AnonymBruker Skrevet 24. september #121 Del Skrevet 24. september Rundt 10 kanskje. Hadde to rundt med feber i sommer. Én covid, og en ukjent. Jeg har på ingen måte dårlig samvittighet for det. Blir du aldri syk er jeg misunnelig på deg. Går du på jobben når du føler deg dårlig synes jeg synd på deg. 😄 Anonymkode: b3926...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 24. september #122 Del Skrevet 24. september Forvirret23 skrev (1 time siden): Om vi skal følge rådene dine for å ikke bli syke, så har vi ikke helsetjenester for de som jobber der må være hjemme å sove natten, han rutiner, spise riktig for at de ikke skal bli syke. Elsker at det er så enkelt, så nå skal jeg begynne med dette. Må bare informere jobb at jeg heretter kun jobber mellom 8-16 for de blir jeg frisk😁 Den første setningen din forstod jeg rett og slett ikke. men tror jeg fanget opp essensen her. Jeg har aldri skrevet at ikke folk kan bli syke. Verken permanent (arbeidsufør) eller midlertidig (sykemelding). Jeg har derimot skrevet at alle, og da mener jeg alle, kan ta forholdsregler for å gi seg selv en større sjanse for å være frisk. Dermed kan vi som samfunn ha større forutsetninger for å bevare velferdsstaten som fungerer som et sikkerhetsnett for de som faktisk ikke har helse til å jobbe. Da svarte jeg deg direkte på det du spurte om. Da synes jeg du kan returnere tjenesten. Hvor har jeg skrevet at det er enkelt, og hvor har jeg skrevet at alle som sove nok, trener og spiser sunt magisk er/blir friske? Er du uenig i påstanden om at søvn, aktivitet og kosthold i stor grad påvirker folkehelsen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #123 Del Skrevet 24. september c_buk skrev (22 minutter siden): Er du uenig i påstanden om at søvn, aktivitet og kosthold i stor grad påvirker folkehelsen? Hvilke partier er det du tenker skal gå sammen om en lovendring som sier at sykemelding kun skal tilkjennes arbeidstagere som sover nok, mosjonerer nok, og spiser sunt nok? Hva enn "nok" er, og hvordan enn dette skal overvåkes. Anonymkode: f483f...c2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #124 Del Skrevet 24. september Forvirret23 skrev (10 timer siden): Jeg blir så oppgitt av sånne tråder, der de som er så heldige å få være friske nok til å dra på jobb hele tiden tror det er en bragd og at de har så mye bedre moral enn andre. Immunforsvaret mitt kan de fint få, men det er kanskje de da som smitter meg. Dere er HELDIGE med helsen, dere er ikke bedre enn andre mennesker. Jeg elsker jobben min, kollegaene min og kundene. Jeg skulle ønske jeg kunne ha jobbet 150%, det kan jeg ikke. Jeg har nedsatt immunforsvar, er kronisksyk og har vel til i år vært sykemeldt i 3 måneder og brukt 4-5 egenmeldinger, samt har er kronisksykt barn som jeg har brukt 6 dager på! Jeg er verdens verste arbeidstaker, og arbeidsgiver angrer nok vel mye på at jeg fikk jobb den gangen hef var frisk,men moralen min skal ingen ta fra meg Selvfølgelig er det forskjell på oss. Jeg har selv vært en som har hatt mange egenmeldinger. Vet ikke om det er immunforsvaret mitt som var så mye dårligere, men jeg hadde nærmest daglige smerter, og mye av energien min gikk til å ta meg sammen og komme meg på jobb hver bidige dag. Min teori er at jeg da ikke hadde mer å gi ved sykdom andre kanskje bare føler seg "litt pjusk" av. Mye av smertene forsvant etter barn, og jeg har ikke vært like mye syk siden det. Selv migrenen min har gått over til å være anfall som kan medisineres bort og jobbes gjennom. Kanskje tilfeldig, noe jeg har vokst av meg, eller så har jeg større kapasitet nå som det ikke er noe annet som tynger i tillegg. Hvilken jobb vi har betyr også mye. Jeg kan ha hjemmekontor med mindre jeg er satt helt ut av spill, men det er ikke like greit hvis man har direkte kontakt med andre mennesker. Ja, vi har forskjellig helse, og vi må godta at noen er mer hjemme enn andre. Anonymkode: 2d745...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 24. september #125 Del Skrevet 24. september c_buk skrev (43 minutter siden): Den første setningen din forstod jeg rett og slett ikke. men tror jeg fanget opp essensen her. Jeg har aldri skrevet at ikke folk kan bli syke. Verken permanent (arbeidsufør) eller midlertidig (sykemelding). Jeg har derimot skrevet at alle, og da mener jeg alle, kan ta forholdsregler for å gi seg selv en større sjanse for å være frisk. Dermed kan vi som samfunn ha større forutsetninger for å bevare velferdsstaten som fungerer som et sikkerhetsnett for de som faktisk ikke har helse til å jobbe. Da svarte jeg deg direkte på det du spurte om. Da synes jeg du kan returnere tjenesten. Hvor har jeg skrevet at det er enkelt, og hvor har jeg skrevet at alle som sove nok, trener og spiser sunt magisk er/blir friske? Er du uenig i påstanden om at søvn, aktivitet og kosthold i stor grad påvirker folkehelsen? Du skjønte det ikke? Du skjønner de som jobber turnus sover dårlig. De