Hvitt, svart og rødt. 

Anonymkode: 659ed...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (4 timer siden):

Jeg må korrigere meg selv litt. Her står det om en skilpadde- og hvit /tricolor katt som ikke bare er en hann, men han er også fertil! Altså ikke steril, som de alltid ellers er! Bilde av skjønnheten er det også : ) Han er helt, helt unik!

https://thelittlecarnivore.com/en/blog/torties-red-cats-genetics

Jepp, jeg har rettet på mange der. Det er mange som ser min tricolor og sier at "visste du at alle tricolor-katter er hunner?". Og det stemmer jo ikke. 

Jeg har også en rødtabby hannkatt og mange sier også "visste du at nesten alle rødtabby-katter er hanner?" 😅 

Anonymkode: 659ed...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

 

Ja, jeg leste litt nå selv og ser at det genetisk faktisk bare finnes tre farger for katter egentlig. Hvitt, svart og rødt. 

Anonymkode: 659ed...dd6

Hva med helt hvite, grå og brune? 

Anonymkode: 9a051...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med helt hvite, grå og brune? 

Anonymkode: 9a051...91e

Brun er en variant av rødt som har mer svart i blandet. Grå er en utvannet type svart. "Diluted" som det står om kattegenetikk og avl på engelsk.

Hvite katter var nevnt, og det finnes mange helt hvite katter. Men det hender ofte at helt hvite katter lider av døvhet. Etter hva jeg har lest, gjelder dette spesielt ofte hvis katten i tillegg har blå øyne. Har katten to ulike farger på øynene, f.eks et gult og et blått øye, kan katten være døv på det øret som er på samme side som det blå øyet.

Har katten svart snute, er den ikke ensfarget hvit og sannsynligvis ikke døv, selv om pelsen er helhvit.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alle katter, til og med de uten pels. Hadde vært en crazy cat man hvis jeg ikke hadde hatt tilsyn😅

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.28):

Ja jeg elsker de trefargede kattene. Både gråtoner og vanlig brun, svart, hvit varianten. Har inntrykk av at folk velger svart hvit først. Hvorfor? Bare for hva de synes er søtest?

Anonymkode: 59967...b8b

Så bare ho-katter mao. 

Anonymkode: 4d4b8...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oransje katter m hvitt på, og helt sorte katter😻

IMG_20240725_194828_614.jpg

Anonymkode: d538c...d72

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er litt pussig i denne tråden er at mange skriver at de er svak for svarte katter og liker dem best.

Hvorfor er det pussig?

Jo, fordi i tv-programserien "My Cat From Hell", som mange kanskje har sett på f.eks Animal Planet, så opplyser Jackson, programlederen, flere ganger at på katteherberger og "shelters" for hjemløse katter, så er det nettopp svarte katter som blir igjen til sist. Fordi så få mennesker vil ha helsvarte katter!? Det er teorier om hvorfor, og en av dem var visstnok overtro, sa han. Fra gammelt av er svarte katter forbundet med ulykke, dette er jo velkjent. Og dette henger mer eller mindre ubevisst igjen hos folk som er på "shelters" for å finne seg en katt, så de går forbi de svarte kattene og velger de andre istedet. Det er vel ingen som i fullt alvor i dagens samfunn blir redde og tror det betyr ulykke at en svart katt krysser veien foran deg? Eller...?

Men i denne tråden ser det ikke ut til at dette gjelder i Norge? Eller gjør det det? Blir svarte katter valgt til sist også hos Dyrebeskyttelsen eller herberger som adopterer bort hjemløse/omplasserte katter?

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (50 minutter siden):

Det som er litt pussig i denne tråden er at mange skriver at de er svak for svarte katter og liker dem best.

Hvorfor er det pussig?

Jo, fordi i tv-programserien "My Cat From Hell", som mange kanskje har sett på f.eks Animal Planet, så opplyser Jackson, programlederen, flere ganger at på katteherberger og "shelters" for hjemløse katter, så er det nettopp svarte katter som blir igjen til sist. Fordi så få mennesker vil ha helsvarte katter!? Det er teorier om hvorfor, og en av dem var visstnok overtro, sa han. Fra gammelt av er svarte katter forbundet med ulykke, dette er jo velkjent. Og dette henger mer eller mindre ubevisst igjen hos folk som er på "shelters" for å finne seg en katt, så de går forbi de svarte kattene og velger de andre istedet. Det er vel ingen som i fullt alvor i dagens samfunn blir redde og tror det betyr ulykke at en svart katt krysser veien foran deg? Eller...?

Men i denne tråden ser det ikke ut til at dette gjelder i Norge? Eller gjør det det? Blir svarte katter valgt til sist også hos Dyrebeskyttelsen eller herberger som adopterer bort hjemløse/omplasserte katter?

Dyrevernorganisasjoner i Norge har også gått ut med at det gjerne er minst etterspørsel etter de sorte kattene, så de har noen ganger hatt fokus på dette i forbindelse med Black Friday eller annet.

Selv har jeg alltid syntes de har vært staselige, helsorte dyr generelt er flott.

Anonymkode: 9a051...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er fine. Må jeg velge.. de brune.

Anonymkode: 9f697...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart svak for oransje katter. Hadde en oransje og hvit katt tidligere, og skal ha det igjen en gang. Det har mye med personligheten å gjøre også, selvsagt.

Nå har jeg en bruntabby, og er nok litt svak for dem også. De har jo litt av en personlighet🤭 Det er ikke min første tabby, men er over 20 år siden sist, så hadde glemt litt hvor sære de kan være😂

Jeg velger dyr først og fremst grunnet personlighet, men har farger jeg er svak for. Det tror jeg de aller fleste helt innerst inne, har. Selv om de ikke vil innrømme det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...