er oppe flere netter på rad, de spiser ikke riktig til riktige tider på dagen. De har snur døgnet opp til flere ganger i uken. Dette er stikk motsatt en det du mener vi MÅ gjøre for at man skal kunne få være syk. Går du inn i statistikken kan du se at de som jobber slik er de som er mest borte fra jobb. Skal de leve slik du mener at man skal så da har du kun et helsevesenet, kollektivt, politi osv kun i normalarbeidstid. Blir litt dumt å da mene at dette bør man gjøre for å få bruke egenmeldinger. Verden fungerer ikke slik, i en perfekt verden ja. Verden er ikke perfekt. Trene, kosthold, søvn er kjempe viktig, men det vil ikke fungere at vi alle gjør det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 24. september #126 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvilke partier er det du tenker skal gå sammen om en lovendring som sier at sykemelding kun skal tilkjennes arbeidstagere som sover nok, mosjonerer nok, og spiser sunt nok? Hva enn "nok" er, og hvordan enn dette skal overvåkes. Anonymkode: f483f...c2e Lov er ikke eneste styringsverktøy vi har i Norge. Vi bør kunne kreve at voksne mennesker klarer å passe på seg selv. Kanskje man i mindre grad skal gi ytelser basert på livsstilsykdommer. Kanskje man blir nødt til å stramme inn betingelsene for alle. Det som er sikkert er at vi ikke har råd til å finansiere at en såpass stor del av befolkningen ikke jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 24. september #127 Del Skrevet 24. september Forvirret23 skrev (23 minutter siden): Du skjønte det ikke? Du skjønner de som jobber turnus sover dårlig. De er oppe flere netter på rad, de spiser ikke riktig til riktige tider på dagen. De har snur døgnet opp til flere ganger i uken. Dette er stikk motsatt en det du mener vi MÅ gjøre for at man skal kunne få være syk. Går du inn i statistikken kan du se at de som jobber slik er de som er mest borte fra jobb. Skal de leve slik du mener at man skal så da har du kun et helsevesenet, kollektivt, politi osv kun i normalarbeidstid. Blir litt dumt å da mene at dette bør man gjøre for å få bruke egenmeldinger. Verden fungerer ikke slik, i en perfekt verden ja. Verden er ikke perfekt. Trene, kosthold, søvn er kjempe viktig, men det vil ikke fungere at vi alle gjør det. Så det du sier er at de som jobber natt ikke får et ideelt søvnmønster? Åpenbart. Men de kan fortsatt spise sunt og trene. Det samme kan f.eks sies for mange småbarnsforeldre. Men alle nyansene kan ikke fremkomme i ethvert argument. Og jeg mener ikke at det skal være påkrevd av voksne å passe på seg selv for å kunne bruke egenmelding. Jeg tilegner det som en basisferdighet som voksen å kunne passe på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #128 Del Skrevet 24. september c_buk skrev (38 minutter siden): Lov er ikke eneste styringsverktøy vi har i Norge. Vi bør kunne kreve at voksne mennesker klarer å passe på seg selv. Kanskje man i mindre grad skal gi ytelser basert på livsstilsykdommer. Kanskje man blir nødt til å stramme inn betingelsene for alle. Det som er sikkert er at vi ikke har råd til å finansiere at en såpass stor del av befolkningen ikke jobber. Her var det mye fluff. Kan du være grei og konkretisere en smule. Hvem skal kunne kreve hva og med hvilken rett om det ikke skal være lovregulert? Anonymkode: f483f...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 24. september #129 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her var det mye fluff. Kan du være grei og konkretisere en smule. Hvem skal kunne kreve hva og med hvilken rett om det ikke skal være lovregulert? Anonymkode: f483f...c2e Konkretisere hvilke styringsverktøy vi har i norsk offentlig sektor? Dette burde vært elementær grunnskolestoff, men kan sikkert liste opp noen av de styringsverktøyene vi har i Norge. - Strategier - Holdningskampanjer - Insentiver Vet ikke hvilken nytte du skal få av at jeg utdypet hva styringsverktøy innebærer? Mitt poeng er at dette er helt uavhengig å lovregulere og bør være et minimumskrav for hva man skal kunne forvente at man individuelt tar ansvar for selv. Mener du at det ikke bør være forventet fra et voksent menneske at hen sover, spiser det kroppen trenger, holder kroppen sunn gjennom aktivitet, holder tennene sunne gjennom tannpuss, holder kroppen ren, har rene klær osv.? Antar svaret er ja, og da bør alle voksne myndige mennesker klar disse elementære tingene. Så for å trekke dette tilbake igjen til det tråden egentlig handler om. Hvor mange egenmeldingsdager er for mye? Ingen antall egenmeldingsdager er for mye, om det er slik at man har vært så uheldig og blitt syk/arbeidsufør såpass mange dager i løpet av året. Og da legger jeg selvsagt til grunn at vi snakker om myndige voksne mennesker som tar vare på seg selv. Om voksne myndige mennesker ikke tar vare på seg selv, så kommer vi til å miste goder som vår gunstige egenmeldingsordning. Den har vi ikke råd til å opprettholde. Du har dratt inn styring gjennom lov. Du kaller det fluff. Det er greit nok. Men om du må stille spørsmål "hvem skal kunne kreve hva og med hvilken rett om det ikke skal være lovregulert", så ville jeg heller lest meg opp på samfunnsfag fra videregående skole enn å be meddebattanter om å utdype hva styringsverktøy er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #130 Del Skrevet 24. september Har brukt én egenmeldingsperiode (3 dager) i år. Ble sykemeldt i to uker til etter de 3 dagene. Hadde bakteriell lungebetennelse og var på sykehuset i nesten en uke. Alle kan bli syke og tilgang på egenmeldingsdager er fastsatt og vedtatt, så synes 12 dager er helt passe. Som mye annet her i landet driver vi med prinsipper som frihet under ansvar og tillit. Noen velger å utnytte og misbruke den tilliten, men man kan jo ikke straffe alle for det.. Anonymkode: e7413...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #131 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jobber dere skift? Ellers så er jo ikke legekontorene åpne utenom vanlig arbeidstid Anonymkode: 520b5...8ac Vi jobber skift ja, noen slutter tidligere og noen begynner senere så det er fullt mulig og jeg gjør det selv. Skjønner selvsagt om det er spesialster der man ikke kan velge timer selv, men ofte er det mulig Anonymkode: cddb2...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 24. september #132 Del Skrevet 24. september Tre dager. Omgangssyke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #133 Del Skrevet 24. september c_buk skrev (54 minutter siden): Mitt poeng er at dette er helt uavhengig å lovregulere og bør være et minimumskrav for hva man skal kunne forvente at man individuelt tar ansvar for selv. Og mitt spørsmål består: "Hvem er det som skal kunne kreve dette, og med hvilken rett om det ikke er lovregulert?" Anonymkode: f483f...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 24. september #134 Del Skrevet 24. september c_buk skrev (2 timer siden): Så det du sier er at de som jobber natt ikke får et ideelt søvnmønster? Åpenbart. Men de kan fortsatt spise sunt og trene. Det samme kan f.eks sies for mange småbarnsforeldre. Men alle nyansene kan ikke fremkomme i ethvert argument. Og jeg mener ikke at det skal være påkrevd av voksne å passe på seg selv for å kunne bruke egenmelding. Jeg tilegner det som en basisferdighet som voksen å kunne passe på seg selv. Søvn er jo det viktigste her når man tenker på helse, det å jobbe turnus har man større risiko for hjerte og karsykdom f.eks. Bør de da ha rett til egenmelding/sykemelding? Kosthold er greit nok, problemet oppstår når man spiser hele døgnet. Magen trenger å hvile for å hindre mage/tarmsykdommer. Når man jobber 10 timer natt er det vanskelig å la være. Trene kan alle få til, men da trenger man overskudd slik som søvn gir. Alt henger sammen med alt. Ja voksene friske mennesker klarer å ta vare på seg selv. Likevel har vi det slik i samfunnet at mange av oss kan ikke leve et A4 liv og blir utsatt da for flere livstilsykdommer. Rart å mene da at de ikke skal ha rett til egenmeldinger. Også spent på hvem som skal avgjøre at du lever ikke slik vi mener er rett? Er det fastlegen? Hvordan vet han at pasienten snakker sant når de forteller om hvordan de lever? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #135 Del Skrevet 24. september 0. Har en stilling hvor heldagsfravær ikke er en reell mulighet med mindre man er veldig syk. Hadde dog en eller to egenmeldingsdager i fjor da jeg ble sengeliggende med heftig omgangssyke. Jeg må også jobbe når barna er syke. Anonymkode: 8540c...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 24. september #136 Del Skrevet 24. september 2 dager siden januar. Er for øvrig fornøyd med at det ikke er mer da vi har en ettåring og en treåring i barnehagen😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #137 Del Skrevet 24. september Brukte vel 2 dager i januar, da lå jeg hjemme med feber. Håper jeg slipper mer sykdom i år, men har 2 barn i barneskolen, så det gjenstår å se. Anonymkode: 5b878...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #138 Del Skrevet 24. september Tja, 4 kanskje? Migrene og covid. Jobber med nyfødte, så må også være litt påpasselig med smitte på jobb. Anonymkode: 8f78b...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #139 Del Skrevet 24. september Ingen, men begynte på jobb igjen i august etter foreldrepermisjon så har ikke så mange ukene på jobb i år. Anonymkode: b1587...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #140 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 21.41): 16 til nå. Spontanabortert tre ganger. Anonymkode: 1b88a...a5b Varme tanker til deg! Min periode med fravær fra jobb var i 2008-2010, var gjennom 4 MA på påfølgende utskr. Tøffe tider, påfulgt av to tette barn i svangerskap 5 og 6. Masse lykke til! 💜 Anonymkode: 6818a...5ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå